جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 03.04.2024, 7:51

پرونده‌سازی مقامات امنیتی برای کشتن دادخواهی


گزارش اختصاصی از پرونده ماشاالله کرمی؛
پرونده‌سازی مقامات امنیتی و قضایی برای کشتن دادخواهی و جلوگیری از اتحاد دادخواهان

کمپین حقوق بشر ایران

سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳- آزار و اذیت و فشارهای امنیتی و قضایی مدام بر ماشاالله کرمی، پدر محمد مهدی کرمی، از معترضان خیزش سراسری «زن، زندگی، آزادی» که به دست مقامات قضایی جمهوری اسلامی با دار به قتل رسید، نشان روشنی از سرکوب سیستماتیک و گسترده خانواده‌های دادخواه در ایران است.

هادی قائمی، مدیر کمپین حقوق بشر ایران، با تاکید بر اینکه تلاش حاکمیت خفه کردن صدای دادخواهی این پدر زجر دیده است، گفت: «پرونده ماشاالله کرمی نمادی از تاکتیک‌های ظالمانه‌ حاکمیت است که علیه هر که جرأت مطالبه عدالت و پاسخگویی را داشته باشد، اعمال می‌شود».

محمد مهدی کرمی، فرزند ۲۲ ساله ماشاالله کرمی، همراه با محمد حسینی ۳۹ ساله که هردو در جریان تجمع مردم در روز چهلم حدیث نجفی، از جان‌باختگان خیزش سراسری ایران، در دی‌ماه سال ۱۴۰۱ پس از فرایندی غیرقانونی و پر از ابهام در دادگاه‌های نمایشی، اعدام شدند.

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل که پس از اعتراضات سراسری مردم ایران تشکیل شد در گزارش خود تایید کرده است که محمد مهدی کرمی و محمد حسینی هر دو در دادگاهی نمایشی که تنها مستندات آن اعترافات اجباری متهمان بوده است، به اعدام محکوم شدند.

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل در گزارش خود تایید کرده است که محمد مهدی کرمی و محمد حسینی در معرض شکنجه‌های شدید جسمی از جمله آویزان کردن و ضرب و شتم با شوکر قرار گرفتند تا از آنها اعتراف اجباری اخذ کنند.

خشم حاکمیت از صدای دادخواهی ماشاالله کرمی

بیش از ۸ ماه از بازداشت ماشا‌الله کرمی، پدر محمد مهدی کرمی، از اعدام‌شدگان جنبش «زن، زندگی، آزادی» می‌گذرد و به گفته مقامات قضایی اولین جلسه دادگاه وی روز ۲۹ فروردین برگزار خواهد شد. ماشاالله کرمی با عناوین اتهامی اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام و همچنین پولشویی و ارتشاء مال نامشروع روبرو است. بنا به اطلاعاتی که به دست کمپین حقوق بشر ایران رسیده است مقامات قضایی و امنیتی پرونده‌ای بالغ بر ۱۲۰۰ صفحه برای ماشاالله کرمی تشکیل داده‌اند که در آن ده‌ها متهم دیگر نیز حضور دارند.

اطلاعات رسیده به کمپین حقوق بشر ایران نشان می‌دهد که اساس این پرونده‌سازی در جهت تلقین این ادعا است که ماشاالله کرمی به همراه دیگر متهمان پرونده با دریافت مبالغ کلان از خارج کشور و گروه‌های سیاسی به شکل کاملا برنامه‌ریزی شده سعی در دامن زدن به اعتراضات و همبستگی  دیگر خانواده‌های دادخواه با یکدیگر داشتند و از سویی با هدف قرار دادن احساسات مردم پول‌های زیادی به دست آورده و در تلاش بودند تا به طرق مختلف منشاء پول‌ها را پنهان کنند. ادعایی که درصدد ساختن تصویری منفی از ماشاالله کرمی و معرفی او به عنوان کلاهبرداری‌ست که با پول‌های مردم زندگی مرفه‌ای برای خود فراهم کرده است.

مقامات امنیتی در جریان پرونده‌سازی برای ماشاالله کرمی به دنبال تحمیل روایت‌ها و سناریو‌هایی‌ هستند تا با استناد به آنها ادعاهای خود مبنی بر اتهامات امنیتی و مالی علیه این پدر دادخواه و دیگر متهمان پرونده را اثبات کند. روند پرونده‌سازی و تلاش مقامات امنیتی و قضایی برای پیوند زدن روایت‌های مبتنی بر اقدامات مجرمانه امنیتی و مالی، این پرونده را در تاریخ پرونده‌سازی علیه دادخواهان به یک مورد ویژه بدل کرده است. یافته‌های کمپین حقوق بشر در ایران تایید می‌کند که مقامات امنیتی در روند پرونده‌سازی برای ماشاالله کرمی سعی در تحمیل روایتی واهی از مسیر دادخواهی ماشاالله کرمی داشتند که برای این مقصود حتی ممکن است در آینده نزدیک اعترافات اجباری او را از تلویزیون حکومتی پخش کنند.

اطلاعات رسیده به کمپین حقوق بشر نشان می‌دهد که آغاز پرونده‌سازی برای ماشاالله کرمی دقیقا از زمانی شروع می‌شود که فرایند انتقال کمک‌های مالی مردمی برای آقای کرمی توسط افراد مختلفی انجام می‌شود و این موضوع امکان پرونده‌سازی را برای مقامات قضایی و امنیتی با طرح ادعای پولشویی و کلاهبرداری علیه ماشاالله کرمی فراهم می‌کند.

یکی از اصلی‌ترین دلایل برخورد حاکمیت و شروع پرونده‌سازی برای این پدر دادخواه، تداوم و استمرار ماشاالله کرمی در زنده نگه‌داشتن نام فرزندش و دیگر قربانیان جنایت جمهوری اسلامی در سرکوب خیزش «زن، زندگی، آزادی» بوده است.

ماشاالله کرمی، پس از قتل حکومتی پسر ۲۲ساله‌اش با طناب دار، پیوسته سعی در زنده نگه داشتن نام وی داشت و به مرور بدل به یکی از نمادهای دادخواهی قربانیان خیزش سراسری مردم ایران شد. یکی از اقدامات او در زنده نگه داشتن نام پسرش پخش غذا (نذری) بین مردم بود. اقدامی که به ادعای مقامات امنیتی و قضایی از مصادیق تبلیغ علیه نظام است. ماشاالله کرمی در جریان دادخواهی خود با خانواده‌های دیگری از قربانیان و یا بازداشت‌شدگان خیزش سراسری ارتباط پیدا می‌کند و تلاش می‌کند تا صدای آنها را نیز از طریق فضای مجازی به گوش همگان برساند. همین اقدامات در مدت زمان کوتاهی باعث می‌شود تا بسیاری از مردم در داخل و خارج کشور به هر طریقی که می‌توانند کمک‌های مالی خود را به ماشاالله کرمی  و یا اطرافیان مورد اعتماد او برسانند تا هم از ماشاالله کرمی و خانواده‌اش که بضاعت مالی مناسبی ندارد، حمایت کنند و هم مسیر کمک کردن به دیگر قربانیان یا آسیب‌دیدگان خیزش سراسری مردم ایران را از طریق او فراهم کنند.

بخش مهمی از پرونده‌سازی علیه ماشاالله کرمی معطوف به پیدا کردن شواهد و مستنداتی‌ست که نشان می‌دهد منشاء بخشی از پول‌های دریافتی از خارج کشور، گروه‌های به گفته حاکمیت تجزیه‌طلب و معاند هستند. مقام‌های امنیتی و قضایی تلاش دارند تا با روایت‌های ساختگی اقدامات ماشاالله کرمی را در ارتباط گرفتن با دیگر خانواده‌های دادخواه، مصداقی برای اتهام اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام در نظر بگیرند. تاکید مقامات امنیتی در جریان این پرونده بر ارتباط مستمر ماشاالله کرمی با خانواده‌های دادخواه نشان از آن دارد که موضوع همبستگی دادخواهان تا چه اندازه برای حاکمیت اهمیت دارد.

یافته‌های کمپین حقوق بشر ایران نشان می‌دهد که مقامات امنیتی در جریان پرونده‌سازی برای ماشاالله کرمی مکررا سعی داشتند تا دیگر خانواده‌های قربانیان خیزش سراسری را در نقطه مخالف ماشاالله کرمی قرار دهند. به عنوان نمونه مقامات امنیتی و قضایی تاکید دارند که در اظهارات متهمان آمده که پدر یکی دیگر از اعدام‌شدگان از اینکه ماشاالله کرمی مبالغ زیادی پول گرفته و به آنها نداده گله‌مند بوده است. و یا اینکه در جایی دیگر از پرونده ادعا شده است که ماشاالله کرمی اصرار داشته تا مبلغی را به خانواده یکی از قربانیان پرداخت کند.

یافته‌های کمپین حقوق بشر ایران نشان می‌دهد که اقداماتی که متهمان پرونده درباره دیگر خانواده‌های دادخواه و ارتباط آنها با ماشاالله کرمی کرده‌اند، همگی در راستای کمک رساندن به دیگر آسیب‌دیدگان و یا خانواده‌های دادخواه بوده است. مقامات امنیتی و قضایی اما ارتباط ماشاالله کرمی با دیگر دادخواهان و همچنین انتشار ویدیو‌ها و تصاویرش در حین انجام کارهایی چون «نذری پخش کردن» را سلسله اقداماتی از پیش طراحی شده و با دخالت نیروهای سیاسی مخالف خارج از کشور می‌دانند. مقامات امنیتی اقدامات ماشاالله کرمی را باعث «تسهیل مالی اغتشاش‌گران» و همچنین «حفظ دشمنی» خانواده‌های دادخواه با «نظام» می‌دانند.

براساس یافته‌های کمپین حقوق بشر ایران، با وجود فشارهای بسیار در بازجویی‌ها، به هیچ‌وجه ادعای ارتباط با خارج از کشور را نپذیرفته است، با این‌وجود مقامات امنیتی و قضایی برای پیش بردن طرح خود نیاز به اثبات ادعای ارتباط با خارج از کشور دارند و از این رو متهم ردیف دوم به عنوان هدایت‌گر و پل ارتباطی ماشا‌الله کرمی و فعالان خارج از کشور معرفی می‌شود. با این‌حال مقامات امنیتی و قضایی اصرار دارند که ماشاالله کرمی با وجود تکذیب از تمام فعالیت‌ها و اقدامات متهم ردیف دوم آگاه بوده است. بنا به ادعاهای مقامات قضایی و امنیتی تمامی متهمان پرونده از منشاء پول‌ها آگاه بودند و می‌دانستند که این پول‌ها از راه «خلاف» تهیه شده است.

مقامات برای اثبات این موضوع به اظهارات و روایاتی استناد کرده‌اند که نشان از چگونگی پرونده‌سازی دارد؛ به عنوان نمونه سه تن از متهمان این پرونده اعضای خانواده‌ای هستند که یکی از آنها ساکن خارج کشور است و کمک‌های مالی را که ایرانیان خارج کشور جمع کرده بودند از طریق حساب‌های بانکی خانواده‌اش در ایران به دست نزدیکان آقای کرمی رسانیده بوده است. مقامات امنیتی مدعی شدند که فرد ساکن خارج کشور در تجمعات ایرانیان علیه جمهوری اسلامی حضور داشته و یکی از اعضای خانواده‌اش در ایران در پیغام‌های خصوصی علیه جمهوری اسلامی حرف زدند. مقامات امنیتی و قضایی با طرح چنین استدلال‌هایی سعی در ارتباط دادن ماشاالله کرمی با گروه‌ها و فعالان سیاسی خارج از کشور داشتند.

به ادعای مقامات امنیتی و قضایی، اقدامات پیوسته و مستمر ماشاالله کرمی در ارتباط گرفتن با دادخواهان یک مسیر از قبل مشخص شده در جهت برهم زدن امنیت ملی و براندازی بوده است. 

مقامات امنیتی و قضایی در مسیر پرونده‌سازی برای ماشا‌الله کرمی مدعی شدند که فرستادن فیلم‌ها و عکس‌ها از فعالیت‌های آقای کرمی، مانند پخش نذری، با هدایت و برنامه‌ریزی قبلی و هماهنگی با فعالان رسانه‌ای خارج از کشور صورت گرفته است.

سرکوب دادخواهان با اتهامات واهی مالی

بررسی‌های کمپین حقوق بشر ایران نشان می‌دهد که مقامات امنیتی در روند پرونده‌سازی برای ماشاالله کرمی و برجسته کردن بخش اتهامات مالی پرونده، تمرکز اصلی خود را بر موضوع دریافت‌ کمک‌های مالی قرار داده‌اند.

پس از قتل حکومتی محمد مهدی کرمی با طناب دار، ماشاالله کرمی بی‌وقفه هر کاری برای زنده نگه داشتن نام فرزند خود انجام می‌داد. همدردی بی‌شمار ایرانیان در داخل و خارج از کشور و البته وضعیت سخت مالی خانواده کرمی باعث شد که بسیاری بخواهند که به او کمک کنند. 

تاکید مدام مقامات امنیتی و قضایی بر «مسیر» واریز کمک‌های مردمی در حساب‌های بانکی افراد نزدیک به ماشاالله کرمی شاکله اصلی این بخش از پرونده‌ سازی علیه این پدر دادخواه است.

شماری از متهمان پرونده، افرادی هستند که در مسیر انتقال کمک‌های مردمی با در اختیار دادن کارت بانکی خود کمک کرده‌اند. یافته‌های کمپین حقوق بشر ایران نشان می‌دهد که اغلب این افراد از نزدیکان خانوادگی و دوستان معتمد آقای کرمی بوده‌اند  که مقامات امنیتی و قضایی ادعا می‌کنند آنها نه تنها در جابه‌جایی و از بین بردن منشاء پول‌ها همکاری کرده‌اند، بلکه از منشاء و مبداء پول‌های دریافتی نیز مطلع بودند. با این حال افراد دیگری که از نزدیکان آقای کرمی نبوده‌اند، در جریان واریز پول‌ به حسابشان قرار داشتند.

در بخش دیگری از این پرونده‌سازی روایتی از خرید یک اتومبیل و یک خانه توسط آقای ماشاالله کرمی اما به نام دیگران مطرح شده است. روایتی که مبنای ادعای مقامات امنیتی و قضایی درباره اتهام پولشویی و تحصیل مال نامشروع است.

یافته‌های کمپین حقوق بشر ایران نشان می‌دهد که مقامات امنیتی و قضایی بر اساس اظهارات برخی متهمان پرونده و روایت‌هایی برآمده از بازجویی‌ها سعی داشتند به هر شکل ممکن ماجرای خرید ماشین و خانه را به عنوان صحنه‌سازی برای پنهان کردن پول‌های کلان دریافتی جلوه دهند. اطلاعات رسیده به کمپین حقوق بشر ایران می‌گوید که اساس مسیر مبالغی که منجر به خرید اتومبیل و خانه شده است دچار ابهامات فراوان است. اتومبیل مورد نظر از طریق کارت بانکی شخص دیگری و با شرایط پرداخت در چند مرحله انجام شده است و سند آن نیز به نام ماشاالله کرمی نیست. استناد مقامات امنیتی و قضایی در پرونده‌سازی به گزارش اداره اطلاعات نظرآباد است که مدعی است ماشاالله کرمی کاملا در جریان خرید اتومبیل بوده است.

این موضوع درباره خرید خانه‌ای در شهر تکاب نیز تکرار شده؛ انتقال بخش‌هایی از کمک‌های مردمی از طریق حساب یکی از افرادی که کارت بانکی خود را در اختیار ماشاالله کرمی گذاشته بود منتقل می‌شد و خرید خانه نیز با همین کارت بانکی انجام شده است. خانه‌ای که سند آن نیز به نام آقای ماشاالله کرمی نیست.

پیش‌تر کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان روز جمعه ۱۲ آبان اعلام کرده بود در حالی که بیش از هفتاد روز از دستگیری ماشالله کرمی، پدر محمدمهدی کرمی می‌گذرد، همسر و دیگر پسر ماشالله کرمی در پی هجوم‎های چندباره ماموران به منزلشان، به ناچار خانه را ترک کرده و به مکان نامعلومی رفته‌اند.

ماموران حکومتی هنگام بازداشت ماشاالله کرمی در تاریخ ۳۱ مرداد، همه وسایل الکترونیکی را ضبط و کارت‌های بانکی این خانواده را نیز مسدود کرده‌اند.

یافته‌های کمپین حقوق بشر نشان می‌دهد که سناریو از پیش طراحی شده مقامات امنیتی و قضایی در این جهت بوده است که با وارد آوردن اتهامات مالی و تاکید به منشاء پول‌هایی که بنا به ادعای مقامات آلوده و خلاف بوده است، بر این ادعا که همه افرادی که کارت‌های بانکی خود را در اختیار ماشاالله کرمی گذاشته‌اند از منشاء پول‌ها آگاه بودند و برای از بین بردن رد این پول‌ها همکاری کردند، تاکید چندباره کنند تا بتوانند پیوند اتهامات امنیتی و مالی را برجسته کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024