جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 15.02.2024, 10:50

چه چیزی باعث اعتراض جهانی کشاورزان شده است؟


لوئیس باروچو و آینه گالاهر / بی‌بی‌سی

کشاورزان جاده‌ها را سد کرده و با پلیس در سراسر اروپا و اکنون در هند درگیر شده‌اند. چه چیزی باعث بسیج توده‌ای آنها می‌شود؟

یک اتحادیه کشاورزان اروپایی گفته است که کشاورزان در اروپا «بدبین و عصبانی هستند».

کریستین لمبرت، رئیس کوپا کوگکا، گفت که در ۲۵ کشور از ۲۷ کشور اتحادیه اروپا تظاهرات برگزار شده است.

این اتحادیه نماینده ۱۰ میلیون کشاورز در سراسر اروپا است که برخی از آنها فعالیت در پایتخت‌ها را مختل کرده و با پلیس درگیر شده‌اند.

کریستین لمبرت، این کشاورز پرورش‌دهنده خوک فرانسوی به یکی از کمیته‌های پارلمان اروپا گفت: «ابتدا در سال ۲۰۲۰ بحران کووید را داشتیم. بعد از آن سر به فلک کشیدن قیمت انرژی را - قیمت انرژی برای کشاورزی بسیار مهم است.»

«بعد جنگ روسیه علیه اوکراین نیز باعث ایجاد بعضی مشکلات در جریان داد و ستد و همچنین اختلالاتی در بازارهای مرغ، تخم مرغ، غلات و روغن شد - همه اینها بسیار مهم بوده‌اند.»

کشاورزی تنها ۱.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهد، اما تأثیر سیاسی بسیار زیادی دارد - به ویژه زمانی که تراکتورها مسیرهای حیاتی را مسدود ‌کنند و انتخابات پارلمان اروپا در ماه مه در پیش باشد.

کشاورزان می‌گویند که تحت فشار بوروکراسی بیش از حد قرار دارند و جریمه‌های ناعادلانه می‌شوند زیرا اتحادیه اروپا به دنبال کاهش انتشار کربن است و به سوی آینده‌ای «سبزتر» یا سازگارتر با محیط زیست می‌رود که به نام «توافق سبز» شناخته می‌شود.

کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه اروپا، می‌خواهد میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را بر اساس سطوح سال ۲۰۱۵، تا سال ۲۰۴۰ تا ۹۰ درصد کاهش دهد.

اعتراضات کشاورزان قبلاً در وادار کردن اتحادیه اروپا به عقب‌نشینی از برخی برنامه‌هایش موفق بوده است و کمیسیون اروپا از طرح نصف کردن استفاده از آفت‌کش‌ها صرف نظر کرده است.

لارا دمورتاس یک کارمند روابط خارجی در کلاب دیمتر، یک اندیشکده امنیت غذایی مستقر در پاریس و همچنین نماینده شرکت‌های صنایع غذایی است.

او به بی‌بی‌سی می‌گوید: «اتحادیه اروپا می‌خواهد در گذار سبز پیشرو باشد» و می‌افزاید که در حال حاضر کشاورزان را «مشکل اصلی» می‌بیند.

«مصرف‌کنندگان و سوپرمارکت‌ها و نقش آنها چطور؟»

اما این تنها علت تنش نیست.

خوآن ماتا، کشاورز ۲۲ ساله اسپانیایی، در اعتراضات اخیر در نزدیکی بارسلون به رویترز گفت: «قیمت محصولات را همیشه تاجری که آنها را خریداری می‌کند تعیین می‌کند و بعد آنها می‌توانند از کشورهای دیگر خریداری کنند که محدودیت‌های مشابه ما را ندارند.»

کشاورزان در لهستان و مجارستان نیز شکایت دارند که اتحادیه اروپا به اندازه کافی برای توقف واردات مواد غذایی ارزان از اوکراین اقدام نمی‌کند.

در شهر پوزنان در غرب لهستان، در اوایل ماه جاری، تعداد زیادی از کشاورزان گرد هم آمدند و با تراکتور در شهر حرکت کردند.

شیمون کوسمالسکی، کشاورزی ۳۹ ساله است که تولیدات وارداتی را عامل کاهش قیمت‌ها تا سطحی می‌داند که به او اجازه نمی‌دهد هزینه‌های تولید‌ش را تأمین کند.

قبل از تهاجم روسیه در سال ۲۰۲۲ اوکراین چهارمین تولیدکننده غلات در جهان بود. اتحادیه اروپا برای حمایت از این کشور، تعرفه‌های وارداتی را کاهش داد - که باعث نگرانی داخلی شد.

آقای کوسمالسکی به رویترز گفت: «کالاها بدون کنترل وارد می‌شوند. ما کاملاً مخالف این هستیم و از بازگشت فوری به عوارض گمرکی که قبل از جنگ وجود داشت و کنترل کالاهایی که وارد می‌شوند، دفاع می‌کنیم.»

همچنین توافق‌های تجارت آزاد با کشورهای خارج از اتحادیه اروپا، به ویژه توافق آتی با بلوک مرکوسور متشکل از آرژانتین، برزیل، پاراگوئه و اروگوئه، موجب بروز نارضایتی‌ها می‌شود.

کشاورزان اتحادیه اروپا می‌گویند کشورهای خارج از اتحادیه از هورمون‌های رشد، آنتی‌بیوتیک‌ها و آفت‌کش‌هایی استفاده می‌کنند که همگی در اتحادیه اروپا ممنوع هستند.

همه نگاه‌ها به دهلی است

در هند، مشکلات کشاورزان متفاوت است، اگرچه هر دو گروه می‌گویند که با هزینه‌های مصرفی بالا فلج شده‌اند.

کشاورزان خواهان کف قیمتی تضمین‌شده هستند – که مشهور به قیمت حمایتی حداقل است – و به آن‌ها اجازه می‌دهد که بیشتر تولیدشان را در بازارهای عمده‌فروشی تحت کنترل دولت بفروشند.

آنها همچنین از دولت می‌خواهند که به وعده خود مبنی بر دوبرابر کردن درآمد مزارع عمل کند.

هنگامی که دولت نخست‌وزیر نارندرا مودی تلاش کرد تا تغییرات اساسی در بخش کشاورزی در سال ۲۰۲۰ ایجاد کند، هزاران کشاورز در حومه دهلی چادر زدند و مودی را یک سال بعد مجبور به عقب‌نشینی کردند.

این دور جدید از اعتراضات کشاورزان فقط چند ماه پیش از انتخابات سراسری بعدی انجام می‌شود که انتظار می‌رود در آن مودی برای سومین دوره انتخاب شود.

پاتریک شرودر، محقق ارشد اندیشکده چتم هاوس مستقر در لندن، می‌گوید که گروه‌های سیاسی می‌کوشند تا از اعتراضات کشاورزان به سود خود استفاده کنند و برنامه‌های سیاسی خود را پیش ببرند.

او به بی‌بی‌سی می‌گوید: «در آلمان، حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان، می‌خواهد چنین کند، اما خوشبختانه انجمن کشاورزان آلمانی از گروه‌های راست افراطی فاصله گرفت.»

ما اکنون همچنین می‌بینیم که انکار کنندگان تغییرات اقلیمی در کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی مرتبط با شعارهای «بدون کشاورز، بدون غذا» فعالیت می‌کنند.

اما، خانم دمورتاس نسبت به گروه‌های سیاسی مختلف که تلاش می‌کنند تا با اعتراضات کشاورزان اروپایی «همکاری» کنند، تردید بیشتری دارد.

او می‌گوید: «اعتراضات در آلمان و سپس در فرانسه آغاز شد. این یک حلقه همبستگی میان کشاورزانی است که دیگر طاقت‌شان طاق شده است.»

«راست افراطی می‌خواهد به ۱۰ یا ۲۰ سال قبل برگردند ولی راه حل این نیست. ما یک سیاره داریم و باید کنار هم باشیم.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024