يكشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 28 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 28.05.2019, 10:14

جمهوری اسلامی در انتظار سفر نخست‌وزیر ژاپن


عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی پیش از ظهر روز سه‌شنبه ۷ خرداد ۹۸ در نخستین نشست خبری خود به عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه، درباره سفرهای ظریف، اظهارات دونالد ترامپ، سفر پیش روی نخست‌وزیر ژاپن به ایران توضیحاتی داد.

بخش‌هایی از اظهارات عباس موسوی به نقل از خبرگزاری ایرنا:

*  با خروج غیرقانونی و خلاف موازین جهانی از برجام از سوی آمریکا و اعمال تحریم‌ها و شرایط تحمیلی، دستگاه دیپلماسی تحرکات جدیدی را آغاز کرده است.  در این راستا، وزیر امور خارجه سفرها و تحرکاتی را آغاز کرده که بیشتر منشا آسیایی و منطقه‌ای داشته است که می‌توان به سفرهای ایشان به سوریه، ترکمنستان، هند، چین، ژاپن و... اشاره کرد.

* این سفرها در راستای منافع ملی ایران صورت گرفته و به زودی با همسایگان شمالی هم تحرکات دیپلماتیک آغاز می‌شود که در سطوح مختلف از جمله وزرا و حتی رییس جمهوری انجام می‌شود که پس از نهایی شدن، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

* (درباره اظهارات ترامپ): جمهوری اسلامی چندان به سخنان و لفاظی‌ها توجه ندارد. مهم این است که تغییر لحن به تغییر رویکرد و رفتار منجر شود. ما براساس آنچه مشاهده می‌کنیم و آثاری که بر ما و منطقه مترتب است، تصمیم‌گیری‌ می‌کنیم. سردرگمی در دولت آمریکا مشاهده هم می‌شود ولی تغییر رویکرد برای ما اهمیت دارد.

* فعلا مذاکره‌ای با دولت ایالات متحده نداریم و مبنای هم ما بر این بوده که آنها با احترام به توافقات بین‌المللی می‌توانند برگردند. آنها در برجام بودند اما با خروج غیرقانونی از توافق هسته‌ای، این موضوع شکسته شد بنابراین چشم‌اندازی برای مذاکره نمی‌بینیم. با این حال باید منتظر تحولات ماند و شرایط را دید.

* ما گمانه‌زنی سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران را تایید نکردیم ولی درباره زمان آن هنوز در حال کارشناسی هستیم. امیدواریم زمان سفر ایشان نهایی شود تا ایشان به عنوان نخستین نخست‌وزیر ژاپن به تهران سفر کنند و این سفر می‌تواند نقطه عطفی در روابط دو کشور باشد.

* (درباره میانجیگری کشورها میان ایران و آمریکا): طبیعی است کشورهای مختلف نسبت به مسائل منطقه نگرانی‌هایی داشته باشند. ایران کشور بزرگ، مهم و قدرتمندی است و منطقه ما هم منطقه مهم و با اهمیتی است و کشورهای دیگر از طریق منطقه ما، اقتصاد خود را سر و سامان می‌دهند. هرگونه تنش موجب نگرانی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای می‌شود. من از لفظ میانجیگری استفاده نمی‌کنم اما ما شنونده نقطه نظرات کشورهایی که با حسن نیت و با دغدغه مسائل منطقه را رصد می‌کنیم، هستیم.

* میانجیگری نیازمند الزامات و مقدماتی است. تنش‌هایی که میان ایران و آمریکا وجود دارد، تنش‌هایی است که باید به ریشه آنها توجه کنیم. ریشه این تنش‌ها به بدعهدی آمریکا و خروج این کشور از برجام و همچنین اعمال تحریم‌ها و در یک کلام تروریسم اقتصادی که علیه ملت ایران تحمیل می‌کند. کشورهای مختلف با انگیزه‌های مختلف و با حسن نیت مسائل را رصد می‌کنند و ما با هم به نقطه نظرات آنها گوش می‌کنیم.

* (آیا ایران پیام ویژه‌ای دریافت کرده است؟): پیام ویژه‌ای از سوی مقامات کشورهایی که به تهران سفر کرده‌اند، دریافت نکرده‌ایم و ما هم به کسی پیامی نداده‌ایم بلکه صرفا برای شنیدن مواضع آنها بوده‌ایم.

* (آیا ایران حاضر به گفت‌وگو درباره برجام با آمریکاست یا موضوعات دیگر را هم شامل می‌شود؟): ما ۱۲ شرط پمپئو را فضایی می‌دانیم و قابل اجرا نیست و نه ما و نه هیچ کشور مستقلی آن را نمی‌پذیرد. از سوی دیگر، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم که بخواهیم به آن برگردیم. هنوز مبنایی به نام برجام وجود دارد. همچنین ایران خود را برای همه شرایط آماده کرده است ولی فکر می‌کنیم موضوع جدیدی برای مذاکره نیست.  توافقی جمع بندی و نهایی شده است و آنها به آن پشت پا زدند. ما در جایگاهی نیستیم که به آنها بگوییم چه کنند یا چه نکنند. آنها مصالح خود را می‌دانند چیست و ما هم براساس شرایط و منافع خود عمل می‌کنیم.

* (درباره دیدار ظریف با یک سناتور آمریکایی): صرف دیدار و گفت‌وگو به معنای مذاکره نیست. دیدار با مذاکره متفاوت است. ضمن این که ما مقامات کنگره را مقام دولتی تلقی نمی‌کنیم و آنها نیز مجوز مذاکره و توافق ندارند. جمهوری اسلامی هم بنای مذاکره با مقامات آمریکایی را ندارد ولی برای گفت‌وگو با نخبگان سیاسی، مقامات سیاسی سابق و... منعی وجود ندارد.

* (درباره سفر  عباس عراقچی به کویت، قطر و عمان): منطقه خلیج فارس و کشورهای منطقه، اولویت نخست سیاست خارجی ما هستند. هرچقدر ما سفر کنیم یا آنها سفر کنند، کم و لازم می‌دانیم. هم آقای ظریف سفر کرده و هم آقای عراقچی اخیرا به عمان، قطر و کویت سفر کردند و دیدگاه‌های ایران نسبت به تحولات منطقه‌ای با این کشورها را اعلام کردند. پیامی که آقای عراقچی بردند، پیام دوستی ایران و آمادگی ما برای همکاری با کشورهای منطقه است.

* (درباره سفر ظریف به عراق): جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق دو کشور تاریخی با درهم تنیدگی فرهنگی، اجتماعی و دینی و... است که به سادگی این مسائل جدا نشدنی است و کشورهای ثالث نمی‌توانند به راحتی بر این روابط اثری بگذارند. سفر آقای ظریف در راستای سفرهای پیشین ایشان و مقام ریاست جمهوری به عراق و پیگیری توافقات قبلی و همچنین اعلام مستقیم نظرات ایران به کشورهای منطقه است. 


***

برنامه سفر نخست وزیر ژاپن به ایران در حال نهایی شدن است

یورونیوز: سازمان پخش رادیو تلویزیونی ژاپن اعلام کرد که مقامات دولت ژاپن در حال انجام آخرین تمهیدات برای سفر ماه آینده شینزو آبه نخست وزیر این کشور به تهران و دیدار با رهبران ایران هستند.

اگر سفر نخست وزیر ژاپن به تهران قطعی شود، او اولین نخست وزیر ژاپن خواهد بود که ۴۰ سال پس از انقلاب ایران از این کشور دیدار خواهد کرد.

آقای آبه روز دوشنبه در توکیو در دیدار با دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، بار دیگر عزمش برای میانجی‌گری بین آمریکا و ایران را اعلام کرده بود.

رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا هم در دیدار روز گذشته خود با نخست وزیر ژاپن گفت: «می‌دانم که نخست وزیر و ژاپن روابط بسیار خوبی با ایران دارد بنابراین ببنیم چه اتفاقی می‌افتد.»

آقای ترامپ به صحبت‌های شینزو آبه با وی در این مورد اشاره کرد و گفت: «معتقدم که ایران می‌خواهد مذاکره کند و اگر آن‌ها علاقمند باشند که مذاکره کنند، ما هم دوست داریم مذاکره کنیم. باید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد... هیچ فردی مخصوصا من، نمی‌خواهد که اتفاق‌های بدی رخ دهد.»

ان‌اچ‌کی (سازمان پخش رادیو تلویزیونی ژاپن) امروز سه‌شنبه ۲۸ مه (هفت خرداد) در خبری اعلام کرد که مقامات ژاپنی تمهیدات نهایی برای دیدار آبه با آیت الله علی خامنه‌ای و حسن روحانی رهبر و رئیس جمهوری ایران در اواسط ماه ژوئن (خرداد) را آغاز کرده‌اند.

تاکئو فوکودا، نخست وزیر پیشین ژاپن، سال ۱۹۷۸ کمی قبل از انقلاب اسلامی، به ایران سفر کرده بود و پس از وی تاکنون هیچ نخست وزیری از ژاپن به تهران سفر نکرده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024