پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 2 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 19.04.2024, 6:11

حمله اسرائيل به پایگاه هشتم شکاری اصفهان


برخی منابع و گزارش‌های رسانه‌ای از شنیده شدن صدای چند انفجار در اصفهان در بامداد روز جمعه ۳۱ فروردین خبر می‌دهند. براساس این گزارش‌ها، صدای انفجارهایی هم در استان سویدا در جنوب سوریه و در نزدیکی بغداد و استان‌ بابل عراق شنیده شده است.

یک مقام ارشد آمریکایی هم به خبرنگار شبکه ای بی سی گفته که اسرائیل با موشکی به سایتی در ایران حمله کرده است. این مقام اشاره‌ای به زمان و مکان اصابت موشک نکرده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز نیز به نقل از سه مقام ایرانی تایید کرد که در ساعت‌های آغازین روز جمعه یک پایگاه هوایی در نزدیکی اصفهان هدف حمله قرار گرفت، اما آن‌ها نگفتند که چه کشوری این حمله را انجام داده است.

این روزنامه به نقل از دو مقام نظامی اسرائیلی نوشت که ارتش این کشور در ساعت‌های آغازین جمعه به ایران حمله کرد.

بلومبرگ نیز به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش داد مقام‌های اسرائیلی پنج‌شنبه به آمریکا اطلاع داده بودند که قصد دارند طی ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت آینده علیه جمهوری اسلامی حمله تلافی‌جویانه انجام دهند.

ارتش اسرائیل و دفتر نخست‌وزیری این کشور از اظهارنظر درباره گزارش‌ها از حمله این کشور به ایران خودداری کردند.

براساس گزارش سایت رادار۲۴ آسمان ایران پس از انتشار اخباری مبنی بر شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان، به سرعت در حال خالی شدن از پروازهای ورودی و خروجی است.

مارکو روبیو سناتور ارشد جمهوری‌خواه در حساب کاربری خود ایکس (توییتر) وقوع انفجارهای بامداد جمعه در ایران را «هدیه تولدی برای خامنه‌ای» توصیف کرد. سناتور روبیو در یادداشتی دیگر هم نوشت اسرائیل توانایی انجام حملات علیه اهدافی در داخل ایران را بدون عبور هواپیماها از حریم هوایی سوریه و عراق و ورود به فضای هوایی ایران را دارد.

جنیفر گریفین، خبرنگار دفاعی شبکه فاکس نیوز، به نقل یک منبع آگاه نظامی آمریکا در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشته است: «حمله موشکی اسرائیل دارای ابعاد ‘محدود’ بود، و با هواپیمای سرنشین دار انجام نشد.»

یک مقام آمریکایی به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت اسرائیل در داخل ایران یک حمله انجام داد، اما به هیچ سایت هسته‌ای حمله نکرد. شبکه سی‌بی‌اس هم به نقل از دو مقام آمریکایی خبر حمله اسرائیل به یک سایت در ایران را تایید کرد.

واکنش رسانه‌های ایران

خبرگزاری فارس نوشت: «برخی منابع محلی از شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان در شمال غرب اصفهان خبر می‌دهند. هنوز علت این صداها مشخص نیست و پیگیری‌های خبرنگار فارس تا مشخص شدند دقیق این حادثه ادامه دارد.»

ایرنا نوشت: در پی شنیده شدن صدای انفجار در غرب تبریز و حوالی منطقه‌ای بنام وادی رحمت، طبق پیگیری‌های خبرنگار ایرنا مشخص شد، پدافند هوایی تبریز در پی مشاهده شی مشکوک شلیک کرده است.

ایرنا مدعی است که هیچ گونه انفجاری در تبریز رخ نداده و هم اکنون نیز شهر در آرامش کامل بسر می‌برد.

خبرگزاری مهر در خبری به نقل از گزارش خبرنگار تلویزیون حکومتی ایران در شهر اصفهان، نوشته است که «سه ریز پرنده» در آسمان این شهر منهدم شده است. این رسانه بدون ذکر منبع نوشته: «صدای انفجار شنیده شده در اصفهان ناشی از انهدام سه ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند غیرعامل بوده است.»

خبرنگار تلویزیون دولتی ایران در گزارشی که صبح امروز تهیه کرده با نشان دادن تصاویری از شهر اصفهان در پشت سرش، می‌گوید که شهر در امنیت کامل است و هیچ حادثه‌ای رخ نداده است.

«چشم در برابر چشم»

منابع امنیتی و دولتی در اسرائیل به روزنامه «جروزالم پست» گفتند، تل‌آویو عامل حمله به ایران در بامداد جمعه 31 فروردین است اما «به ‌دلایل راهبردی» مسئولیت این حمله را برعهده نخواهد گرفت.

جروزالم پست به نقل از این منابع، که هویت آن‌ها فاش نشده است، نوشت:‌ «چشم در برابر چشم. دندان در برابر دندان. اسرائیل به عاملان حمله ایران پاسخ داد.»

تهران می‌گوید در حمله روز جمعه به اصفهان سه پهپاد را شناسایی کرده است. کانال ۱۲ اسرائیل اعلام کرد، وزارت خارجه این کشور از نمایندگان خود در خارج از اسرائیل خواسته درباره حمله اصفهان با رسانه‌ها گفت‌وگو نکنند.

حمله با جنگنده و موشک‌های دوربرد

روزنامه «جروزالم پست»، جمعه ۳۱ فروردین گزارش داد که «حمله اسرائیل به اصفهان توسط هواپیما‌های جنگنده و با موشک‌های دوربرد انجام شده است.»

یک منبع اسرائیلی به این روزنامه گفت: «یک پایگاه نظامی نزدیک به سایت هسته‌ای ایران در اصفهان را هدف قرار دادیم» و افزود که «از پایگاهی که در اصفهان هدف قرار گرفت پهپادهایی شلیک شده بود که خاک اسرائیل را مورد حمله قرار داد.»

این منبع به «جروزالم پست» گفت: «[این حمله] پیامی واضح به ایران بود که ما می‌توانیم به تاسیسات هسته‌ای آن ضربه بزنیم».

وی افزود: «حمله ما به اصفهان نشان می‌دهد که تاسیسلات هسته‌ای ایران در خطر است.»

این منبع گفت که «۹ هدف در یک پایگاه هوایی متعلق به سپاه را مورد حمله قرار دادیم.»

یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با «آکسیوس» گفت: «اسرائیل به واشینگتن اطلاع داده بود که به حمله ایران پاسخ می‌دهد و ما از اتفاقی که در اصفهان افتاد شگفت‌زده نشدیم.»

این مقام آمریکایی همچنین نسبت به خطرات ناشی از حملات متقابل اسرائیل و ایران ابراز نگرانی کرد.

شبکه «پرس‌ تی‌وی» وابسته به حکومت ایران، به نقل از «منبع آگاه» ادعا کرد، هیچ حمله‌ای از خارج کشور شهرهای ایران را هدف قرار نداده است.

شورای عالی امنیت ملی ایران نیز اعلام کرد، جمهوری اسلامی هدف حمله موشکی از خارج کشور قرار نگرفته است.

مقام‌های ایرانی ضمن تکذیب حمله موشکی می‌گویند پدافند هوایی این کشور «چند ریزپرنده» را در روز جمعه منهدم کرده است.

مراد ویسی، ایران‌اینترنشنال: برنده حمله بامداد جمعه دولت بایدن بود

مراد ویسی، عضو تحریریه ایران‌اینترنشنال گفت: «با توجه به حوادثی که امشب اتفاق افتاد، برنده امشب دولت بایدن بود که اسرائیل را قانع کرد حمله‌ای محدود انجام دهد تا راحت‌تر بتواند جلوی پاسخ جمهوری اسلامی را بگیرد.»

او افزود: «در وضعیت کنونی مهم برداشتی است که تهران از حمله اسرائیل می‌کند نه خود واقعه. با اینکه مشخص بود اسرائیل حمله می‌کند و غافل‌گیری در مورد اصل عملیات وجود نداشت ولی در مورد تاکتیک آن چند غافل‌گیری رخ داد؛ اول “غافلگیری زمانی” بود زیرا مقامات اسرائیل گفته بودند بعد از عید یهودیان حمله می‌کنند و دیگری “غافل‌گیری مکانی” بود؛ تصور بر این بود که اسرائیل مواضع سپاه را می‌زند اما به پایگاه ارتش حمله کرد.»

دو مقام آمریکایی به سی.ان.ان: اسرائیل پنج‌شنبه گفته بود حمله ایران را تلافی می‌کنیم

یک مقام آمریکایی به سی.ان.ان گفت که اسرائیل حمله‌ای را در داخل ایران انجام داده است. این مقام گفته هدف این حمله هسته‌ای نیست.

یکی دیگر از مقامات ارشد آمریکایی به سی.‌ان.ان گفته که پیش از حمله روز جمعه (به وقت محلی) اسرائیل، انتظار آمریکا این بود که آنها تأسیسات غیرنظامی یا هسته‌ای را هدف قرار ندهند.

سی‌ان‌ان قبلاً گزارش داده بود که اسرائیل به ایالات متحده گفته بود که پاسخش محدود است. نهادهای اطلاعاتی آمریکا گفته بودند که اسرائیل در حال بررسی یک حمله محدود در داخل ایران است، چون احساس می‌کنند با توجه به مقیاس بی‌سابقه حمله ایران، باید به نوعی پاسخ دهند.

ایالات متحده از اسرائیل خواسته بود به حمله آخر هفته گذشته ایران پاسخ ندهد. این مقام آمریکایی به سی.ان.ان گفته که ایالات متحده به پاسخ اسرائیل «چراغ سبز نداده است.»

یک مقام ارشد آمریکایی دیگر به این شبکه گفته اسرائیل روز پنجشنبه به آمریکا گفته بود که در روزهای آینده حمله ایران را تلافی خواهد کرد. این مقام گفته ما این پاسخ اسرائیل را تایید نکردیم.

رویترز: جمهوری اسلامی قصد تلافی حمله منتسب به اسرائیل را ندارد

به دنبال وقوع انفجارهای روز جمعه، ۳۱ فروردین، در اصفهان که منابع آگاه آنها را به حمله اسرائیل مرتبط دانسته‌اند، مقام‌های جمهوری اسلامی با تقلیل اهمیت این رویداد اعلام کردند که قصد تلافی ندارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ابعاد محدود حمله اخیر و واکنش آرام حکومت ایران از موفقیت تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از وقوع جنگی تمام‌عیار در پی حمله موشکی-پهپادی جمهوری اسلامی به اسرائیل حکایت دارد.

در پی حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل در روز ۲۵ فروردین که با شلیک بیش از ۳۰۰ پهپاد مهاجم و موشک بالیستیک و کروز صورت گرفت، بسیاری از کشورها از جمله آمریکا، بریتانیا و آلمان خواستار خویشتن‌داری دو طرف و کاهش تنش در منطقه شدند.

مقام‌ها و رسانه‌های حکومتی جمهوری اسلامی، تعداد انفجارهای روز ۳۱ فروردین را اندک و ناشی از شلیک سامانه پدافند هوایی به سه پهپاد بر فراز شهر اصفهان توصیف کرده‌اند.

آنها بدون نام بردن از اسرائیل، این حمله را به «نفوذی‌ها» نسبت داده‌اند.

یک مقام ارشد جمهوری اسلامی هم به رویترز گفت که حکومت در قبال این رویداد، هیچ برنامه‌ای برای واکنش به اسرائیل ندارد.

به گفته این مقام جمهوری اسلامی که هویت او فاش نشده، منشا خارجی انجام این حمله مورد تأیید قرار نگرفته و حکومت ایران مورد حمله خارجی قرار نگرفته و مباحثات بیشتر بر جنبه نفوذی بودن آن شکل گرفته است.

اسرائیل که در روزهای گذشته از برنامه‌ریزی برای حمله انتقامجویانه در پاسخ به حمله موشکی-پهپادی جمهوری اسلامی خبر داده بود درباره حمله روز جمعه به اطراف اصفهان اظهارنظر نکرده است.


منابع گزارش: صدای آمریکا، ایران اینترنشنال، العربیه فارسی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024