جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 21.01.2024, 18:40

تظاهرات علیه راست افراطی آلمان را فراگرفته است


پس از افشای «جلسه محرمانه» گروه‌های راست افراطی که بسیاری از آلمانی‌ها را شگفت‌زده کرد، اعتراض و تلاش برای ممنوعیت حزب «آلترناتیو برای آلمان» (آ اِف‌ د) بالا گرفته است.

پس از افشای این جلسه، پلیس و سازمان‌دهندگان تظاهرات گفتند که بر اساس برآوردهای اولیه حداقل ۳۰۰ هزار نفر در اعتراضات روز شنبه در سراسر این کشور شرکت کردند.

محبوبیت حزب «آلترناتیو برای آلمان» اکنون در نظرسنجی‌ها به شکل کم‌سابقه‌ای افزایش یافته و به جایگاه دوم رسیده است. این حزب می‌گوید که مخالفانش «مفتضحانه‌» به دنبال «بدنام» کردن آنها هستند.

برند باومن، نماینده این حزب، اخیرا خطاب به سیاستمداران ائتلاف احزاب حاکم گفت: «وحشت در حال گسترش است. ما می توانیم ترس‌ شما را حس کنیم.»

افشای «جلسه‌ای محرمانه» با دستورکاری جنجالی

افشای دیدار شماری از سیاستمداران حزب «آلترناتیو برای آلمان» (آ اِف‌ د) با شماری دیگر از گروه‌های راست افراطی در آذرماه امسال در شهر پوتسدام، خشم عمومی را برانگیخته است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، در این جلسه که در منطقه پوستدام در حومه برلین برگزار شده، «درباره طرح اخراج میلیون‌ها نفر که اصلیت آلمانی ندارند حتی اگر شهروند آلمان باشند»، گفتگو شده‌ است.

بنابر گزارش‌ها علاوه بر افراد منتسب به گروه‌های نئونازی و برخی چهره‌های حزب «آلترناتیوبرای آلمان»، دو عضو حزب دموکرات مسیحی آلمان نیز در این جلسه حضور داشته‌اند. این حزب که زمانی با صدراعظمی آنگلا مرکل قدرت را در دست داشت گفته در حال تحقیق درباره این موضوع است.

برخی از سیاستمداران حزب آلترناتیو برای آلمان آشکارا از طرح اخراج افرادی که اصلیت آلمانی ندارند اما پاسپورت آلمانی دارند حمایت می‌کنند اما رهبران این حزب حمایت از این طرح را رد کرده‌اند.

آلیس وایدل، یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های این حزب گفت: «البته هرکسی که تابعیت آلمانی دارد بخشی از مردم ما است.»

او هرگونه تلاش برای ممنوعیت حزبش و همچنین گزارش‌هایی را که منجر به شعله‌ور شدن این بحث شده است محکوم کرد:

«این رسوایی است که فعالان چپ با استفاده از روش‌های اشتازی [پلیس مخفی آلمان شرقی] از جلسه خصوصی چند تن از شهروندان محترم جاسوسی می‌کنند.»

گفته می‌شود که طرح اصلی اخراج دسته‌جمعی را مارتین سلنر، فعال راست افراطی اتریشی که از ورود به بریتانیا منع شده ارائه کرده است.

گزارش شده است این طرح شامل اخراج و انتقال افراد به منطقه‌ای در شمال آفریقا است که می‌تواند «فضایی برای حداکثر دو میلیون» نفر فراهم کند.

مارتین سلنر پیشتر هم از طرح «مهاجرت دوباره» صحبت کرده و مهاجران را «سربار» خوانده بود. با این حال او در یک اظهارنظر در یوتیوب رسانه‌ها را دروغ‌گو خواند و گفت این طرح به عنوان یک ایده سراسری مطرح نشده بود.

تقدیر صدراعظم آلمان از معترضان؛ تلاش برای ممنوعیت «آلترناتیو برای آلمان»

اعتراض‌ها به حدی بالا گرفت که اولاف شولتس، صدراعظم، از مردم آلمان خواست «از تاریخ حکومت نازی‌ها» درس بگیرند و در مقابل تندروی گروه‌های راست افراطی «موضع‌گیری» کنند.

صدراعظم آلمان از «ده‌ها هزار» معترض قدردانی کرد و هشدار داد که هرگونه طرح اخراج به منزله «حمله به دموکراسی و به نوبه خود علیه همه ما» است.

درخواست‌ فزاینده برای ممنوعیت حزب آلترناتیو برای آلمان در حالی مطرح می‌شود که این حزب در نظرسنجی‌های اخیر عملکرد خوبی داشته است.

بسیاری از سیاستمداران آلمان به این جلسه سیاستمداران راست افراطی واکنش نشان داده و گفته‌اند هیچکس در این کشور نباید به دلیل اصلیتش مورد تبعیض قرار گیرد.


در تظاهرات روز شنبه در شهر کلن آلمان بیش از ۷۰ هزار نفر شرکت داشتند

حداقل ۵۰ هزار نفر روز جمعه در مرکز هامبورگ گرد آمدند و پیتر شنتسچر شهردار چپ میانه در سخنرانی‌اش خطاب به حزب آلترناتیو گفت: «ما متحد و مصمم هستیم که اجازه ندهیم کشور و دموکراسی ما برای دومین بار از سال ۱۹۴۵ ویران شود.»

بسیاری از حاضران در تظاهرات روز شنبه به بی‌بی‌سی گفته‌اند از طرح اخراج و قدرت‌گیری حزب آلترناتیو آلمان نگرانند.

یکی از شهروندان آلمان که خانواده اش اهل آمریکای لاتین هستند گفت: «من احساس خطر می کنم و در حال برنامه‌ریزی برای خروج از آلمان هستم. دیگر در اینجا احساس راحتی نمی کنم.»

رهبران حزب دست‌ راستی آلترناتیو برای آلمان می‌گویند این جلسه «خصوصی» بوده است و نه «محرمانه».

۲۵ نماینده سوسیال دموکرات پارلمان آلمان خواستار ممنوعیت این حزب شدند.

درباره حزب آلترناتیو برای آلمان چه می‌دانیم؟

این اولین حزب ملی‌گرای راست افراطی است که بعد از جنگ جهانی دوم به پارلمان آلمان راه یافته است.

این حزب در سال ۲۰۱۳ به عنوان حزبی ضد یورو، واحد پول اروپایی، تاسیس شد اما بعدا به حزبی تبدیل شد که با مخالفت با مهاجرت و ضدیت با اسلام شناخته می‌شود.

بنابر برخی تحلیل‌ها، حزب آلترناتیو برای آلمان واکنش‌های منفی به تصمیم آنگلا مرکل، صدر اعظم پیشین، را برای پذیرش حدود ۹۰۰ هزار پناهجو در سال ۲۰۱۵ به نردبان ترقی خود تبدیل کرد.

این حزب در ابتدا پایگاهی بسیار قوی در مناطقی از شرق آلمان داشت.

سازمان امنیت ایالتی، حزب آلترناتیو برای آلمان را «راست افراطی» طبقه‌بندی کرده است.

نهاد نگهبان قانون اساسی آلمان مدت‌هاست حزب آلترناتیو برای آلمان را زیر نظر گرفته است.

«به سخره گرفتن نظام پارلمانی»، «توهین به اقلیت‌ها» از جمله «مسلمانان» از جمله مواردی است که بارها مخالفان و منتقدان این حزب مطرح کرده‌اند.

در ماه مه سال ۲۰۱۶، این حزب سیاستی کاملا ضد اسلامی را تدوین کرد و اکنون در بخشی از مانیفست انتخاباتی‌اش توضیح می‌دهد چرا «اسلام جایی در آلمان ندارد».

بی‌بی‌سی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024