جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 3 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 03.04.2019, 15:02


شهرستان‌ها و روستاهای سیل زده استان لرستان در وضعیت بحرانی به سر می‌برند. تمامی راه‌های ارتباطی جنوب استان همچنان مسدود است و امدادرسانی به مردم سیل زده در شهرها بسیار ضعیف و در روستاها تاکنون صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مردم سیل زده جنوب استان لرستان از دو روز گذشته تاکنون در شرایط بسیار سختی به سر می‌برند و تمامی راه های دسترسی به شهرستان پلدختر و روستاهای اطراف کاملا مسدود است.

میزان تخریب خانه ها و مغازه ها در شهرستان پلدختر بسیار وسیع بوده و حدود ۴۰۰۰ خانه در این شهرستان دچار آسیب جدی شده و مردم سیل زده حتی لباس برای پوشیدن ندارند.

با وجود گذشت دو روز آب، برق، گاز و خطوط تلفن این شهرستان همچنان قطع است و مردم در شرایط بحرانی به سر می برند. حتی آب آشامیدنی و غذایی برای خوردن وجود ندارد. تخمین زده می شود بیش از ۲۰ هزار نفر از مردم این شهرستان در سیل اخیر آواره شده اند.

براساس این گزارش، مردم دهستان مورانی از زمان وقوع سیل تمامی راه های ارتباطی اش قطع شده در حالی که این روستا پرجمعیت ترین روستای شهرستان پلدختر است و بخش عمده این روستا به زیر آب فرو رفته و مردم در سختی بدون هیچگونه آذوقه و پوشاکی به سر می برند.


وضعیت بحرانی روستاهای سیل زده

روستاهای سرنجه زیودار و لیتبر، طاق عباسعلی، زیر انبار، زورانتل، بن لار، کلات و... که تقریبا ۴۰۰۰ نفر جمعیت دارند بدون آب و برق و در شرایط بحرانی قرار دارند و تاکنون هیچگونه امدادرسانی به آنها صورت نگرفته است. بسیاری از اهالی سیل زده این روستاها از خانواده های‌شان بی‌خبرند.

یک منبع آگاه در گفت و گو با خبرنگار ایلنا گفت: بسیاری از کودکان به دلیل استفاده از آب آلوده دچار اسهال خونی شده اند و مدام به مراکز درمانی خرم آباد اعزام می شوند.

سرپرست بخشداری معمولان نیز در مورد مشکلات مردم سیل زده این شهرستان اظهار داشت: راه دسترسی به شهر معمولان وجود ندارد و امداد رسانی به مردم این شهرستان رضایت بخش نیست.

موسوی ادامه داد: در شهر معمولان فقط یک نانوایی مشغول پخت نان برای مردم سیل زده است که جوابگوی این شهر و روستاهای اطراف نیست. اقلام دارویی توسط خود مردم برای افراد بیمار تهیه و توزیع می شود.


بیش از ۱۵ هزار نفر در پلدختر و معمولان بی‌خانمان شده‌اند

نماینده مردم پلدختر و معمولان با بیان اینکه بیش از ۱۵ هزار نفر در شهر معمولان، پلدختر و روستاهای اطراف بی‌خانمان شده‌اند، گفت: ۲۰ روستا به‌طور کامل زیر آب رفته است.

حمیدرضا کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره نحوه امدادرسانی در مناطق سیل‌زده پلدختر و معمولان در استان لرستان گفت: امدادرسانی با توجه به اینکه از طریق بالگردها صورت می‌گیرد بسیار محدود است چراکه گستردگی مناطق سیلزده بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه راه ارتباطی حدود ۱۰۰ روستا همچنان قطع است، خاطرنشان کرد: تنها راه ارتباطی شهر پلدختر و معمولان نیز از طرف خوزستان است. معتقدم باید راه ارتباطی پلدختر به معمولان و خرم‌آباد به معمولان باید سریع‌تر بازگشایی شود و امدادرسانی گسترده‌تر انجام شود و آب و غذا سریع‌تر به دست مردم برسد.

نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس خاطرنشان کرد: امکانات در حال حاضر از سوی دیگر شهرها به مرکز استان وارد شده اما به‌دلیل محدودیت پروازهای بالگردها امکان امدادرسانی سریع‌تر وجود ندارد.

کاظمی با بیان اینکه مردم روستاها به کوه‌ها پناه‌ برده‌اند و هیچ امکاناتی در حال حاضر در اختیار ندارند، تصریح کرد: از ارتش خواستیم در مسیرهایی که راه‌های ارتباطی با روستاها از بین رفته با قایق یا ایجاد پل‌های شناور نظامی ارتباط فوری با روستاها برقرار کنند. مردم روستا می‌توانند بخشی از مشکلات‌شان را خودشان برطرف کنند.

وی ادامه داد: نصف شهر پلدختر، نصف شهر معمولان و حدود ۲۰ روستا به‌طور کامل زیر آب رفته است. بیش از ۱۵ هزار منازل‌شان را از دست داده‌اند. در حدود ۱۰ هزار نفر در پلدختر، در حدود ۴ هزار نفر در شهرستان معمولان و در حدود ۳ هزار نفر نیز در روستاها منازل‌شان را از دست داده‌اند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: امدادرسانی باید به‌صورت گسترده‌تر انجام شود چراکه گستردگی مناطق سیل‌زده بسیار زیاد است و باید سریع‌تر به مردم امدادرسانی انجام شود.


شمار قربانیان سیل به ۶۲ نفر رسید

امدادرسانی‌ها به سیل‌زدگان در حالی ادامه دارد که شرایط در شهرستان‌های “پلدختر” و “معمولان” حادتر است و هرچند مسوولان سازمان امداد و نجات هر گونه کمبودی در ارایه اقلام زیستی به سیل‌زدگان را رد می‌کنند، اما فرماندار پلدختر و بخشدار معمولان خواستار تامین فوری و آنی اقلام غذایی و زیستی هستند.

به گزارش ایسنا، با کاهش حجم بارش‌ها از دو شب گذشته بویژه در مناطق سیل‌زده لرستان و همچنین باز شدن مسیرهای فرعی،  امکان امدادرسانی و اعزام بالگردها و خودروهای امدادی به پلدختر فراهم شد و امدادرسانی‌ها سرعت گرفت، هرچند که در معمولان هنوز امکان امدادرسانی زمینی وجود ندارد و تلاش‌ها برای باز کردن راه‌های فرعی ادامه دارد.

با وجود ارسال کمک‌های امدادی و اقلام زیستی به این مناطق، برخی معتقدند که امکانات وجود دارد ولی نحوه توزیع و مدیریت آن دچار مشکل است و ازطرفی هم مسوولان پلدختر و معمولان بر لزوم تامین فوری اقلام زیستی بویژه غذا تاکید دارند. 

همچنین بنابر اعلام مسوولان، شرایط در گنبدکاووس عادی شده و روند امدادرسانی‌ها و اقدام در جهت تخلیه آب از مناطق سیل‌زده استان گلستان نیز ادامه دارد. 

سیلاب اصلی هنوز به خوزستان نرسیده است

مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان با بیان اینکه هنوز سیلاب اصلی به خوزستان نرسیده است، گفت: لازم است مردم همچنان در آمادگی کامل قرار داشته باشند و هشدارها را جدی بگیرند.

به گزارش ایسنا، کیامرث حاجی‌زاده با بیان اینکه در جریان سیل استان خوزستان هیچ گونه تلفات جانی گزارش نشده است، گفت: ۹۶ روستا به شکل جزئی و کلی تخلیه شده و در ۳۵ ایستگاه اسکان اضطراری جا داده شده‌اند.

وی با بیان اینکه در بخش‌هایی که امداد رسانی با مشکل رو به رو بود، نیروهای مسلح پای کار آمدند، افزود: در اردوگاه‌های مذکور نیازهای اولیه به افراد سیل زده تحویل داده شده و بیش از نیم میلیون بطری آب معدنی طی ۲۴ ساعت گذشته بین این افراد توزیع شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان از توزیع ۵۰۰ تخته چادر بین سیل زدگان استان خوزستان به جز چادرهای توزیع شده از سوی هلال احمر خبر داد و گفت: بخشی از این چادرها از طریق اداره کل امور عشایر بین عشایر در اختیار عشایر این استان قرار گرفته است. همچنین برای کاهش میزان آب عبوری از رودخانه کرخه در محدوده سوسنگرد و شهر بستان با کمک معتمدین محلی و عشایر لایروبی انجام شده است.

حاجی‌زاده تاکید کرد: با توجه به اینکه هنوز سیلاب اصلی به خوزستان نرسیده است، لازم است مردم همچنان در آمادگی کامل قرار داشته باشند و هشدارها را جدی بگیرند.

وی با بیان اینکه از طریق ستاد مدیریت بحران ۱۵ بالگرد و ۵ هزار چشمه سرویس بهداشتی در اختیار استان قرار گرفته است، اظهار کرد: شرکت‌های غذایی منطقه نیز برای تهیه غذای گرم در منطقه با تمام ظرفیت خود مشغول فعالیت هستند. همچنین مدارس بسیاری از شهرهای استان خوزستان از جمله اهواز، باوی، کارون، حمیدیه، دشت آزادگان، هویزه، شعیبیه و برخی از روستاهای دزفول و خرمشهرتا ۱۹ فروردین تعطیل هستند و شروع فعالیت دانشگاه‌های استان نیز با یک هفته تأخیر همراه است.


خسارت وارد آمده به شبکه راه‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در جریان وقوع سیل در استان های مختلف تنها در بخش شبکه راهی چیزی حدود ۱۵۶۰ میلیارد تومان خسارت براورد شده است، گفت: هنوز راه دسترسی زمینی به شهرستان معمولان ایجاد نشده اما هم اکنون مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در محل حاضر هستند و ماشین الات مورد نیاز برای بازگشایی راه زمینی به معمولان مستقر شده اند.

شهرام آدم‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره میزان خسارت وارد آمده به شبکه راهی و ابنیه‌ها در جریان وقوع سیل در استان‌های مختلف اظهار داشت: تنها در بخش شبکه راهی چیزی حدود ۱۵۶۰ میلیارد تومان خسارت برآورد شده است. 

وی درباره محل تامین این خسارت‌ها گفت: در مرحله رفع بحران در مناطق سیل‌زده هستیم و روزهای آینده پس از انجام عملیات و اقدامات مورد نیاز برای عادی‌سازی شرایط، به این موضوعات هم رسیدگی خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه راه دسترسی به پلدختر ایجاد شده، ادامه داد: هنوز راه دسترسی زمینی به شهرستان معمولان ایجاد نشده اما هم‌اکنون مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در محل حاضر هستند و ماشین‌آلات مورد نیاز برای بازگشایی راه زمینی به معمولان مستقر شده‌اند.

آدم نژاد با بیان اینکه طول راه‌های آسیب‌دیده ناشی از جریان سیل شامل راه‌های شریانی،  اصلی،  فرعی و روستایی حدود ۱۲.۵۷۶ کیلومتر است و ۶۸۹۶ دستگاه ابنیه فنی آسیب دیده‌اند، گفت: بیشترین طول راه آسیب‌دیده مربوط به استان مازنداران به‌طول ۲۰۸۹ کیلومتر و خسارت ۱۷۰ میلیارد تومان است.

معاون حمل و نقل وزیر راه‌وشهرسازی افزود: همچنین بیشترین خسارت وارد آمده به ابنیه فنی مربوط به استان گلستان است که چیزی حدود ۵۶ میلیارد تومان برآورد شده است.

وی درباره اقدامات انجام شده برای بازگشایی مسیرهای مسدود شده و ایجاد محیط ایمن و امن برای مردم منطقه و مسافران اظهار داشت: ۸۱۲۷ دستگتاه ماشین‌آلات راهداری درگیر عملیات و اقدامات مورد نیاز هستند. ۱۶۵۸ مقطع هم در این مدت ریزش‌برداری و پاکسازی محور شده است.  همچنین ۳۳ مورد راه دسترسی برای عبور موقت احداث شده همچنین ۱۰۷ مقطع رانش محورها ناشی از بارنگی ترمیم شد.


نگرانی فعالان مدنی از جابجایی مین‌ها در اثر بارندگی‌های اخیر

فعالان مدنی از جابجایی مین‌ها در اثر بارندگی‌‌های اخیر ابراز نگرانی کرده و خواستار توجه جدی مسئولان به این مساله شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بارندگی‌های اخیر و سیلاب‌ها، نگرانی‌های فعالان مدنی را بابت جابجایی مین‌ها بخصوص‌ در دشت‌ها افزایش داده است.

حسین نیازی، کودک عشایری که اسفندماه در خوزستان قربانی مین شد و دو چشم و یک دستش را از دست داد، نمونه‌ای از استمرار خطر انفجار مین در مناطق جنگی است؛ حالا خانواده او می‌گویند: نگرانیم که باران‌های اخیر در دشت‌های خوزستان، باعث جابجایی مین‌های باقی‌مانده از زمان جنگ تحمیلی شود و در نتیجه این جابجایی، شهروندان دیگری قربانی شوند؛ شهروندانی از قبیل کودکان عشایر؛ کشاورزان و مردم محلی.

این نگرانی‌ها در حالی ابراز می‌شود که در همین تعطیلات نوروز، «مین» در نقطه دیگری از ایران قربانی گرفته است؛ دوازدهم فروردین، «کریم راستی» کولبر مریوانی در نواحی مرزی بین “برجک کوانان” و “برجک کانی بی پای” بر اثر انفجار مین مصدوم شد.

پس از حادثه، این کولبر ۵۵ ساله را برای مداوا به بیمارستان “شار” شهر سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق منتقل کرده‌اند و منابع خبری ایلنا از قطع شدن پای چپ او خبر می‌دهند.

این کولبر که تنها نان‌آور یک خانواده پرجمعیت است، همچنان در بیمارستان شار بستری‌ است و خانواده او منتظرند که وضعیت جسمانی‌اش به حالت پایدار بازگردد.


هشدار سازمان هواشناسی درباره ورود سامانه بارشی از روز جمعه

به گزارش ایلنا، سازمان هواشناسی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: براساس سامانه بارشی از بعد از ظهر جمعه ۹۸/۰۱/۱۶ وارد کشور شده و طی روز های شنبه و یکشنبه هفته آینده در سطح کشور فعال خواهد بود. پیش بینی می شود که در غرب و جنوب غرب کشور شامل استانهای کرمانشاه، ایلام، شمال و شرق خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر ، شمال فارس بارش باران بین ۲۵ تا ۳۵ میلی متر رخ دهد. همچنین با حرکت این سامانه به سمت شمال شرق کشور از بعد از ظهر شنبه تا بعد از ظهر روز یکشنبه بارش باران در استان های خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات سمنان، ارتفاعات تهران و البرز بین ۲۰ تا ۳۵ میلی متربرآورد می شود.

با توجه به سیلاب و بارشهای شدید سامانه قبلی توصیه می شود که سازمان های مرتبط با مدیریت منابع آب تمهیدات لازم را برای حفظ ایمنی و کاهش ریسک مخاطرات ناشی از سیلاب احتمالی بعمل آورند.

روز پنج شنبه با بروز رسانی تغییرات سامانه، اطلاعات لازم با دقت بیشتر به آگاهی هموطنان و مسئولین محترم خواهد رسید.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024