جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 3 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 04.04.2019, 11:51


مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی همزمان با ورود سامانه بارشی جدید به کشور از روز شنبه، از شدت بارش‌ها در استان‌های آذربایجان شرقی، غرب کرمانشاه، ایلام، کهکیلویه و بویراحمد، شمال استان‌های خوزستان، فارس، بوشهر و در غرب خراسان رضوی، شرق سمنان و جنوب خراسان شمالی خبر داد.

احد وظیفه در گفت‌وگو با ایسنا،  ضمن تشریح وضعیت جوی کشور طی ۳ روز آینده افزود: روز پنجشنبه با عبور تراز میانی جو علاوه بر دامنه‌های زاگرس در غرب و شمال غرب، دامنه‌های البرز در زنجان، البرز و تهران همچنین در استان‌های کرمان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی نیز رگبار پراکنده و گاهی رعد و برق رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه صبح جمعه در شمال شرق کشور بارش‌های پراکنده ادامه دارد، افزود: بعد از ظهر جمعه با ورود سامانه بارشی به نوار غربی و جنوب کشور، بارش در کل نوار غربی، شمال خلیج فارس، استان‌های بوشهر کهگیلویه و بویراحمد و فارس آغاز می‌شود و در اواخر وقت گستره بارش دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های زنجان قزوین، مناطقی از جنوب شرق شرق و مرکز کشور را فرا می‌گیرد.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان اینکه شنبه این سامانه در کل کشور به جز استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان فعال است، تصریح کرد: این سامانه در اواخر وقت از کشور خارج می‌شود. در این روز در شرق آذربایجان شرقی، غرب کرمانشاه، ایلام، کهکیلویه و بویراحمد، شمال استان‌های خوزستان، فارس، بوشهر و در غرب خراسان رضوی، شرق سمنان و جنوب خراسان شمالی بارش شدت خواهد داشت.

وظیفه با بیان اینکه در ارتفاعات البرز مرکزی و ارتفاعات زاگرس شمالی در کردستان بارش برف و لغزندگی جاده‌های کوهستانی پیش‌بینی می‌شود، تصریح کرد: یکشنبه با حضور متناوب امواج تراز میانی جو در نوار شمالی دامنه‌های زاگرس مرکزی در غرب و شرق و شمال شرق کشور بارش پراکنده گاهی رعد و برق و وزش باد پیش بینی می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت هوای پایتخت طی امروز و فردا نیز گفت: امروز هوای تهران کمی ابری تا نیمه ابری گاهی با بارش پراکنده و وزش باد و حداکثر دمای ۱۹ و حداقل دمای ۱۰ درجه سانتیگراد است. وضعیت جوی تهران فردا نیز کمی ابری در بعدازظهر افزایش ابر همراه با وزش باد با بیشینه دمای ۲۱ و کمیته دمای ۱۱ درجه سانتیگراد پیش بینی می‌شود.

***

جابه‌جایی مردم روستاهای اطراف رودخانه‌های دز و کرخه از صبح امروز

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: بخش وسیعی از روستاهای اطراف رودخانه‌های دز و کرخه از منطقه پایین دست شوش دچار آبگرفتی شده‌اند که از صبح امروز در حال امدادرسانی و جابه‌جایی مردم منطقه هستیم.

به گزارش ایسنا، علی خدادادی درخصوص امداد و کمک رسانی به مناطق سیل زده استان، اظهار کرد: متاسفانه آنچه پیش‌بینی کرده بودیم، در حال به وقوع پیوستن است و بخش وسیعی از روستاهای اطراف رودخانه های دز و کرخه از منطقه پایین‌دست شهرستان شوش دچار آبگرفتگی شده اند و نیروهای هلال احمر از صبح امروز در حال امدادرسانی به این دوستان و جا به جایی مردم این روستاها و اسکان آن‌ها در اردوگاه ها با همکاری آموزش و پرورش، اداره کل ورزش و جوانان خوزستان و همچنین اردوگاه های راهیان نور و بعضا مساجد هستند.

وی عنوان کرد: از هم استانی های عزیز که مساعدت های لازم را داشته‌اند قدردانی می کنیم. تلاش می شود شرایط بهینه ای برای مردم سیل زده جهت تحمل این مقطع کوتاه و زودگذر فراهم شود. امیدوارم قدرشناس این عزیزان باشیم و این رفتار انسان دوستانه را حس  و تعمیم دهیم‌.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان خاطرنشان کرد: از مردم می‌خواهیم اخبار درست و صحیح را از مراجع و منابع با اصالت و صدا و سیما داشته باشند. همچنین از آن‌ها می‌خواهیم کمک های خود را به جمعیت هلال احمر و کمیته امداد تحویل دهند و ما هم به عنوان امین آن‌ها، کمک های ارسالی‌شان را به دست مردم سیل‌زده می‌رسانیم. باید بگویم مردم ایران، مردم خوزستان را تنها نگذاشتند.

***

دستور تخلیه ۳۳ روستا در دشت آزادگان

فرماندار شهرستان دشت آزادگان از دستور تخلیه ۳۳ روستای حاشیه رودخانه کرخه خبر داد.

غلامعباس هزاریان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به پیش‌بینی افزایش دبی آب رودخانه کرخه اظهار کرد:  آب رهاسازی شده از بالادست به خوزستان و در نهایت به دشت‌آزادگان می‌رسد.

وی افزود: با توجه به اینکه رودخانه از مرکز شهرها مخصوصا شهرهای بستان و سوسنگرد عبور می‌کند و روستاها نیز در کنار رودخانه قرار دارند این شرایط خطراتی را در پی خواهد داشت.

هزاریان با بیان اینکه  با رهاسازی آب و ظرفیت آب موجود قطعا این آورد به روستاها می‌رسد، گفت: از امروز بعد از ظهر باید جهت ورود آب بالادست آمادگی لازم را داشته باشیم.

فرماندار دشت آزادگان بیان کرد: با تمهیدات اندیشیده شده تاکنون آب وارد روستاها نشده است اما برای پیشگیری از خطرات احتمالی به ۳۳ روستای حاشیه رودخانه کرخه ابلاغ کرده‌ایم که روستاهای خود را تخلیه کنند که برخی از این روستاها تخلیه شده‌اند. همچنین با توجه به اینکه بستان آخرین شهر قرار دارد مردم باید آمادگی لازم را جهت تخلیه داشته باشند.

هزاریان خواستار شد: از مردم تقاضا می کنم هشدارهای مسئولان را جدی بگیرند و به آنها اعتماد کنند.

***

خشم مردم پل‌دختر در مواجهه با استاندار لرستان و نماینده مجلس

ایلنا نوشت: در پی ضعف در امدادرسانی و بی‌توجهی مسئولان به وضعیت سیل زدگان لرستان، مردم شهرستان پل‌دختر واکنش تندی نسبت به استاندار لرستان و نماینده این شهرستان داشتند.

مردم خشمگین و ناراضی شهرستان پل‌دختر به دلیل شرایط بحرانی ناشی از سیل و عدم رسیدگی به مشکلات‌شان و همچنین ضعف مسئولان در امدادرسانی واکنش تندی نسبت در مواجهه با این دو مسئول استان داشتند و به‌شدت از وضعیت موجود و بی‌توجهی‌ها گلایه کردند.

طبق شنیده ها اعتراضات به حق مردم از شرایط رسیدگی به وضعیت سیل زدگان و ارائه کمک‌های ضروری شهرستان پلدختر بسیار تند بوده و آنها مسئولان استان را مسبب شرایط بوجود آمده می دانند.

گفتنی‌است سیل اخیر در استان لرستان‌ضمن خسارت‌های اساسی به زیرساخت‌های استان تاکنون حدود ۲۰ کشته و ۲۰ هزار نفر آواره به دنبال داشته و بسیاری خانه و زندگی شان را به طور کامل از دست داده اند.

***

سیل ۴۶ هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی خسارت زد

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی، از وارد شدن ۴۶ هزار و ۶۲۱ میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی ۱۶ استان کشور در سیل اخیر خبر داد.

به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، سید محمد موسوی روز پنجشنبه اظهار داشت: این خسارت ۷۳۱ هزار هکتار اراضی زراعی و ۹۰ هزار هکتار اراضی باغی را مورد تهدید جدی قرار داده است.

وی ادامه داد: ۳۴ درصد به استان گلستان،۱۳ درصد خوزستان،۱۲ درصد مازندران،۱۱ درصد لرستان،۶ درصد فارس و ۲۴ درصد باقیمانده به ۱۱ استان کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمهال و بختیاری، اصفهان، همدان، خراسان شمالی، سمنان، سیستان و بلوچستان، ایلام، کردستان و تهران خسارت وارد شده است.

به گفته موسوی، سیل اخیر ۴۹ درصد به زیربخش زراعت، ۲۲ درصد به زیربخش آب، خاک و امور زیربنایی، ۱۶ درصد به زیربخش باغبانی و ۱۳ درصد به زیربخش دام و طیور و آبزیان خسارت وارد کرده است.

وی به اعزام ۱۴۰۰ نیروی کارشناس، ترویجی و خدماتی سازمان های جهاد کشاورزی برای کمک به اجرای برنامه های ستاد مدیریت بحران اشاره کرد و گفت: ۲۰۰ کیلومتر از رودخانه ها لایروبی و انسداد خروجی ۴۰ دهنه زهکش و ۳۰۰ مورد مزارع آبزی پروری و کانال های آبرسانی کشاورزی رفع شد.

موسوی افزود: همچنین در این مدت، ۱۶۰ کیلومتر سیل بند،۵۰۰ کیلومتر جاده بین مزارع و ۱۰ کیلومتر شبکه برق چاه های کشاورزی مرمت شدند.

وی بازکردن دو دهانه پل، ترمیم ۶ دهانه انهار و لوله گذاری جهت خروج آب از اراضی کشاورزی و مناطق مسکونی را از دیگر اقدامات مقابله با سیل برشمرد و گفت: در سیل اخیر، ۳۰ هزار تن نهاده های دامی، ۱۰ تن بذر، ۱۰ هزار کیلوگرم گوشت، ۳۲۰ هزار کیلوگرم آرد، ۳ هزار کیلوگرم تخم مرغ، ۶ هزار پرس غذای گرم، ۱۵۰ تخته چادر استقرار دام و ۷ دستگاه نانوایی سیار تأمین و توزیع شده است.

موسوی با اشاره به جابجایی خانوارهای عشایری در معرض خطر سیل و تجهیز انبارها و مهمانسراها به منظور اسکان مسافران سیل زده، یادآور شد: ۴۰۰ هزار رأس دام سبک و سنگین در سطح ۱۰۵ روستا و مناطق عشایری جابجا شده و اسکان موقت یافتند.

وی بازدید، ارزیابی و ایمن سازی چاه ها، قنوات، سیل بندها، تاسیسات آبی، دریچه های تنظیم آب، کانال های آبیاری و سدهای خاکی را از دیگر اقدامات صورت گرفته برای با مقابله سیل اخیر عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، بارندگی ها و سیل اخیر، همه استان های کشور را درگیر کرد، اما مشکلات در ۶ استان ایلام، کرمانشاه، لرستان، خوزستان، چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد جدی تر بود و به تاسیسات و زیرساخت ها و بخش کشاورزی این مناطق آسیب بسیاری وارد کرد.

***

خط آهن اهواز - اندیمشک بسته شد

خط آهن مسیر اهواز - اندیمشک و برعکس تا اطلاع بعدی بسته شد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه ای اعلام کرد: آب شستگی زیرسازی خط آهن در بلاک آهودشت به بامدژ خوزستان در اثر سیل کم سابقه ساعت چهار صبح امروز موجب بسته شدن مسیر ریلی جنوب شد.

این اطلاعیه افزوده است:کادر فنی راه آهن با آمادگی کامل در محل مورد نظر برای به سازی و بازگشایی مسیر حاضر هستند.

کلیه مسافرانی که سفر آنها به این دلیل لغو شده می توانند با مراجعه به مراکز مجاز فروش بلیت نسبت به استرداد ۱۰۰ درصد بهای بلیت خود اقدام کنند.
در این اطلاعیه آمده است، پیرو لغو حرکت قطارها در این مسیر، به محض بهبود شرایط جوی و ایمن شدن مسیر، قطارفوق العاده ای به منظور جابجایی و خدمت رسانی به مسافران در این مسیر درنظر گرفته خواهد شد.

بنا به این اطلاعیه، مسافران می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص حرکت قطارها و آخرین وضعیت مسیرهای ریلی باسامانه صدای مسافر به شماره تلفن ۵۱۴۹-۰۲۱ تماس حاصل کنند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت:به دلیل بالا آمدن رودخانه دز، بخشی از مسیر این خط آهن در محدوده ایستگاه آهو دشت زیرآب رفته و فعلا امکان تردد قطار در آن وجود ندارد.
کیامرث حاجی زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: مسافرانی که از تهران به سمت اهواز سفر می کنند توسط اتوبوس هایی که راه آهن ناحیه جنوب تدارک دیده شده از اندیمشک به اهواز منتقل می شوند.

به گزارش ایرنا بارش شدید باران در چند روز گذشته موجب افزایش حجم آب ورودی سدهای کرخه و دز، و افزایش کم سابقه خروجی این سدها شده ، که موجب آبگرفتگی مناطق حاشیه ای این رودخانه ها در پایین دست شده است.

در خوزستان وضعیت اضطراری اعلام شده و در روزهای اخیر برخی از روستاهای مسیر رودخانه های کرخه و دز تخلیه شده‌اند.

شبکه ریلی استان خوزستان از نظر طول خط اصلی در کشور رتبه هشتم را در میان مناطق ۱۹ گانه راه آهن کشور دارد و در مجموع ۶ درصد طول شبکه ریلی کشور را شامل می شود.

خطوط راه آهن جنوب ۶۹۹ کیلومتر طول دارد که ۲۶۴ کیلومتر خطوط فرعی، مانوری، صنعتی و تجاری دارد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024