جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 3 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 07.04.2019, 17:23


معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: سه سیل بند حاشیه رودخانه کارون در مقطع اهواز شکسته شد.

علیرضا عالیپور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آب از سیل بند زرگان حدفاصل زمین های فوتبال تا صنایع آلومینیوم در شمال اهواز عبور کرد. همچنین سیل بند شهرک اندیشه به سمت شیبان نیز امروز شکسته شد و آب به سمت منازل در حرکت است که امیدواریم بتوانیم آن را مهار کنیم.

به گفته وی به دلیل شکستگی سیل بند شهرک اندیشه در شمال اهواز تاکنون ۵۰ متر آب پیش روی کرده و تلاش می شود تا این سیل بند در کنترل قرار گیرد.

وی ادامه داد: یک سیل بند در شهرک اکباتان اهواز نیز شکسته شد اما با اقدامات انجام شده آب در این نقطه مهار شد.

وی گفت: در صورت بروز مشکل نیز آب به سمت زمین های خالی حرکت می کند و خطری شهروندان را تهدید نخواهد کرد.

درپی طغیان رودخانه دز و کرخه دهها روستای حاشیه این رودخانه دچار آبگرفتگی شده است.

به گفته رحمانی فضلی وزیر کشور ۴۰۰ هزار نفر در خوزستان در معرض سیل هستند. تاکنون به ساکنان ۱۸۲ روستا و ۶ شهر استان اخطار داده شده که منازل خود را تخلیه کنند.

***

اظهارات فرماندار اهواز درباره آخرین وضعیت سیل در این شهر

جمال عالمی نیسی، فرماندار شهر اهواز مرکز استان خوزستان ایران گفت: بخش الهایی در محاصره سیل قرار گرفت، ۳ لایه سیل بند از ۴ لایه‌ای که ساخته شده، شکسته شد و شهرداری در حال دفاع از شهر است.

به گزارش «جماران»، وی درباره شرایط این شهر اظهار داشت: در محله های زیادی از شهر اهواز فاضلاب توسط سیلاب رودخانه پس زده شده و در حال آزار مردم بوده که در برخی نقاط این موضوع حاد شده است.

عالمی نیسی با بیان اینکه در خود شهر اهواز مشکل خاصی نیست ادامه داد: بخش اسماعیلی در حاشیه کارون در محاصره سیل قرار گرفته است. در حواشی اهواز مقداری نگرانی داریم که با استقرار نیروهای انسانی و لجستیکی در صدد محکم سازی آن مناطق هستیم.

فرماندار اهواز با اعلام اینکه ۱۲ روستا در بامدژ کاملا به زیر آب رفته است، گفت: مدارس اهواز تا فردا تعطیل هستند و احتمال اینکه تا آخر هفته هم تعطیل شوند، وجود دارند.

گفتنی است تردد خودروهای سبک در جاده اندیمشک- اهواز ممنوع است. همچنین سرریزشدن آب به جاده قدیم اهواز- خرمشهر، باعث قطع شدن این محور شد.

***

روستاهای غرب کارون در خرمشهر آماده تخلیه

سرپرست فرمانداری خرمشهر گفت: بنا به اعلام ستاد مدیریت بحران استان خوزستان مبنی بر افزایش سطح آب رودخانه کارون، به همه دهیاری های روستاهای غرب کارون در خرمشهر برای تخلیه اهالی آماده باش اعلام شده است.

کورش مودت روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به کنترل سیلاب توسط سیل بندهای احداثی در این روستاها اکنون نیازی به تخلیه نیست اما این آمادگی به دهیاران اعلام شده است.

وی با بیان اینکه روستاهای غرب کارون در حوزه استحفاظی اهواز همچون کاظمیه یک و ۲ با مشکل مواجه هستند گفت: عملیات تقویت سیل بند روستاهای دیم بن نجم و سبعه خرمشهر در حال انجام است.

مودت با بیان اینکه نیروهای ستاد بحران با مشارکت اهالی محلی مشغول تقویت سیل بندها در مناطق بحرانی هستند گفت: در ۲ شب گذشته آب از سیل بند روستای مکسر خرمشهر به این روستا نفوذ کرد که بلافاصله با حضور نیروهای مدیریت بحران سیل بند به سرعت ترمیم شد و اکنون مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

روستای ام التمن، ام نوشه، سوئیچتی ۱، ۲ و ۳ از روستاهای حاشیه غرب کارون در ۶۰ کیلومتری شهرستان خرمشهر در استان خوزستان قرار دارند.

۱۳ روستای غرب کارون در حوزه شهرستان خرمشهر در جنوب غرب خوزستان به علت امتداد در ساحل رودخانه کارون جز مناطق پر خطر می باشند.

طغیان رودخانه کرخه در روزهای اخیر باعث جاری شدن سیل در شوش، اهواز، حمیدیه، دشت آزادگان و هویزه شده و دستور تخلیه ۶ شهر و بیش از ۱۷۴ روستای پایین دست کرخه صادر شده است.

در حوضه رودخانه دز نیز سیلاب وارد روستاهای اهواز، شوش و شوشتر شده است.

***

تخلیه ۱۸۲ روستای خوزستان

سیل فروردین ماه، بعد از مازندران، گلستان، شیراز و لرستان، حالا به خوزستان رسیده و بسیاری از شهرهای آن را در وضعیت اضطراری قرارداده است. از چند روز گذشته دستور تخلیه شهرها و روستاهای زیادی صادر شده و مردم در کمپ‌های اسکان اضطراری مستقر شده‌اند.

از زمان وقوع سیلاب تاکنون ۱۸۲ روستا به صورت کلی و جزئی در سطح خوزستان تخلیه شده‌اند و از تعداد روستای تخلیه شده، ۶۱ روستا دچار آبگرفتگی شده‌اند و تا این لحظه به ۴۶۰۰ واحد مسکونی آسیب وارد شده است.

بسیاری از روستاهای در محاصره سیل خالی از سکنه شده و ساکنان آنها در ۳۶ اردوگاه در نقاط مختلف خوزستان اسکان داده شده‌اند؛ خانه بسیاری از اهالی روستاهای حاشیه کرخه، دز و کارون با بالارفتن دبی این رودخانه ها تا بام زیر آب فرو رفته اند و حالا تنها چیزی که برای روستاییان مناطقی همچون بامدژ، شعیبیه شوشتر، حمیدیه، رفیع و باوی مانده جانشان هست که بر روی دست گرفته اند و پیراهن تن شان...

مزارع و دامهای این روستاییان از دست رفته، محتاج نان شب شده اند و و مشخص نیست سیل‌زدگان تا چه زمانی باید در واگن، بام خانه یا اردوگاه زندگی بگذرانند. سپاه، ارتش، بسیج و هلال احمر و جلوتر از همه مدیریت بحران به کمک سیل زدگان آمده تا با کمک مردم و نیروهای امدادی آذوقه و نیازهای اولیه را تامین کنند و با این حال هنوز به چادر، مواد غذایی، آب، سرویس بهداشتی و ماشین آلات نیازمندند.

جالب است بدانید، خوزستان غیر از سیلاب‌های سایر استان‌ها حدود ۵۰۰ میلی‌متر بارش داشته در حالی که میزان بارش‌های بلندمدت آن به طور متوسط ۲۴۰ میلیمتر است و متوسط بارش خوزستان در سال گذشته تا این موقع کمتر از ۲۰۰ میلیمتر بوده است. 

آورد آب رودخانه‌های خوزستان در سال‌های قبل از خشکسالی، در یک سال آبی به طور متوسط ۲۷ تا ۲۸ میلیارد مترمکعب بود در حالیکه در سال گذشته این آورد آب به ۱۳ میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کرد و یک خشکسالی شدید در خوزستان تجربه شد.

این آمارها امسال تاکنون حدود ۲۸.۵ میلیارد مترمکعب بوده است. پیش‌بینی می‌شود آورد آبی خوزستان تا پایان سال آبی یعنی مهرماه به بیش از ۵۰ میلیارد مترمکعب برسد و حالا استاندار خوزستان معتقد است زیرساخت‌های استان برای این آورد آبی فراهم نشده است و این مساله مشکلات جدی برای استان به همراه خواهد داشت.

در هر حال پس از گذراندن خشکسالی‌های مکرر، این بار حجم بارندگی‌های بالادست و رهاسازی آب پشت سدها موجب وقوع سیل در خوزستان شد. اکنون مردم برخی روستاهای خوزستان از ابتدای سال ۹۸ در اردوگاه‌های جمعیت هلال احمر و برخی نیز در واگن‌های راه آهن روزها را می‌گذرانند.

بیشتر سیل‌زدگان این اردوگاه زنان، کودکان و سالمندان هستند؛ کودکانی که در وضعیت بد بهداشتی و با دستان آلوده غذا می‌خورند و زنانی که از نبود مایع دستشویی، نوار بهداشتی، شیر خشک و پوشک بچه نگرانند.


مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفته، یکی از مشکلات، روستاهایی هستند که دچار سیل‌گرفتگی شده‌اند اما هنوز در این روستاها ساکن هستند چرا که سردرگمی وجود داشت که چگونه باید اقلام را به آنان رسانده شود.

افراد ساکن در روستاهای در محاصره سیل خود را به خطر انداخته‌اند و روی پشت‌بام‌ها هستند با این حال برنامه‌ریزی شده که کمک‌ها از طریق دهیاران به آنها رسانده شود و به روستاییان گفته شده که برای تامین نیازهای خود به دهیاران مراجعه کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024