جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 26.11.2023, 18:13

بایدن: آمریکا برای تمدید آتش‌بس تلاش می‌کند


* بایدن: آمریکا برای تمدید آتش‌بس تلاش می‌کند
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سخنانی گفت که آزادی امروزگروگان‌ها نتیجه «دیپلماسی فشرده آمریکا» است.
آقای بایدن گفت: «ما به فشارها ادامه می‌دهیم و انتظار داریم که آمریکایی‌های بیشتری آزاد شوند.»
رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد: ‌«تا زمانی که هر گروگانی به نزد عزیزان خود بازگردانده شود، دست از کار نخواهیم کشید.»
او گفت:« دولتش برای تمدید توافق که باعث آزادی گروگان‌ها وتوقف موقت در جنگ شده، تلاش خواهد کرد.»


* دختر ۴ ساله آمریکایی که حماس گروگان گرفت و والدینش را کشت آزاد شد
ارتش اسرائیل اعلام کرد که ۱۴ گروگان اسرائیلی و ۳ گروگان خارجی شبه‌نظامیان فلسطینی حماس، به اسرائیل تحویل داده شدند.
شبکه‌ سی‌ان‌ان گزارش داد که ابیگیل ادان، یک کودک دختر چهار ساله آمریکایی که تابعیت اسرائيل را نیز دارد، از جمله گروگان‌های آزاد شده است. او در زمانی که حماس حمله کرد و با خود به غزه برد تنها ۳ سال داشت.
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز روز یکشنبه گفت ایگیل ادان آزاد شده و در اسرائیل است.
هاآرتص نیز گزارش داد این کودک ۴ ساله نمی‌داند که حماس پدر و مادر او را کشته و یتیم شده است. حماس که جمهوری اسلامی از آن حمایت می‌کند در فهرست تروریستی کشورهای مختلف قرار دارد.
گروه فلسطینی حماس در تاریخ ۱۵ مهر ماه به جنوب اسرائيل حمله کرد، ۱۲۰۰ نفر را کشت و حدود ۲۴۰ نفر را با خود گروگان گرفت. مقامات جمهوری اسلامی این حمله را بارها ستودند.
به نوشته سی‌ان‌ان، مقامات می‌گویند ابیگیل کم‌سن‌ترین گروگان آمریکایی است.
لیز هیرش نفتالی، که نسبت خانوادگی با این کودک خردسال دارد به سی ان‌ان گفت که ابیگیل یک خواهر ۶ ساله و یک برادر ۱۰ ساله دارد که آن دو دیدند اعضای حماس پدر و مادرشان را در ۱۵ مهر به قتل رساندند.
لیز هیرش نفتالی گفت که آنها به مدت ۱۴ ساعت در یک کمد پنهان شده بودند.
جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، هفته گذشته به خبرنگاران گفته بود امیدوار است ابیگیل ادان به زودی آزاد ‌شود.


* بازدید نتانیاهو از نوار غزه و تونل‌های کشف‌شده گروه حماس
نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه با ورود به نوار غزه، ضمن دیدار با سربازان این کشور، از تونل‌های مخفی گروه افراطی حماس که ارتش اسرائیل می‌گوید ‌کشف کرده است،‌ بازدید کرد.
بنیامین نتانیاهو در جریان این دیدار گفت: «ما همه تلاش خود را می‌کنیم که گروگان‌ها را بازگردانیم و در نهایت همه آنها را بازخواهیم‌گرداند.»
او افزود اسرائیل در جنگ با حماس سه هدف عمده را دنبال می‌کند که علاوه بر آزادی گروگان‌ها، شامل «نابودی حماس» و اطمینان یافتن از این است که «غزه دیگر تهدیدی برای ملت اسرائیل نباشد.»
آقای نتانیاهو تأکید کرد که اسرائیل «قدرت، توان، اراده و عزم» کافی برای رسیدن به همه اهداف این جنگ را دارد.
همچنین وزیر دفاع اسرائیل که روز یکشنبه برای دیدار با سربازان ارتش به شمال این کشور رفته بود، تأکید کرد «شخصا متعهد» است که همه گروگان‌های در بند گروه حماس را به سریع‌ترین شکل ممکن بازگرداند.
یوآو گالانت وعده داد اسرائیل به محض پایان آتش‌بس موقت در جنگ غزه، بار دیگر به حماس حمله خواهد کرد.


* ارتش اسرائیل جزئیاتی از انتقال ۱۷ گروگان آزاد شده، ارائه داد
ارتش اسرائیل اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی آزادی ۱۷ گروگان، ۱۴ اسرائیلی و ۳ تبعه خارجی که در سومین روز آتش‌بس آزاد شده‌اند،‌ منتشر کرده است.
براساس این گزارش، دوازده نفر از گروگان‌ها توسط صلیب سرخ همراهی شدند و بی‌بی‌سی دریافته که آن‌ها از شمال غزه به جنوب اسرائیل منتقل شده‌اند.
چهار نفر دیگر از طریق گذرگاه رفح به مصر برده شدند و از آن جا به سمت اسرائیل حرکت کردند.
ارتش اسرائیل می‌گوید که یکی از گروگان‌های آزاد شده که به اسرائیل بازگشته بلافاصله با هلی کوپتر به بیمارستان منتقل شده است.


* ایلان ماسک دوشنبه به اسرائیل می‌رود
ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی،‌ قرار است روز دوشنبه وارد اسرائیل شود و انتظار می رود با مقام‌های ارشد این کشور دیدار کند.
به نوشته روزنامه اسرائیلی هاآرتص، او با بنیامین نتانیاهو، نحست‌وزیر و اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهور اسرائیل دیدار خواهد کرد.
بر اساس این گزارش، جزئیات ملاقات آقای ماسک با نخست وزیر اسرائیل قطعی نشده است، اما این انتظار وجود دارد که جلسه‌ای طولانی میان آنها برگزار شود و طرفین درباره حملات لفظی به اسرائیل در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)‌ که در مالکیت ایلان ماسک است، صحبت کنند.
این در حالی است که شرکت های بزرگ آمریکایی به دنبال آنچه ترویج مختوای «یهود‌ستیزانه» در شبکه ایکس خواندند، ‌انتشار آگهی‌های خود در آن را متوقف کرده‌اند.


* حماس سومین گروه از گروگان‌ها را به صلیب سرخ جهانی «تحویل داد»
گروه افراطی حماس روز یکشنبه اعلام کرد که سومین گروه از گروگان‌های اسرائیلی را به صلیب سرخ جهانی تحویل داده است.
ارتش اسرائیل می‌گوید٬ حماس ۱۴ گروگان اسرائیلی دیگر به همراه سه شهروند خارجی را آزاد کرده است.


* چهار فرمانده نظامی حماس کشته شده‌اند
گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی حماس، می‌گوید که چهار فرمانده نظامی آن کشته شده‌اند.
این گروه در بیانیه‌ای که در کانال تلگرامی خود منتشر کرده می‌گوید یکی از نیروهای نظامی حماس که کشته شده احمد الغندور معروف به ابوانس است.
حماس گفته که این فرد «عضو شورای نظامی و فرمانده تیپ شمال» این گروه بوده است.
از زمان و چگونگی کشته شدن این فرماندهان نظامی حماس اطلاع رسانی نشده و جزییات بیشتری مشخص نیست.


* دو نوجوان آزاد شده اسرائيلی از کشته شدن مادرشان خبر نداشتند
دایی خواهر و برادر اسرائیلی که به گروگان گرفته شده و دیروز آزاد شدند، از آرامش در خانواده‌شان پس از آزادی برادر زاده‌هایش صحبت کرده است.
این دو نوجوان در ۷ اکتبر در کیبوتص بئری همراه با پدرشان به گروگان گرفته شدند.
دایی آنها از بیمارستانی که این دو نوجوان در آن هستند با بی‌بی‌سی صحبت کرده و پروسه آزاد شدن گروگان‌ها را «اعصاب خردکن» خوانده است.
وی می‌گوید: «آن‌ها درباره نحوه دستگیری و رفتاری که با آنها شده داستان‌های وحشتناکی را تعریف کرده‌اند.»
به گفته دایی این بچه‌ها «آنها نمی دانستند که مادرشان(خواهرم) به قتل رسیده است.»
«ما مجبور شدیم این خبر غم انگیز را به آنها بگوییم.»
دایی خواهر و برادر اور می‌گوید: «این یک تبادل دردناک بود و آنها در زمانی که گروگان بودند با پدرشان نبودند و از هم جدا شده بودند.»


* انتظار برای اعلام زمان دقیق آزادی گروه سوم گروگان‌های اسرائیلی
زمان دقیق آزاد شدن سومین گروه از گروگان‌های اسرائیلی هنوز اعلام نشده است.
این در حالی‌است که نخست‌وزیری اسرائیل تأیید کرده که فهرستی از اسامی گروه سوم را دریافت کرده و با خانواده‌های آنان تماس گرفته است.
در پی وقفه‌ چندساعته‌ای که شنبه عصر در آزاد شدن گروه دوم گروگان‌ها اتفاق افتاد، چشم‌ها به روند اجرای توافق بین اسرائیل و حماس در روز سوم دوخته شده است. گفته می‌شود مقام‌های قطری و مصری به مسئولان حماس فشار آورده‌اند که برنامه را بر اساس توافق اجرا کرده و راه را برای تمدید احتمالی آتش‌بس هموار کند.


* احضار سفیر ایرلند جنوبی در اسرائیل به وزارت خارجه این کشور
وزارت خارجه اسرائیل یکشنبه ۵ آذر سفیر ایرلند در تل‌آویو را فرا خواند تا نسبت به مطلبی که نخست‌وزیر ایرلند در مورد آزادی یک کودک اسرائیلی- ایرلندی از اسارت حماس نوشته، «اعتراض کند».
لئو وارادکار، نخست‌وزیر ایرلند در شادی آزادی امیلی هند، ۹ ساله، در شبکه ایکس،‌ توئیتر سابق، نوشت او «گم شده» و اکنون «پیدا شده است».
نخست‌وزیر ایرلند به ربوده شدن امیلی بدست گروه افراطی حماس که اروپا و آمریکا آن را به عنوان نهادی تروریستی می‌شناسند، اشاره نکرده بود.
امیلی هند با موافقت پدرش یک شب قبل از حمله حماس به جنوب اسرائیل، به خانه دوستش در همسایگی رفته و شب را نزد آن‌ها مانده بود اما اعضای حماس با کشتن شماری از اهالی محل، امیلی و چند کودک دیگر را در آن منطقه به غزه ربودند.
پدر امیلی که ابتدا تصور می‌کرد دخترش کشته شده، ماه گذشته گفت دست‌کم از اینکه فرزندش اسیر حماس نیست، احساس بهتری دارد. اما بعدا ارتش اسرائیل به آقای هند خبر داد که امیلی زنده و در دست حماس است. مادر امیلی بر اثر سرطان درگذشته است. نامادری امیلی هم در روز حمله حماس به جنوب اسرائیل کشته شده بود. امیلی زمانی که اسیر حماس بود، ۹ ساله شد.
امیلی یکی از ده‌ها کودکی بود که حماس به غزه ربود. هنوز یک نوزاد ۱۰ ماهه به نام کفیر بیباس و یک کودک ۴ ساله به نام آویگایل (ابیگیل) عیدان در اسارت حماس هستند. آویگایل روز جمعه ۴ ساله شد. پدر و مادر او بدست حماس کشته شدند.


* کشف و توقیف بیش از ۱.۳ میلیون دلار وجه نقد در غزه از سوی ارتش اسرائیل
ارتش اسرائیل می‌گوید در طول عملیاتش در غزه بیش از ۱.۳ میلیون دلار وجه نقد را توقیف کرده است.
به گفته یک سخنگوی ارتش اسرائیل، بیشتر این پول، به صورت «شکل» واحد پول اسرائیل بوده و در مقر‌های حماس یا خانه افراد بازداشت‌شده مرتبط با حماس کشف و ضبط شده است. بر این اساس،‌ بخشی از این وجوه هم به شکل دلار آمریکا و واحدهای پول عراق و اردن بوده است. این وجوه به خزانه اسرائیل واریز خواهد شد.


* حیرت‌زدگی شاهدان از میزان تخریب مناطق شمالی نوار غزه
گستردگی تخریب مناطق مرکزی و شمالی نوار غزه در جریان جنگ،‌ باعث شگفتی بسیاری از افراد شده است.
فلسطینیانی که با استفاده از وقفه درعملیات جنگی ارتش اسرائیل علیه گروه افراطی حماس توانسته‌اند از برخی از مناطق مرکزی و شمالی غزه دیدار کنند، می‌گویند میزان انهدام و تخریب فراتر از چیزی است که تصور آن را کرده بودند.
در پی حمله سنگین هزاران تن از اعضای گروه افراطی حماس به جنوب اسرائیل در روز ۱۵ مهر، اسرائیل برای یافتن فعالان و از بین بردن قابلیت‌های نظامی این گروه، که آمریکا و اتحادیه اروپا هم آن را تروریستی می‌دانند، وارد غزه شد.
شاهدانی که به شمال غزه بازگشته‌اند، تأکید دارند که در مناطقی مانند شاطی «حتی یک خانه نیست که از آسیب در امان مانده باشد».
ارتش اسرائیل تا پیش از وقفه عملیاتی جاری، به مدت ۴۸ روز بخش‌های متعددی از غزه، به‌ویژه در نواحی شمالی این باریکه را بمباران می‌کرد.
در حدود چهار هفته عملیات زمینی هم بولدوزرهای اسرائیلی ساختمان‌های زیادی را که عمدتا مقر و نمادهای حکومتی حماس بود ویران کردند؛ ساختمان‌هایی مانند شهرداری، فرمانداری و مجلس.
ارتش اسرائیل در ۴۸ روز نخست عملیات تنها بر حدود ۲۵ درصد تا یک سوم از بخش شمالی غزه مسلط شده و در این مقطع تمایلی به کنترل بر بخش‌های پایینی غزه از خود نشان نداده بود، هرچند که در جستجوی اعضای حماس و محل‌های پرتاب راکت، حملات زیادی را نیز علیه مناطق جنوبی از جمله در خان یونس اجرا کرد.
وقفه در عملیات جنگی از روز چهل و نهم جنگ آغاز شد اما ارتش اسرائیل کماکان تأکید دارد که این «وقفه بشردوستانه» به مفهوم پایان جنگ نیست.
ارتش اسرائیل با ریختن اعلامیه از هوا بر سر مردم غزه و نیز از شبکه‌های اجتماعی از بیش از یک میلیون فلسطینی رفته به جنوب غزه خواسته است در فکر بازگشت به بخش شمالی باریکه نباشد زیرا «جنگ تمام نشده است».
برخی از فلسطینیان ویرانی گسترده در شمال غزه و خروج بیش از یک میلیون نفر از ساکنین آن با فشار ارتش اسرائیل را «نکبه ۲۳» (فاجعه در سال ۲۰۲۳) نامیده‌اند. آنان این رویداد را تکرار «نکبه ۴۸» در سال ۱۹۴۸ میلادی در زمان تأسیس اسرائیل می‌دانند. با این تفاوت که در آن سال، گرچه فلسطینیان بسیاری از ساکنین این سرزمین راهی کشورهای دیگر شدند، ‌اما ویرانی‌ به بار نیامده بود.
آوی دیختر، وزیر کشاورزی و رئیس پیشین سازمان امنیت داخلی اسرائیل، دو هفته پیش عبارت «نکبه ۲۰۲۳» را برای توصیف وضعیتی که در غزه ایجاد شده، تأیید کرد.
مقاماتی در جمهوری اسلامی ایران ادعا کرده‌اند که در بازسازی غزه مشارکت خواهند کرد. علیرضا زاکانی، شهردار تهران روز دوم آذر از تصمیم کلان‌شهرهای ایران برای «همراهی در بازسازی غزه بعد از جنگ» خبر داد.
هزینه بازسازی غزه تا این مرحله دست‌کم ۵۰ میلیارد دلار ارزیابی شده است.


* تحصیل یکی از زندانیان شناخته‌شده فلسطینی در زندان اسرائیل
خانواده نورهان عواد، یکی از زنانی که اسرائیل آن‌ها را روز شنبه در میان دومین گروه از زندانیان فلسطینی آزاد کرد، تأیید کردند که او در زندان اسرائیل درس خوانده، دیپلم گرفته و بعدا نیز مدرک دانشگاهی خود را در رشته حقوق دریافت کرده و وکیل شده است.
نورهان عواد زمانی که زندانی شد ۱۶ سال داشت. او ۹ سال پیش خود را از شهرک محل زندگی‌شان در نزدیکی قلندیه در شمال اورشلیم به بخش یهودی‌نشین در غرب شهر اورشلیم رسانده و با قیچی به عابرانی که در کنار خط تراموای شهری در مرکز شهر اورشلیم تردد می‌کردند حمله‌ور شد.
ماجرای حمله این دختر نوجوان با قیچی به مردم اسرائیل در خاطره جمعی مردم اسرائیل ثبت شد چراکه تا قبل از آن کمتر کسی از اسرائیلی‌ها فکر می‌کرد که یک دختر نوجوان نیز بخواهد در این گونه حملات خیابانی به اسرائیلی‌ها مشارکت کند.
نورهان در بازداشت اسرائیل با اعتراف به جرم خود به ۱۳ سال و نیم حبس محکوم شد اما دوران محکومیتش بعدا به ۱۰ سال کاهش یافت. خانواده و وکیل نورهان اتهام را با وجود اسنادی که اسرائیل در زمینه جرم او ارائه کرده بود، انکار می‌کردند.
گزارشگر روزنامه گاردین روز شنبه با حضور در خانه نورهان عواد در قلندیه، شاهد تدارکات مادر و خواهران او برای استقبال از فرزندشان بود. مایار خواهر ۱۰ ساله نورهان چیز زیادی از خواهر بزرگ به یاد نمی‌آورد زیرا زمانی که نورهان زندانی شد، یک ساله بود.
نورهان که اکنون ۲۴ سال دارد، یکی از ۳۹ زن و مرد جوان فلسطینی بود که شامگاه شنبه در دومین روز از وقفه در عملیات جنگی اسرائیل و گروه افراطی حماس از زندان اسرائیل آزاد شد.
خانواده عواد ابراز امیدواری کرده‌اند که آینده نورهان «روشن باشد»؛ مخصوصا که او الان یک وکیل محسوب می‌شود.
رسانه‌های اسرائیل نیز آزادی نورهان عواد را با عناوینی مانند رهایی «تروریست قیچی‌ بدست» پوشش دادند.
اسرائیل متعهد شده بود که در میان ۱۵۰ زندانی فلسطینی که در مقابل رهایی۵۰ گروگان آزاد می‌کند، ۳۳ زن فلسطینی را نیز آزاد کند، که ۲۴ تن آن‌ها روز جمعه و شماری دیگر از آنان نیز روز شنبه آزاد شدند.


منابع خبرها:‌ رادیو فردا،‌ بی‌بی‌سی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024