جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 29.01.2024, 13:30

این یک حمله اضافی بود؟ / زوددویچه تسایتونگ


تفسیر روز دوشنبه ۲۹ ژانویه ۲۰۲۴ نشریه آلمانی «زوددویچه تسایتونگ»
نوشته: رافائل گایگر، استانبول
برگردان: جمشید خون‌جوش

    ایران خواهان جنگ در خاورمیانه نیست - زیراکه چیزهای زیادی برای از دست دادن دارد. در عوض، از طریق شبه‌نظامیان طرفدار خود، جنگی در سایه علیه آمریکا و اسرائیل به راه انداخته است. اما بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا باید به قتل سه سرباز آمریکایی واکنش قاطعی نشان دهد.

جنگ‌ها این‌گونه شروع می‌شوند، حتی زمانی که هیچ‌کس آنها را نمی‌خواهد. گاهی یک حمله زیادی، هیچگونه انتخاب دیگری برای طرف مقابل باقی نمی‌گذارد. موسسه مطالعات جنگ شمارش کرده است که شبه نظامیان طرفدار ایران از اکتبر تاکنون بیش از ۱۷۰ بار به پایگاه های آمریکا در عراق و سوریه حمله کرده‌اند. این جنگ سایه‌ای است که رژیم ایران به متحدانش اجازه انجام آن را می‌دهد. گفته می‌شود در همبستگی با فلسطینی‌ها در غزه.

در این ۱۷۰ بار حمله هیچ سرباز آمریکایی کشته نشد. از روز یکشنبه این وضعیت تغییر کرد. ارتش آمریکا گزارش داد که بر اثر حمله پهپادها به یک پایگاه کوچک در مرز اردن و سوریه، سه سرباز کشته و بیش از ۳۰ نفر زخمی شده‌اند. ابتدا گفته شد که آنها در اردن کشته شده‌اند. دولت اردن بعداً تکذیب کرد و گفت که وقوع این حمله در خاک سوریه بوده است.

رئیس جمهور آمریکا تاکنون نسبت به تحریکات مداوم واکنش محتاطانه‌ای نشان داده است

در واقع، ارتش ایالات متحده در دو طرف این مرز حضور دارند که از میان بیابان می‌گذرد. رسانه‌های دولتی ایران گزارش دادند که «مقاومت عراق» به آمریکا در سوریه، یعنی پایگاه التنف که در هفته‌های اخیر بارها مورد هدف قرار گرفته بود، حمله کرده است.

طبق معمول تهران از حمله فاصله گرفت و گفت که عراقی‌ها مستقل عمل کرده‌اند. اظهارات مبنی بر اینکه ایران مسئول بوده بی‌اساس است. خبرگزاری های ایرانی حتی ادعا کردند که شنیده‌اند که منابع ناشناس آمریکایی عاملیت ایران را زیر سوال برده‌اند.

این چیزی است که ماه ها از تهران شنیده می شود. آخوندها حملات متحدان خود - حزب الله به اسرائیل، حوثی ها به کشتی ها در دریای سرخ، شبه نظامیان عراقی به تأسیسات ایالات متحده - را می‌ستایند، اما نمی‌خواهند با آنها کاری داشته باشند. اسرائیل و آمريکا اجازه نخواهند داد که به جنگ تحریک شوند، این ادبیات مرسوم آنها (ایران) است. همه اینها در حالی است که رژیم دوباره غنی سازی اورانیوم را افزایش داده است. و اخیراً با حمله موشکی به شمال غرب سوریه توانایی نظامی خود را نشان داد.

باورپذیر است که ایرانی ها خواهان جنگ بزرگ در خاورمیانه نیستند. آنها چیز بیشتری جهت از دست دادن دارند. از طرفی دیگر به طرز خطرناکی به این جنگ نزدیک می شوند. با کشته شدن این سه سرباز آمریکایی، رئیس جمهور جو بایدن تحت فشار زیادی قرار گرفته است. بایدن تاکنون بسیار محتاطانه به تحریکات مداوم واکنش نشان داده است. سناتور جمهوریخواه لیندسی گراهام، کارشناس بانفوذ سیاست خارجی، اکنون خواستار حملات تلافی‌جویانه علیه ایران است. گراهام گفت: شما باید به زیرساخت های نفتی حمله کنید.

این یک کمپین انتخاباتی ریاست جمهوری است - بایدن نمی تواند ضعیف به نظر برسد

رئیس‌جمهور ایالات متحده تنها روز یکشنبه گفت که «مسئولان مسئول پاسخگو خواهند بود.» ما هنوز از تمام جزئیات اطلاع نداریم، اما مسلم است که «گروه های شبه نظامی رادیکال تحت حمایت ایران» پشت این حمله بوده‌اند. برای ایالات متحده، این بزرگترین تلفات سربازان از تابستان ۲۰۲۱ است، زمانی که داعش ۱۳ تفنگدار دریایی را در فرودگاه کابل کشت.

رئیس‌جمهور آمریکا باید به گونه‌ای پاسخ دهد تا به کشورهایی در خاورمیانه که میزبان پایگاه‌های آمریکایی هستند، مانند قطر و امارات، اطمینان دهد. از نظر سیاست داخلی، او نمی تواند با شروع کارزار انتخابات ریاست جمهوری، ضعیف ظاهر شود. به خصوص هنگامیکه صحبت از ایران به میان می‌آید، جمهوری‌خواهان مدام او را به این ضعف متهم می‌کنند. از سوی دیگر، بایدن همچنین می خواهد به ایرانی ها نشان دهد که علاقه ای به تشدید تنش ندارد.

چندین هدف ایرانی در سوریه خود را در معرض حمله تلافی‌جویانه آمریکایی‌ها قرار می دهند، از جمله «خانه شیشه ای»، یعنی مرکز فرماندهی سپاه پاسداران ایران در نزدیکی فرودگاه دمشق. اسرائیل قبلاً به این مجتمع حمله کرده. سایر پایگاه های گارد و همچنین اهداف شبه نظامیان طرفدار ایران نیز به عنوان هدف ممکن هستند. اما تهران به طور کلی حملات آمریکا به خاک عراق را تشدید بیشتر اوضاع نسبت به سوریه می‌داند.

تا زمانی که جنگ غزه به پایان نرسد، احتمالاً جنگ در سایه ادامه خواهد داشت

تاکنون در این جنگ سایه، اینطور نبوده است که ایران انتقام فوری حملات هوایی آمریکا را گرفته باشد. برای مثال، در ماه نوامبر، بایدن چندین هدف سپاه پاسداران در سوریه را بمباران کرد، در آن زمان نیز در پاسخ به حملات مداوم شبه نظامیان وفادار به ایران. تهران قول داد انتقام بگیرد، اما مبهم ماند. تهران به قتل هدفمند یک فرمانده سپاه پاسداران در دمشق، احتمالاً توسط اسرائیل، با حمله موشکی به اربیل عراق پاسخ داد. هدف ظاهراً یک مرکز جاسوسی اسرائیل بود، اما فقط غیرنظامیان عراقی کشته شدند.

هیچ یک از اینها نشان نمی دهد که ایران به دنبال یک جنگ بزرگ است. تهدید می کند، می خواهد قدرت خود را ثابت کند و به شبه نظامیانش اجازه می دهد بقیه کارها را انجام دهند. با این وجود، خطر جنگ، به ویژه در حال حاضر، پس از کشته شدن سه سرباز آمریکایی، زیاد است. خلق و خوی متشنج است، هیچ کس نمی داند که حمله بعدی به چه چیزی منجر خواهد شد - و آیا طرفین درگیری قادر خواهند بود تا حدی کنترل خود را حفظ کنند.

تا زمانی که جنگ غزه به پایان نرسد، احتمالاً جنگ در سایه ادامه خواهد داشت. در حال حاضر، منطقه منتظر است تا ببیند جو بایدن چه پاسخی به رژیم ایران خواهد داد.


لینک منبع نوشته: https://www.sueddeutsche.de/politik/usa-iran-angriffe-schattenkrieg-1.6340351



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024