جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 05.12.2023, 17:35

تانک‌های اسرائیلی وارد شهر خان‌یونس شدند


* برای حمله هفتم اکتبر «سال‌ها برنامه‌ریزی دقیق» شده بود
ماموران امنیتی اسرائیل می‌گویند بررسی دستگاه‌ها و مدارک دیجیتال که از شبه‌نظامیان حماس به دست آمده است نشان می‌دهد که سال‌ها بر روی «جزئیات و آمادگی» برای حمله هفتم اکتبر کار شده بود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، اطلاعاتی که از شبه‌نظامیان اسیر یا کشته‌شده فلسطینی به دست آمده است نشان می‌دهد که هدف از این عملیات این بود که «بقدری غافلگیرانه باشد که روحیه مردم را خرد کند».
این اطلاعات از موبایل، کامپیوتر، لپ‌تاپ، مکان‌یاب‌های جی‌پی‌اس، دوربین‌های گوپرو، نقشه و یادداشت‌ها نشان می‌دهد که برای حمله به پایگاه‌های نظامی و کیبوتص سال‌ها برنامه‌ریزی شده بود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک واحد اطلاعات ارتش اسرائیل به نام «آمشات» این اطلاعات را استخراج کرده است که در مجموع «یک نقشه جنگ» را تصویر می‌کنند که «میزان جزئیات و آمادگی برای آن شگفتی بزرگی بود».
روزنامه نیویورک تایمز چهار روز پیش نوشته بود که نهادهای امنیتی اسرائیل به نقشه مرحله به مرحله حمله‌ای مشابه حمله هفتم اکتبر دست یافته بودند اما آن را یک سناریوی «تخیلی» تلقی کرده بودند.
ارتش اسرائیل بارها تاکید کرده که از عملیات حماس مطلع نبوده است، اما به نقص در سیستم اطلاعاتی و امنیتی اذعان کرده است.


* تانک‌های اسرائیلی وارد شهر خان‌یونس شدند
منابع فلسطینی گزارش دادند که تانک‌های ارتش اسرائیل ظهر روز سه‌شنبه ۱۴ آذر وارد بخش‌هایی از خان یونس شده و از جمله در شهرک بنی‌سهیلا در حومه شرقی خان یونس موضع گرفتند.
این گزارش از پیشروی شمار دیگری از نیروهای زمینی ارتش اسرائیل به سوی منطقه موسوم به «حمد سیتی» خبر می‌دهد. «حمد سیتی» مجتمعی از ساختمان‌های تازه ساخت است که با بودجه قطر در خان یونس برپا شده و ظاهراً شماری از سران و وابستگان گروه حماس نیز ساکن آن بودند. رییس فرماندهی جنوب ارتش اسرائیل اعلام کرد با گسترش حملات زمینی در نوار غزه، نیروهای نظامی ما به مرکز خان‌یونس، بزرگ‌ترین شهر در جنوب غزه، رسیده‌اند. او با ادعای کشف سلاح از مراکز غیرنظامی افزود ارتش قصد دارد به حملات برای افزایش دستاوردهای خود ادامه دهد.
کشته شدن ۱۹ تن دیگر از کارکنان سازمان ملل در بمباران‌های غزه
«انروا»، آژانس امدادرسانی سازمان ملل متحد ویژه فلسطینیان، روز سه‌شنبه ۱۴ آذر اعلام کرد که ۱۹ تن دیگر از کارکنان خود را در بمباران‌های اسرائیلی در باریکه غزه از دست داده است. هنوز جزئیات بیشتری در مورد رویدادهای منجر به افزایش تلفات کارکنان این آژانس اعلام نشده است. با احتساب این آمار، شمار کارکنان «انروا» که از روز نخست حمله گروه حماس به اسرائیل و آغاز جنگ آن کشور علیه حماس کشته شدند، به ۱۳۰ تن افزایش یافت. کارکنان و امدادگران «انروا» همگی افراد محلی فلسطینی هستند که کمک‌های سازمان ملل را به ساکنین غیرنظامی ارائه می‌کنند. حدود یک میلیون نفر از بیش از دو میلیون تن جمعیت غزه در نتیجه جنگ جاری، در ۹۹ مدرسه و سایر تأسیسات زیر نظر «انروا» در بخش جنوبی غزه پناه گرفته‌اند. فیلیپ لازارینی، کمیسر ارشد «انروا»، گزارش‌های مربوط به احتمال گشایش یک اردوگاه جدید در منطقه الرفح در مرز غزه با مصر را رد کرد. او گفت دیگر «هیچ مکان امنی» در باریکه غزه باقی نمانده است.


* قطر: اسرائیل باید به میز مذاکره برگردد
قطر از شورای امنیت سازمان ملل خواست اسرائیل را وادار کند برای توقف جنگ به میز مذاکره برگردد.
شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، در نشست سازمان همکاری خلیج فارس در دوحه گفت:
«شرم‌آور است که جامعه بین‌المللی اجازه داده است این جنایت شنیع دو ماه ادامه داشته باشد و کشتن سیستماتیک و عمدی غیرنظامیان بی‌گناه از جمله زنان و کودکان ادامه یابد.»
در همین حال سازمان بهداشت جهانی نیز جزئیات بیشتری از فعالیت‌هایش در غزه را منتشر کرده است.
ارتش اسرائیل دیروز تکذیب کرد که به سازمان بهداشت جهانی گفته است دو انبار تجهیرات پزشکی‌اش را به جای دیگر منتقل کند.
ریچارد پیپرکورن، نماینده سازمان بهداشت جهانی در غزه، امروز به خبرنگاران گفت که این سازمان قصد رساندن تجهیزات پزشکی به بیمارستان پزشکان بدون مرز و آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل را داشته است. وقتی برای این انتقال به ارتش اسرائیل اطلاع داده شد آنها توصیه کردند که انبارهایش را به جای دیگری ببرد چون این انبارها در منطقه‌ای قرار دارند که باید از سکنه خالی شوند. از این رو، سازمان بهداشت جهانی این محموله را تحویل نداده و به انبارهای کوچکتری در رفح منتقل کرده است.
جیمز الدر، سخنگوی یونیسف، هم دوباره گفت هیچ جایی در غزه «امن نیست» و جایی که به مردم در خان یونس گفته شده است به سمت آن حرکت کنند «یک تکه زمین کوچک» است.
او گفت طبق قوانین بین‌المللی «نیروی اشغالگر» باید جایی را اختصاص دهد که مردم بتوانند زنده بمانند و سرپناه و آب و غذا داشته باشند اما چنین چیزی «کاملا در غزه غایب است».

* بورس اسرائیل گزارش‌ها درباره اطلاع برخی سرمایه‌داران از حمله حماس را رد کرد
بورس اسرائیل روز سه‌شنبه گزارشی در این زمینه که برخی سرمایه‌داران این کشور، پیش از وقوع حمله روز ۱۵ مهر گروه افراطی حماس، از این حمله «اطلاع» داشته‌اند و از آن «سود» برده‌اند را «نادرست» خواند و انتشار آن را «غیرمسئولانه» اعلام کرد.
تحقیقات انجام شده توسط رابرت جکسون و جاشوا میتس، دو استاد حقوق آمریکایی نشان می‌دهد از چند روز قبل از حمله حماس به مردم اسرائیل، معامله‌گرانی در بازار بورس آمریکا به ناگهان معاملاتی انجام دادند که همگی بر کاهش قریب‌الوقوع ارزش سهام اسرائیلی در روزهای آتی تأکید داشت.
آنها نوشته‌اند بانک لیومی، بزرگ‌ترین بانک اسرائیل، ۴.۴۳ میلیون سهم خود را از ۲۳ شهریور تا ۱۳ مهر فروخت و به این ترتیب ۳.۲ میلیارد شِکِل (۸۵۹ میلیون دلار) سود کرد.
اما بازار بورس تل آویو می‌گوید این دو محقق دچار «خطای محاسباتی» شده‌اند، چون فهرست سهام به «آگورا» (معادل صد شِکِل) بوده که شبیه واحدهای خرد پنس و سِنت نوشته می‌شود و بنابراین سود ناشی از این فروش سریع تنها «۳۲ میلیون شِکِل» می‌شود.
یک مقام بورس تل آویو به خبرگزاری رویترز گفته است بررسی سود ناشی از پیش‌فروش کوتاه‌مدت بانک لیومی در هفته منتهی به روز ۳۰ شهریور افزایش ۴.۵ میلیون فروش سهم را نشان می‌دهد و سپس ثابت شده است.
ینیو پاگوت گفته است در مقطع دو ماه پیش از حمله حماس، چیز غیرعادی در معاملات کوتاه‌مدت بورس تل آویو دیده نمی‌شد.
او همچنین گفته است این پیش فروش را یک بانک نامشخص اسرائیلی انجام داده است و احتمال این که یک سازمان «تروریستی» مانند حماس بتواند اینگونه سود یا پولشویی کند، ضعیف است.
رسانه‌های اسرائیل، ابراز نگرانی کرده بودند که ممکن است افراد و عوامل مرتبط با گروه افراطی حماس در این معاملات نقش داشته‌اند.


* نبرد شدیدی در شمال و شرق خان یونس در جریان است
رادیو ارتش اسرائیل از این درگیری شدید خبر داده است و جهاد اسلامی هم می‌گوید نیروهایش درگیر نبردی «شدید» با ارتش اسرائیل در شمال و شرق خان یونس هستند.
حمله هوایی اسرائیل هم به جنوب نوار غزه ادامه دارد و باعث کشته و زخمی شدن شماری شده است از جمله در حمله به مدرسه‌ای در خان یونس.
بیمارستان ناصر در خان یونس هم زیر فشار تعداد زیاد زخمی‌ها است و مردمی که در آن پناه گرفته‌اند.
هم سازمان ملل هم آمریکا از اسرائیل خواسته‌اند غیرنظامیان را از آسیب حملاتش هر چه بیشتر مصون نگه دارد.
ارتش اسرائیل می‌گوید جاده صلاح‌الدین، جاده اصلی سراسری غزه، «صحنه جنگ» و بسته است.
به گفته ارتش اسرائیل، ۷۸ سربازش در داخل غزه از زمان شروع عملیات زمینی کشته شده‌اند.
در همین حال فرانسه یحیی سنوار رهبر حماس را تحریم کرد. این کشور قبلا محمد ضیف فرمانده نظامی حماس و مروان عیسی معاون او را تحریم کرده بود.


* فرانسه دارایی‌های یحیی سنوار را مسدود می‌کند
فرانسه روز سه‌شنبه اعلام کرد که دارایی‌های یحیی سنوار از رهبران گروه حماس را به عنوان بخشی از موج جدید تحریم‌ها علیه این گروه مسدود می‌کند. آمریکا و اتحادیه اروپا حماس را یک سازمان تروریستی می‌دانند، و تحریم‌هایی را علیه این گروه با رهبران آن وضع کرده‌اند.
چند هفته پیش نیز بریتانیا، رهبران ارشد گروه حماس و حامیان مالی این گروه را تحریم کرده که بازتاب مجموعه‌ای از اقدامات مشابه از سوی ایالات متحده است. در حکمی که در روزنامه رسمی فرانسه منتشر شده، وجوه مالی و منابع اقتصادی، یحیی سنوار، از پنج دسامبر به مدت شش ماه مسدود می‌شود. با این همه از میزان دارایی‌های این رهبر ارشد حماس در فرانسه اطلاعی در دست نیست.


کشته شدن ۱۹ تن دیگر از کارکنان سازمان ملل در بمباران‌های غزه
«انروا»، آژانس امدادرسانی سازمان ملل متحد ویژه فلسطینیان، روز سه‌شنبه ۱۴ آذر اعلام کرد که ۱۹ تن دیگر از کارکنان خود را در بمباران‌های اسرائیلی در باریکه غزه از دست داده است.
هنوز جزئیات بیشتری در مورد رویدادهای منجر به افزایش تلفات کارکنان این آژانس اعلام نشده است.
با احتساب این آمار، شمار کارکنان «انروا» که از روز نخست حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل و آغاز جنگ آن کشور علیه حماس کشته شدند، به ۱۳۰ تن افزایش یافت.
کارکنان و امدادگران «انروا» همگی افراد محلی فلسطینی هستند که کمک‌های سازمان ملل را به ساکنین غیرنظامی ارائه می‌کنند.
حدود یک میلیون نفر از بیش از دو میلیون تن جمعیت غزه در نتیجه جنگ جاری، در ۹۹ مدرسه و سایر تأسیسات زیر نظر «انروا» در بخش جنوبی غزه پناه گرفته‌اند.
فیلیپ لازارینی، کمیسر ارشد «انروا»، گزارش‌های مربوط به احتمال گشایش یک اردوگاه جدید در منطقه الرفح در مرز غزه با مصر را رد کرد. او گفت دیگر «هیچ مکان امنی» در باریکه غزه باقی نمانده است.


* نیویورک‌تایمز: حماس در ۷ اکتبر یک پایگاه موشک‌های هسته‌ای اسرائیل را هدف قرار داده است
روزنامه نیویورک‌‌تایمز روز دوشنبه در گزارشی با استناد به تصاویر ماهواره‌ای، ادعا کرد که گروه حماس، ۷ اکتبر موشکی را با موفقیت به پایگاه نظامی اسرائیل پرتاب کرده که در آن پایگاه چندین موشک هسته‌ای نیز نگهداری می‌شده است.
بر اساس این گزارش، برخورد موشک پرتاب شده از سوی حماس با این پایگاه، هیچ آسیبی به موشک‌های هسته‌ای اسرائیل وارد نکرده و فقط منجر به وقوع یک آتش‌سوزی در نزدیکی مکان ذخیره تسلیحات هسته‌ای پایگاه شده است.
هانس کریستنسن، مدیر پروژه اطلاعات هسته‌ای در فدراسیون دانشمندان آمریکایی، معتقد است که اسرائیل ۲۵ تا ۵۰ پرتابگر موشک جریکو با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد. نیویورک‌ تایمز می‌گوید ارتش اسرائیل از پاسخ به این گزارش خودداری کرده است.


* محاکمه نتانیاهو دوباره از سر گرفته شد
با وجود درگیر بودن بنیامین نتانیاهو در جنگ با گروه افراطی حماس، محاکمه این دولتمرد ۷۴ ساله در دادگاه اسرائیل به ظن اقداماتی که ممکن است فساد باشد، از روز ۱۳ آذر سرگرفته شده است.
به گزارش رسانه‌های اسرائیل، تیم وکلای مدافع آقای نتانیاهو با این استدلال که اکثر اعضای این تیم از دو ماه پیش در خدمت ذخیره ارتش هستند و در جبهه جنگ حضور دارند، از دادگاه خواست تا ادامه رسیدگی به اتهامات نخست‌وزیر برای مدتی به تعویق بیفتد.
قضات هنوز به این درخواست پاسخ نداده‌اند.
بنیامین نتانیاهو از سال‌ها پیش که این اتهامات مطرح شد، خود را «بی‌گناه» نامیده است.


منابع خبرها: بی‌بی‌سی، رادیو فردا، صدای آمریکا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024