دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Monday 29 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 08.11.2020, 8:17


جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا، عصر شنبه و پس از آن که با کسب ۲۰ رای الکتورال در ایالت پنسیلوانیا، به حدنصاب لازم برای پیروزی در انتخابات رسید، در نخستین سخنرانی خود خواستار آشتی ملی و “وحدت به جای نفاق” شد.

او که شنبه شب، هفتم نوامبر، در شهر محل اقامت خود، ویلمینگتون در ایالت دلاور، سخن می‌گفت تاکید کرد: “اکنون زمان التیام است”.

سخنرانی پیروزی آقای بایدن در حالی انجام شد که دونالد ترامپ شکست خود در انتخابات را نپذیرفته و به رسم معمول برای تبریک به آقای بایدن تلفن نزده است.

آقای ترامپ که روز شنبه و هنگام مشخص شدن نتیجه انتخابات و پیروزی آقای بایدن در خارج از پایتخت مشغول بازی گلف بود، نخستین رئیس جمهوری کشورش خواهد بود که از دهه ۹۰ میلادی تاکنون تنها یک دوره بر سر کار مانده است.

بعد از جورج بوش پدر که مغلوب بیل کلینتون شد، همه روسای جمهوری آمریکا تا امروز ۸ سال در کاخ‌سفید مانده بودند.

التیام روح آمریکا

جو بایدن محور سخنرانی روز شنبه خود را مبارزه با کرونا و التیام روح کشورش قرار داد و گفت: “من برای آن آمده‌ام که وحدت را ترویج کنم نه نفاق را؛ به عنوان کسی آمده‌ام که ایالت‌ها را قرمز یا آبی نمی‌بیند، بلکه آنها را فقط ایالات متحده آمریکا می‌داند.”

او همچنین وعده داد که عزت و احترام جهانی به آمریکا را دوباره احیاء کند و قشر متوسط کشورش را که از آن به عنوان “ستون فقرات” جامعه آمریکا نام برد، تقویت کند.

آقای بایدن که تاکنون با کسب بیش از ۷۴ میلیون رای، بیشترین تعداد رای در میان تمامی روسای جمهوری آمریکا را کسب کرده گفت که از روز دوشنبه یک کمیته ویژه را مامور مبارزه با کرونا خواهد کرد.

“مردم با انتخاب من مسئولیتی و مطالباتی پیش رویم گذاشته‌اند که برای انجام آن آماده همکاری با همه جناح‌ها هستم.”

او از حمایت اقشار مختلف برای پیروزی در انتخابات یاد کرد و گفت: “ما وسیع‌ترین و متنوع‌ترین کارزار انتخاباتی تاریخ را گرد هم آوردیم.”

با این حال، آقای بایدن تلاش کرد در سخنانش به بیش از ۷۰ میلیون نفری که علیه او رای دادند و نام دونالد ترامپ را به صندوق انداختند اشاره کند و گفت: “زمان آن رسیده که لحن تند و خشن را کنار بگذاریم. خشم‌مان را مهار کنیم، همدیگر را ببینیم... برای این کار باید از این که مانند دشمن با هم رفتار کنیم دست برداریم.”

کاملا هریس: آمریکا آماده است

پیش از آغاز سخنرانی جو بایدن، کامالا هریس، معاون منتخب او روی صحنه آمد. او این لحظه‌ای تاریخی برای زنان آمریکا که در آن او به عنوان یک زن، یک زن سیاه‌پوست و یک زن هندی‌تبار به مقام معاونت ریاست جمهوری برگزیده شده یاد کرد و آن را محصول تلاش همه زنان جامعه آمریکا از جمله مادر فقید خود که به عنوان یک مهاجر از هند به آمریکا آمده بود دانست و گفت: “من نخستین زن هستم که به این مقام رسیدم اما آخری نخواهم بود.”

“شما امید را انتخاب کردید، وقار و متانت را، علم را و البته حقیقت را- شما جو بایدن را به عنوان رئیس جمهور بعدی خود انتخاب کردید... و البته راه پیش‌رو آسان نخواهد بود اما آمریکا آماده است و من و جو هم آماده‌ایم.”


اولویت‌ها و محورهای اصلی برنامه دولت جدید آمریکا کدامند؟

کار اصلی جو بایدن تازه پس از پیروزی در انتخابات آغاز می‌شود. برنامه او برای متحقق ساختن وعده‌های انتخاباتی‌اش چیست؟ برنامه‌ای جامع که هم مسائل اقتصادی و اجتماعی را شامل می‌شود و هم تغییر در سیاست خارجی را دنبال می‌کند.

جو بایدن در کارزار انتخاباتی خود از الزام تغییرات گسترده‌ در سیاست داخلی و خارجی آمریکا سخن گفته بود. اکنون، پس از پیروزی در انتخابات، نگاه‌ها متوجه برنامه او و اجرا کردن وعده‌هایی است که به مردم و جهان داده است.

“اشپیگل‌آنلاین” نگاهی داشته به رئوس احتمالی برنامه دولت جدید آمریکا. اولویت با بحران کرونا است. بایدن اعلام کرده است که  ستادی متشکل از مشاوران برای مقابله با شیوع این ویروس ایجاد خواهد کرد. اما برنامه او به‌مراتب وسیع‌تر از مدیریت بحران کرونا در آمریکا است.

او گفته است که همه تلاش خود را برای دسترسی مردم به واکسن پیشگیری و درمان بیماری کووید-۱۹ به کار خواهد گرفت. از الزام استفاده از ماسک در آمریکا سخن گفته و همچنین بر آن است تا امکان انجام رایگان تست کرونا را برای همه مردم آمریکا فراهم سازد.

اصلاح سیاست مالیاتی: بایدن گفته است که برای تامین هزینه‌ها، در بسیاری از تسهیلات مالیاتی که دونالد ترامپ پیش‌بینی کرده بود تجدید نظر خواهد کرد. تغییر سیاست مالیاتی آمریکا البته مستلزم تایید کنگره است. او همچنین بر آن است تا بر نقش اتحادیه‌ها و سندیکاها در آمریکا بیافزاید. تشویق مردم به خرید کالاها و خدمات ساخت آمریکا نیز از دیگر محورهای برنامه اقتصادی او اعلام شده است.

حقوق شهروندی: جو بایدن گفته است که در یکصد روز نخست ریاست جمهوری خود قانونی علیه تبعیض جنسیتی به تصویب خواهد رساند. تشدید قانون ناظر بر حق تملک و حمل سلاح در آمریکا نیز از دیگر رئوس کار او اعلام شده است.

سیاست‌ مهاجرتی: بایدن اعلام کرده است که از همان نخستین روز شروع کار خود به عنوان رئیس  جمهور آمریکا، به اصلاح قانون مهاجرت در این کشور اقدام می‌کند.. قرار است یازده میلیون نفر از ساکنان آمریکا رسما حق اقامت گرفته و از حقوق شهروندی آمریکا بهره‌مند شوند. محدودیت‌های ناظر بر سفر به آمریکا نیز قرار است لغو شوند.

سیاست خارجی: بایدن اعلام کرده است که از همان نخستین روز شروع کار خود، آمریکا مجددا به عضویت سازمان بهداشت جهانی بازخواهد گشت. افزون بر آن، بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران نیز از جمله اولویت‌های سیاست خارجی او اعلام شده است.

محیط‌زیست: بایدن اعلام کرده است که آمریکا به همه توافق‌ها و پیمان‌های اقلیمی و از جمله پیمان اقلیمی پاریس بازخواهد گشت. او همچنین بر استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدشونده تاکید کرده است.

حقوق مصرف‌کنندگان: دولت ترامپ بسیاری از الزام‌های ناظر بر تولید و فروش کالاها را از دور خارج کرده بود. بایدن بر آن است تا بار دیگر در دفاع از مصرف کنندگان این الزام‌ها را تجدید و حتی تشدید کند. برای تولید کنندگانی که موازین تعیین شده را رعایت نکنند نیز مجازات‌هایی پیش‌بینی خواهد شد.


منابع: بی‌بی‌سی، دویچه وله



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024