جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 24.11.2023, 23:21

افزایش خطر حملات فردی اسلامگرایان در اروپا


خبرگزاری رویترز روز جمعه سوم آذر در گزارشی تحلیلی و با استناد به گفته‌های مقامات اطلاعاتی و پلیس پنج کشور اروپایی به بررسی افزایش خطر حملات فردی اسلامگرایان در نتیجه جنگ میان اسرائیل و حماس پرداخت.

بیش از ۱۰ مقام اطلاعاتی و پلیس پنج کشور اروپایی از جمله بریتانیا، آلمان، و فرانسه به رویترز گفته‌اند نظارت‌ها بر شبه‌نظامیان اسلامگرا را افزایش می‌دهند.

اروپاییان با تهدیدهای روسیه، چین، و جمهوری اسلامی ایران نیز دست و پنجه نرم می‌کنند و رئیس پلیس لندن افزوده‌شدن خطر حملات اسلامگرایان مسلمان به تهدیدهای مزبور را «یکی از چالش‌برانگیزترین همگرایی تهدیدهایی که تاکنون دیده‌ام» نامیده است.

یک مقام امنیتی بریتانیا با اشاره به افزایش فراخوان‌ها برای حمله به اهداف یهودی و غربی، جنگ غزه را بزرگ‌ترین عامل عضوگیری برای گروه‌های اسلامگرا از زمان حمله ایالات متحده به عراق خوانده است. به گفته او، ضربه حملات احتمالی اسلامگرایان برای سال‌ها حس خواهد شد.

یک منبع دیگر به نقل از سازمان‌های اطلاعاتی آلمان به رویترز گفته که تهدید علیه غیرنظامیان به بالاترین سطح در تاریخ اخیر این کشور رسیده است.

دو حمله اسلامگرایان در فرانسه و بلژیک طی هفته‌های اخیر منجر به کشته‌شدن سه نفر شده و علاوه بر این دو کشور، اتریش، اسلوونی، و بوسنی و هرزگوین نیز سطح هشدار تهدیدات تروریستی را بالا برده‌اند. ایتالیا نیز با اشاره به خطر حملات ستیزه‌جویان، تدابیر امنیتی در مرز با اسلوونی را افزایش داده است.

گرگ‌‌های تنها

به عقیده مقامات امنیتی، احتمالا «گرگ‌های تنها» بزرگ‌ترین خطر را متوجه اروپا می‌کنند. این اصطلاح به مهاجمانی اطلاق می‌شود که غالبا از طریق آنلاین به افکار افراطی روی می‌آورند و ارتباط رسمی با گروه‌های تثبیت‌شده ندارند.

شدت تهدیدهای امنیتی احتمالا به مدت‌زمان تهاجم اسرائیل به غزه و وسعت ویرانی ناشی از جنگ در این باریکه پرجمعیت بستگی داشته باشد.

به گفته یک پلیس عالی‌رتبه آلمانی، اگرچه افسران پلیس این کشور به مظنونان اسلامگرا هشدار داده‌اند که فعالیت‌هایشان تحت نظر است اما تهدید اصلی از سوی افراد «خود رادیکال شده» می‌آید.

او با اشاره به احتمال بالای ارتکاب جنایت از سوی این افراد هشدار داد بازارهای کریسمس مملو از غیرنظامیان از اهداف بالقوه این جنایتکاران خواهد بود.

یک مقام سابق امنیتی هلند نیز سفرهای اخیر رهبران بریتانیا، فرانسه، و آلمان به اسرائیل و ابراز همبستگی و حمایت آنها از اسرائیل را مایه خشم برخی مسلمانان و پیدایش حس «ما و آنها» در میان این افراد دانسته است.

برخی از رهبران مسلمانان در اروپا نیز نسبت به افزایش شکاف و قطب‌بندی در جوامع میزبان خود به دنبال حمله تروریستی ۱۵ مهر حماس و جنگ متعاقب اسرائیل علیه این گروه اسلامگرا ابراز نگرانی کرده‌اند.

اگرچه القاعده و داعش خواستار حمله به کشورهای غربی و یهودیان در سراسر جهان شده‌اند، اما مقامات اطلاعاتی و امنیتی کشورهای غربی می‌گویند تهدیدهای ناشی از این دو گروه اسلامگرا کاهش یافته است.

پس از حمله تروریستی مرگبار ۱۵ مهر حماس به اسرائیل که منجر به کشتن‌شدن ۱۲۰۰ تن و ربوده‌شدن حدود ۲۴۰ تن دیگر شد، این کشور علیه حماس وارد جنگ شد و در همین چارچوب تهاجم زمینی به غزه را با هدف نابودی این گروه اسلامگرا آغاز کرد. حماس از جمله در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا، آمریکا، اسرائيل قرار دارد.


صدای آمریکا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024