جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 3 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 25.02.2019, 21:23


وزیر امور خارجه، استعفای خود را به صورت اینستاگرامی اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در یک پست اینستاگرامی نوشت: از بزرگواری مردم عزیز و دلاور ایران و مسئولان محترم در ۶۷ ماه گذشته بسیار سپاسگزارم. از ناتوانی برای ادامه خدمت و تمام کاستی‌ها و کوتاهی‌ها در دوران خدمت صمیمانه پوزش می‌خواهم. شاد و سربلند باشید.

«سید عباس موسوی» معاون سخنگوی وزارت خارجه در گفت و گو با ایرنا، این خبر را تایید کرد.

ظریف از سال ۱۳۹۲ به عنوان وزیر خارجه حسن روحانی فعالیت می‌کرد. در دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد از فعالیت به دور بود اما پیش از آن نماینده ایران در سازمان ملل متحد بود.

ظریف درباره علت کناره‌گیری از سمت خود توضیحی نداده است اما اشاره او به «ناتوانی برای ادامه خدمت» کاملا گویاست و نشانه آشکار بن‌بست در سیاست‌های راهبردی نظام جمهوری اسلامی، به ویژه در حوزه سیاست خارجی است.

یک مقام وزارت امورخارجه در باره دلیل استعفای محمدجوادظریف به خبرنگار خبرآنلاین گفت کاسه صبر او لبریز شده بود.

استعفای ظریف هم‌زمان است با سفر  از پیش اعلام‌نشده بشار اسد، رئیس جمهور جنایتکار سوریه به تهران است. ظریف در دیدار اسد با خامنه‌ای و حسن روحانی حضور نداشت.


خبر استعفای ظریف تیتر یک رسانه‌های بین‌المللی شد

جماران

رویترز: ظریف استعفا داد. او نقشی مهم در توافق هسته ای داشت، اما با خروج آمریکا از این توافق از سوی مخالفان مورد حمله قرار گرفت.

اورشلیم پست: ظریف وزیر امور خارجه ایران کناره گیری کرد.

آسوشیتدپرس: ظریف وزیر امور خارجه ایران استعفا داد. او عامل اصلی در به ثمر رسیدن توافق هسته ای در سال ۲۰۱۵ بود.

هاآرتص اسرائیل: ظریف اعلام کناره گیری کرد.

الجزیره: ظریف استعفا داد.

ان بی سی: ظریف استعفا داد، اما هنوز مشخص نیست که آیا استعفای او پذیرفته شده یا خیر.

واشنگتن پست: ظریف وزیر امور خارجه ایران استعفا داد.

اسپوتنیک: ظریف با انتشار پستی در اینستاگرام استعفایش را اعلام کرد.


***

کاش بعد از ظریف، روحانی هم استعفا دهد

مصطفی داننده/ روزنامه‌نگار

می‌گویند ظریف استعفا داده است.  این بهترین کاری بود که وزیر خارجه ایران می‌توانست انجام دهد. وقتی می‌بینید نمی‌توانید کاری کنید باید کنار بروید.

ظریف در این سال‌ها تلاش کرد، با دیپلماسی، درهای ایران را به سوی جهان باز کند. خیلی‌ها این رفتار او را دوست نداشتند.

خیلی‌ها ظریف را متهم به خیانت کردند. خیلی‌ها چشم دیدن متخصص‌ترین وزیر خارجه ایران را نداشتند.

ظریف در این چند ماه به دنبال پیوستن ایران به FATF بود. تلاش برای مبارزه با پول‌شویی. دولت موافق، مجلس موافق اما ...

واقعا با این شرایط چرا باید ظریف، به کار خود ادامه دهد؟ چرا وقتی نمی‌تواند یا بهتر بگویم اجازه نمی‌دهند، باید در مسند وزارت خارجه بماند؟

نه تنها ظریف، بلکه فکر می‌کنم روحانی هم باید استعفا بدهد.

استعفا رسم خوبی است. وظیفه روحانی مذاکره و توافق بود. به نظر می‌رسد حالا درهای دیپلماسی بسته است. بهتر است کنار برود. در همین ایران، نخست وزیران بعد از اینکه نمی‌توانستند به اهداف خود برسند کنار می‌رفتند، نمونه بارز آن جناب قوام.

امیدوارم اگر این خبر راست باشد، نروند و ظریف را راضی نکنند که به کار خود ادامه دهد.

بگذاریم این سبک استعفا در ایران نهادینه شود. بگذاریم همه بر هر قیمت در مسند کار نباشند. ظریف به این نتیجه رسیده است، تلاش‌هایش جواب نمی‌دهد و وزرای خارجه پنهان ایران به دنبال هدف خود هستند پس چه احتیاجی به ماندن است.

ممنون آقای ظریف به خاطر این استعفا.

***

ظریف چرا می رود و هزینه رفتن او چیست؟

محمد نوری

۱- استعفا در هر مقامی نشانه بن بست در اجرای سیاستهاست. ظریف نیز در شرایطی به استعفا روی آورد که ائتلافی از چهره های سیاسی و امنیتی ‌در مجمع تشخیص سیاست خارجی ایران را با عجیب ترین بن بست  در قضیه FATF روبرو کرده اند.

۲- متن استعفای رئیس کاردان دیپلماسی ایران به نظر صادقانه و به دور از تکلف و تعارف تنظیم شده و با این سخن اش می توان همداستان شد که طاقت او زیر فشار خرد کننده جبهه مخالفان داخلی برجام طاق شده است
درست برخلاف ایام برجام نشانی از اجماع نظام و حمایت بزرگان به چشم نمی خورد و ظریف  احتمالا خود و دولت را در معرکه خطرناک با ترامپ و اسرائیل «تنها» می بیند
۳- روحانی و ظریف یک زوج فکری در سیاست خارجی از قطعنامه ۵۹۸ تا پیمان هسته ای سعدآباد در ۸۴ و پیمان برجام هستند
براین اساس استعفای ظریف نه تنها نشانه اعتراض و نارضایتی از دولت و شخص روحانی نیست بلکه نماد و نمودی از نارضایتی رئیس جمهور به روند تصمیم گیرها است. در واقع  زورآزمایی «هسته سخت» قدرت مخالف روحانی است که سیاست خارجی و سکاندار دیپلماسی او را به خط پایان رسانده است

۴- کنار رفتن ظریف در این برهه بس حساس و شکننده برای تندروهای داخل و افراطیون خارج از بولتون تا نتانیاهو و بن سلمان شاید خبر خوش امشب باشد اما بی شک برای نظام سیاسی، جامعه ایران و دنیای دیپلماسی و اروپا شوک سنگین است.

ظریف نماد اعتدال و تعامل بود و توقف و کناره گیری او پیامی جز ایست سیاست مذاکره و تعامل با غرب ندارد. بخواهیم یا نخواهیم افکار عمومی جهان او را نماد عقلانیت و معمار برجام می شناسد و  اگر تصمیم به  استعفا گرفت دلیلی جز این ندارد که میراث اصلی او توسط جناح مخالف برجام ومخالفان FATF با خطر زوال روبرو شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024