دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Monday 29 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 14.12.2020, 20:31


صدای آمریکا: جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد و اگنس کالامار گزارشگر ویژه اعدام‌های غیرقانونی، شتابزده و خودسرانه، اجرای حکم اعدام روح‌الله زم را محکوم کردند.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل، روز دوشنبه ۲۴ آذر با انتشار بیانیه‌ای اعدام روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمد نیوز(صدای مردم) با بیش از یک میلیون دنبال‌کننده  را محکوم و آن را «بی‌رحمانه» و نقض جدی تعهدات حکومت ایران نسبت به قوانین بین‌الملل خواندند.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران و آگنس کالامار، گزارشگر ویژه اعدام‌های غیرقانونی، شتابزده و خودسرانه در این بیانیه با اشاره به روند بازداشت این روزنامه‌نگار سرشناس مخالف حکومت اعلام کرده‌اند: «گزارش‌های مربوط به بازداشت، رفتار با او در هنگام بازداشت،‌ روند بررسی قضایی پرونده او، و همچنین دلایل هدف قرار گرفتن او توسط مقامات ایرانی نقض جدی تعهدات ایران تحت کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، از جمله حق آزادی عقیده و بیان و حق حیات است.»

این کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل با اعلام این که آقای زم، تنها به دلیل ابراز عقاید و ارائه اطلاعاتی در آمدنیوز که مخالف نظرات رسمی جمهوری اسلامی بود، اعدام شده است، نوشته‌اند: «نگرانی‌های جدی و موثق وجود دارد که دادرسی قضایی علیه آقای زم از جمله پخش اعتراف اجباری ادعایی وی در هنگام بازداشت، حق دادرسی منصفانه را نقض می کند. اعدام وی سلب خودسرانه حق حیات است. ما اقدامات حکومت ایران را به شدت محکوم می‌کنیم.»

میشل باشله اعدام روح‌الله زم را محکوم کرد

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز دوشنبه ضمن محکوم کردن اعدام روح الله زم، موسس کانال تلگرامی آمدنیوز در ایران گفت که از اجرای این حکم «وحشت زده» شده است.

در بیانیه کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد پرونده این مخالف سیاسی نمونه ای از روند شکنجه متهمان با هدف اعتراف گیری اجباری و پخش تلویزیونی این اعترافات در ایران توصیف شده است. میشل باشله همچنین از مقامات ایران خواست تا «فورا» به استفاده فزاینده شان از مجازات اعدام و طرح اتهامات «مبهم» در ارتباط با امنیت ملی که به سطحی «هشدارآمیز» رسیده است پایان دهند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل افزوده است که محکومیت بسیاری از کنشگران و معترضان در ایران به زندان های طولانی مدت یا اعدام نقض حقوق بشر محسوب می شود. میشل باشله تاکید کرده است که روند رسیدگی به اتهام های این افراد در ایران با معیارهای بین المللی یک فرایند قضایی «منصفانه» همخوانی ندارد.

روح‌الله زم ۴۷ ساله و مدیر کانال تلگرامی آمد نیوز(صدای مردم) که صبح روز شنبه ۲۲ آذر به دار آویخته شد، اواخر مهر ماه سال گذشته توسط سپاه پاسداران در خارج از ایران بازداشت و به ایران بازگردانده شد.

مایک پمپئو روز دوشنبه ۲۴ آذر در توئیتر خود درباره این اعدام نوشت:  ایالات متحده اعدام ناعادلانه و وحشیانه روح‌الله زم، روزنامه‌نگار ایرانی که در خارج از مرز از سوی رژیم ربوده شد را شدیدا محکوم می‌کند.

سپاه پاسداران مهر ماه سال گذشته بود که با اعلام بازداشت آقای زم مدعی شد که او را «با استفاده از عملیات پیچیده و فریب اطلاعاتی»...«به داخل کشور هدایت و بازداشت» کرده است. اندکی بعد مشخص شد که روح الله زم در سفر به عراق بازداشت شده و به ماموران امنیتی جمهوری اسلامی تحویل داده شده است.

جاوید رحمان و آگنس کالامار، دو گزارشگر سازمان ملل در ادامه این بیانیه اعلام کرده‌اند: حکومت ایران باید به استفاده سیستماتیک از روند قضایی برای صدور احکام اعدام و بازداشت خودسرانه مدافعین حقوق بشر، رونامه‌نگاران و سایر افرادی که مخالفت خود با حکومت را به عنوان یک حق پذیرفته شده بین‌المللی اظهار می‌کنند، پایان دهد.

روح‌الله زم فرزند محمدعلی زم، روحانی شیعه سرشناس در ایران و از مقامات سابق جمهوری اسلامی،‌ از ایران گریخته و در فرانسه پناهنده شده بود. کانال تلگرامی او عموما به فساد و تخلفات جمهوری اسلامی و اخبار اعتراضات و تجمعات می‌پرداخت.

مایک پمپئو روز دوشنبه ۲۴ آذر در توئیتر خود نوشت:  ایالات متحده اعدام ناعادلانه و وحشیانه روح‌الله زم، روزنامه‌نگار ایرانی که در خارج از مرز از سوی رژیم ربوده شد را شدیدا محکوم می‌کند.

وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا با اشاره به قتل و بازداشت بیش از ۸۶۰ روزنامه‌نگار در ۴۱ سال گذشته توسط «رژیم ترور» گفت که زم بی‌رحمی و فساد رژیم ایران را آشکار می‌کرد.

پیشتر جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دولت آینده جو بایدن نیز ضمن محکوم‌کردن اعدام «روح‌الله زم»، گفت دولت آینده آمریکا در ائتلاف با شرکای خود، در برابر «اقدامات ضد حقوق بشری رژیم ایران» خواهد ایستاد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024