يكشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 12 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 03.05.2023, 12:06

سازمان گزارشگران بدون مرز:

وضع آزادی رسانه‌ها در ایران بسیار نگران کننده است


سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش جدید خود وضع آزادی رسانه‌ها در جمهوری اسلامی را هم‌چنان «بسیار نگران‌کننده» ارزیابی و اعلام کرد ایران از نظر آزادی رسانه‌ها در بین ۱۸۰ کشور در جایگاه ۱۷۷ قرار دارد.

سازمان گزارشگران بدون مرز در بیست‌ویکمین گزارش رده‌بندی خود اضافه کرده که از شهریور ماه سال گذشته و پس از قتل ژینا (مهسا) امینی، ایران جایگاه خود را به عنوان یکی از سرکوب‌گرترین کشورهای جهان از نظر آزادی مطبوعات تقویت کرده است.

این گزارش همچنین ایران را «یکی از بزرگ‌ترین زندان‌های جهان برای روزنامه‌نگاران» توصیف می‌کند.

بر اساس این گزارش، گرچه سرکوب دسترسی به اطلاعات خیلی قوی و گسترده در ایران جاری است و روزنامه‌نگاران همواره با خطر «بازداشت، بازجویی، حبس، زیر نظر بودن، اذیت و آزار و تهدید» مواجه‌اند، اما همین وضعیت هم از زمان شروع اعتراضات به مرگ مهسا امینی در بازداشت «گشت ارشاد»، بسیار شدت یافته و وخیم‌تر شده است.

شرایط پیش آمده به ترتیبی است که بیش از ۷۰ روزنامه‌نگار که بسیاری از آن‌ها زن هستند، در جریان اعتراضات بازداشت شدند؛ چرا که «مقامات به هر اقدامی برای جلوگیری از پوشش اعتراضات دست می‌زنند».

گزارشگران بدون مرز در ادامه به سرکوب و بازداشت روزنامه‌نگاران در ایران و تهدید و آزار روزنامه‌نگاران ایرانی در خارج از کشور هم اشاره کرده و نوشته است: «حتی روزنامه‌نگاران ایرانی مقیم خارج کشور هم قربانی فشار حکومت می‌شوند که از اذیت و آزار در فضای آنلاین تا تهدید به مرگ را در بر می‌گیرد.»

سال میلادی گذشته نیز ایران با رتبه ۱۷۸ جهانی فقط از اریتره (۱۷۹) و کره شمالی (۱۸۰) وضعیت بهتری داشت.

بر اساس آنچه سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرده، از ابتدای استقرار جمهوری اسلامی در ایران در بیش از ۴۰ سال گذشته، حکومت حداقل هزار روزنامه‌نگار و شهروند-خبرنگار را بازداشت، زندانی، ناپدید یا اعدام کرده و کشته است.

انتشار این گزارش در شرایطی است که شب گذشته، دوازدهم اردیبهشت، نیلوفر حامدی، الهه محمدی و نرگس محمدی، روزنامه‌نگاران زندانی، به عنوان برندگان جایزه جهانی آزادی مطبوعات یونسکو، گیلرمو کانو ۲۰۲۳ معرفی شدند.

زینب سلبی، عضو هیات داوران این جایزه، با اشاره به وضعیت این سه روزنامه‌نگار زندانی برنده جایزه گفت: «آن‌ها برای تعهداتشان به گزارش دادن و بیان حقیقت، بهای سنگینی داده‌اند. ما نیز متعهدیم اطمینان حاصل کنیم تا به آزادی و امنیت نرسند، صدای آن‌ها را به همه جای جهان برسانیم.»

مدیرکل یونسکو نیز با اشاره به تهدیدهایی که زنان روزنامه‌نگار را تهدید می‌کند، به این روزنامه‌نگاران به دلیل تعهدشان به حقیقت و پاسخگویی، ادای احترام کرد.

الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن و نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق هستند که گزارش‌هایی از چگونگی کشته شدن و مراسم خاکسپاری مهسا امینی تهیه و در رسانه‌های خود منتشر کردند اما در نخستین موج از دستگیری‌های خیزش انقلابی و در اواخر شهریور و اوایل مهر ماه بازداشت شدند.

نرگس محمدی نیز از آبان ماه سال ۱۴۰۰، دوران محکومیت ۹ سال و هشت ماهه خود را در زندان اوین سپری می‌کند.

در همین حال صفحه اینستاگرام نرگس محمدی هفته گذشته گزارش داد دفتر زندان اوین هشت اتهام جدید را در پرونده جدید قضایی به این زندانی سیاسی اطلاع داده است.

ایران اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024