چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 1 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 18.04.2024, 16:03

تحریم‌های جدید علیه برنامه پهپادی ایران


به دنبال حمله شنبه‌شب گذشته حکومت ایران علیه اسرائیل، ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه ۳۰ فروردین ده‌ها تحریم جدید علیه برنامه پهپادی، صنایع فولاد، و شرکت‌های خودروسازی جمهوری اسلامی وضع کرد.

به گزارش صدای آمریکا، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در بیانیه‌ای با اشاره به شلیک صدها موشک و پهپاد از سوی جمهوری اسلامی به اسرائیل گفت آمریکا در حمله مزبور از اسرائیل دفاع کرد و امروز با وضع تحریم‌هایی جدید، مقامات و نهادهای جمهوری اسلامی را پاسخگو می‌کند.

او ضمن تاکید بر ضرورت افزایش فشار اقتصادی بر جمهوری اسلامی گفت متحدان آمریکا نیز به منظور محدودکردن برنامه‌های نظامی بی‌ثبات‌کننده حکومت ایران، تحریم‌های بیشتری وضع خواهند کرد.

جو بایدن با یادآوری بیش از ۶۰۰ فقره تحریم علیه افراد و نهادهای جمهوری اسلامی و همچنین گروه‌های نیابتی‌اش از جمله حزب‌الله، حماس، حوثی‌ها، و کتائب حزب‌الله در دوره ریاست جمهوری خود افزود به وزارت خزانه‌داری دستور داده تحریم‌های بیشتری به منظور تضعیف صنایع نظامی جمهوری اسلامی وضع کند.

او با تاکید بر تعهد آمریکا به امنیت اسرائیل و همچنین سربازان و شرکای آمریکا در خاورمیانه به مقامات حکومت ایران هشدار داد: «در انجام تمام اقدامات لازم برای پاسخگو کردن شما تردید نخواهیم کرد.»

تحریم‌‌شدگان
دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، اوفک، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد ۱۶ نفر و دو شرکت فعال در برنامه تولید پهپاد جمهوری اسلامی را تحریم کرده است.

طبق بیانیه اوفک، این تحریم‌شدگان در نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بازوی تولید پهپاد آن یعنی شرکت کیمیا پارت سیوان (کیپاس) و دیگر تولیدکنندگان پهپاد و موتورهای پهپادی فعالیت می‌کنند.

محمد صادق ابوطالبی و علی‌اصغر ابوطالبی هر دو از شرکت مادو، شرکت آسمان پیشرانه، و مدیر عامل آن علی نجفی حبیبی، تحریم‌شدگان مرتبط با تولید و تهیه موتورهای پهپادی هستند.

بر اساس بیانیه اوفک، عباس سرتاجی، مهدی غفاری نقنه، حسن ارامبونژاد، هادی جمشیدی زوارکی، رضا نهاردانی، و ابوالفضل رمضان‌زاده مشکانی، همگی از اعضای ارشد نیروی قدس سپاه و فعال در زمینه آزمایش، توسعه، و ارائه پهپاد به گروه‌های نیابتی جمهوری سلامی در عراق، یمن، و سوریه تحریم شده‌اند.

علیرضا نوریان رامشه، محسن صیادی تورانلو، محمد صادق فاتحی، حمید حاجی ابراهیمی فروشانی، علی اصغر الطاف، و اسماعیل عزیزخانی، همگی از کارمندان شرکت کیمیا پارت سیوان هستند که روز پنجشنبه از سوی آمریکا تحریم شدند.

همچنین شرکت فاتح آسمان شریف و مدیرعامل آن مجید دهقان به دلیل همکاری نزدیک با نیروی قدس سپاه تحریم شدند.

اوفک در بیانیه روز پنجشنبه خود همچنین از تحریم پنج شرکت مسئول تهیه مواد مورد استفاده در تولید فولاد توسط شرکت فولاد خوزستان و یا خریدار محصولات نهایی آن خبر داد. طبق بیانیه اوفک، یکی از این شرکت‌ها در دبی، سه شرکت در اروپا (از جمله ترکیه)، و یک شرکت در هنگ‌کنگ مستقر است.

علاوه بر این، سه شرکت زیرمجموعه گروه بهمن با عنوان‌های بهمن دیزل، ایران دوچرخ، و شاسی‌سازی ایران نیز به دلیل همکاری با سپاه پاسداران تحت تحریم قرار گرفتند. شرکت بهمن در مهر ١٣٩٧ به دلیل همکاری با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحریم شد.

هم‌زمان وزارت دارایی بریتانیا هم گفته است که تحریم‌های این کشور «چندین سازمان نظامی، افراد و نهادهای ایرانی که درگیر در صنایع پهپاد و ساخت موشک‌های بالستیک ایران هستند، هدف قرار داده است.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024