يكشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 19 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 07.05.2024, 17:48

جایزه شجاعت برای تلویزیون ایران اینترنشنال


جایزه شجاعت نشست ژنو برای حقوق بشر و دموکراسی به ایران‌اینترنشنال رسید

«نشست ژنو برای حقوق بشر و دموکراسی» اعلام کرد جایزه شجاعت سال ۲۰۲۴ این نشست به ایران‌اینترنشنال داده می‌شود. نشست ژنو ایران‌اینترنشنال را «رسانه‌ای بی‌باک» نامید که تخلفات و بی‌عدالتی‌های هرروزه حکومت جمهوری اسلامی را افشا می‌کند.

نشست ژنو برای حقوق بشر و دموکراسی روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت در شبکه اجتماعی ایکس نوشت علی‌اصغر رمضان‌پور، سردبیر خبر و پوریا زراعتی، مجری تلویزیون ایران‌اینترنشنال، این جایزه را دریافت خواهند کرد.

زراعتی روز ۱۰ فروردین هنگام خروج از منزلش در محله ویمبلدون لندن هدف حمله افراد ناشناس قرار گرفت و از ناحیه پا مجروح شد. او روز ۱۲ فروردین از بیمارستان مرخص شد.

نشست ژنو برای حقوق بشر و دموکراسی، نشستی سالانه است که از سوی ائتلافی متشکل از ۲۵ سازمان غیردولتی برگزار می‌شود.

این نشست می‌کوشد توجه جامعه جهانی را به رویدادهای حقوق بشری که نیاز به بررسی و اقدام فوری دارند، جلب کند.

نشست ژنو برای حقوق بشر و دموکراسی این فرصت را برای فعالان حقوق بشر و زندانیان سیاسی پیشین فراهم می‌کند تا درباره تجربیات شخصی خود برای تحقق دموکراسی و آزادی شهادت دهند.

نشست ژنو به صورت سالانه پیش از نشست اصلی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برگزار می‌شود و هدف اصلی آن این است که مسائل مهم بین‌المللی را در دستور کار شورای حقوق بشر سازمان ملل بگنجاند.

صدها تن از دیپلمات‌ها، روزنامه‌نگاران، شهروندان دغدغه‌مند، رهبران دانشجویی، مخالفان و قربانیان حکومت‌های خودکامه در نشست ژنو برای حقوق بشر و دموکراسی شرکت ‌می‌کنند.

تاکنون رسانه‌های بین‌المللی معتبری نظیر سی‌ان‌ان، خبرگزاری فرانسه، آسوشیتدپرس، دویچه ‌وله و وال استریت ژورنال نشست ژنو را پوشش داده‌اند.

در سال‌های گذشته و به‌ویژه پس از آغاز جنبش «زن، زندگی، آزادی»، جمهوری اسلامی کوشیده است شبکه ایران‌اینترنشنال و کارکنان آن را به شیوه‌های مختلف هدف قرار دهد.

روزنامه دیلی‌میل روز ۱۸ فروردین گزارش داد حکومت ایران از گروه‌های جنایت‌کار سازمان‌یافته برای حمله به اهداف مورد نظر خود در اروپا استفاده می‌کند.

در یکی از این موارد، شبکه ایران‌اینترنشنال ۲۹ بهمن‌ ۱۴۰۱ پس از تهدیدهای تروریستی مجبور شد پخش تلویزیونی خود را به طور موقت از لندن به واشینگتن منتقل کند.

تصمیم نهایی برای متوقف کردن فعالیت‌های ایران‌اینترنشنال زمانی گرفته شد که در بهمن ۱۴۰۱، پلیس لندن یک تبعه اتریشی به نام محمد‌حسین دوتائف را در حال فیلمبرداری از محوطه خارجی این شبکه بازداشت کرد.

ایران‌اینترنشنال روز سوم مهر سال ۱۴۰۲ پخش برنامه‌های خود را از استودیوی جدید خود در لندن از سر گرفت.

شبکه آی‌تی‌وی در آذرماه سال گذشته خبر داد جاسوس‌های سپاه پاسداران در اکتبر ۲۰۲۲ به یک قاچاقچی انسان پیشنهاد دادند در ازای ۲۰۰ هزار دلار ، فرداد فرحزاد، مجری ایران‌اینترنشنال و سیما ثابت، مجری پیشین این شبکه را به قتل برساند.

پیش از این اسناد به دست آمده از هک قوه قضاییه جمهوری اسلامی به دست گروه عدالت علی نشان داد دادگاه انقلاب تهران ۴۴ روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای خارج از کشور را در بهمن ماه سال ١۴٠٠ به شکل غیابی به تبلیغ علیه نظام متهم و حکم محکومیت‌شان را صادر کرد.

در این فهرست، نام محمود عنایت، علی‌اصغر رمضان‌پور، مهدی پرپنچی، فرداد فرحزاد و مرتضی کاظمیان، از روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای ایران‌اینترنشنال دیده می‌شود.

بر اساس سند دیگری که گروه عدالت علی افشا کرد، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی پس از اعتراضات آبان ۹۸ برای مقابله با بازتاب این اعتراض‌ها در شبکه ایران‌اینترنشنال، اقدام‌های ایذایی متعددی را علیه کارکنان و خانواده‌های آن‌ها در دستور کار قرار داد.

ایران اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024