جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 02.05.2024, 17:12

با ارزش‌ترین شرکت اروپایی در بازارهای مالی


با ارزش‌ترین شرکت اروپایی در بازارهای مالی چه نام دارد؟

با ارزش‌ترین شرکت اروپایی یک شرکت دارویی دانمارکی است که در زمینه عرضه داروهای مبارزه با چاقی مفرط و دیابت در جهان پیش‌تاز است. این شرکت دارویی «نوو نوردیسک»[۱] نام دارد. ارزش کل سهام این شرکت در بورس فراتر از ۵۰۰ میلیارد دلار است. ارزش این شرکت نزدیک به ١۰۰ میلیارد دلار فراتر از تولید ناخالص داخلی کشور دانمارک است. تولید ناخالص داخلی دانمارک در سال ٢۰٢٣ در حدود ۴۰۴ میلیارد دلار بوده است.

این شرکت داروسازی دانمارکی حدود ۶ ماه گذشته از نظر ارزش در بورس، جای شرکت معروف فرانسوی «ال و ام اچ» [٢](لویی ویتون موئه هنسی) را که در عرصه تولید کالاهای لوکس فعالیت می‌کند و با ارزش ترین شرکت اروپایی بود را پشت سر گذاشت.

نام شرکت دارویی «نوو نوردیسک» از اوایل سال میلادی گذشته و پس از عرضه دو داروی انحصاری: «وی‌گووی»[٣] برای مبارزه با چاقی مفرط و «اوزمپیک»[٤] برای بیماران دیابتی در جهان بر سر زبان‌ها افتاد. با استقبال گسترده از این داروها، خصوصاً در آمریکا ارزش سهام این شرکت دانمارکی به نحو چشمگیری افزایش یافت.

شرکت دارویی «نوو نوردیسک» روز پنچشنبه ٢ ماه می آمار مربوط به فروش سه ماهه اول سال ٢۰٢٤ را منتشر کرد. این آمار نشان می‌دهد که فروش این شرکت در این سه ماهه باز هم به میزان ٢٤ درصد افزایش یافته است.

این شرکت دانمارکی شاهد افزایش ٣٢ درصدی فروش خود در بخش دیابت و ٤۱ درصدی در بخش چاقی بود. این گروه دارویی چشم انداز فروش و سود عملیاتی خود را برای سال ٢۰٢٤ یک نقطه افزایش می دهد و انتظار افزایش به ترتیب ۱۹ تا ٢۷درصدی و ٢٢ تا ٣٠ درصدی را دارد.

در سه ماه اول سال ٢۰٢٤، سود عملیاتی این شرکت با ٢۷ درصد افزایش به  بیش از ٣۱ میلیارد کرون دانمارک رسید که با نرخ ارز ثابت  ۳۰درصد افزایش یافته است.(هر دلار آمریکا معادل ۷ کرون دانمارک است.)

بیشترین رشد فروش این شرکت دانمارکی همچنان توسط ایالات متحده تامین می شود که در سه ماهه اول سال میلادی جاری با نرخ ارز ثابت، رشد ۳۶ درصدی را نشان می دهد. این رقم، رشد ۷۶ درصدی کل گروه را در بر می گیرد، در حالی که این رقم برای منطقه اروپا-خاورمیانه-آفریقا  ۱٣ درصد و برای منطقه چین ٢ درصد بوده است.

فروش داروهای مبارزه با چاقی: آمپول «وی‌گووی» و «ساکسندا»[۵] ٤٢ درصد افزایش یافته و به بیش از ۱۱میلیارد کرون دانمارک رسیده است. شرکت «نوو نوردیسک»  رهبر بازار جهانی یرای داروهای ضد چاقی با سهم بازار با حجمی معادل ٨۵ درصد است: بازار جهانی داروهای مبارزه با چاقی در سه ماهه اول سال ٢۰٢٤ در حدود ۱۰۹ درصد رشد داشته است.

نوشته: شاهرخ بهزادی
———————————————-

1- Novo Nordisk
2- LVMH
3- Wegovy
4- Ozempic
5- Saxenda



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024