دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Monday 20 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 09.05.2024, 22:19

مذاکرات قاهره بدون توافق پایان یافت


منابع مصری خبر دادند که هیأت حماس و اسرائیل شامگاه پنج‌شنبه پس از دو روز مذاکرات غیرمستقیم به میانجی‌گری مصر، قطر و آمریکا، بدون حصول توافقی در خصوص آزادی اسرای طرفین و آتش‌بس قاهره را ترک کردند.

به گزارش «رویترز»، دو مقام امنیتی مصری تأکید کردند که «نیکلاس برنز» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا و همچنین هیئت اسرائیلی مذاکره‌کننده قاهره را ترک کرده‌اند.

همزمان کاخ سفید اعلام کرد که رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) قاهره را ترک کرده اما هیئت‌های مذاکره‌کننده همچنان در قاهره هستند و این یعنی که امید به توافق از میان نرفته است.

اما پایگاه «العربی الجدید» به نقل از منابع مصری خبر داد که هیئت حماس نیز قاهره را ترک کرده است. این مقام مصری افزود که تلاش‌های مصر و دیگر میانجیگران برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها به خصوص در سایه تحولات اخیر در نوار غزه ادامه دارد.

همچنین یک مقام حماس به «العربی الجدید» گفت که صورت نهایی که پس از تعدیلات نیکلاس برنز از جانب حماس با آن موافقت شده، آخرین چیزی است که حماس و گروه‌های مقاومت می‌توانند بپذیرند.

این مقام افزود که حضور نمایندگان حماس در قاهره برای مذاکره درباره بندهای تازه یا شرط تازه اسرائيل نبود و تأکید کرد که نخست‌وزیر اسرائیل اشتباه می‌کند اگر بپندارد که با حمله به رفح می‌تواند حماس را تحت فشار قرار دهد.

وی تأکید کرد که هیئت حماس قاهره را ترک کرد تا موضع حماس درباره مخالفت با فرارفتن از آنچه حماس با آن موافقت کرده را اعلام کند و افزود که این هیئت اختیارات لازم برای پذیرش تعدیل‌های دیگر در توافق را ندارد.

از سوی دیگر یک مقام ارشد اسرائیلی گفت که کشورش به میانجی‌گران در مذاکرات آتش‌بس موارد مخالفت‌های خود با پیشنهاد حماس برای آزادی گروگان‌ها را ابلاغ کرده است و این دوره از مذاکرات در قاهره را پایان یافته می‌داند.

به گزارش «رویترز» این مقام ارشد اسرائیلی تاکید کرد که کشورش مذاکرات قاهره را پایان یافته تلقی کرده و به عملیات نظامی خود در رفح طبق طرح‌ریزی‌های انجام شده ادامه می‌دهد.

این اظهارات مقام اسرائیلی پس از آن بیان می‌شود که شبکه خبری «قاهره» به نقل از یک منبع آگاه نزدیک به سازمان اطلاعات مصر گزارش داد که تلاش‌ها برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها پس از بازگشت هیئت‌های حماس و اسرائیل از قاهره، ادامه خواهد یافت.

شبکه خبری «قاهره» به نقل از یک منبع بلندپایه مصری نوشت: «تلاش‌های مصر و سایر میانجی‌گران برای نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌های دو طرف متخاصم ادامه دارد» تا بشود به آتش‌بس در نوار غزه دست یافت.

همزمان با اعلام پایان مذاکرات قاهره، یک مقام مصری به هیئت‌های مذاکره‌کننده درباره خطر تشدید مجدد تنش‌ها هشدار داده است.


میدل‌ایست نیوز، العربیه فارسی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024