شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 05.10.2020, 22:01

ناتو خواهان پایان درگیری‌ها در قره‌باغ شد


الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی دولتی ترکیه گفت درصورت هرگونه آتش‌بس احتمالی “آنکارا باید در هر پروسه صلحی درباره قره‌باغ حضور داشته باشد”. آقای علی‌اف همچنین آتش‌بس را به تضمین‌های بین‌المللی و جدول زمانی خروج نیروهای ارمنی از مناطق مورد مناقشه مشروط کرد.

آقای علی‌اف در شبکه دولتی تی آر تی ترکیه گفت آنکارا باید در پروسه صلح آینده حاضر باشد. او گفت “پروسه صلح مطمئنا آغاز خواهد شد و درگیری نمی‌تواند برای همیشه ادامه یابد، پس هر چه زودتر بهتر”.

درگیری نظامی آذربایجان و ارمنستان وارد نهمین روز خود شده است، هر دو کشور یکدیگر را به حمله به غیرنظامیان متهم کرده‌اند. تاکنون دستکم “۲۵۰ نفر” در این درگیر‌ها کشته شده‌اند.

ترکیه در این جنگ به صراحت از جمهوری آذربایجان حمایت کرده است. آقای علی‌اف هم امروز ترکیه را یک “قدرت بالقوه جهانی” و “همسایه جنوب قفقاز” توصیف کرد.

پیشتر وزیر امور خارجه ارمنستان از آمادگی کشورش برای گفتگو با سازمان امنیت و همکاری اروپا جهت برقراری آتش بس مجدد در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ خبر داده بود.

آقای علی‌اف اما تاکید کرده است که آتش‌بس مشروط است به تضمین‌های بین‌المللی و جدول زمانی که در آن عقب‌نشینی نیروهای ارمنستان مشخص شده باشد. او گفت “ما به خاک کشورهای دیگر چشم نداریم اما آنچه مال ماست، مال ماست”.

آقای علی‌اف همچنین اضافه کرد که نیروهای آذری برخی مناطق را از نیروهای ارمنی مناطقی را پس‌گرفته‌اند. این بدترین درگیر‌ی‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در ۲۵ سال گذشته است.


شروط آذربایجان برای توقف عملیات‌های ارتش این کشور

الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان طی سخنانی خطاب به مردمش به دنبال آزاد‌سازی شهر جبرئیل گفت عملیات‌های آزادسازی ارتش آذربایجان تنها در صورت عقب‌نشینی ارتش ارمنستان از اراضی اشغالی متوقف خواهد شد.

علی‌اف همچنین ادامه داد: “پاشینیان باید اعلام کند که تمامیت ارضی آذربایجان را می‌شناسد و از مردم آذربایجان عذرخواهی کند. همچنین عدم تعلق قره‌باغ به ارمنستان را اعلام کند”.

وی همچنین گفت پاشینیان جدول زمانی برای خروج ارتش کشورش از اراضی اشغالی آذربایجان نیز تعیین کند.

علی‌اف با تاکید بر اینکه آذربایجان جهت حفظ تمامیت ارضی خود مبارزه می‌کند، اعلام کرد تمامی شهر‌های آزاد شده را مجددا تاسیس و مساجد تخریب شده از سوی ارمنی‌ها را نیز بازسازی خواهند کرد.

رئیس جمهور آذربایجان همچنین امروز از آزاد‌سازی شهر جبرئیل و روستاهای کارخولو، شکور بی‌لی، مارالیان بالا، چرکن، داش‌کسن، خورولو، محمود‌لو و جعفرآباد توسط ارتش آذربایجان خبر داد.

وی با بیان اینکه سال‌هاست به امید اینکه مسئله قره‌باغ از طریق گفت‌وگو حل شود، به انتظار نشسته بودند، تاکید کرد: ولی ارمنستان بر عدم عقب‌نشینی خود از این خاک بارها تاکید کرده است.

علی‌اف ادامه داد: “نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان یک سال پیش با اشاره به تعلق قره‌باغ به کشورش به روند صلح صدمه زده است. در گفت‌وگو‌ها با روسای مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا و نمایندگان اتحادیه اروپا بارها به لزوم اعمال فشار علیه ارمنستان اشاره کرده بودم”.

وی با بیان اینکه به هشدارهای او توجه نکرده‌اند، گفت: “آیا فکر می‌کنند که مردم و رئیس‌جمهور آذربایجان این وضعیت را قبول خواهند کرد؟ آیا فکر می‌کنند قبول کنم شهر مقدس‌مان «شوشا» تحت اشغال ارمنی‌ها بماند. رئیس دولت خودخوانده شوشا مراسم تحلیف برگزار کرده بود. اکنون مراسم عزاداری برپا خواهد کرد. مثل موش قایم شده است. از لبنان و مناطق دیگر ارمنی‌ها را به شهر‌های تاریخی ما منتقل می‌کنند. تمامی قطعنامه‌های بین‌الملل را نقض می‌کنند”.

وی همچنین با اشاره به اینکه اتهامات علیه آذربایجان بی‌پایه است، تصریح کرد: “درحال حاضر مقصر اصلی دولت ایروان است. همچنین برخی کشورهایی که به این مسئله توجه نمی‌کنند یا از ارمنستان حمایت می‌کنند نیز مقصر هستند. آذربایجان این مسئله را به تنهایی حل می‌کند و پیش از حوادث 27 سپتامبر به ارمنستان گفته بودم بیا به تنهایی بجنگیم. اکنون چه شد؟ پاشینیان هر روز به یک رهبر جهان زنگ می‌زند. من به هیچ کس زنگ نزدم”.

رئیس جمهور آذربایجان همچنین در پایان سخنرانی خود شروط کشورش برای توقف عملیات‌ها را نیز اعلام کرد: “باید ارتش ارمنستان از خاک آذربایجان عقب‌نشینی کند. پاشینیان باید اعلام کند که تمامیت ارضی آذربایجان را می‌شناسد و از مردم آذربایجان عذرخواهی کند. همچنین عدم تعلق قره‌باغ به ارمنستان را اعلام کند. پاشینیان جدول زمانی برای خروج ارتش کشورش از اراضی اشغالی آذربایجان نیز تعیین کند. در آن وقت ما نیز آتش‌بس را برقرار خواهیم کرد. بااینکه انجام این امر در زمانی که درگیری‌های شدید ادامه دارد دشوار است”.

ترکیه ارمنستان را به ‘جنایت جنگی’ متهم کرد،  ناتو خواستار ‘آتش‌بس’ فوری شد

صبح امروز مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دبیرکل ناتو گفت این سازمان باید از ارمنستان بخواهد تا از منطقه قره‌باغ “عقب‌نشینی” کند. آقای چاووش اوغلو ارمنستان را به ارتکاب “جنایت جنگی” متهم کرد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، نیز در این نشست خبری مشترک با وزیر خارجه ترکیه در آنکارا از طرف‌های درگیر خواست تا فورا “آتش‌بس” برقرار کنند. ینس استولتنبرگ گفته برای پایان دادن به مناقشه قره‌باغ راه حل نظامی وجود ندارد و از طرف‌های درگیر خواسته تا مسائل را از طریق مذاکره و به شیوه مسالمت‌آمیز حل و فصل کنند. ترکیه از اعضای پیمان ناتو است.

دبیرکل ناتو همچنین از ترکیه خواست تا از نفوذ خود برای پیشبرد آتش‌بس استفاده کند.

در این نشست آقای چاووش اوغلو گفت حمله اخیر “ارمنستان به غیرنظامیان آذربایجانی” در درگیری‌های مرگبار قره‌باغ به معنای “جنایت جنگی” است.

آقای چاووش اوغلو گفته “ارمنستان که در روزهای اخیر تحت فشار قرار گرفته موشک به گنجه و مکان‌های نزدیک باکو، پایتخت، فرستاده تا به صورت مستقیم شهروندان را هدف قرار دهد و این جنایت جنگی است”. گنجه دومین شهر بزرگ آذربایجان است.

اما ارمنستان نیز متقابلا آذربایجان را به موشک‌باران خاک این کشور متهم می‌کند.

وزیر خارجه ترکیه اما می‌گوید آذربایجان در حال جنگ برای بازپسگیری خاک خود از “تروریست ها” و “اشغالگران” است.

آقای چاووش اوغلو همچنین در این نشست خبری از شماری از کشورها به طور خاص “گروه مینسک” به دلیل عدم ارائه “پیشنهادات مشخص” برای حل مشکل انتقاد کرد. او گفت فرانسه “آشکارا از ارمنستان حمایت می کند”.

گروه مینسک در دهه ۱۹۹۰ میلادی با هدف پایان دادن به بحران قره‌باغ به وسیله سازمان امنیت و همکاری اروپا تشکیل شد.

فرانسه، روسیه و آمریکا که مشترکا ریاست گروه مینسک را برعهده دارند، سه روز پیش در بیانیه‌ای خواستار آتش‌بس فوری و گفتگو بین طرف‌های درگیر شده بودند.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان در فاصله سال های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۴ بر سر این منطقه جنگیده‌اند.

***

نکاتی در مورد منطقه قره‌باغ

*  منطقه‌ای کوهستانی به وسعت ۴۴۰۰ کیلومتر مربع
*  این منطقه به طور سنتی محل سکونت ارمنی‌های مسیحی و ترک‌های مسلمان بوده
*  در دوران اتحاد جماهیر شوروی، به یک منطقه خودمختار در جمهوری آذربایجان تبدیل شد.
*  قره باغ از نظر جامعه بین الملل به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان شناخته شده، اما اکثریت جمعیت آن ارمنی است.
*  مقامات خودخوانده توسط هیچ یک از اعضای سازمان ملل از جمله ارمنستان به رسمیت شناخته نمی‌شوند.
*  تخمین زده می‌شود که در نتیجه جنگ در سال های ۱۹۹۴-۱۹۸۸، یک میلیون نفر آواره و حدود ۳۰ هزار نفر کشته شده باشند.
*  نیروهای جدایی طلب مناطق بیشتری را در اطراف قره باغ در جمهوری آذربایجان تصرف کردند.
*  ترکیه آشکارا از جمهوری آذربایجان حمایت می‌کند.
*  روسیه در ارمنستان پایگاه نظامی دارد.

————————-
تصاویر مربوط به حمله موشکی ارمنستان به شهر گنجه در شمال جمهوری آذربایجان است

منابع گزارش: بی بی سی، خبرگزاری آناتولی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024