جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 08.12.2023, 10:44

ایران در برنامه‌ریزی و اجرای حملات حوثی‌ها دست دارد


بی‌بی‌سی: یک روز بعد از آنکه مقام‌های جمهوری اسلامی ایران دست داشتن در حملات شورشیان حوثی یمن را تکذیب کردند، یک مقام ارشد کاخ سفید گفته که به اعتقاد آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در طراحی و اجرای حملات موشکی و پهپادی حوثی‌ها به خطوط کشتیرانی نقش دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز جاناتان فاینر، دستیار مشاور امنیت ملی آمریکا، روز پنجشنبه در مجمع امنیتی اسپن در کلورادو گفت: «ما معتقدیم که آنها در انجام این حملات مشارکت دارند، طراحی آنها، اجرای آنها، دادن مجوز به آنها و در نهایت حمایت از آنها.»

آمریکا در ماه‌های اخیر بعد از شروع جنگ اسرائیل و حماس، نیروهای حوثی را به خاطر یک رشته حملات در آبهای خاورمیانه مقصر شناخته است. از طرف دیگر حوثی‌ها علنا حمایت خود را از آنچه «برادران خود در غزه» می‌خوانند اعلام کرده‌اند.

نیروهای نزدیک به جمهوری اسلامی ایران همچنین در عراق و سوریه حملاتی به نیروهای آمریکایی انجام داده‌اند که در مواردی با واکنش مرگبار این کشور روبرو شده است.

جِیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که واشنگتن «دلایل زیادی برای این باور دارد که این حملات، هرچند از طرف حوثی‌ها در یمن انجام می‌شود، اما این ایران است که آن را ممکن می‌کند.»

روز یکشنبه این هفته – ۳ دسامبر - سه کشتی تجاری در دریای سرخ هدف اصابت موشک قرار گرفتند. آمریکا حمله را به حوثی‌ها نسبت داد، اما گفت که ایران را مسئول می‌شناسد.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا،‌ سنتکام، در بیانیه‌ای در شبکه ایکس نوشت: «روز یکشنبه در پی ‘چهار حمله به سه کشتی تجاری که در آب‌های بین‌المللی در جنوب دریای سرخ حرکت می‌کردند’ ناوشکن یو.اس.اس کارنی به تماس‌های این کشتی ها پاسخ داد و به آن‌ها کمک کرد.»

ناو آمریکایی در پاسخ به درخواست کمک این سه کشتی سه پهپاد تهاجمی را ساقط کرد.

سنتکام تاکید کرد که دست ایران را در این حملات دخیل می‌بیند و آمریکا در هماهنگی کامل با متحدان و شرکای بین المللی خود «تمام پاسخ‌های مناسب به این حملات را بررسی خواهد کرد.»

بعد از آن حملات سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی حوثی‌ها، اعلام کرد که آنها دو کشتی اسرائیلی را در باب المندب هدف قرار داده‌اند. این گروه گفت تا زمانی که عملیات نظامی اسرائیل در غزه ادامه دارد مانع عبور کشتی‌های اسرائیلی از این تنگه خواهد شد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز چهارشنبه اظهارات دولت بریتانیا که گفته بود ایران مسئول هرگونه حمله پیکارجویان تحت حمایت این کشور به خطوط کشتیرانی است را رد کرد.

او گفت: «همان طور که قبلا به صراحت اعلام‌ کرده‌ایم، گروه‌های مقاومت در منطقه برای مقابله و پاسخگویی به جنایات جنگی و نسل‌کشی رژیم کودک‌کش صهیونیستی از جمهوری اسلامی ایران دستور نمی‌گیرند.»

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دایمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، هم روز سه‌شنبه «قاطعانه ادعاهای غیرمستند مطرح شده توسط نماینده بریتانیا را رد کرد.»

او همچنین گفت ایران در حمله به نیروهای آمریکایی در سوریه نقش نداشته است.

او در نامه‌ای رسمی به شورای امنیت سازمان ملل نوشت: «جمهوری اسلامی ایران هرگز در هیچ اقدام یا حمله ای علیه نیروهای نظامی آمریکا در سوریه یا جاهای دیگر دست نداشته است. ایران همواره به تعهدات خود برای ارتقای صلح و امنیت در منطقه پایبند بوده است.»

تحریم تازه آمریکا علیه کمک به حوثی‌ها

آمریکا روز پنجشنبه در واکنش به حملات فزاینده به کشتی‌های تجاری، تحریم‌هایی را علیه ۱۳ فرد و شرکت که ادعا می‌کند ده‌ها میلیون دلار کمک از طریق فروش و حمل کالاهای ایران به حوثی‌های یمن ارائه می کنند اعمال کرد.

وزارت دارایی آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که سعید الجمال «تسهیل کننده مالی» حوثی‌ها و ایران که قبلا هم تحریم شده از یک شبکه صرافی‌ها و شرکت‌ها برای کمک به رساندن پول ایران به حوثی‌ها در یمن استفاده می‌کند.

شماری از افراد در لبنان، ترکیه و دوبی که گفته شد به الجمال کمک می‌کنند و همچنین شرکت‌های کشتیرانی از روسیه گرفته تا سن کیتس و نِویس در فهرست تازه قرار گرفته‌اند.

کاخ سفید همچنین گفت که متحدان خود را ترغیب می‌کند به «سی‌ام‌اف» (نیروهای مرکب دریانوردی) شامل ۳۹ عضو که برای مقابله با اقدامات «شرورانه» بازیگران غیردولتی در آب‌های بین‌المللی ایجاد شده ملحق شوند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس بعد از حمله به سه کشتی تجاری در این هفته، وزارت خارجه آمریکا و پنتاگون هدایت تلاش برای گسترش این نیرو را به عهده دارند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت: «تمرکز ما در این مرحله بر این است که مطمئن شویم نیروی کافی برای منصرف کردن تهدید حوثی‌ها علیه تجارت دریایی در دریای سرخ و در آب‌های مجاور وجود دارد.»

کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد که ممکن است یک کارگروه دریایی برای اسکورت کشتی‌های تجاری در دریای سرخ ایجاد کند.

جیک سالیوان گفت که دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، درحال گفتگو با متحدان خود برای ایجاد چنین اسکورتی بوده است، هرچند هنوز چیزی نهایی نشده است.

حوثی‌ها در روز ۹ نوامبر - ۱۷ آبان - یک پهپاد نظامی آمریکا را در منطقه ساقط کردند. یک مقام آمریکایی گفت که آن هواپیمای بدون سرنشین از نوع «ام کیو ۹» در آبهای نزدیک ساحل یمن توسط نیروهای حوثی سرنگون شد.

مدتی بعد در روز ۲۰ نوامبر یک کشتی تجاری به نام گالاکسی لیدر توسط حوثی‌ها ضبط شد که جان کربی در واکنش به آن گفت آمریکا در حال بررسی «طبقه‌بندی بالقوه» این گروه به عنوان یک سازمان تروریستی است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024