شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 13.03.2007, 23:19


عمومی
فهرست سازمان عفو بين المللی:
MED 13/029/2007
12 مارس 2007
UA 63/07
ايران
حكم اعدام/ نگرانی از اعدام قريب الوقوع
رضا علی نژاد، 21 ساله



علی رغم ادعای رضا علی نژاد مبنی بر دفاع شخصی، او هم اكنون به اتهام قتل در معرض خطر اعدام قريب الوقوع قرار دارد. او در زمان وقوع جرم 17 سال داشته. ايران يكی از اعضای امضاء كننده ی پيمان نامه های بين المللی است كه در آن اعدام مجرمين كم سن – كسانی كه زير سن قانونی 18 سال قرار دارند، در زمان ارتكاب جرم ممنوع است.
در 26 دسامبر 2002، رضا علی نژاد و دوستش (پسر) هادی عابدينی در طول خيابان در فسا يكی از شهرهای نزديك شيراز كه در مركز ايران قرار دارد، درحال پياده روی بودند. بر اساس گفته های وكيل رضا علی نژاد، اين دو دوست از بيرون غذای آماده خريده بودند، در اين ميان دو مرد – اسماعيل دارودی و محمد فيروزی – به آنها نزديك شده و شروع آزار و اذيت و فحاشی می نمايند. سپس اين دو نفر، اسماعيل دارودی و محمد فيروزی، نانچيكو (يك سلاح دست ساز) به دست گرفته و شروع به ضرب و شتم رضا علی نژاد و هادی عابدينی می كنند.
رضا علی نژاد برای حمايت از خود و دوستش در مقابل اين حملات چاقويی را كه برخی اوقات با خود حمل می كرد، بيرون می كشد. او گفته است كه چاقو را در مقابل خود در دست راست گرفته و با دست چپش دست و صورت خود را از ضربات نانچيكو حفظ كرده است. رضا علی نژاد می گويد كه در طول اين كشمكش ناگهان به طور اتفاقی چاقو به اسماعيل دارودی خوده و او را به قتل می رساند.
يك قاضی بازپرسی، تحقيقات و بازجويی های اوليه را در اين مورد انجام داد. در طول بازپرسی، محمد فيروزی، به روايتی اعتراف می كند كه او و اسماعيل دارودی دعوا را شروع كرده و به رضا علی نژاد و هادی عابدينی حمله كرده و اين كه اين دو نفر موخر الذكر مجبور به دفاع از خود شده اند زيرا هيچ راهی برای فرار از اين ضرب و شتم برای آنها وجود نداشته است. بر اساس گزارشات، رضا علی نژاد و هادی عابدينی در اين ضرب و شتم زخمی شده و برای درمان به بيمارستان انتقال يافته اند. يك شاهد عينی كه در صحنه حضور داشته نيز می گويد كه اقدام رضا علی نژاد تنها به منظور دفاع و حمايت خود و دوستش بوده است. علی رغم اين دو شهادت و ادعای رضا علی نژاد كه تنها به منظور دفاع از خود مجبور به حمله با چاقو به فرد ضارب شده است او توسط شعبه ی 6 دادگاه استانی در فسا در 4 اكتبر 2003 به قصاص محكوم شد.
هنگامی كه حكم برای تجديد نظر در دسامبر 2004 به ديوان عالی رفت، حكم مرگ وی توسط قاضی رد شد و به اين ترتيب قاضی پذيرفت كه رضا علی نژاد از خود دفاع كرده است. در اعلام اين حكم، قاضی اشاره كرد كه محركان اين ضرب و شتم مقتول و دوست او بوده اند و آنها به رضا علی نژاد و دوستش هادی عابدينی با نانچيكو حمله كرده و آنها را زخمی نموده اند و اين كه ضربات چاقوی وارده از سوی رضا علی نژاد به قصد و سوء نيت نبوده اند.
ديوان عالی كشور، پرونده را به دادگاهی پايين تر ارجاع داد تا بازرسی را انجام دهند. دادگاه شعبه ی 101 جنايی استانی در فسا اين پرونده را دنبا نموده و در تاريخ 15 ژوئن 2005 رضا علی نژاد را مجددا به مرگ محكوم كرد با اضافه كرد اين مطلب كه رضا علی نژاد از صحنه ی حادثه فرار كرده كه اين كار از سوی وی كاملا غير منطقی بوده است. در تاريخ 9 می 2006، ديوان عالی كشور اين حكم را تاييد كرد.
رضا علی نژاد از زمان بازداشت خود تا كنون در زندان عادل آباد شيراز به سر می برد. حكم اعدام او ممكن است در هر زمانی اجرا شود.

اطلاعات اوليه
ايران يكی از دولت های عضو پيمان نامه ی بين المللی حقوق مدنی و سياسی (ICCPR) و كنوانسيون حقوق كودك (CRC) می باشد. هر دوی اين پيمان نامه ها استفاده از مجازات مرگ برای كودكان مجرم را كه زير سن قانونی 18 سال قرار دارند در زمان وقوع جرم ممنوع می دانند. علی رغم اين مسئله ايران همچنان از مجازات مرگ برای مجرمين كودك استفاده می كند. در سال 2006، ايران چهار مجرم كودكان را كه شامل يك پسر بچه ی زير 18 سال بود، اعدام كرد.

اقدامات پيشنهادی:
خواهشمنديم دادخواست های خود را سريعا به فارسی، عربی و انگليسی و زبان ملی خود ارسال نموده و:
- در رابطه با خطر اعدام رضا علی نژاد، علی رغم اين كه او در زمان ارتكاب جرم زير سن قانونی 18 سال بوده است، اعلام نماييد؛
- از مقامات ايرانی بخواهيد تا هر چه در رابطه با اجرای حكم اعدام رضا علی نژاد دست نگاه دارند؛
- از آنها بخواهيد تا حكم اعدام رضا علی نژاد را لغو نمايند؛
- به مقامات ايرانی يادآور شويد كه پيمان نامه ی بين المللی حقوق مدنی و سياسی (ICCPR) و كنوانسيون حقوق كودك (CRC)، كه ايران نيز يكی از دولت های امضاء كننده ی آنها است، صدور مجازات مرگ برای كسانی كه در زمان ارتكاب به جرم زير سن قانونی 18 سال قرار دارند را ممنوع می دانند و بنابراين اعدام رضا علی نژاد به معنای نقض قوانين بين المللی است؛
- از مقامات ايرانی بخواهيد تا قوانين را وضع نمايند كه در آن مجازات مرگ برای مجرمين كمتر از سن 18 سال حذف شده و به اين ترتيب قوانين داخلی ايران را مطابق با تعهدات بين المللی خود سازند؛
- تأكيد كنيد كه سازمان عفو بين المللی، وظايف و حقوق دولت ها را برای اجرای عدالت در مقابل كسانی كه مشكوك به ارتكاب جرم هستند را به رسميت می شناسد اما بدون قيد و شرط مخالف مجازات مرگ است.

دادخواست های خود را به مراجع زير ارسال كنيد:

رئيس قوه ی قضاييه
آيت الله محمود هاشمی شاهرودی
وزارت دادگستری، ساختمان دادگستری، ميدان پانزده خرداد، تهران، جمهوری اسلامی ايران
نمابر: 00982133904986 (لطفا در ارسال دادخواست ها تلاش كنيد؛ در صورتی كه از طريق نمابر موفق به ارسال نشديد آن ار از طريق پست يا ايميل ارسال كنيد)
ايميل:info@dadgostary-tehran.ir (در بخش موضوع بنويسيد: قابل توجه آيت الله شاهرودی)
با عنوان: عالی جناب

مقام معظم رهبری
آيت الله سيد علی خامنه ای
مقام معظم جمهوری اسلامی
دفتر مقام معظم رهبری، خيابان شهيد كشور دوست، تهران، جمهوری اسلامی ايران
نمابر: 009825177742228 ) ذكر كنيد "قابل توجه آيت الله خامنه ای مقام معظم رهبری")
ايميل: از طريق وب سايت به انگليسی: http://www.leader.ir/langs/EN/index.php?p=sendletter
با احترام: عالی جناب

رونوشت به:
سخنگوی مجلس
جناب آقای غلامعلی حداد عادل
مجلس شورای اسلامی، ميدان بهارستان، تهران، جمهوری اسلامی ايران
نمابر: 00982133556408
ايميل: .(JavaScript must be enabled to view this email address)
با احترام: عالی جناب

و به تمامی نمايندگان ديپلماتيك ايران در كشورهای خود
لطفا دادخواست های خود را سريعا ارسال نماييد. در صورتی كه ارسال دادخواست ها به تاريخ بعد از تاريخ 23 آوريل 2007 باشد با دبيرخانه ی بين المللی مربوط به دفاتر خود هماهنگ نماييد. پ



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024