جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 08.12.2023, 22:40

آمریکا قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه را وتو کرد


* آمریکا قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه را وتو کرد
نشست امروز شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی آتش‌بس فوری در غزه در نهایت رای لازم برای اجرا را نیاورد.
ایالات متحده آمریکا همانطور که پیشتر اعلام کرده بود این قطعنامه را وتو کرد.
قطعنامه پیشنهادی امارات متحده عربی ۱۳ رای موافق از ۱۵ رای شورای امنیت را کسب کرد. بریتانیا به این قطعنامه رای ممتنع داد. اما ایالات متحده به عنوان عضو دائم شواری امنیت این قطعنامه را وتو کرد.
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه گذشته در اقدامی کم‌سابقه، ماده ۹۹ منشور سازمان ملل را فعال کرد و بر اساس اختیارات خود از شورای امنیت خواست برای این موضوع تشکیل جلسه دهد.
ماده ۹۹ منشور جهانی سازمان ملل، به دبیرکل این سازمان اجازه می‌دهد در شرایطی که «امنیت و صلح جهانی» به مخاطره افتاد، اعضای شورای امنیت را به جلسه‌ای فوری دعوت کند. آقای گوترش با توجه به بحران انسانی در نوار غزه برای اولین بار بود که از این ماده استفاده می‌کرد تا زمینه آتش‌بس انسان‌دوستانه در این منطقه فراهم شود.
تاکنون چهار پیش‌نویس قطعنامه‌های قبلی برای توقف حملات اسرائیل به غزه از سوی اعضای شورای امنیت رد یا وتو شده است.


* آمریکا می‌گوید آتش‌بس درخواستی شورای امنیت «فرمول فاجعه است»
سفیر آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از وتوی قطعنامه پیشنهادی برای برقراری آتش بس فوری در غزه، گفت علت مخالفت کشورش این است که «یک آتش‌بس غیرمشروط» به حماس «اجازه بقا و تجدیدقوا» خواهد داد.
نماینده آمریکا در جلسه اضطراری امروز شورای امنیت خطاب به سایر اعضا گفته که «هیچ کشوری نباید آنچه حماس در روز هفتم اکتبر مرتکب شد را تحمل کند».
«اگر هر کدام از کشورهای ما شاهد چنین حمله‌ای بودند ما از این شورا توقع داشتیم که بر حق ما برای دفاع و حفاظت از شهروندانمان تاکید مجدد کند».
به عقیده سفیر آمریکا در این جلسه غیرمنطقی‌ترین بخش قطعنامه پیشنهادی درخواست برقراری یک «آتش‌بس بدون قید و شرط» بوده است.
او گفته از نظر آمریکا چنین آتش‌بسی «خیلی ساده حماس را پابرجا نگه خواهد داشت و به این گروه فرصت تجدیدقوا خواهد داد تا چیزی شبیه هفتم اکتبر را دوباره تکرار کند».
آمریکا قطعنامه پیشنهادی در جلسه امروز شورای امنیت را «فرمولی برای فاجعه هم برای اسرائیل و هم برای فلسطینیان و تمامی منطقه» ارزیابی کرده است و گفته همان طور که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، تاکید کرده راه حل تشکیل دو کشور مستقل تنها راه حل برای رسیدن به یک صلح پایدار است.
جلسه اضطراری امروز شورای امنیت در پی فعال کردن ماده ۹۹ منشور ملل از سوی آنتونیو گوترش تشکیل شده بود.


* وزیر خارجه عربستان: معتقدیم باید فوراً به جنگ غزه پایان داد
شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، از طرف دیپلمات‌‌های ارشد برخی از کشورهای عربی و اسلامی از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا به جنگ در نوار غزه پایان دهد.
آقای بن فرحان که به عنوان بخشی از بازدید کمیته وزیران عربی-اسلامی به واشینگتن سفر کرده است خطاب به شورای امنیت سازمان ملل گفت: «پیام ما این است که معتقدیم باید فورا به جنگ پایان داد.»‌
روز جمعه، ۱۷ آذر، شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره درخواست آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان برای برقراری آتش‌بس دائمی در غزه رای‌گیری می‌کند.
آقای گوترش چهارشنبه گذشته در اقدامی کم‌سابقه، ماده ۹۹ منشور سازمان ملل را فعال کرد و بر اساس اختیارات خود از شورای امنیت خواست برای این موضوع تشکیل جلسه دهد.
تاکنون چهار پیش‌نویس قطعنامه‌های قبلی برای توقف حملات اسرائیل به غزه از سوی اعضای شورای امنیت رد یا وتو شده


* یک زندانی فلسطینی: «در هوای سرد تقریبا برهنه بودم»
امروز توانستم با یک فلسطینی ۲۲ ساله که یکی از ده‌ها مردی بود که روز پنجشنبه توسط نیروهای ارتش اسرائیل در شمال غزه بازداشت شده بود، صحبت کنم.
تصاویر این بازداشت در شبکه‌های اجتماعی به طور گسترده منتشر شده اما این فرد خواست که ناشناس بماند و نامش منتشر نشود.
این شهروند ساکن غزه در این گفتگوی تلفنی گفت: «آنها (اسرائیل) ما را نزدیک به سه ساعت مجبور کردند وسط خیابان بنشینیم، سپس کامیون‌ها آمدند، دستبند و چشم‌بند زدند و ما را به مکان نامعلومی بردند.»
او می‌گوید هنگامی که آنها با کامیون به محلی رسیدند، به طور تصادفی افراد برای بازجویی انتخاب می‌شدند و در مورد رابطه آنها با حماس از آنها سوال شده است.
به گفته وی جایی که آنها او، پدر، برادر و پنج پسر عمویش را بردند شنی بود و آنها را تقریبا برهنه رها کرده‌ بودند، اما شب‌ به آنها پتو داده‌اند.
پس از بازجویی هم او را به مکان نامعلومی برده و به او گفته‌اند که به خانه برود، و وی حدود ساعت ۱ و ۴۰ دقیقه بامداد به خانه برگشته است.
این فرد فلسطینی می‌گوید که آنها همه ما را آزاد کردند، به جز پدر و پسر عموی بزرگم.
او می‌گوید که «پدرم برای برای آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی سازمان ملل متحد معروف به اونروا کار می‌کند و نمی‌داند چرا او را گرفتند.»
وی در پایان گفته است که «ما با پای برهنه در خیابان در تاریکی راه می‌رفتیم، در جاده‌های پر از سنگ و شیشه.»


* گوترش: حملات حماس هرگز نمی‌تواند مجازات گروهی غیرنظامیان فلسطینی را توجیه کند
آنتونیو گوترش گفت که حملات بیرحمانه حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر، اسرائیل را از اتهام نقض قوانین حقوق بشر تبرئه نمی‌کند.
او افزود که به مردم در غزه گفته میشود که مثل توپ های انسانی بدون رعایت مسائل ابتدایی حیاتی، از این طرف به آنطرف بروند «در حالیکه هیچ کجای غزه امن نیست».
او گفت که خانوادهها همه چیز خود را از دست دادند و روی زمین سخت میخوابند. بحران غذایی وجود دارد و اغلب مردم در غزه از گرسنگی رنج میبرند.
او در پایان سخنانش گفت که بی قید و شرط حملات ۷ اکتبر حماس به جنوب اسرائیل را محکوم میکند و خواهان آزادی فوری گروگانهای اسرائیلی توسط حماس است.
او افزود: «اما وحشیگری حماس هرگز نمی‌تواند مجازات دسته جمعی مردم فلسطینی را توجیه کند.»


* پزشکان بدون مرز:‌ شورای امنیت «همدست کشتار» در نوار غزه است
سازمان حقوق بشری «پزشکان بدون مرز» می‌گوید شورای امنیت سازمان ملل متحد «همدست در کشتار مداوم» در نوار غزه است.
این سازمان روز جمعه با بیان این که این انفعال «مجوز کشتار جمعی مردان،‌ زنان و کودکان را داده» در بیانیه‌ای گفت که «وتوی کشورهای عضو» به‌خصوص ایالات متحده، این شورا را در «کشتار مستمر» در غزه شریک می‌کند.
پزشکان بدون مرز با تأکید بر این که شورای امنیت باید در جلسه روز جمعه به «رفع محاصره» این منطقه رأی دهد، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این شورا باید خواستار آتش‌بس فوری و پایدار و تضمین کمک‌های نامحدود به خاک فلسطین شود.»
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد،‌ پس از دوماه درگیری که به گفته وزارت بهداشت حماس منجر به کشته ‌شدن بیش از ۱۷ هزار نفر در غزه شده، جلسه اضطراری تشکیل داده است.


* گوترش درباره ادامه کمک‌ها در غزه: «ما در غزه در نقطه شکست قرار داریم»
آنتونیو گوترش در ادامه سخنرانی خود درباره کمک‌های سازمان ملل در غزه گفت: «ما در غزه در نقطه شکست قرار داریم.»
او گفت که «مردم غزه در وضعیت کابوس انسانی قرار دارند.
دبیرکل سازمان ملل هشدار داد که خطر برهم خوردن کامل نظم عمومی و فروپاشی کامل سیستم کمکهای بشردوستانه در غزه وجود دارد و به همین دلیل از ماده ۹۹ منشور سازمان ملل متحد استفاده کرده و خواهان برگزاری این نشست شده است.
او همچنین به فشار بر مردم غزه برای آوارگی دسته جمعی به سوی مصر هشدار داد و تاکید کرد که جنگ غزه خطری برای امنیت و صلح بین المللی است.
او گفت که تهدید امنیت کارکنان سازمان ملل در غزه بی‌سابقه است: «بیش از ۱۳۰ تن از همکاران من تا کنون کشته شدند که بسیاری از آنه به همراه خانواده هایشان بودند.»


* چهار کشته در حمله پهپادی اسرائیل به خودرویی در سوریه
خبرگزاری رویترز از مرگ چهار تن در حمله پهپادی اسرائیل به خودرویی در جنوب سوریه خبر داد.
سازمان ناظر حقوق بشر سوریه، مستقر در بریتانیا، و یک منبع امنیتی نزدیک به دولت بشار اسد به این خبرگزاری گفتند که روز جمعه پهپاد اسرائیلی یک خودرو در حال حرکت در منطقه قنیطره در خاک این کشور را هدف قرار داد.
بر اساس این گزارش، محلی که خودرو حامل چهار نفر مورد هدف قرار گرفته، نزدیک به بلندی‌های جولان در اشغال اسرائیل است.
هنوز ارتش اسرائیل این حمله را رسما تایید نکرده است.
یک منبع امنیتی نزدیک به دولت بشار اسد به رویترز گفته است که جسد چهار نفر در خودرویی که هدف قرار گرفته، به خاطر سوختگی زیاد، قابل تشخیص نیست.
اسرائیل طی هفته‌های گذشته حمله به نیروهای نیابتی ایران در سوریه و فرودگاه‌های این کشور را شدت بخشیده است.


* گزارش‌هایی از احیا شِکِل مقابل یورو و دلار
با وجود ورود اسرائیل به سومین ماه جنگ با گروه افراطی حماس در باریکه غزه، «شِکِل»، واحد پول اسرائیل، ارزش خود را به میزان زیادی بازیافته و ارزش آن به معاملاتی که در میانه بهار یا اوایل تابستان امسال رایج بود، بازگشته است.
داده‌های بانک مرکزی اسرائیل نشانگر آن است که ارزش «شکل» در برابر دلار آمریکا، یورو و تمامی ارزهای خارجی احیا شده است.
هر دلار آمریکا روز جمعه در برابر ۳ «شکل» و ۶۹ «آگوروت» معامله شد، که شبیه معاملات بهار و اوایل تابستان است.
حفظ قدرت «شکل» در شرایطی است که این کشور هزینه سنگین روزانه برای ۶۳ روز جنگ همه جانبه خود علیه حماس، حزب‌الله و تحرکات حوثی‌های یمن می‌پردازد.
آمریکا هنوز مبلغ کمکی را که برای یاری تسلیحاتی اسرائیل در این جنگ در نظر گرفته، به این کشور نپرداخته است.
اقتصاددانان در رسانه‌های اسرائیل گفته‌اند تخصیص کمک آمریکایی، شرایط اقتصادی این کشور را بهبود خواهد داد.
صدها هزار تن از مردان اسرائیلی در سن کار در جبهه‌های جنگ حضور دارند.
اسرائیل به جای ده‌ها هزار کارگر فلسطینی از غزه وکرانه باختری که ورود آن‌ها را به خاک خود برای کار از پس از حمله گروه افراطی حماس ممنوع کرده، با کشورهایی در جهان برای وارد کردن کارگر مذاکره کرده است.


* اسرائیل اعلام کرد که یک «باند تروریستی» حزب‌الله را «منهدم» کرد
ارتش اسرائیل جمعه ۱۷ آذر اعلام کرد «یک باند تروریستی» حزب‌الله لبنان را که درصدد نزدیک شدن به مرز شمالی اسرائیل از «تپه دوو» در جنوب لبنان بود، با حمله هوایی «منهدم» کرد.
پس از کشته شدن یک مرد کشاورز اسرائیلی در حملات روز پنجشنبه در مرز شمالی اسرائیل، این بخش از مرزها روز جمعه نیز کماکان متشنج و شاهد واکنش سنگین هوایی و زمینی اسرائیل به حملاتی است که از ناحیه حزب‌الله متوجه شمال اسرائیل شده است.
حزب‌الله، گروهی که مانند حماس ذیل گروه‌های تروریستی آمریکا و اروپا قرار گرفته، روز جمعه اعلام کرد شمار کشته‌هایش در تحرکات دو ماه اخیر به ۹۴ تن رسیده است. این بالاترین رقم تلفات رسمی اعلام شده حزب‌الله در ۱۷ سال گذشته است.
حزب‌الله از یک روز پس از حمله مرگبار هزاران تن از اعضای گروه افراطی حماس به مردم اسرائیل که به جنگ منجر شد، برای یاری حماس وارد کارزار شده و اسرائیل را با حملات خمپاره‌ای و راکتی و تحرکات ایذایی دیگر به چالش می‌کشد.
بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل روز پنجشنبه در بازدید خود از منطقه به حزب‌الله هشدار داد که سرنوشت بیروت را به غزه و خان یونس شبیه نکند. اشاره او به ویرانی گسترده شهرهای غزه و خان یونس در جنگ کشورش حماس بود.


منابع خبرها: بی‌بی‌سی، رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024