جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 06.12.2023, 22:42

گوترش خواستار آتس‌بس فوری انسان‌دوستانه‌ شد


* آنتونی گوترش ماده ۹۹ منشور سازمان ملل متحد را در واکنش به «بحران انسانی در غزه» فعال کرد
آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در اقدامی که بسیار به ندرت روی می‌دهد، با استفاده از اختیارات قانونی خود ماده ۹۹ منشور جهانی سازمان ملل متحد را فعال کرد تا شورای امنیت این نهاد را برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه تحت فشار قرار دهد.
این ماده که در تاریخ سازمان ملل متحد تنها ۹ بار مورد استفاده قرار گرفته به دبیرکل این سازمان اجازه می‌دهد در مواردی که احساس می‌کند «امنیت و صلح جهان» در خطر است اعضای شورای امنیت را به جلسه‌ای فوری دعوت کند و از آنها بخواهد اقدامی اضطراری در این باره انجام دهند.
روز پنجشنبه، آنتونی گوترش در حساب ایکس (توییتر) نوشت: «با در نظر گرفتن خطر از کار افتادن سیستم‌های امدادرسانی انسان‌دوستانه در غزه، من از شورای امنیت می‌خواهم که مانع از وقوع یک فاجعه انسانی شود و استدعا می‌کنم یک آتش‌بس انسان‌دوستانه فوری اعلام کند».
آقای گوترش در این پست نوشته که این نخستین بار است که او از زمان بر سرکار آمدن به عنوان دبیرکل سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۷،‌از ماده ۹۹ منشور این سازمان استفاده می‌کند.
او در نامه خود به رئیس فعلی شورای امنیت نوشته که اوضاع در غزه به سرعت رو به وخامت است و امکان دارد که عواقب چنین وضعیتی برای فلسطینیان و همچنین امنیت کل منطقه غیرقابل جبران شود.
اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد بر سر وقوع آتش‌بس فوری در غزه تقریبا اجماع دارند اما آمریکا که اصلی ترین متحد اسرائیل است و حق وتو در این شورا دارد، تاکنون به این اجماع نپیوسته است.


* بررسی تشدید تحریم‌ها علیه حماس و تحریم شهرک‌نشینان افراطی اسرائیلی در اتحادیه اروپا
سرویس اقدامات خارجی اتحادیه اروپا خواستار تشدید تحریم‌ها علیه حماس و منابع مالی آن شد و همچنین از وزرای خارجه ۲۷ کشور عضو خواست تا تحریم‌هایی علیه شهرک‌نشینان افراطی اسرائیلی که مسئول خشونت‌های اخیر در کرانه باختری بودند، اعمال شود.
این درخواست که خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه به نسخه‌ای از آن دست یافته، گزینه‌هایی برای بررسی وزرای خارجه کشورهای عضو در نشست روز دوشنبه بروکسل جهت اقدامات بیشتر در رابطه با جنگ غزه و دوران پس از جنگ ارائه داده است.
اتحادیه اروپا پیشتر حماس را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده، اما طرح پیشنهادی سرویس اقدامات خارجی اتحادیه اروپا پیشنهاداتی برای تشدید هدف‌گیری منابع مالی حماس و جلوگیری از انتشار اطلاعات گمراه‌کننده مطرح کرده و گفته است اتحادیه اروپا باید یک برنامه ویژه تحریم‌ها علیه حماس داشته باشد.
این طرح برای تصویب نیاز به تأیید همه اعضای اتحادیه دارد. فرانسه و چند کشور دیگر اتحادیه اروپا پیشتر اعلام کرده‌اند که گزینه‌های تشدید تحریم‌ها علیه حماس را بررسی می‌کنند.
این پیشنهادات همچنین شامل تحریم آن دسته از شهرک‌نشینان افراطی اسرائیلی است که علیه فلسطینی‌ها دست به خشونت زده‌اند.
پیشتر جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از خشونت‌ها علیه فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری اظهار نگرانی عمیق کرده بود.


* حمایت رهبران هفت کشور صنعتی از راه‌حل دو کشوری
رهبران هفت کشور بزرگ صنعتی جهان با انتشار بیانیه‌ای از راه‌حل تشکیل دو کشور مستقل اسرائیل و فلسطین برای رفع بحران میان فلسطینیان و اسرائیل حمایت دادند.
رهبران هفت کشور بزرگ صنعتی جهان شامل آمریکا، کانادا، آلمان، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و ژاپن بعد از نشستی آنلاین که روز چهارشنبه برگزار شد، با انتشار بیانیه مشترکی اعلام کردند تشکیل دو دولت مستقل می‌تواند منجر به زندگی عادلانه، صلح تضمین‌شده و پایدار میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها شود.
این بیانیه همچنین خشونت شهرک‌نشینان اسرائیلی علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری را به شدت محکوم کرده و خواستار پاسخ‌گو کردن آنها شد: «ما افزایش خشونت شهرک‌نشینان افراطی علیه فلسطینی‌ها را که امنیت و ثبات کرانه باختری را تضعیف می‌کند، محکوم می‌کنیم. اقدام آنها چشم انداز صلح پایدار را تهدید می‌کند و کسانی که مرتکب جنایت شده‌اند باید پاسخگو باشند».
این بیانیه همچنین از بازیگران منطقه‌ای خواسته است «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده» را متوقف کنند.
این بیانیه به ویژه به نام جمهوری اسلامی اشاره کرده و از حکومت ایران خواسته از حمایت حماس، حزب‌الله، حوثی‌ها و دیگر شبه‌نظامیان منطقه خودداری کند.


* الجزیره: ۲۲ عضو خانواده خبرنگار ما در غزه کشته شدند
شبکه الجزیره در بیانیه‌ای اعلام کرد که بمباران‌های روز چهارشنبه، ۱۴ آذر اسرائیل در شمال نوار غزه، جان ۲۲ تن از بستگان مؤمن الشرفی خبرنگار این شبکه را گرفت.
این شبکه اضافه کرده که «این واقعه هولناک در کمپ جبالیا در شمال نوار غزه رخ داد، جایی که خانواده مؤمن به آن پناه بردند و منجر به کشته شدن پدر، مادر، سه خواهر و برادر و فرزندانش شد.»
این روزنامه‌نگار که در زمان بمباران در جای دیگری بود، بعداً به صورت زنده در الجزیره در این باره صحبت کرد. قربانیان شامل ۱۷ عضو دیگر از خانواده بزرگ او بودند.
این شبکه اعلام کرده که «تمام مراحل قانونی را برای پاسخگویی به همه کسانی که مسئول این جنایت هستند، دنبال خواهد کرد.»
ارتش اسرائیل هنوز نسبت به این خبر واکنشی نشان نداده است.
۲۵ اکتبر نیز بر اثر حمله دیگری از ارتش اسرائیل، چند تن از اعضای خانواده وائل الدحدوح، یکی دیگر از خبرنگاران الجزیره در غزه کشته شدند.


* ارتش اسرائیل می‌‌‌گوید از هفتم اکتبر تاکنون ۴۱۱ سرباز این کشور کشته شده‌اند
ارتش اسرائیل امروز از کشته شدن یک سرباز خود در نوار غزه خبر داد و با اعلام این خبر آمار سربازان کشته شده این کشور از زمان آغاز جنگ با حماس (هفتم اکتبر) به ۴۱۱ نفر افزایش داد.
نام سربازی که امروز در غزه کشته شده عدی شانی، ۳۹ ساله، است.
ارتش اسرائیل اسامی سربازان کشته شده خود در جنگ را در وبسایت خود منتشر و آمار آن را به روز رسانی می‌کند.
در جریان حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل ۱۲۰۰ نفر کشته شدند و شبه‌نظامیان این گروه حدود ۲۴۰ نفر را هم گروگان گرفتند که در جریان آتش بس انسان دوستانه هفت روزه حدود نیمی از آنها به اسرائیل بازگردانده شدند.
در مقابل و طی حملات دو ماه گذشته ارتش اسرائیل به نوار غزه و بنابر آمار مقام‌های بهداشتی حماس، تاکنون ۱۶ هزار و ۲۰۰ نفر کشته شده اند که حدود ۷۰۰۰ نفر از جان باختگان کودک زیر ۱۸ سال گزارش شده‌اند.


* اسرائیل ساخت ۱۷۰۰ خانه جدید در شهرک‌های اورشلیم شرقی را تصویب کرد
یک سازمان غیردولتی روز چهارشنبه گفت که مقامات اسرائیلی ساخت بیش از ۱۷۰۰ خانه جدید را در اورشلیم (بیت‌المقدس) شرقی تصویب کردند.
سازمان غیردولتی اسرائیلی «صلح اکنون» نوشت که اگر اکنون جنگ میان اسرائیل و حماس وجود نداشت، تصویب این طرح سروصدای زیادی به پا می‌کرد.
این سازمان افزود که این طرح برای تشکیل یک کشور فلسطینی بین کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی مشکل‌ساز خواهد بود.
بر اساس گزارش‌ این سازمان اسرائیلی، تا سال ۲۰۲۰، ۴۵۰ هزار اسرائیلی در ۱۳۲ شهرک در کرانه باختری اسکان یافته‌ بودند.
این شمار در سال‌های پس از آن نیز افزایش یافته است.
در جریان جنگ اخیر، گزارش‌هایی از درگیری‌ها میان شهرک‌نشینان یهودی و فلسطینیان منتشر شد و آمریکا محدودیت صدور ویزا برای شهرک‌نشینان افراطی اعمال کرد.


* نتانیاهو می‌گوید خانه یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه، محاصره شده است
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، می‌گوید نیروهای این کشور یحیی سنوار، از رهبران ارشد حماس، را در خانه‌ای در این باریکه محاصره کرده‌اند.
از یحیی سنوار به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه نام برده می‌شود.
آقای نتانیاهو ساعتی پیش در یک بیانیه صوتی گفت: «شب گذشته من گفتم که نیروهای ما به تمامی نقاط غزه دسترسی و اشراف دارند. حالا آنها خانه سنوار را محاصره کرده‌اند. خانه او ممکن است مکان استقرار او نباشد و او شاید بتواند بگریزد اما حالا دیگر مساله زمان است و دیر یا زود او را خواهیم گرفت.»
فرانک گاردنر، گزارشگر امنیتی بی‌بی‌سی، می‌گوید یحیی سنوار ناپدید شده است. هزاران سرباز اسرائیلی با حمایت پهپادها و دستگاه‌های شنود و تجسسی به دنبال یافتن محل استقرار او هستند.


* فشارهای تازه بر اسرائیل با وخیم‌تر شدن اوضاع غزه
هوگو باچگا/ بی‌بی‌سی، لبنان
در حالیکه اسرائیل به جنگ علیه حماس در بخش جنوبی غزه ادامه می‌دهد، بار دیگر برای محافظت از غیرنظامیان در غزه زیر فشار قرار گرفته است.
به ویژه ایالات متحده آمریکا، متحد اصلی اسرائیل، گفته است که نباید در جنوب غزه همان وضعیتی تکرار شود که در شمال روی داد.
در عملیات اسرائیل در شمال غزه، گاه کل یک محله ویران شده است، چند هزار نفر کشته و ده‌ها هزار نفر آواره شده‌اند.
ارتش اسرائیل می‌گوید هدفگیری در حملاتش را دقیق‌تر کرده و اقداماتی را برای هشدار به مردم در مورد حملات نظامی انجام داده است. اما این حمله به طرز چشمگیری بحران انسانی در غزه را بدتر کرده است.
بیمارستان‌ها از تعداد زیادی زخمی پر شده‌اند که بسیاری از آنها کودک هستند و پزشکان مجبورند با کمبود امکانات عمل جراحی انجام دهند.
انبوهی از مردم مجبور به فرار از منطقه درگیری می‌شوند و برای بسیاری از آنها این اولین بار نیست. مردم به سوی مناطق کوچکتر و کوچکتر در جنوب رانده می‌شوند.
محل‌های امن تعیین‌شده که قبلا هم با ازدحام آوارگان مواجه بودند قادر به مقابله با کمبود شدید غذا و آب نیستند، زیرا تنها بخش کمی از کمک‌ مورد نیاز به غزه وارد می‌شود.
نهاد ویژه سازمان ملل در امور آوارگان فلسطینی - اونروا (UNRWA) - اعلام کرده است که کمک‌های بشردوستانه «تقریباً به هیچ‌ کاهش یافته» و نگرانی درباره گرسنگی و بیماری در مقیاس گسترده را برای ۲/۲ میلیون نفر از مردم غزه افزایش داده است.
علیرغم فشار بر اسرائیل، ارتش این کشور اعلام کرده که تاکتیک‌های عملیات آن «هیچ تغییری» نکرده و «یک رشته حملات به زیرساخت‌های مسکونی و غیرنظامی» از جمله بیمارستان‌ها، مساجد، ساختمان‌های دولتی و مدارس در سراسر غزه را شرح داده است.
این نهاد سازمان ملل در بیانیه‌ای شدیداللحن اعلام کرد: «الگوی حملاتی که زیرساخت‌های غیرنظامی را هدف قرار می‌دهد یا بر زیرساخت‌های غیرنظامی اثر می‌گذارد، نگرانی جدی در مورد تبعیت اسرائیل از قوانین بشردوستانه بین‌المللی را به همراه دارد و به طور قابل‌توجهی خطر وقوع ‘جنایات شنیع’ را افزایش می‌دهد.»
اسرائیل بارها گفته است که اقداماتش در چارچوب قوانین بین‌المللی است و حماس را به قرار دادن تاسیسات نظامی در مناطق مسکونی و استفاده از مردم غیرنظامی به عنوان سپر انسانی متهم می‌کند.
با کشته شدن غیرنظامیان بیشتر و بدتر شدن شرایط کسانی که جان سالم به در می‌برند، عملکرد ارتش اسرائیل همچنان زیر نظر خواهد بود.


* ارتش اسرائیل خواستار دسترسی صلیب سرخ به گروگان‌ها در غزه شد
ارتش اسرائیل می‌گوید کمیته بین‌المللی صلیب سرخ «باید به گروگان‌هایی» که هنوز توسط گروه افراطی حماس در نوار غزه نگهداری می‌شوند، دسترسی داشته باشد.
دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل روز چهارشنبه، گفت: «در حالی که ارتش اسرائیل عملیات خود را برای از بین بردن حماس در غزه گسترش می‌دهد، ما از مأموریت حیاتی خود برای نجات گروگان‌هایمان غافل نشده‌ایم.»
او افزود: «جامعه بین‌المللی باید اقدام کند. صلیب سرخ باید به گروگان‌هایی که در دست حماس هستند دسترسی داشته باشد.»
اسرائیل می‌گوید ۱۳۸ گروگان از مجموع ۲۴۰ نفری که در حمله هفتم اکتبر حماس دستگیر شده بودند هنوز در دست گروه مسلح و افراطی فلسطینی حماس و متحدانش هستند.
گروه افراطی حماس از سوی آمریکا و اسرائیل و همچنین اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود.


* دولت اسرائیل زیر فشار فزاینده خانواده‌های گروگان‌ها قرار دارد
یولانده نل / خبرنگار بی‌بی‌سی، بیت‌المقدس
مقامات دولت اسرائیل زیر فشار فزاینده خانواده‌های ۱۳۸ گروگان باقیمانده در دست حماس و سایر گروه‌های مسلح در غزه هستند.
تعدادی از نمایندگان این خانواده‌ها متن نامه‌ای به کابینه جنگ را منتشر کرده‌اند که در آن آمده است: «اطلاعات موثقی دریافت کرده‌ایم حاکی از اینکه حال تعدادی از ربوده‌شدگان وخیم است و در معرض خطر فوری قرار دارند.»
در ادامه این نامه آمده است: «از شما می‌خواهیم که با فوریت، ابتکار و خلاقیت برای دستیابی به توافقی برای آزادی فوری همه ربوده‌شدگان اقدام کنید.»
منابع مطلع می‌گویند که نشست سه ساعته شب گذشته وزرای کابینه با ده‌ها گروگانی که اخیرا آزاد شده‌اند و بستگان افرادی که هنوز در اسارت هستند، به تنش انجامید.
برخی از آنان دولت را متهم کردند که سیاست را بر سعادت عزیزانشان ترجیح می‌دهد.
دریادار دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، در بیانیه‌ای گفته است: «همراه با گسترش عملیات ارتش اسرائیل برای از بین بردن حماس در غزه، ما حتی یک لحظه از ماموریت مهم خود برای رهایی گروگان‌هایمان غافل نشده‌ایم و تمام تلاش خود را برای بازگرداندن گروگان‌ها به کشور به کار می‌گیریم.»


منابع خبرها: بی‌بی‌سی، رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024