يكشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 5 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 23.01.2019, 18:50


«خوان گوایدو» رئیس پارلمان ونزوئلا روز چهارشنبه سوم بهمن ماه و در حالی که هزاران معترض به خیابان‌ها آمده و خواستار کناره‌گیری نیکلاس مادورو هستند، در یک سخنرانی خود را به عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا معرفی کرد. آمریکا نخستین کشوری بود که ریاست جمهوری او را به رسمیت شناخت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، به محض این اعلام رهبر اپوزیسیون ونزوئلا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا او را به طور رسمی به عنوان رئیس جمهوری موقت به رسمیت شناخت. آمریکا اعلام کرده است از توان دیپلماتیک و اقتصادی خود حداکثر بهره را می‌گیرد تا دموکراسی را به ونزوئلا بازگرداند.

خوان گوایدو در مراسمی نمادین در جریان تظاهرات روز چهارشنبه و در جمع ده‌ها هزار معترض خود را به عنوان رئیس جمهوری موقت معرفی کرد. آقای گوایدو که ۳۵ سال دارد، در میان هواداران مشتاق خود گفت: «همه ما می‌دانیم هر کاری که می‌کنیم،‌ عواقبی دارد. از این رو باید بدانیم بازگشت به حاکمیت قانون اساسی، نیازمند همکاری تمامی شهروندان ونزوئلا است.»

اعلام آقای گوایدو در حالی است که کاراکاس پایتخت ونزوئلا روز چهارشنبه شاهد حضور هزاران معترضی است که با داشتن پلاکاردهایی با شعار «مادورو کنار برو» در خیابان‌ها هستند. مخالفان گفته‌ بودند انتخاب این روز به لحاظ تاریخی اهمیت دارد، چرا که سالگرد کودتای ۱۹۵۸ است که به سرنگونی دیکتاتوری «مارکوس پرز خیمنز» منتهی شد.

نیکلاس مادورو از ۲۰ دی ماه و در حالی دور دوم ریاست جمهوری خود را شروع کرد که پارلمان ونزوئلا گفته بود حضور او در مقام ریاست جمهوری، «نامشروع» است. کشورهای گروه لیما کشورهای عضو گروه لیما -۱۲ کشور آمریکای لاتین و کانادا- هم اعلام کرده بودند دور دوم ریاست جمهوری مادورو را به رسمیت نمی‌شناسند.

مادورو که چند سال معاون هوگو چاوز بود، با مرگ او به مقام ریاست جمهوری رسید و وعده داد که سیاست‌های چاوز را دنبال کند. مخالفان دولت ونزوئلا سیاست‌های اقتصادی گروه‌های چپ‌گرا در نزدیک به دو دهه اخیر را عامل بحران اقتصادی می‌دانند و دولت این کشور از آمریکا و «عوامل داخلی» آن به عنوان دلیل مشکلات یاد می‌کنند.

ترامپ به رسمیت شناخت

دونالد ترامپ در پیامی گفته است: «شهروندان ونزوئلا برای مدتی طولانی زیر دست رژیم نامشروع مادورو ستم دیده‌اند. امروز من به طور رسمی خوان گوایدو، رئیس پارلمان را به عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت می‌شناسم.»

رئیس جمهوری آمریکا همچنین از دیگر کشورهای غربی هم خواست به او بپیوندند و گوایدو را به رسمیت بشناسند. ترامپ گفت: «مردم ونزوئلا با شجاعت در مقابل مادورو و رژیمش ایستاده‌اند و خواستار حاکمیت قانون و آزادی هستند.»

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیز اندکی بعد به ترامپ پیوست و اعلام کرد: «ایالات متحده تصمیم شجاعانه خوان گوایدو را برای در اختیار گرفتن ریاست جمهوری موقت ونزوئلا بر اساس اصل ۲۳۳ قانون اساسی این کشور، به رسمیت می‌شناسد.»

پمپئو در پیامی در توئیتر نوشته است: «ما از پارلمان ونزوئلا و تلاش‌های آن‌ها برای ایجاد دولت موقت و آماده کردن ونزوئلا برای رسیدن به آزادی و انتخابات منصفانه، حمایت می‌کنیم.»

به گزارش خبرگزاری رویترز یک مقام دولت کانادا نیز اعلام کرد این کشور در نظر دارد خوآن گوآیدو، رهبر جناح مخالف ونزوئلا را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت این کشور به رسمیت بشناسد.


حمایت کشورهای آمریکای لاتین از گوآیدو غیر از مکزیک

اکثر کشورهای آمریکای لاتین از  اعلام خوان گوایدو رئیس پارلمان ونزوئلا به عنوان رئیس جمهور موقت حمایت کردند.

کلمبیا، برزیل و پاراگوئه اعلام کردند که گوآیدو را به عنوان رئیس‌جمهوری ونزوئلا به رسمیت می‌شناسند.

رئیس‌جمهوری پاراگوئه با انتشار توییتی اعلام کرد که کشورش از «دموکراسی و آزادی» در ونزوئلا حمایت می‌کند و گوآیدو را به رسمیت می‌شناسد.

دولت برزیل نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن به رسمیت شناختن رهبر جناح مخالف ونزوئلا به عنوان رئیس‌جمهوری موقت این کشور، تأکید کرد، از «عبور ونزوئلا به سمت دموکراسی» حمایت سیاسی و اقتصادی به عمل خواهد آورد.

رئیس‌جمهوری کلمبیا هم اعلام کرد که این کشور خوآن گوآیدو را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت می‌شناسد.

شیلی، پرو و آرژانتین هم رویکرد مشابهی دنبال کرده و در موضع‌گیری‌های رسمی خود اعلام کردند که گوآیدو را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت می‌شناسند.

اما سخنگوی وزارت امور خارجه مکزیک  اعلام کرد که این کشور در حال حاضر تغییری در سیاست خود در قبال ونزوئلا اعمال نمی‌کند.

مکزیک با اعلام اینکه دولت این کشور از رویکرد عدم مداخله در امور داخلی ونزوئلا پیروی می‌کند، تاکید کرد مکزیک «در زمان فعلی» نیکولاس مادورو را به عنوان رئیس‌جمهوری ونزوئلا به رسمیت می‌شناسد.

پس از انتخاب دوباره نیکلاس مادورو به ریاست جمهوری در انتخاباتی پرمناقشه، ۱۴ عضو گروه لیما طی بیانیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای با به چالش کشیدن نتایج انتخابات ریاست‌‌‌‌‌‌‌‌جمهوری ونزوئلا، مشروعیت دولت جدید ونزوئلا را زیر سوال بردند. کشورهای آرژانتین، برزیل، کانادا، شیلی، کلمبیا و مکزیک از مهمترین اعضای گروه لیما به شمار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌روند.


ترامپ: تمامی گزینه‌ها روی میز است

دونالد ترامپ در تازه‌ترین اظهارات خود درباره ونزوئلا، اعلام کرد، در خصوص وضعیت این کشور تمامی گزینه‌ها روی میز است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا اعزام نیروهای آمریکایی به ونزوئلا را در نظر دارد، بیان کرد: ما چیزی در نظر نداریم اما همه گزینه‌ها روی میز است.

از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز گزارش داد، یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته است، در صورتی که مادورو به هر یک از اعضای مجمع عمومی یا سایر مقامات ونزوئلا آسیبی وارد کند، تمامی گزینه‌ها روی میز خواهد بود.

واشنگتن‌تایمز نیز گزارش داد، مقام‌های کاخ سفید گفته‌اند که مادورو به هر ترتیب مجبور به کناره‌گیری خواهد شد و در این راستا تمامی گزینه‌ها از جمله گزینه نظامی روی میز است.

پیش از این دونالد، ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که رئیس مجمع ملی ونزوئلا را که تحت کنترل مخالفان این کشور است، به عنوان رییس‌جمهوری موقت به رسمیت می‌شناسد.

رییس‌جمهوری آمریکا گفت که کشورش از تمام ظرفیت‌های اقتصادی و توان دیپلماتیک خود برای اعمال فشار در جهت «احیای دموکراسی» در ونزوئلا استفاده خواهد کرد و سایر کشورها را نیز تشویق می‌کند که گوآیدو را به رسمیت بشناسند.

مایک پنس، معاون رییس‌جمهوری آمریکا نیز پیش‌تر مادورو را «دیکتاتور» خواند و گفت که او باید از قدرت کناره‌گیری کند.


قطع روابط دیپلماتیک ونزوئلا با آمریکا

رییس‌جمهوری ونزوئلا از قطع روابط دیپلماتیک کشورش با واشنگتن خبر داد و  مدعی شد که آمریکا به دنبال انجام کودتا در ونزوئلا است.

نیکولاس مادورو همچنین اعلام کرد که ونزوئلا تمامی روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با ایالات متحده قطع می‌کند.

مادورو به دیپلمات‌های آمریکایی ۷۲ ساعت فرصت داده تا از خاک ونزوئلا خارج شوند. مادورو از دیپلمات‌های دیگر کشورهایی که تصمیم مشابه آمریکا اتخاذ کرده‌اند، خواسته که از ونزوئلا بروند. این در حالی است که رهبر مخالفان ونزوئلا از دیپلمات‌ها درخواست کرده که به این دستور توجهی نکنند و در ونزوئلا بمانند.

مادورو در سخنرانی خود در این باره گفت: آمریکا با تلاش برای تحمیل یک رئیس‌جمهور به ونزوئلا اشتباه بزرگی مرتکب می‌شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024