دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Monday 29 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 28.06.2010, 20:16


تقاضای فوری تعلیق اعدام از کمیسیونر عالی حقوق بشر


۷ تیرماه ۱۳۸۹- کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز گفت که قوه قضائیه باید فورا همه احکام اعدام زندانیان سیاسی را معلق کند و در مورد همه این پرونده های اعدامی تحقیق جامع و مستقلی انجام دهد.

زینب جلالیانِ‌ زندانی سیاسی کرد، ۲۷ ساله که اجرای حکم او به مرحله نهایی اجرایی رسیده است، با اعدام قریب الوقوع روبروست. علاوه بر زینب، حداقل ۱۵ زندانی سیاسی دیگر کرد در صف اعدام هستند.

هادی قائمی سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در مورد حکم اعدام زنیب و تقاضا از کمیسیونر عالی حقوق بشر گفت" ما از کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد خانم ناوی پی لی می خواهیم که در این مورد مداخله کند و از همه توان خود برای توقف اعدام زینب استفاده کند"؛ قائمی اضافه کرد" ما از مقامات ایرانی می خواهیم که به آنچه که تلاش نظام مند برای اعدام زندانیان سیاسی کرد در ایران است، پایان دهند".

اداره کمیسیونر عالی حقوق بشر یکی از کنشگران بین المللی است که با مقامات دولت ایران در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران مراوده می کند. کمپین بین المللی حقوق بشر بر این باور است که در مورد احکام اعدام علیه زندانیان سیاسی و برای اعمال فشار به قوه قضائیه برای پایان دادن به این احکام غیر عادلانه و پاسخگو کردن آن ها‌ مداخله کمیسیونر عالی بسیار اهمیت دارد.

چهار زندانی سیاسی، از جمله فرزاد کمانگر معلم و فعال اجتماعی، به همراه یک نفر دیگر در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ اعدام شدند. حداقل ۱۵ زندانی سیاسی کرد دیگر در صف اعدام هستند.

جلالیان به ا اتهام رتباط با گروه های مخالف دولت در کردستان ومحاربه در دی ماه ۱۳۸۸ به اعدام محکوم شد. دادگاه عالی این حکم را در ماه نوامبر سال گذشته تاپئد کرد. بر اساس اطلاعات رسیده به کمپین، در دادگاه جلالیان هیچ سندی که حاکی از مداخله مسلحانه او علیه دولت و مبنای محاربه و حکم اعدام او قرار گیرد ارائه نشده است.

خلیل بهرامیان و محمد شریف؛ دو تن از وکلای سرشناس حقوق بشر برای برعهده گرفتن وکالت جلالیان خیلی تلاش کردند، اما مقامات قضایی مانع شدند که آنها وکالت وی را برعهده بگیرند.

جلالیان در حال حاضر در بند ۲۰۹ زندان اوین در تهران تحت مدیریت وزارت اطلاعات زندانی است. زینب ابتدا در زندان کرمانشاه در غرب ایران در بازداشت بود. کمپین در ماه مارس ۲۰۱۰ میلادی متوجه شد که جلالیان از زندان کرمانشاه توسط ماموران ناشناسی بدون هیچ دلیل حقوقی منتقل شد. کمپین از احتمال اینکه زینب در دوره بازداشت در کرمانشاه موردآزار و اذیت جنسی قرار گرفته باشد، ابراز نگرانی شدید می کند.

هادی قائمی در مورد این حکم اعدام گفت که " کل جریان پرونده مملو از قانون شکنی است چیزی که ماموران قوه قضائیه موظفند فورا در مورد آنچه که بر سر زینب در دوره بازداشت و دادگاه امده تحقیق کنند. "

پانزده زندانی سیاسی کرد دیگری که در صف اعدام هستند عبارتند از : حبیب الله لطیفی، شیرکو معارفی، حسین خضری، رستم ارکیا، مصطفی سلیمی، اور رستمی، رشید اخکندی، محمد امیر آگوشی، احمد پولاد خانی، سید سمیر حسینی، سید جمال محمدی، حسن طالعی، ایرج محمدی، محمد امین عبداللهی و قادر محمدزاده.

در طول یک سال گذشته وکلایی که وکالت زندانیان سیاسی را برعهده گرفته اند، مورد تهدید و ارعاب بودند تا وکالت زندانیان سیاسی را برعهده نگیرند . بنظر می رسد که وزارت اطلاعات و قوه قضاپیه تلاش می کنند تا با جلوگیری از انتشار اخبار زندانیان سیاسی ، احکام اعدام را بطور مخفیانه صادر و اجرا کرده و از هرگونه پاسخگویی طفره بروند.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024