چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 1 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 29.02.2020, 20:26


دویچه وله فارسی

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران، در تازه‌ترین گزارش، شمار مبتلایان به ویروس کرونا را ۵۹۳ نفر و شمار قربانیان این ویروس در ایران را ۴۳ تن تا امروز (۱۰ اسفند) اعلام کرد.

روز گذشته شمار مبتلایان ۳۸۸ تن اعلام شده بود. با توجه به آمار تازه امروز ۲۰۵ تن به شمار مبتلایان افزوده شده است.

خبرگزاری اسوشیتدپرس با اشاره به این آمار و از مقایسه‌ی شمار مبتلایان در برابر شمار قربانیان نتیجه گرفته است که نرخ مرگ و میر در اثر کرونا در ایران بیش از ۷ درصد و بسیار بیشتر از کشورهای دیگر است.

این خبرگزاری می‌نویسد، با توجه به این مسئله به ویژه کارشناسان سازمان بهداشت جهانی بیم آن دارند که ایران احتمالا شمار واقعی مبتلایان را کمتر از شمار واقعی گزارش می‌دهد.

با افزایش شمار مبتلایان، خبرگزاری‌های خارجی به نقل از یک مقام رسمی ایران گزارش می‌دهند، ایران خود را برای انجام تست ده‌ها هزار تن از شهروندان آماده می‌کند.

در تازه‌ترین محدودیت‌های ایجاد شده به دلیل شیوع ویروس که شامل حال شهروندان ایرانی و مسافران از مبدأ ایران می‌شود، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی اعلام کرده است، مسافران ایرانی برای پرواز به کشورهای آلمان، آذربایجان، هلند و انگلستان باید فرم سلامت داشته باشند. به گفته‌ی مدیرکل روابط عمومی شرکت هواپیمایی ایران ایر، در صورت عدم تکمیل این فرم توسط مسافران، مقامات فرودگاهی این کشورها از پیاده شدن این مسافران جلوگیری خواهند کرد.

۶۰ کشور جهان تاکنون درگیر کرونا

فهرست کشورهایی که ابتلا به ویروس کرونا در آنها گزارش شده است، به تقریبا ۶۰ کشور رسیده است. مکزیک، بلاروس، لیتوانی، نیوزلند، نیجریه، جمهوری آذربایجان، ایسلند و هلند هم نخستین موارد ابتلا به کرونا را در کشورهایشان گزارش کرده‌اند.

بنا بر گزارش اسوشیتدپرس تا کنون بیش از ۸۵ هزار تن در سراسر جهان به این ویروس مبتلا شده و ۲۹۰۰ نفر هم جان باخته‌اند.

کرونا در عربستان و بحرین

بحرین از ثبت دو مورد جدید ابتلا به کرونا خبر داده است. به گزارش خبرگزاری‌ها هر دو مورد با پرواز غیرمستقیم از ایران آمده‌اند. امروز شنبه بحرین، مسافرانی که از ایران به این کشور سفر می‌کنند و تست کرونا انجام نداده‌اند را تهدید به پیگرد قانونی کرد. بحرین همچنین برگزاری همایش‌ها و اجتماعات عمومی را برای جلوگیری از شیوع کرونا، برای دو هفته ممنوع کرد.

شمار کشورهای عربی که در آنها ویروس کرونا تأیید شده است، به ۶ کشور می‌رسد. از بیم شیوع کرونا و در راستای پیشگیری، وزارت خارجه عربستان روز پنجشنبه به طور موقت ورود افراد به این کشور را برای حج عمره و زیارت مسجدالنبی تعلیق کرد. عربستان همچنین ورود افرادی که دارای ویزای توریستی هستند و از کشورهای درگیر با این بیماری می‌آیند را به این کشور ممنوع کرد و از شهروندان خود خواست، از سفر به این کشورها خودداری کنند.

قطر نیز اعلام‌ کرده یکی از شهروندانش که به تازگی از ایران بازگشته، مبتلا به کرونا بوده و در قرنطینه است.

موارد ابتلا به کرونا در چین و کره جنوبی در ۲۴ ساعت گذشته

چین با اعلام ۴۲۷ مورد جدید در ۲۴ ساعت گذشته، از کاهش سرعت ابتلا به بیماری در روز شنبه (۲۹ فوریه/ ۱۰ اسفند) سخن می‌گوید. در این بازه‌ زمانی ۴۷ تن به شمار قربانیان در چین افزوده شده. بیشتر موارد گزارش‌شده از ابتلا و مرگ هم مربوط به شهر ووهان، مرکز شیوع کرونا در چین است.

کره جنوبی به عنوان کشوری که پس از چین، بیشترین درگیری با ویروس کرونا را دارد، ۸۱۳ مورد جدید ابتلا گزارش کرده است؛ بالاترین درصد ابتلا در طی یک روز. به این ترتیب شمار مبتلایان در این کشور به ۳۱۵۰ تن می‌رسد.

کرونا مدارس ژاپن را تعطیل و گردشگران را از تایلند دور کرد

دولت ژاپن برای مقابله با شیوع کرونا دست به اقداماتی از جمله تعطیلی سینماها و تعویق رویدادهای ورزشی و اجتماعات عمومی زده است. کل مدارس این کشور تا ماه آوریل تعطیل شده‌اند. موارد ابتلا به این ویروس در ژاپن به ۱۸۶ مورد و مرگ ناشی از آن به ۸ مورد رسیده است.

طبق گزارش رویترز، ورود گردشگران به تایلند در مقایسه با سال پیش،  تا ۵۰ درصد کاهش یافته است. در این کشور شمار مبتلایان به ویروس کرونا از ۴۰ تن گذشته است.

کرونا در آلمان، ایتالیا، اتریش، فرانسه و تدابیر سوییس

در آلمان شمار مبتلایان به ۵۳ نفر رسیده است. ستاد بحران آلمان برای مقابله با کرونا اعلام کرده است که اجازه ورود مسافران از ژاپن، کره‌ جنوبی و ایران را بدون گواهی تست کرونا نمی‌دهد. در راستای تدابیر اتخاذ شده برای جلوگیری از شیوع گسترده کرونا، نمایشگاه سفر و گردشگری آلمان که هفته آینده در برلین برگزار می‌شد، لغو گردید.

در ایتالیا که تاکنون ۸۸۸ مورد ابتلا در آن گزارش شده که بیشترین مورد ابتلا در میان کشورهای خارج از آسیاست. شمار بالای ابتلا به این ویروس بر صنعت گردشگری این کشور بی‌تأثیر نبوده‌است؛ شمار رزرو هتل‌ها با کاهش چشمگیری روبرو شده.

آسوشیتدپرس نوشته است در حال حاضر ایتالیا و ایران به دو کشور مبدا انتقال ویروس کرونا به دیگر کشورهای جهان تبدیل شده‌اند.

در سوییس ۱۵ مورد ابتلا به این ویروس تأیید شده است و دولت سوییس برگزاری مراسم و همایش‌های بیش از ۱۰۰۰ نفری را ممنوع کرده است. در اتریش هم ۹ تن تاکنون مبتلا شده‌اند. فرانسه تاکنون ۵۷ مورد ابتلا به ویروس را تأیید کرده است.

کرونا در آمریکا

رسانه‌های آلمانی‌زبان می‌نویسند، در آمریکا ترس از ویروس کرونا سریع‌تر از خود ویروس در حال گسترش است، در آمریکا تا کنون دو مورد ابتلا به کرونا تأیید شده است.

در گزارشی که روز گذشته در “ژورنال پزشکی نیوانگلند” به چاپ رسید، یکی از مقامات بهداشتی چین نرخ مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ را با استناد به نمونه‌های اثبات‌شده، ۱/۴ درصد اعلام کرده است؛ آماری که با اتکا به شمار ۱۰۹۹ بیمار در بیش از ۵۰۰ بیمارستان در چین گزارش شده است.

مقامات بهداشت و درمان آمریکا در همین ژورنال اضافه می‌کنند، با فرض اینکه شمار مبتلایان که نشانه‌های این بیماری در آنها بروز نکرده یا تنها با نشانه‌های خفیف درگیر هستند، ممکن است نرخ مرگ و میر به کمتر از یک درصد برسد.  به گفته‌ این کارشناس، این باعث می‌شود که ویروس کرونا بیشتر شبیه یک آنفولانزای شدید فصلی باشد تا یک بیماری شبیه سارس.

با این حال به نوشته‌ آسوشیتدپرس، با توجه به سهولت شیوع، ویروس می‌تواند به سراسر جهان برسد و قربانیان زیادی بگیرد.

لغو ماراتون پاریس، اجلاس آسه‌آن به تعویق افتاد

چند نمایشگاه در آلمان ملغی شدند، فرانسه تجمع ۵هزار نفر در فضای بسته را ممنوع کرد و اجلاس آسه‌آن در لاس وگاس به تعویق افتاد. وزیر بهداشت آلمان می‌گوید اروپا باید برای مواجهه با همه گیری کرونا، رویکرد مشترکی داشته باشد.
 
در بسیاری کشورها اجتماعات بزرگ ممنوع شده‌اند. آلمان نمایشگاه گردشگری و سفر در برلین، مراسم اهدای ستاره به رستوران‌های برتر در هامبورگ و نمایشگاه امنیت سایبری در مونیخ را ملغی کرد و از وضع مقرراتی تازه برای سفر با هواپیما، کشتی و قطار خبر داد. نمایشگاه‌ها و مراسم یاد شده قرار بود در روزهای آغازین مارس برگزار شوند.

مقامات آلمانی می‌گویند بیش از همه ایالت نوردراین وستفالن در معرض ویروس قرار گرفته و شمار مبتلایان در منطقه هاینسبرگ تا ظهر شنبه ۲۹ فوریه به ۶۰ مورد رسیده که چهار کودک نیز در میانشان هستند. ابتلای این بچه‌ها از مهد کودکی شروع شده که یکی از نخستین بیماران کرونا در آلمان در آنجا کار می‌کرد.

اولین ابتلا به کووید - ۱۹ در شهر بن نیز اعلام شد. بیمار مردی است که تمام روز در فضای باز یک مدرسه کار می‌کند. موضوع به آگاهی والدین دانش آموزان رسیده و از آنها اکیدا خواسته شده که در خانه‌هایشان بمانند. در آخن و ایالات هسن و بادن ورتمبرگ نیز موارد جدید ابتلا به کرونا وجود دارند.

دولت فرانسه نیز مراسم و اجتماعات بالای ۵۰۰۰ نفر در فضاهای بسته را ممنوع و ماراتون پاریس را که ۴۴ هزار نفر برای آن ثبت نام کرده بودند لغو کرد. این ماراتون قرار بود یکشنبه اول مارس برگزار شود. وزیر بهداشت فرانسه  آمار مبتلایان به کروتا در این کشور  تا شامگاه ۲۸ فوریه را ۷۳ نفر اعلام کرده است.

ایالات متحده هم در واکنش به تسری ویروس کرونا، اجلاس “آسه‌آن” را تا اطلاع ثانوی به تعویق انداخت. نشست سران کشورهای جنوب آسیا به میزبانی آمریکا، قرار بود ۱۴ مارس در لاس وگاس برگزار شود. واشنگتن از کلیه شهروندان آمریکایی نیز خواسته که از سفر غیر ضروری به ایتالیا خودداری کنند.

در ایتالیا تاکنون ۸۸۸ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده که بیشترین آمار در میان کشورهای خارج از آسیاست.

دلیل نگرانی آمریکا، شناسایی چهارمین مورد ابتلا به کرونا در این کشور و ناشناخته بودن مسیر سرایت ویروس است. در حال حاضر، در ایالات متحده ابتلای ۶۰ نفر به کووید – ۱۹ محرز شده است.

جهش آمار مبتلایان در کره جنوبی هراس و نگرانی را دامن زده است. مقامات بهداشتی درمانی این کشور روز شنبه ۲۹ فوریه از ۸۱۳ مورد ابتلای جدید خبر دادند. کره جنوبی در مجموع بیماری ۳۱۰۰ نفر و مرگ ۱۷ تن در اثر کرونا را تایید کرده است.

مقامات درمانی بهداشتی اتحادیه اروپا قرار است جمعه ششم مارس نشستی برگزار کنند و ینس اشپان، وزیر بهداشت آلمان از اعضای اتحادیه اروپا خواسته برنامه‌ مشترکی برای مقابله با کرونا ارائه دهند.

اشپان هشدار داده که پیگیری زنجیره تماس‌ها در اروپا مدام دشوارتر می‌شود. او گفته است: «ما در آستانه یک ایپدمی در آلمان و اروپا قرار داریم و این رویکردی مشترک می‌طلبد.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024