جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 02.12.2023, 18:39

اسرائیل: جنگ تا نابودی حماس ادامه دارد


* کامالا هریس: اسرائیل باید به قوانین بین المللی و بشردوستانه احترام بگذارد
کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری آمریکا گفته است که اسرائیل حق دارد از خود در برابر حماس دفاع کند، اما «باید قوانین بین المللی و بشردوستانه را رعایت کند.»
خانم هریس در دوبی با اشاره به این که تعداد زیادی فلسطینی کشته شده‌اند به خبرنگاران گفت اسرائیل باید اقدامات بیشتری برای محافظت از غیرنظامیان انجام دهد.
او همچنین گفت: «تمام آن چه که می‌خواهیم این است که این درگیری هر چه زودتر پایان یابد و امنیت اسرائیل و مردم فلسطینی تضمین شود. ما باید به تلاش‌ها برای ایجاد صلحی پایدار سرعت بدهیم.»


* یک مقام فلسطینی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی: «مذاکرات آتش‌بس کاملا به بن‌بست رسیده است»
رشدی ابوالعوف، خبرنگار بی‌بی‌سی با منابعی در قطر درباره مذاکرات اسرائیل و حماس صحبت کرده است.
یک مقام فلسطینی آگاه از محتوای گفتگوها به بی‌بی‌سی گفت:«مذاکرات به طور کامل متوقف شده است و در حال حاضر هیچ تماس یا تلاشی برای دستیابی به آتش‌بس بشردوستانه وجود ندارد.»
به گزارش خبرنگار بی‌بی‌سی، این مقام گفت: اعضای هیأت حماس پس از ارائه آنچه پیشنهادات ضروری برای دستیابی به توافق خواندند، مذاکرات را ترک کردند.
خبرنگار ما می افزاید: «آنها هیات اسرائیلی را متهم می‌کنند که همه پیشنهادات را رد کرده است، زیرا اسرائیل از قبل تصمیم گرفته بود که جنگ را از سر بگیرد.»


* نگرانی از مرگ ده‌ها نفر در پی «حمله اسرائیل» به اردوگاه جبالیه در شمال غزه
شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان شامگاه شنبه خبر داد که حمله اسرائیل به ساختمانی چند طبقه در اردوگاه جبالیه در شمال غزه به نگرانی از «مرگ ده‌ها نفر» دامن زده است.
انفجار در این ساختمان پس از آن رخ داده است که ارتش اسرائیل اعلام کرد مردم باید این منطقه را «فورا تخلیه کنند».
سی‌ان‌ان به نقل از یک روزنامه‌نگار آزاد در غزه نوشته است که ساختمان هدف حمله محل اسکان بیش از صد آواره اهل غزه بوده است.
جبالیه بزرگ‌ترین اردوگاه آوارگان در غزه است.
در پی پایان وقفه بشردوستانه در درگیری اسرائیل و گروه افراطی حماس، ارتش اسرائیل بلافاصله حملات خود به غزه را از سر گرفت. ارتش اسرائیل روز شنبه اعلام کرد که از صبح جمعه تاکنون بیش از ۴۰۰ حمله انجام داده است.


* اسرائیل: جنگ تا نابودی حماس ادامه دارد
ارتش اسرائیل، شنبه ۱۱ آذر از ساکنان جبالیا، الشجاعیه، الزیتون و بخش قدیمی غزه خواست فورا خانه‌های خود را تخلیه کنند.
اویخای ادرعی، سخنگوی ارتش اسرائیل در پلتفرم «ایکس» گفت: «از شما می‌خواهیم فوراً خانه‌های خود را از طریق محورهای حیفا و خلیل الوزیر تخلیه کرده و به مراکز پناه‌دهی شناخته‌شده و مدارس در مناطق الدرج، تفاح و غرب شهر غزه بروید.»
ادرعی خاطرنشان کرد که ارتش، «اقدام قهرآمیز» علیه حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی در نوار غزه را از سر گرفته است.
دولت اسرائیل هم مقرر داشت که جنگ غزه را تا نابودی حماس ادامه دهد و نوار غزه نباید بعد از پایان جنگ، تهدیدی برای اسرائیل ایجاد کند.
از سویی «سرایا القدس» شاخه نظامی جنبش «جهاد» اعلام کرد که از ساعات اولیه بامداد شنبه به شدت با نیروهای اسرائیلی در محله شیخ رضوان و محورهای شمال غرب و جنوب غزه وارد درگیری شده است.
طبق بیانیه «سرایاالقدس»، شهرها، شهرک‌ها، مواضع و پایگاه‌های نظامی اسرائیلی همچنان هدف رشته حملات شدید راکتی قرار دارند.
اهدافی در جنوب نوار غزه، شنبه به دنبال آتش‌بس یک هفته‌ای با حماس، هدف بمباران اسرائیل قرار گرفت که باعث شده، نگرانی‌ها در مورد قربانیان غیرنظامی، بار دیگر افزایش یابد.
ارتش اسرائیل جمعه، نقشه نوار غزه را منتشر کرد که در آن، مکان‌های مختلفی را مشخص کرده و از ساکنان نوار خواسته خواهد شد، متعاقبا آن‌ها تخلیه کنند. ارتش، مناطق شرق خان یونس را «منطقه جنگی خطرناک» اعلام کرد.
ادرعی در «ایکس» نوشت: «ارتش اسرائیل در تدارک برای مراحل بعدی جنگ، نقشه مناطق تخلیه (بلوک‌ها) نوار غزه را منتشر می‌کند.
او در توئیت خود توضیح داد که نوار غزه بر اساس محله‌های شناخته‌شده، به مناطقی تقسیم شده است تا «اهالی غزه بتوانند زمانی که از آنها خواسته شد، راهی این مناطق شوند.»


* زن جوان «معترض» خود را در برابر کنسولگری اسرائیل در آتلانتا به آتش کشید
یک زن جوان در شهر آتلانتا روز جمعه «در حالی که پرچم فلسطین را دور خود پیچیده بود» خود را در برابر ساختمان کنسولگری اسرائیل در این شهر به آتش کشید.
پلیس آتلانتا در ایالت جورجیا اقدام این زن جوان را «احتمالا اعتراض سیاسی» توصیف کرده است.
این اقدام زن «معترض» را با سوختگی شدید و با حالی وخیم و نگهبان ساختمان را با سوختگی جزئی روانه بیمارستان کرد. به گزارش رسانه‌های محلی، نگهبان تلاش کرده بود مانع این اقدام شود.
در پی حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل که به مرگ ۱۲۰۰ غیرنظامی منجر شد و متعاقب آن حمله اسرائیل به غزه که تاکنون دست‌کم ۱۵ هزار کشته از میان مردم این باریکه بر جای گذاشته، در ایالات متحده نیز همچون دیگر کشورها اعتراضات فراوانی به راه افتاده است: هم از طرف حامیان فلسطینی‌ها و هم از سوی طرفداران اسرائیل.


* هشدار مکرون درباره خطر «جنگ ده ساله» برای نابودی حماس
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، روز شنبه هشدار داد هدف‌گذاری اسرائیل برای نابودی کامل گروه افراطی حماس می‌تواند خطر یک دهه جنگ را به همراه داشته باشد.
او در یک نشست خبری در حاشیه کنفرانس جهانی کاپ ۲۸ درباره تغییرات اقلیمی گفت تلاش برای «نابودی کامل حماس» می‌تواند به معنای «جنگی باشد که ده سال طول می‌کشد.»
او افزود که باید درباره این هدف «شفاف‌سازی» شود و در عین حال خواستار تشدید تلاش‌ها برای ایجاد یک «آتش‌بس پایدار» بین حماس و اسرائیل شد تا به گفته او همه گروگان‌های در بند حماس آزاد شوند و کمک‌های لازم بیشتری وارد نوار غزه شود.
به دنبال حمله روز ۱۵ مهر حماس به خاک اسرائیل که باعث کشته شدن ۱۲۰۰ تن و به گروگان گرفتن ۲۴۰ نفر از شهروندان اسرائیلی و خارجی شد، مقام‌های ارشد اسرائیل بارها به قصد خود برای نابودن کردن کامل این گروه اشاره کرده‌اند.
حماس که از طرف آمریکا و اتحادیه اروپا گروه تروریستی شناخته می‌شود، در مدت وقفه بشردوستانه در جنگ با اسرائیل شماری از گروگان‌ها را آزاد کرد.
این وقفه روز جمعه به پایان رسید و عملیات نظامی ارتش اسرائیل در نوار غزه بلافاصله از سر گرفته شد.


* تیم مذاکره‌کننده موساد، از دوحه به اسرائیل بازگشت
در پی انتشار گزارشی در خبرگزاری رویترز در مورد تماس‌های محرمانه هیئت موساد در قطر برای ادامه معامله تبادل میان اسرائیل و گروه افراطی حماس، دفتر نخست‌وزیری اسرائیل بعدازظهر شنبه ۱۱ آذر در بیانیه‌ای اعلام کرد «در پی بن‌بست در مذاکرات، با دستور نخست‌وزیر، داوید برنئا، رئیس موساد دستور داد تیم موساد از دوحه به کشور بازگردد».
این بیانیه افزوده که «سازمان تروریستی حماس تعهدات خود را در معامله که شامل آزادی همه کودکان و زنان (ربوده شده) بر اساس فهرست و تأیید خود این گروه بود، انجام نداد».


* ورود کامیون‌های امدادی به نوار غزه از سر گرفته شد
منابع مصری و صلیب سرخ جهانی روز شنبه ۱۱ آذر خبر دادند که ورود کامیون‌های حامل کمک‌های امدادی از گذرگاه رفح به باریکه غزه ازسرگرفته شده است.
شبکه مصری القاهره الاخباریه گزارش داد که در ساعات بامدادی این روز ۵۰ کامیون، شامل دو نفتکش حامل سوخت از گذرگاه رفح وارد غزه شدند.
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی، جمعه شب گفت اسرائیل موافق است که کامیون‌های حامل کمک‌های انسانی وارد غزه شود اما کمتر از قبل.
در هفته گذشته که معامله تبادل افراد بین اسرائیل و حماس باعث وقفه ۷ روزه در عملیات نظامی شد، هر روز ۲۰۰ کامیون از اقلام ضروری، شامل سوخت و گاز مایع، از مصر وارد غزه می‌شدند.


* جان کربی: حماس عامل شکست در وقفه جنگی بود
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، جمعه شب در واشینگتن گفت حماس «عامل شکست» در وقفه‌های جنگی بود.
آقای کربی افزود حماس در ارائه فهرست اسرائیلی‌هایی که ربوده و می‌بایست آزاد می‌شدند، شکست خورد و لذا «مسئولیت بر عهده حماس است و وقفه به خاطر عملکرد آن گروه به پایان رسید».
جان کربی این را نیز گفت که شمار آمریکایی‌هایی که اکنون در دست حماس هستند بین ۴ تا ۶ نفر است.
آمریکا از پاییز سال ۱۹۹۷ حماس را ذیل گروه‌های تروریستی قرار داده است.
افرادی که جان کربی به عنوان شهروندان آمریکایی باقی‌مانده در اسارت حماس ذکر کرد، تابعیت اسرائیلی نیز دارند.
کوچک‌ترین شهروند اسرائیلی- آمریکایی که هفته گذشته پس از ۵۳ روز از اسارت حماس آزاد شد، آویگایل عیدان، یک دختر ۴ ساله بود که اعضای حماس پدر و مادر او، روعی و اسمادار عیدان را در روز حمله ۱۵ مهر کشتند. روعی عیدان خبرنگار-عکاس روزنامه یدیعوت آحرونوت بود.


منابع خبرها: بی‌بی‌سی، رادیو فردا، العربیه



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024