دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Monday 29 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 06.05.2019, 19:56


شماری از کارگران، معلمان و دانشجویان معترض که در دو تجمع اعتراضی در روزهای ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت ماه بازداشت شدند، بدون اتهام مشخص و دسترسی به وکیل همچنان در بازداشت غیرقانونی به سر می‌برند.

تا شامگاه ۱۵ اردیبهشت تعدادی از‌ آنها با قرار کفالت یا وثیقه از زندان آزاد شدند اما برخی از معترضان هنوز در زندان قرچک، اوین و زندان بزرگ تهران (فشافویه) هستند. طبق اصل ۲۷ قانون اساسی «تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است. » با این حال اگرچه کارگران و معلمان در تجمعات اخیر و تجمع‌های دیگر به صورت مسالمت‌آمیز و بدون اسلحه و یا سلاح دیگری شرکت کردند مورد ضرب و شتم و بازداشت از سوی ماموران نیروی انتظامی و امنیتی ایران قرار گرفته‌اند.

در روزهای پس از بازداشت معترضان، مصطفی کواکبیان، نماینده مجلس روز ۱۵ اردیبهشت ماه در صحن علنی مجلس در اعتراض به بازداشت‌های اخیر  گفت: «چرا وزارت کشور برای تجمع آنها مجوزی فراهم نمی‌کند و مجوزی قانونی برای تجمع آنها براساس اصل ۲۷ قانون اساسی فراهم نمی‌کند. این درخواست را دارم که اگر کارگری یا معلمی در مقابل مجلس دستگیر شده است آزاد شود.»

اما در مقابل نادر قاضی‌پور، نماینده دیگر مجلس شورای اسلامی در واکنش به بازداشت‌ها، مدعی شده کسانی که بازداشت شده‌اند شعارهای علیه امنیت ملی می‌داده‌اند. او همچنین با تکذیب برخورد با تجمع گران در مقابل مجلس گفت: «با هیچ تجمعی در مقابل مجلس برخورد نشده است. مگر آنکه شعارهایی علیه امنیت ملی داده باشند. دانشجو بین کارگران چه کرده؟ روز دانشجو که نبوده است.»

در روز جهانی کارگر (۱۱ اردیبهشت) و در پی فراخوان تشکل‌‌ها و اتحادیه‌های کارگری فعالان کارگری برای تجمع مسالمت‌آمیز مقابل مجلس شورای اسلامی و خانه کارگر، بسیاری از کارگران در این تجمع اعتراضی شرکت کردند با این حال نیروی انتظامی و نیروهای امنیتی با ورود به تجمع، ده‌ها نفر از کارگران را دستگیر کردند.

همچنین در روز معلم (۱۲ اردیبهشت) نیز پس از برگزاری تجمعات اعتراضی در استان‌های مختلف کشور، بسیاری از معلمان مورد ضرب و شتم و بازداشت از سوی ماموران انتظامی و امنیتی قرار گرفتند. طبق اطلاعات منتشر شده سه نفر از اعضای کانون صنفی معلمان به نام رسول بداقی، فعال کارگری و زندانی سابق و  محمد فلاحی و مجتبی قریشیان از اعضای دیگر کانون صنفی معلمان بازداشت شدند.  رسول بداقی در تاریخ ۱۵ اردبیهشت ماه با قرار ثیقه از زندان بزرگ تهران آزاد شد، اما هنوز از وضعیت دو عضو بازداشتی دیگر اطلاعی در دست نیست.

طبق گزارش‌های اتحادیه آزاد کارگران تاکنون ۲۱ نفر از کارگران بازداشت شده با قرار کفالت یا وثیقه آزاد شده‌اند.  کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران ایران اعلام کرد ۱۰ کارگر در شامگاه شنبه ۱۴ اردیبهشت ماه با قرار کفالت از زندان بزرگ تهران (فشافویه) آزاد شدند. نام‌ها آنها به این شرح است: کامیار فکور، مرداس طاهری، ماهان صالحی، محمد عادلی فر، سهیل خدابخش، محمد اصلاغی، محمدرضا پناهی، مهدی فخری، افشین میرزا خانی و علی یاور.

همچنین در تاریخ یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۱ نفر دیگر از دستگیر شدگان در تجمع اعتراضی روز کارگر با قرار کفالت از زندان بزرگ تهران  آزاد شدند. اسامی آنها عبارتند از هادی سیلمانی، عضو اتحادیه کارگران ایران، وحید فریدونی، نیما ویژه، ناصر محرم زاده و قاسم خالویی، داود رفیعی، عباس شیخی، سعید رضایی، دریا کناری، محمد حسین بنده مرادی و عادل گرجی.

با این حال این کانال تلگرامی خبر داده، ندا ناجی و عاطفه رنگ‌ریز از فعالان کارگری و زنان که در تجمع اعتراضی مقابل مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه بازداشت شده‌اند از زندان قرچک به زندان اوین منتقل شده و بازداشت موقت هر دو آنها برای ده روز دیگر تمدید شده است. همچنین از نسرین جوادی، عضو اتحادیه آزاد کارگران اطلاع مشخصی در دست نیست.

اتحادیه آزاد کارگران «ادامه بازداشت غیرقانونی و پرونده‌‌‌سازی‌های واهی علیه کارگران و معلمان و دانشجویان و بازنشستگان» را محکوم کرد و خواستار «آزادی بی‌قید و شرط اعضایش» شد. براساس گزارش‌های رسیده خانواده‌های کارگران و معلمان بازداشتی و برخی از فعالان کارگری هر روز در مقابل زندان اوین برای آزادی عزیرانشان تجمع می‌کنند.

همچنین هنوز از وضعیت مرضیه امیری، روزنامه‌نگار روزنامه شرق که در روز کارگر به دلیل نامشخصی بازداشت شده اطلاعی در دست نیست. این روزنامه‌نگار در آن روز برای اطلاع از وضعیت بازداشت‌شدگان تجمع کارگری به بازداشتگاه وزرا رفته بود که خودش نیز بازداشت شده است. به گفته همکارانش او همچنان در سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین که زیر نظر وزارت اطلاعات است به سر می‌برد.

معلمان و کارگران در دو روزی که به نام آنها در تقویم ثبت شده نسبت به افزایش شدید ناگهانی قیمت‌ها و عدم پرداخت به موقع حقوق ماهیانه و دستمزدهایشان و پایین بودن حقوق دست به اعتراض زدند.

روزنامه دنیای اقتصاد در ۱۲ اردبیهشت با انتشار گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس خبر داد طی شش ماه گذشته قدرت خرید خانواده‌ها «کاهش قابل توجه» داشته است. در حالی که درآمدهای خانواده‌ها از تابستان ۹۷ تاکنون ثابت باقی مانده است. طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس خط فقر ماهیانه در تهران «۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان» است. در حالی که حقوق بازنشستگی معملمان در بالاترین حد حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند.

برخورد امنیتی با فعالیت‌های معلمان و به ویژه کانون صنفی معلمان، در ده سال گذشته از مهم‌ترین مواردی است که در اغلب اعتراضات معلمان و همچنین اعتصاب‌های معلمان زندانی تکرار شده است، با این همه برخوردهای امنیتی تشدید شده است. علاوه بر معلمان بازداشت شده در تحصن امروز، دست کم چهار معلم به نام‌های اسماعیل عبدی، محمد حبیبی، محمود بهشتی و روح الله مردانی به دلیل فعالیت‌های صنفی یا سیاسی زندانی‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024