دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Monday 29 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 10.01.2011, 22:10


احتمال سفر آلن دلون و گوستاگاواراس به تهران

حمایتهای جهانی از جعفر پناهی کارگردان نامدار ایرانی و محمد رسول اف دیگر کارگردان برجسته ایرانی در ابعاد گسترده‌ای در جهان همچنان ادامه دارد و تا کنون صدها تن از فیلمسازان مشهور دنیا از این دو سینماگر ایرانی حمایت کرده‌اند.

آلن دلون هنرپیشه نامدار سینمای جهان روز چهارشنبه هفته گذشته با امضای نامه ی حمایت از دو کارگردان سینمای ایران خواستار پیگیری فعالیتها در راستای تبرئه و آزادی بدون قید و شرط جعفر پناهی و محمد رسول اف شد.

امیر کوستاریکا برنده دو نخل طلای فستیوال جهانی فیلم کن ضمن محکوم کردن فشار و خفقان فرهنگی حاکم بر سینمای ایران خواستار حمایت یکپارچه سینماگران دنیا از این دو سینماگر ایرانی شد.

سرژ توبیانا مدیر سینماتک و عضو «کمیته حمایت از جعفر پناهی و محمد رسول اف» در پاریس صبح امروز اعلام کرد: « تا کنون بیش از هفده هزار تن از سینماگران جهان طومار حمایت از دو سینماگر ایرانی را امضا کرده اند.»

سوفی مارسو و ژولیت بینوش دو بازیگر مشهور سینمای فرانسه و ماری ژول پانچویل کارگردان سینمای فرانسه نیز در پی تماسهایی با اعضای کمیته حمایت از جعفر پناهی و محمد رسول اف خواستار پذیرش مسئولیت در راستای آزادی هم صنفان خود در ایران شدند.

نشست اعضای کمیته حمایت از جعفر پناهی و محمد رسول اف در پاریس

نشست اعضای «کمیته حمایت از جعفر پناهی و محمد رسول اف» با حضور ژیل ژاکوب رئیس فستیوال کن، تیری فره مون دبیر کل فستیوال کن، کوستا گاواراس رئیس سینماتک فرانسه، سرژ توبیانا مدیر اجرایی سینماتک فرانسه، لوران هی من رئیس انجمن مولفین و کارگردانان سینمای فرانسه و عباس بختیاری مدیر فرهنگسرای پویا در دفتر مرکزی فستیوال کن در پاریس برگزار گردید.

در این نشست پس از ارائه گزارش فعالیتها و بررسی نتایج مثبت ارتباطات این کمیته با سینماگران سایر کشورها، فعالیتهای زیر را جهت ابلاغ به امضاکنندگان طومار حمایت از دو سینماگر ایرانی در دستور کار قرار گرفت.

۱- برگزاری کنفرانس مطبوعاتی با حضور شخصیتهای سینمای فرانسه در محل سینماتک پاریس جهت اعتراض به حکم ناعادلانه و تحمیقی حکومت ایران علیه جعفر پناهی و محمد رسول اف و انعکاس آن در رسانه های جهان.
۲- نصب تصاویر جعفر پناهی و محمد رسول اف به مدت یک هفته بر سر در سینماهای دنیا در راستای محکومیت ناعادلانه این دو سینماگر.
۳- هماهنگی با مدیران فستیوال جهانی فیلم برلین آلمان جهت اعتراض به حکم صادر شده علیه سینماگران و هم چنین روز ویژه ستایش از جعفر پناهی به عنوان عضو هیئت داوران فستیوال برلین با نمایش تمامی فیلم های این کارگردان.
۴- فراخوان به تظاهرات جهانی با حضور سینماگران در یک روز مشخص در شهرهای سراسر جهان.
۵- اعزام هیئتی از سوی «کمیته حمایت از جعفر پناهی و محمد رسول اف» به ایران جهت دیدار با مقامات قضایی ایران و هم چنین دیداری جداگانه با دو کارگردان ایرانی آقایان جعفر پناهی و محمد رسول اف.
آلن دلون هنرپیشه مشهور جهان و کوستاگاواراس کارگردان یونانی- فرانسوی (رئیس سینماتک فرانسه) هنرمندانی هستند که جهت این سفر پیشنهاد شده‌اند.

هم چنین طی ارسال نامه ای از تمامی فستیوالهای فیلم در جهان درخواست می شود تا از این پس بطور سمبلیک صندلی خالی به نام جعفر پناهی در تمامی فستیوالهای فیلم در نظر گرفته شود.

همچنین روز جمعه هفته گذشته آقای برتراند دلانو شهردار پاریس ضمن اعلام حمایت خود از فیلمساز نامدار ایرانی جعفر پناهی به پیشنهاد ژان فرانسوا لامور، وی را شهروند افتخاری شهر پاریس خواند.

گزیده‌هایی از انعکاس اخبار مربوط به جعفر پناهی و محمد رسول اف در رسانه ها:

با انتشار نام صدها فیلمساز مشهور جهان، طومار سینماتک فرانسه و فستیوال کن برای آزادی جعفر پناهی و محمد رسول اف به بیش از ۱۷۰۰۰ نفر رسید.

فستیوال کن، ونیز، برلین، لوکارنو سوئیس، تسالونیکی، گوتنبرگ، استانبول... و همچنین سینماگرانی چون ژیاژنگ برنده شیر طلایی ونیز، فاتح آکین، مارینا زنویچ، ژاک وبر، کلر سیمون، الیزابت وری، پیر سالودوری، الیزابت تاوورنیه، ژان کلود کری یر فیلسوف نامدار فرانسوی و... به جمع حامیان جعفر پناهی و محمد رسول اف پیوستند.

جعفر پناهی به عنوان عضو هیئت داوران فستیوال فیلم حقوق بشر در ژنو دعوت شد. در یادداشت برگزار کنندگان این فستیوال آمده است: « در صورت عدم حضور آقای پناهی، صندلی داوری ایشان محفوظ خواهد ماند.»

تله راما فرانسه:
همانند لیو ژیابو برنده جایزه نوبل در سال ۲۰۱۰ صندلی آقای جعفر پناهی در هیئت داوران برلین ۲۰۱۱ خالی خواهد بود.

هافینگتن پست:
در سینمای ایران فیلمسازان انگشت شماری همچون پناهی و رسول اف تن به سانسور ندادند. هیچ کدام از فیلم های این دو فیلمساز سیاسی نیستند، ولی از بی عدالتی و نابرابری ها ثحبت می کنند. به همین دلیل همواره با بی مهری دولتها مواجه بوده‌اند.

فستیوال بین المللی فیلم روتردام:

ضمن ابراز نگرانی و خشم از حکم جعفر پناهی و محمد رسول اف، خواهان تجدید نظر و لغو حکم علیه این دو فیلمساز هستیم.

روزنامه ال تیمپو کلمبیا:

با آنالیز اتهامات وارده به جعفر پناهی و محمد رسول اف، حکم را یک فاجعه برای سینما می دانیم.

فستیوال فیلم باستاد سوئد به همراه فستیوالهای گوتنبرگ و استکهلم، اعتراض خود را به حکم جعفر پناهی اعلام کرد. قرار است فیلم گوتنبرگ فیلم آفساید را در ماه آینده به نفع عفو بین الملل پخش کند.

روزنامه وین:

هنرمندان بیشماری چون زبانیچ بسنیایی برای آزادی جعفر پناهی تلا کرده اند که تا به حال نتیجه نداشته است. بسیار وحشتناک است که در این قرن همچنان آزادی بیان وجود ندارد، این حکم همانند مشتی بزرگ بر پیکر دنیای هنر است.

روزنامه آل پائیس
اسپانیا با تیتر « محاکمه من، محاکمه تما سینمای متعهد است» به بررسی دغاعیه جعفر پناهی می پردازد و آن را نشان دهنده علاقه ی این هنرمند به کشورش قلمداد می کند.

تله راما فرانسه ضمن اینکه حکم جعفر پناهی را همانند گیوتینی بر پیکر این هنرمند آثار او و سینما میداند، با آوردن متن کامل دفاعیه جعفر پناهی، این متن را استدلالی انکار انکار ناپذیر و جهانی می خواند.

با بررسی سبک فیلم های جعفر پناهی و محمد رسول اف مشخص میشود که ساختن این تم فیلم ها جسارت آمیز است. همچنین با احکامی که برای آنها صادر شده، این سبک فیلم ها می تواند نوعی تهدید محسوب می شود، زیرا باعث روشن شدن جامعه میشود.

مایکل ابتدا رئیس هیئت مدیره صنف کارگردانان امریکا، همراه با کارگردانان برنده و نامزد اسکار جون ریدلی اسکات، ادوراد زویک، دیپا مهتاب، و بازیگرانی چون سوزان ساراندون و هروی کیتل به جمع شان پن، مارتین اسکورسسی، پل هگیس... امضا کنندگان کمپین عفو بین الملل برای آزادی جعفر پناهی و محمد رسول اف پیوستند.

استوارت کلونس منتقد سینما در مجله نیشن، ضمن این که از جعفر پناهی به عنوان یک فیلمساز بزرگ یاد می کند، امیدوار است که در مراسم اسکار امسال اعتراضاتی برای حمایت از پناهی صورت بگیرد

سایت خبری آدرسایت فنلاند ضمن محکوم کردن حکم جعفر پناهی، پتیشنی را برای آزادی پناهی جاضر کرده و از تمام فنلاندیها خواسته است آنرا امضا کرده تا به سفارت ایران در فنلاند ارسال کنند.

روزنامه بوستون گلوب:

جعفر پناهی و محمد رسول اف به خاطر خطری که از جانب هنرشان حس می شد، محکوم شدند. هنری که در معرض دید نباشد و دیده نشود در خطر است، اما در این زمینه، نه تنها هنر پناهی و رسول اف بلکه خودشان نیز در خطر هستند.

ایزابلا روسلینی رئیس هیئت داوران ابراز امیدواری کرد جعفر پناهی بتواند در برلین حضور داشته یابد، در غیر اینصورت یک صندلی خالی در سمت راست او در فستیوال فیلم برلین، به حمایت از وی خالی خواهد بود.

بالگ اسپات با بیان این که فیلم های جعفر پناهی، به بررسی مسائل ریز جامعه ایران به خصوص مسائل و مشکلات زنان می پردازد، این سبک فیلم ها را مخالف با آن چه در داخل دولت انتظار دارد می داند. همچنین، اظهار امیدواری می کند تا با حل مشکل پناهی، دنیا مجددا تحت تاثیر فیلم های او قرار گیرد.

انجمن اندیشه آزاد توسکانا ایتالیا، ضمن اعتراض به حکم جعفر پناهی، و همچنین محکوم کردن سانوسر وارد بر فیلمسازان و نویسندگان ایران، به رسانه های توسکانا پیشنهاد می دهد تا فستیوالی از تمام فیلم های جعفر پناهی و سایر کارگردانان ایرانی برگزار کنند.

روزنامه فرنکورتر آلمان طی نامه سرگشاده ای، ضمن اعتراض به حکم جعفر پناهی و محمد رسول اف، از مسئولین دولت آلمان خواسته است تا تمام تلاششان را برای رسیدن پناهی به برلین ۲۰۱۱ بکار بگیرند.

فرهنگسرای پویا – پاریس – سه شنبه – یازده ژانویه دو هزار و یازده



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024