شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 4 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 29.07.2019, 19:30

فراخوان اقدام فوری عفو بین‌الملل


امیرسالار داوودی، وکیل و مدافع حقوق بشر، به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری‌اش، به ۲۹ سال و سه ماه حبس و ۱۱۱ ضربه شلاق محکوم شده است. این زندانی بدون حضور وکیل مورد بازجویی قرار گرفته و به طور غیابی محاکمه و محکوم شده است. در چارچوب قوانین کیفری ایران، او باید ۱۵ سال از دوره‌ی محکومیت خود را در زندان به سر ببرد. او یک زندانی عقیدتی است.

اقدام شما موثر است؛ به زبان و قلم خودتان نامه بنویسید یا از متن زیر الگوبرداری کنید.

رئیس قوه قضائیه، ابراهیم رئیسی
دفتر نمایندگی دائم ایران در مقر سازمان ملل در ژنو
Chemin du Petit-Saconnex 28
1209 Geneva, Switzerland

جناب آقای ابراهیم رئیسی، ریاست محترم قوه قضائیه

امیرسالار داوودی، وکیل حقوق بشری، ۲۹ آبان ۱۳۹۷ به دست مأموران حفاظت اطلاعات قوه‌ی قضائیه در محل کارش در تهران دستگیر و از آن زمان در بازداشت به سر می‌برد. مأموران دفتر کار و منزل مسکونی او را مورد تفتیش قرار داده، اسناد و متعلقات شخصی او را ضبط کرده و او را به بند ۲۴۱ زندان اوین تهران منتقل کردند که زیر نظر حفاظت اطلاعات قوه‌ی قضائیه قرار دارد. این زندانی چندین ماه در آنجا در حبس انفرادی به سر برد، در طول آن دوره بارها بدون حضور وکیل مورد بازجویی قرار گرفت و سپس در تاریخ ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ به بند ۷ زندان اوین منتقل شد. از زمان دستگیری، امیرسالار داوودی دسترسی محدودی به خانواده‌اش داشته است و ارتباط او منحصر به ملاقات‌ها و تماس‌های تلفنیِ غیرمنظم بوده است. این زندانی فقط دو بار از امکان ملاقات با وکیل خود برخوردار شده است.

امیرسالار داوودی اوایل بهمن ماه ۱۳۹۷ رسماً در جریان اتهامات خود قرار گرفت. متعاقباً، ۷ خرداد ۱۳۹۸ ،مطلع شد که شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب تهران او را به طور غیابی با شش اتهام به جمعا ۲۹ سال و سه ماه حبس و ۱۱۱ ضربه شالق محکوم کرده است. اتهامات امیرسالار داوودی، که همگی در رابطه با فعالیت‌های حقوق بشری‌اش هستند، شامل «توهین به مقام رهبری»، «تبلیغ علیه نظام» و «تشکیل گروه به قصد بر هم زدن امنیت ملی» می‌شود. این اتهامات تنها به دلیل مصاحبه‌های رسانه‌ای او و همچنین مطالبی مطرح شده است که او در یک کانال تلگرامی منتشر می‌کرده و در آنها به نقد برخورد مقام‌ها و مسئولان با وکلا و به طور کلی‌تر وضعیت حقوق بشر در ایران می‌پرداخته است. در چارچوب قوانین کیفری ایران، امیرسالار داوودی باید طولانی‌ترین دوره‌ی محکومیتی را که به دلیل سنگین‌ترین جرم او صادر شده تحمل کند؛ این محکومیت در مورد او ۱۵ سال حبس به اتهام «تشکیل گروه به قصد بر هم زدن امنیت ملی» است.

امیرسالار داوودی در نظر دارد تا دادخواستی برای اعاده دادرسی به دیوان عالی کشور تسلیم کند.

اینجانب مصرانه از شما درخواست می‌کنم که امیرسالار داوودی را بی‌درنگ و بدون قیدوشرط آزاد کنید، به این دلیل که او یک زندانی عقیدتی است و منحصراً به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری‌اش به زندان افتاده است. خواهشمندم کسب اطمینان کنید که او تا زمان آزادی‌اش، از حق ملاقات مستمر با خانواده و وکیل منتخب خود برخوردار می‌شود. همچنین، خواهشمندم کسب اطمینان کنید که از دستگاه قضایی ایران برای هدف قرار دادن و یا آزار رساندن به وکلای حقوق بشری بهره‌برداری نمی‌شود و از وارد کردن اتهامات کیفری به این افراد یا هرگونه اقدام قضایی دیگری علیه آنان صرفاً به دلیل استفاده‌ی صلح‌آمیز آنان از حقوق‌شان خودداری کنید.

با احترام

****

اطلاعات تکمیلی

امیرسالار داوودی در تابستان ۱۳۹۷ چندین بار به دادسرای زندان اوین احضار شد تا در مورد یک مصاحبه‌ی رسانه‌ای که با بخش فارسی «صدای آمریکا» کرده بود، مورد بازجویی قرار گیرد. برآیندِ این بازجویی‌ها زمینه را برای بازداشت او در ۲۹ آبان ۱۳۹۷ فراهم کرد. او ابتدا به این جرایم پنجگانه متهم شد: «توهین به مقام رهبری»، «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «اشاعه‌ی اکاذیب»، و «توهین به مقامات». با این حال، هنگامی که پرونده‌ی او حدود اوایل بهمن به شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب تهران ارسال شد، مقام‌ها و مسئولان پرونده‌ی دیگری هم برای او تشکیل دادند. در این پرونده، او به دو جرم دیگر متهم شده بود: «تشکیل گروه به قصد بر هم زدن امنیت ملی» و «همکاری با دول متخاصم»؛ اتهام اخیر مشخصاً در رابطه مصاحبه‌ی او با «صدای آمریکا» مطرح شده بود. بعد از تجمیع دو پرونده، قاضی دادگاه او را از اتهام «همکاری با دول متخاصم» تبرئه کرده، اما در مورد شش اتهام دیگر مجرم شناخت و او را به جرم «تشکیل گروه به قصد بر هم زدن امنیت ملی» به ۱۵ سال حبس، به جرم «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به ۷ سال و شش ماه حبس، به جرم «اشاعه‌ی اکاذیب» به ۳ سال حبس، به جرم «توهین به مقام رهبری» به ۲ سال و سه ماه حبس، به جرم «تبلیغ علیه نظام» به ۱ سال و شش ماه حبس، و به جرم «توهین به مقامات» به ۱۱۱ ضربه شالق محکوم کرد.

به دنبال دستگیری امیرسالار داوودی، همسرش طناز کلاهچیان، که او نیز وکیل است، و یک زن دیگر در دو نوبت به طور جداگانه در آذر و دی ۱۳۹۷ به دادسرای زندان اوین احضار شدند تا در رابطه با همکاری‌شان در مدیریت یک کانال تلگرامی به اسم «بدون روتوش» مورد بازجویی قرار گیرند. استنباط «عفو بین‌الملل» این است که اتهامی به این دو نفر وارد نشده است.

امیرسالار داوودی از وکلای برجسته‌ی حقوق بشری است که وکالت بسیاری از زندانیان عقیدتی، از جمله مدافعان حقوق بشر، و دیگر فعالان حقوق مدنی و اعضای اقلیت‌های دینی و اتنیکی را بر عهده داشته است. او وکیل یک زن کُرد ایرانی به نام زینب جلالیان بود که در سال ۱۳۸۸ ،به دنبال یک محاکمه‌ی به شدت نامنصفانه، به جرم «محاربه» به اعدام محکوم شد. امیرسالار داوودی نقش تعیین‌کننده‌ای در کاهش حکم او به حبس ابد داشت. او همچنین پیوسته از حق زینب جلالیان برای برخوردار شدن از خدمات درمانی دفاع کرده است.

زندانی کردن امیرسالار داوودی در ادامه‌ی روندی است که مقام‌ها و مسئولان ایرانی برای تشدید تدابیر سرکوبگرانه علیه وکالی حقوق بشری در پیش گرفته‌اند تا به این وسیله صدای آنان را خاموش کرده و آنان را از انجام فعالیت‌های مشروع خود بازدارند. در یک سال و نیم گذشته، بیش از دوازده وکیل دستگیر و بازداشت شده و برخی از آنان به زندان و شلاق محکوم شده‌اند. آرش کیخسروی، قاسم شعله‌سعدی، فرخ فروزان، هدا عمید، محمد نجفی، مصطفی دانشجو، مصطفی ترک همدانی، نسرین ستوده، پیام درفشان و زینب طاهری از جمله‌ی این وکلا به شمار می‌روند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024