جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 19.12.2023, 14:19

حکم حبس ابد حمید نوری تایید شد


دادگاه استیناف سوئد با رد درخواست تجدیدنظر حمید نوری (با نام مستعار عباسی) حکم حبس ابد او را تایید کرد.

او به خاطر مشارکت در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ به حبس ابد محکوم شده بود.

اکنون این حکم در دادگاه تجدیدنظر تایید شده است. رابرت گرین رئیس دادگاه تجدیدنظر او بود.

دادگاه مجددا اقدامات حمید نوری را مشارکت در اعدام زندانیان سیاسی در پس زمینه نزاع مسلحانه بین‌المللی میان ایران و عراق دانست.

فرایند رسیدگی به دادگاه تجدیدنظر حمید نوری برای نزدیک به ۹ ماه ادامه داشت. دادگاه بدوی او نیز حدود ۱۰۰ جلسه بود و برای ۹ ماه ادامه داشت.

۴۵۲ تن از خانواده اعدام‌شدگان، زندانیان سیاسی سابق و فعال دادخواه در بیانیه‌ای رای امروز را شکست جمهوری اسلامی و پیروزی جنبش دادخواهی خواندند.

حمید نوری معروف به «حمید عباسی»، دادیار سابق زندان گوهردشت، به دو اتهام اصلی «جنایت جنگی از نوع بین‌المللی» و «قتل عمد» در سوئد به مدت ۹ ماه محاکمه شد.

او سرانجام در تیرماه سال ۱۴۰۱ به‌دلیل مشارکت در اعدام دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در تابستان سال ۶۷ به حبس ابد محکوم شد؛ حکمی که وکلای او در سوئد برایش درخواست تجدیدنظر دادند.

در پرونده‌ای که رسیدگی به آن در دادگستری سوئد ۹۳ جلسه به طول انجامید، دست‌کم ۶۰ شاکی و شاهد و ۱۲ کارشناس در حوزه فقه اسلامی و حقوق بین‌الملل درباره این پرونده صحبت کردند.

بازداشت و تشکیل پرونده قضایی برای حمید نوری به عنوان یک مقام سابق جمهوری اسلامی در سوئد خشم حکومت ایران را به دنبال داشت که نوری را «گروگان» خوانده و حتی خواستار دریافت خسارت شده است.

همزمان دو روز پس از آزادی اسدالله اسدی، دیپلمات محکوم به تروریسم، معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر وزارت دادگستری جمهوری اسلامی اعلام کرد که تلاش‌هایی نیز برای آزادی حمید نوری در جریان است.

یک ماه بعد، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه، با اشاره به آزادشدن اسدی نسبت به آزادی نوری ابراز خوش‌بینی کرد و گفت: «اعتقاد بنده این است که حمید نوری به زودی زود بازمی‌گردد.»

اما مجید نوری، پسر حمید نوری، در این خوش‌بینی شریک نشد. در ویدئویی که خبرگزاری ایسنا روز سه‌شنبه در آستانه صدور رأی دادگاه تجدیدنظر منتشر کرد، مجید نوری از نشانه‌ها و عواملی سخن گفت که باعث ناامیدی او شده است.

نرگس محمدی نوشته بود: «برگزاری دادگاه حمید نوری به عنوان یکی از جنایتکاران دوران سیاه دهه شصت شمسی، در کشور سوئد، شعله امید را در دلهای عدالت‌خواهان برافروخت که گرچه هنوز سایه سنگین حکومت دینی استبدادی بر سر مردم مبارز و مقاوم ایران تداوم دارد.»

رأی دادگاه تجدیدنظر سوئد در حالی اعلام خواهد شد که روابط تهران و استکهلم پرتنش است؛ از سویی تهران در اعتراض به «اهانت به قرآن» به سوئد سفیر نفرستاده و از سوی دیگر دست‌کم دو شهروند سوئدی در ایران در حبس به سر می‌برند: احمدرضا جلالی و یوهان فلودروس.

حکومت ایران در سال‌های اخیر شماری از اتباع خارجی و ایرانی‌های دوتابعیتی را به اتهام‌های گوناگون از جمله جاسوسی، همکاری با نهادهای امنیتی خارجی یا اقدام علیه نظام بازداشت کرده است و برخی از این افراد با زندانیان ایرانی در کشورهای دیگر مبادله شده‌اند.

این رویه حکومت بارها از سوی دولت‌ها و سازمان‌های حقوق بشری در سراسر دنیا محکوم و به «گروگان‌گیری» و «باج‌خواهی» با هدف «پیشبرد اهداف سیاسی» تعبیر شده است.


منابع گزارش: رادیو فردا، بی‌بی‌سی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024