جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 3 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 08.04.2019, 16:52


دونالد ترامپ در بیانیه‌ای سپاه پاسداران ایران را در فهرست سازمان های تروریستی قرار داد. این نخستین بار است که ایالات متحده واحد نظامی یک دولت را به عنوان یک گروه تروریستی شناخته است.

ترامپ در این بیانیه نوشته است: «امروز من رسما قصد دولتم برای تعیین سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران (آی‌آر‌جی‌سی)، شامل نیروی قدس آن سپاه، به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی بنا بر بند ۲۱۹ قانون مهاجرت و تابعیت را اعلام می‌کنم. این گام بی‌سابقه که تحت رهبری وزارت خارجه برداشته می‌شود، موید این واقعیت است که [رژیم] ایران نه تنها یک حامی حکومتی تروریسم است، بلکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالانه در تروریسم، به عنوان یک ابزار حکومت‌داری، مشارکت کرده و آن را تامین مالی و ترویج می‌کند.»

رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ابزار اصلی دولت ایران برای هدایت و اجرای کارزار تروریسم بین‌المللی آن [رژیم] است.

در ادامه بیانیه آمده است: «این نخستین بار است که بخشی از یک دولت دیگر از سوی ایالات متحده به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی تعیین می‌شود. این تعیین، بر این حقیقت تاکید می‌کند که اقدامات ایران از پایه و به صورت بنیادین با اقدامات دولت‌های دیگر متفاوت است. این اقدام، گستره و میزان فشار حداکثری ما بر رژیم ایران را به میزان چشمگیری گسترش خواهد داد. این اقدام همچنین خطرات داد و ستد با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یا ارائه پشتیبانی به آن را کاملا شفاف و روشن بیان می‌کند. اگر شما با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داد و ستد می‌کنید، در حقیقت در حال پشتیبانی مالی از تروریسم هستید.»

در پایان بیانیه ترامپ تاکید شده «پیام روشن این اقدام به تهران این است که پشتیبانی آن [رژیم] از تروریسم پیامدهای شدیدی دارد. ما آن قدر به افزایش فشار مالی و بالا بردن هزینه‌ها بر رژیم ایران به خاطر پشتیبانی آن رژیم از فعالیت‌های تروریستی ادامه خواهیم داد تا این که [رژیم جمهوری اسلامی] از این رفتار بدخواهانه و قانون‌شکنانه‌اش دست بکشد.»


وزیر خارجه آمریکا: خون سربازان آمریکایی روی دست سپاه است

بلافاصله پس از انتشار این بیانیه، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری حاضر شد و گفت «نفرات سپاه انقلابی نیستند، دزد هستند. مسئولان فاسدی هستند که از قدرتشان سوءاستفاده کردند».

او گفت «خون سربازان آمریکایی روی دست سپاه است».

به گفته وزیر خارجه آمریکا «سپاه و دولت ایران اقدامات تروریستی در دنیا انجام می‌دهند». او اضافه کرد «قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه با روش‌های خشن می‌خواهد انقلاب ایران را صادر کند».

بولتون: خطر حمایت از سپاه پاسداران حالا باید برای همه واضح شده باشد

جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه ۱۹ فروردین در پیامی در توئیتر گفت:‌ «با قراردادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی که کار درستی بود، باید برای همه خطر حمایت از سپاه پاسداران واضح و مشخص شده باشد.»

آقای بولتون افزود: «ایران به استفاده از تروریسم برای هدف گرفتن ایالات متحده، متحدان و شرکای ما، ادامه می‌دهد.»

برایان هوک: زمان آن رسیده که تمامی کشورها از ایران بخواهند رفتار طبیعی داشته باشد

برایان هوک نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران روز دوشنبه ۱۹ فروردین از تمامی کشورها خواست از ایران بخواهند رفتاری صلح‌آمیز و نرمال در پیش بگیرد و به جای هزینه کردن بودجه در خارج از مرزها، روی مردم کشور خودش سرمایه‌گذاری کند.

آقای هوک در مطلبی که در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شد، نوشت: «رژیم ایران باید به جای سرمایه‌گذاری روی دیکتاتورها، تروریست‌ها، شبه‌نظامیان و موشک‌ها باید مردم خود سرمایه‌گذاری کند. به دلیل سوبسیدهای رژیم، یک پیکارجوی حزب‌الله سه برابر یک مامور آتش‌نشان در ایران حقوق دریافت می‌کند.»

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا افزود: «هرچند این برعهده مردم ایران است که تصمیم بگیرند کشورشان چه مسیری را در پیش بگیرد، ولی ایالات متحده و برپایه روحیه آزادی‌های خودمان، از صدای مدت‌ها نادیده گرفته شده مردم ایران حمایت می‌کند.»‌


«تعیین کردن به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی» یعنی چه؟

«تعیین کردن به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی» یک تعیین قانونی است که توسط دولت ایالات متحده انجام می‌شود و به [دولت] ایالات متحده اجازه می‌دهد تا علیه یک سازمان مجازات‌هایی – مانند تحریم‌های مالی، محدودیت‌های مربوط به صدور روادید، انسداد دارایی‌ها، و پیگرد قانونی افراد پشتیبان آن سازمان – را اعمال کند.

برای این منظور سه شرط زیر باید در مورد آن سازمان صدق کند: مقر آن در خارج از ایالات متحده باشد؛ فعالانه در اقدامات تروریستی مشارکت داشته باشد؛ و آن اقدامات تروریستی تهدیدی برای منافع امنیت ملی ایالات متحده محسوب شود.

به گفته دفتر مبارزه با تروریسم و افراط گرایی خشونت‌آمیز وزارت خارجه، سازمان‌های تروریستی خارجی عبارتند از سازمان‌های خارجی که مطابق با قانون مهاجرت و تابعیت ایالات متحده توسط وزیر خارجه ایالات متحده تعیین شده‌اند.

این دفتر فهرست رسمی سازمان‌های تروریستی خارجی را تهیه و نگهداری می‌کند. این فهرست هم‌اکنون دربرگیرنده ۶۷ سازمان تروریستی از سراسر جهان - از جمله القاعده، ‌داعش، حزب‌الله، حماس، بوکو حرام، ببرهای آزادی‌بخش تامیل ایلم، ارتش جمهوری‌خواه واقعی ایرلند (آرآی‌آرای)، و سایرین - است.

به گفته مرکز پژوهشی کنگره «ایالات متحده با تعیین یک نهاد به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی می‌کوشد تا منافع مالی، دارایی‌ها، و [امکان] سفر آن گروه را محدود کند.»

پیامدهای تعیین شدن به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی عبارت است از:

- ارائه آگاهانه «پشتیبانی مادی یا [تأمین] منابع» برای یک سازمان تروریستی خارجی تعیین شده توسط یک فرد در ایالات متحده و یا در حوزه قضایی ایالات متحده غیرقانونی است.

- نمایندگان و اعضای یک سازمان تروریستی خارجی چنانچه اتباع بیگانه باشند، اجازه ورود به ایالات متحده را ندارند و در برخی موارد خاص می‌توان آنها را از ایالات متحده اخراج کرد.

- وزیر خزانه‌داری می‌تواند [آن دسته از] مؤسسات مالی ایالات متحده را که مالکیت و یا کنترل دارایی‌های یک سازمان تروریستی خارجی تعیین شده را در دست دارند، ملزم کند تا همه تراکنش‌های مرتبط با آن دارایی‌ها را مسدود کنند.

به گفته مرکز پژوهشی کنگره، تعیین شدن به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی «سازمان‌های تروریستی تعیین شده را در سطح بین‌المللی [بیش از پیش] بدنام کرده و به انزوا می‌کشاند،» «اهدای اعانات و یا کمک‌ها به سازمان‌های تعیین شده و انجام تراکنش‌های اقتصادی با آنها را منع می‌کند،» و «مراتب نگرانی ایالات متحده در مورد سازمان‌های تعیین شده را به اطلاع سایر دولت‌ها می‌رساند.»


واکنش مقام‌های ایران

در نخستین واکنش پس از اعلام این خبر، محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهوری و رئیس شورای عالی امنیت ملی ایران پیشنهاد کرد شورای عالی امنیت ملی ایران، نیروهای نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا موسوم به سنتکام را در فهرست گروه‌های تروریستی جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در پیشنهادش به حسن روحانی به قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه استناد کرده است.

در چند روز گذشته، مقامات ارشد جمهوری اسلامی به شدت نسبت به قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی آمریکا هشدار داده بودن

قانون «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» چیست؟

قانون «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» در شهریور ۱۳۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. این قانون پاسخی به اقدام قانونگذاران آمریکا بود که طرح “قانون مقابله با اقدامات بی‌ثبات ساز ایران” را به تصویب رسانده بودند. مصوبه آمریکا عمدتا شامل تحریم کل سپاه پاسداران و موسسات و اشخاص مرتبط با این تشکیلات نظامی به اتهام حمایت از تروریسم، فعالیت‌های بی‌ثبات ساز در منطقه، ادامه برنامه موشکی و نقض حقوق بشر است.

لحظاتی پس از تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران از سوی ایالات متحده، وزیر خارجه ایران با استناد به این قانون به حسن روحانی پیشنهاد داد نیروهای آمریکایی در خاورمیانه در اقدامی مقابله‌ای، از سوی ایران وارد فهرست گروه های تروریستی شوند.

صدور روادید ورود به قلمرو جمهوری اسلامی ایران برای اشخاص مندرج در فهرست ممنوع است و قوه قضائیه موظف است کلیه اموال و دارایی‌های اشخاص مندرج در فهرست تحریم را در قلمرو تحت صلاحیت جمهوری اسلامی ایران توقیف کند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس این اقدام «بی‌عقلی» خوانده بود و ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه خواستار مقابله به مثل با این اقدام دولت آمریکا شده بود.

محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز روز گذشته تهدید کرده بود با قرار دادن نام سپاه در این لیست، نیروهای آمریکایی در غرب آسیا «دیگر آرامش امروز را نخواهند داشت».

صبح امروز نیز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، با حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه تشکیل جلسه داد و آخرین تحولات در این خصوص را بررسی کرد.

علی نجفی خوشرودی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی درباره این جلسه گفته بود وزیر خارجه ایران این اقدام آمریکا «دارای خطرات» زیادی دانسته بود و هشدار داده بود که ایران «مقابله به مثل» خواهد کرد.


واکنش شورای عالی امنیت ملی

شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت شدید اقدام امریکا در قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» در اقدام متقابل، اعلام کرد که رژیم ایالات متحده آمریکا را «دولت حامی تروریزم» و «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» می‌داند.

به گزارش ایسنا، متن کامل بیانیه شورای عالی امنیت ملی به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم
شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت شدید اقدام غیرقانونی و خطرناک رژیم ایالات متحده امریکا در قراردادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی»، این اقدام بی‌اساس را خطر عمده‌ای برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و نقض آشکار قواعد آمره حقوق بین‌الملل و منشورملل متحد می‌داند.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، برخلاف آمریکا و متحدان منطقه‌ای آنکه همواره حامی گروه‌های افراطی و تروریست‌ها در منطقه غرب آسیا بوده‌اند، پیوسته در خط مقدم مقابله با تروریزم و افراطی‌گری در منطقه بوده و نقش این نیروی فداکار و انقلابی در مقابله با القاعده، داعش، النصره و سایر گروه‌های تروریستی در منطقه توسط مردم و دولت‌های آسیب‌دیده همواره مورد تقدیر است.
جمهوری اسلامی ایران در اقدام متقابل در برابر اقدام غیرقانونی و نابخردانه امروز امریکا اعلام می‌نماید، رژیم ایالات متحده آمریکا را «دولت حامی تروریزم» و «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» می‌داند. این فرماندهی مسئولیت اجرای سیاست‌های تروریستی دولت امریکا علیه منطقه غرب آسیا را به عهده داشته که امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و جان افراد بی‌گناه ایرانی و غیرایرانی را برای تحمیل سیاست‌های خصمانه ایالات متحده بخطر انداخته است که از آن جمله حمله وحشیانه و عامدانه به هواپیمای مسافربری ایران در سال ۱۳۶۷، مشارکت در کشتار مردم یمن و دیگر شهروندان غیر نظامی در غرب آسیا را می‌توان نام برد.
بدیهی است رژیم ایالات متحده امریکا تمامی مسئولیت‌های عواقب خطرناک این اقدام ماجراجویانه را برعهده خواهد داشت.


منابع:‌صدای آمریکا،‌ بی بی سی، ایسنا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024