جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 05.01.2024, 11:55

انقلاب و نظام با عملکرد خود درحال فروپاشی است


مهدی نصیری طی سخنانی در جمعی از زندانیان سیاسی قبل از انقلاب (چهارشنبه ۱۳ دیماه) انقلاب ۵۷ را محصول سه ایدئولوژی چپ مارکسیستی، اسلام جباری و تشیع زیدی دانست و گفت انقلاب نسبتی با اسلام رحمانی و تشیع امامی نداشته است.
نصیری در ابتدای سخنان خود گفت: بنای سرزنش و ستیز با کسی را ندارم، چون همه گند زده‌ایم و کسی را بر کسی فخر و افتخاری نیست اما باید از نقد و تحلیل گذشته برای آینده درس آموزی کرد و مهمتر از همه باید شکاف بین قبل و بعد از انقلاب را برداشت و جامعه ایران را به وحدت ملی برای ساخت ایرانی آزاد و آباد رساند.

گزیده هایی از سخنان مهدی نصیری در جمع زندانیان سیاسی قبل از انقلاب به شرح زیر است:

ـ پس از ورود آگاهی‌های مدرن و نو به ایران از عهد قاجار، شور تغییر و تحول‌خواهی در سر ایرانیان افتاد که نهضت مشروطه اولین حاصل آن بود که البته به دستاوردهای بسیار مهمی از جهت توسعه و تمدن سازی در نظام پهلوی رسید اما به دلیل عدم تحقق دموکراسی، ناتمام ماند و با تحولات ناشی از انقلاب اکتبر شوروی و رشد پاره‌ای از گرایش‌های اسلامی و دینی و بعد در ادامه، پیوند چپ گرایی و اسلام گرایی به انقلاب ۵۷  انجامید.

ـ اسلام مطرح در انقلاب ۵۷ از سویی عمدتا صبغه اسلام جباری و آمرانه و اکراهی داشت و از سوی دیگر متاثر از آموزه بنیادین تشیع زیدی بود که شرط امامت و رهبری را قیام با شمشیر می‌دانست.

ـ مارکسیسم چون بر برخی تمایلات فطری و انسانی مانند مساوات و برابری‌طلبی و فقرستیزی و اتوپیاگرایی دست گذاشته بود مورد اقبال جهانی قرار گرفت در حالی که راهکاری علمی و عقلایی برای رسیدن به این شعارها و تمایلات نداشت و اتفاقا محصول عینی آن به فقر و دیکتاتوری شدیدتر انجامید و در نهایت شکستی فاحش خورد.

ـ آمریکاستیزی و غرب‌ستیزی کور و بی‌وقفه‌ی انقلاب ۵۷ و سخن از تضاد آنتاگونیستی و غیرقابل حل با آمریکا گفتن، محصول همین چپ روی بود. 

ـ فقه سنتی ما از جهاتی در تباین با آموزه‌های قرانی و سیره حکومتی پیامبر و امام علی است و رنگی آمرانه و اکراهی دارد که حجاب اجباری یکی از ثمرات این فقه است.

ـ با وجود دهها آیه بر نفی اجبار و اکراه دینی، چگونه می‌توان به استناد چند روایت فتوای ارتداد نوجوان و یا فردی را صادر کرد که در امر خدا و دین دچار شبهه می‌شود و از دین باوری دست می‌کشد و یا آیینی غیر از اسلام را انتخاب می‌کند؟

ـ اصل ولایت مطلقه فقیه، محصولی دیگر از اسلام جباری است که شانی فراقانون، فراعرف و فراشرع برای خود قائل است و هیچ نقد و نظارتی را بر نمی تابد در حالی که به نص قران، پیامبر ص موظف به مشورت و مراجعه به آرای مردم بوده است.

ـ انقلاب ۵۷ در یک برآیندسنجی و جمع‌بندی، پروژه‌ای شکست خورده و بلکه فاجعه‌آفرین برای دنیا و دین مردم و کشور ایران بوده است.

مهدی نصیری در پاسخ به سئوال چه باید کرد، اصلاح یا انقلاب؟ گفت: اصلاح نظام جمهوری اسلامی، دو شرط دارد: ۱. قابلیت اصلاح ۲‌. اراده اصلاح که هر دو مورد منتفی است.

- اصلاح نظام با وجود اصل ولایت مطلقه فقیه ناممکن بوده و نفی این اصل هم به معنای فروریزی کلیت نظام است. از طرف دیگر هیچ اراده‌ای در رهبری نظام برای اصلاح وجود نداشته و همه آن چه به عنوان اصلاح باید مطرح شود مانند عادی سازی روابط با آمریکا و جهان، و حذف نظارت استصوابی و حجاب اجباری، به عنوان خطوط قرمز غیر قابل عبور اعلام شده.

- نظام، مصلحی نجیب‌تر و معتدل‌تر از سید محمد خاتمی نداشته اما او اعلام کرده اصلاحات به صخره‌ای ستبر خورده و نظام در حال خودبراندازی است.

ـ کسانی از خطر انقلاب و فروپاشی نظام می‌گویند اما مساله این است که این انقلاب و فروپاشی با عملکرد خود نظام در حال وقوع است و ما نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم و شاهد خلآ خطرناک قدرت در لحظه فروپاشی باشیم. ضمن آن که در تحلیل من ایران نه سوریه می‌شود و نه لیبی و نه نظام می‌تواند مانند کره شمالی با تشدید سرکوب و دیکتاتوری تداوم پیدا کند.

ـ دو امر به طور موازی در حال رخداد است، یکی به انتها رسیدن مشروعیت نظام حتی در چشم بسیاری از طرفداران ارزشی‌اش و دیگری سیر پخته شدن اپوزیسیون مدنی داخل و خارج که در لحظه مناسب وظیفه خودش را انجام خواهد داد و در این زمینه نباید شتاب کرد و دو سه سال زمان امر بسیار مطلوبی است.

ـ نهادهای امنیتی و اطلاعاتی تلاش نکنند کسانی را متهم به براندازی کنند، شما خود در امر براندازی بیش‌فعال شده‌اید و نیازی به هزینه‌های جانی مردم برای این امر وجود ندارد، هر چند که اعتراض‌ها و حضور مدنی مردم همیشه موثر و مفید است.


تلگرام مهدی نصیری



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024