پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 2 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 10.02.2021, 10:16


تظاهرکنندگان در میانمار، صبح چهارشنبه در حالی برای پنجمین روز متوالی به خیابان‌ها آمدند که روز گذشته خشونت‌ کودتاگران علیه معترضان به اوج رسید. معترضان خواستار پایان کودتا و آزادی آنگ‌سان سوچی، رهبر حزب «لیگ ملی برای دموکراسی» و دیگر اعضای این حزب هستند.

در نایپیداو، پایتخت این کشور صدها تن از کارمندان دولت در حمایت از معترضان راهمپیمایی کردند و در شهر بزرگ یانگون نیز هزاران نفر به صفوف تظاهرکنندگان پیوستند.

پزشکان یک درمانگاه به خبرنگاران گفتند در جریان تیراندازی پلیس که عمدتا برای متفرق کردن تظاهرکنندگان بوده است، گلوله‌ای به سر یک زن معترض خورده و او با مرگ فاصله‌ای ندارد. همچنین شماری دیگر نیز در اثر اصابت گلوله‌های پلاستیکی زخمی شده‌اند.

پلیس همچنین از ماشین‌های آب‌پاش برای متفرق کردن جمعیت استفاده کرده و ارتش نیز در شهرهای بزرگ کشور شبها را حکومت نظامی اعلام کرده است.

حمله نیروهای امنیتی میانمار به ساختمان حزب اتحادیه ملی دموکراسی

در حالی که اعتراضات علیه کودتای نظامی و بازداشت مقامات دولت در میانمار ادامه دارد، نیروهای امنیتی به ساختمان حزب اتحادیه ملی دموکراسی که آنگ سان سوچی، رهبر آن است حمله کردند.

در ویدئوهایی که معترضان در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند، مشاهده می‌شود که نیروهای ارتش و پلیس میانمار در ساعات شب به ساختمان حزب اتحادیه ملی دموکراسی در یانگون حمله می‌کنند.

نیروهای امنیتی در اطراف ساختمان حضور داشته و مانع تردد مخالفان شدند.

ارتش میانمار در روز اول فوریه به دفاتر استانی حزب اتحادیه ملی دموکراسی یورش برده و تمامی کامپیوتر و اسناد را ضبط کرده بود.

در اعتراضات روز گذشته علیه کودتا در نایپیداو پایتخت میانمار، یکی از معترضان در تیراندازی پلیس به شدت مجروح شد.

اعتراضات مردم میانمار علیه کودتا در این کشور ادامه دارد. معترضان با در دست داشتن بالن‌های قرمز که نماد حزب اتحادیه ملی دموکراسی به رهبری سوچی است، شعار «ما دموکراسی می‌خواهیم، نه دیکتاتوری نظامی»، سر ‌دادند.

همزمان معترضان در شهر «ماولامیاین» این کشور به خیابانها آمده و تظاهرات کردند. گروهی از پزشکان در ماندالای نیز در اعتراض به کودتا اعتصاب کردند.

با آغاز اعتراضات علیه کودتا در میانمار٬ حاکمان نظامی دسترسی به اینترنت را محدود کردند.

ارتش میانمار روز اول فوریه در پی بازداشت میو انیونت، سخنگوی حزب حاکم اتحادیه ملی دموکراسی و آنگ سان سوچی، رهبر این حزب و وزیر خارجه این کشور با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد قدرت به مین آنگ هلینگ، فرمانده کل ارتش منتقل شده است.

نظامیان در بیانیه‌ای تاکید کردند این کودتا به علت عدم رسیدگی به تقلب در انتخابات ۸ نوامبر ۲۰۲۰ انجام گرفته و کنترل کشور را تا یک سال آینده بر عهده گرفته‌اند.

در حالی که بحث تقلب در انتخابات ۸ نوامبر ۲۰۲۰ در میانمار داغ بود، رئیس ستاد کل ارتش در ۲۷ ژانویه اعلام کرد که در صورت عدم رسیدگی به این مسئله و اجرای قوانین، قانون اساسی را منحل خواهد کرد.

این کودتا واکنش‌های بین‌المللی را در پی داشته و آنتونیو گوترش٬ دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که تمام تلاش خود را برای بسیج همه بازیگران و جامعه بین المللی برای شکست کودتای نظامی انجام خواهند داد.

از سوی دیگر سازمان ملل متحد از نیروهای دولتی میانمار خواست به حق مردم برای اعتراض مسالمت‌آمیز احترام بگذارند. ایالات متحده نیز اعلام کرده است مسئولان کودتا با «پیامدهای جدی» روبرو خواهند شد.

آویناش پالی‌وال، کارشناس سیاسی دانشگاه لندن معتقد است که میانمار موقعيّت ژئوپولتیک خاصی در آسیا دارد و بعید است مثل گذشته منزوی شود. او می‌افزاید: «میانمار از نظر استراتژیک و ژئوپولیتیک بسیار مهمتر از آن است که چنین اتفاقی (منزوی شدن در منطقه) برایش بیفتد. آمریکا و غرب این کشور را تحریم می‌کنند اما عواقب این کودتا در آسیا تعیین می‌شود نه در غرب.»

حزب آنگ سان سوچی در انتخابات هشتم نوامبر میانمار با قاطعیت پیروز شد و درست در روزی که بنا بود از نو قدرت را در اختیار بگیرد با کودتای نظامیان، روبرو شد. ارتش میانمار مدعی است در انتخابات تخلف شده، اما کمیسیون انتخابات این کشور ادعای ارتش را رد کرده است.


منابع: یورونیوز، خبرگزاری آناتولی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024