جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 13.11.2023, 22:17

ارتش اسرائیل وارد ساختمان پارلمان غزه شد


* ارتش اسرائیل وارد ساختمان پارلمان غزه شد
وزیر دفاع اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد که حماس «کنترل نوار غزه را از دست داده است.»
در عین‌حال، رسانه‌های اسرائیلی عکسی از نیروهای یک واحد ارتش اسرائیل را در داخل پارلمان غزه منتشر کردند که پرچم این کشور را به نشانه پیروزی بلند کرده‌اند.
تایمز آف اسرائیل به نقل از وزیر دفاع اسرائیل گزارش داد: «حماس نمی‌تواند پیشروی نیروهای دفاعی اسرائیل را متوقف کند. سازمان حماس کنترول غزه را از دست داده است. تروریست‌ها به سوی جنوب فرار می‌کنند و مردم پایگاه‌های حماس را غارت کرده‌اند.»
تا کنون منابع مستقلی اظهارات یوآو گالانت را تایید نکرده‌اند.
گالانت گفت که نیروهایش مطابق برنامه قبلی پیشرفت کرده و از بین بردن تونل‌های حماس را شدت بخشیده‌اند.
گزارش‌ها امروز حاکی از آن است که نیروهای اسرائیلی و شبه نظامیان فلسطینی در بیرون شفاخانه الشفا، بزرگترین مرکز درمانی غزه، باهم درگیر شده‌اند. افزایش نبردها باعث شده که هزاران نفر که به این شفاخانه پناه آورده بودند، از آنجا فرار کنند.
با این حال، اسوشیتدپرس گزارش داد که صدها بیمار و دیگر افراد هنوز در این شفاخانه باقی مانده‌اند.
سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه گفت که این شفاخانه در سه روز گذشته آب و برق نداشت و تقریباً از کار افتاده است.
وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل حماس است روز دوشنبه در آخرین آمار خود اعلام کرد که حملات اسرائیل باعث کشته شدن ۱۱ هزار و ۲۴۰ نفر در این باریکه شده است.
در طرف اسرائیلی نیز دست‌کم ۱۴۰۰ نفر کشته و ۲۴۰ نفر نیز از سوی شبه‌نظامیان حماس ربوده و به عنوان گروگان به غزه منتقل شده‌اند.


* آمار جدید حماس: تعداد کشته‌شدگان در نوار غزه به ۱۱ هزار و ۲۴۰ نفر رسید
دفتر رسانه‌ای دولت تحت کنترل حماس در نوار غزه می‌گوید مجموع کشته‌شدگان در این باریکه به ۱۱ هزار و ۲۴۰ نفر رسیده است.
سخنگوی این دفتر روز دوشنبه اعلام کرد که از زمان حمله گروه افراطی حماس به جنوب اسرائیل در ۱۵ مهرماه، چهار هزار و ۶۳۰ کودک و سه‌هزار و ۱۳۰ زن در غزه کشته شده‌‌اند.
رویترز روز یکشنبه گزارش داده بود که هر روز به‌شمار کشته‌ها و زخمی‌ها در غزه افزوده می‌شود و محل‌های درمان بیماران نیز هر روز محدودتر می‌شود.
در روزهای گذشته برخی از شخصیت‌های سیاسی از جمله امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به «کشتن زنان و کودکان و افراد مسن» در نوار غزه اشاره کرده‌ و خواستار آن شده‌ بودند که در این جنگ غیرنظامیان آسیب نبینند.
در همین حال بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در پاسخ گفت که جنگ جاری شبیه هیچ جنگی نیست...و اسرائیل هر کاری می‌کند تا آسیب به غیرنظامیان یا کسانی را که درگیر جنگ نیستند، کاهش دهد.
او افزود: اما نمی‌توان به حماس مجوز داد که شهروندان ما را قتل‌عام کند بدون آن‌که پاسخی دریافت نکند، ما به نصایح و موعظه اخلاقی نیازی نداریم.
اسرائیل می‌گوید گروه حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروهی تروریستی معرفی شده، از غیرنظامیان و بیمارستان‌ها به عنوان «سپر انسانی» استفاده می‌کند. حماس این اتهام را رد کرده است.


* ارتش اسرائیل از کشته شدن چند فرمانده ارشد حماس خبر داد
دریابان دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل دوشنبه از کشته شدن محمد خمیس دبابش، فرمانده سابق واحد اطلاعات حماس در نوار غزه خبر داد.
به گفته آقای هاگاری، آقای دبابش در سال ۲۰۰۲ هدایت عملیاتی را بر عهده داشت که به کشته شدن ۵ اسرائیلی منجر شد.
آقای هاگاری همچنین از کشته شدن یعقوب عاشور، فرمانده واحد ضدتانک مستقر در خان یونس، در جنوب نوار غزه خبر داد.
تحسین مسلم، جهاد عاظم و منیر حرب از دیگر فرماندهان میدانی حماس هستند که به گفته آقای هاگاری در روزهای گذشته کشته شده‌اند.


* اتحادیه اروپا حماس را به‌دلیل «سپر قرار دادن» بیمارستان‌ها و شهروندان محکوم کرد
۲۷ کشور اروپایی روز دوشنبه به‌اتفاق آراء، گروه افراطی حماس را به‌دلیل آنچه استفاده از بیمارستان‌ها و افراد غیرنظامی به عنوان «سپر انسانی» در جنگ با اسرائیل خواندند، محکوم کردند و در عین حال خواستار ایجاد مسیر دریایی برای کمک‌رسانی به مردم نوار غزه شدند.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت: این اتحادیه همزمان خواستار آن شده که اسرائیل به منظور جلوگیری از تلفات انسانی، «حداکثر خویشتنداری را در آتش گشودن» رعایت کند.
در پایان دیدار وزیران خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، آقای بورل با اشاره به تفاوت دیدگاه این کشورها در رأی‌گیری جلسه شورای امنیت سازمان ملل در روز ۲۸ اکتبر، بیانیه واحدی را به نشانه توافق و اتحاد این کشورها صادر کرد.
در بیانیه مشترک کشورهای اروپایی از گروه حماس خواسته شده است که همه گروگان‌ها «فوری و بی‌قیدوشرط» آزاد شوند.
۲۷ کشور اروپایی همچنین خواهان «وقفه‌های فوری در نبرد و راه‌اندازی مسیرهای بشردوستانه»، از جمله افزایش ظرفیت خروج از مرز با مصر، شده‌اند.
کشورهای اروپایی همچنین خواسته‌اند «یک مسیر دریایی» باز شود تا کمک‌های بشردوستانه به شکل امن به مردم نوار غزه برسد.
نکته دیگر درباره این بیانیه آن است که کشورهای اروپایی بر سر «درخواست آتش‌بس» به توافق نرسیده‌اند.
آلمان یکی از کشورهای عمده اروپایی است که با آتش‌بس در جریان جنگ غزه مخالف است و وزیر خارجه این کشور گفت مشخص نیست آتش‌بس در شرایط فعلی چگونه امنیت اسرائیل را تضمین می‌کند و برای بیش از ۲۰۰ گروگان در بند گروه حماس چه اتفاقی رخ خواهد داد، آن هم در حالی که مذاکره درباره آزادی این گروگان‌ها محتمل به نظر نمی‌رسد.


* پادشاه اردن «اشغال بخشی از نوار غزه یا ایجاد مناطق امنیتی» در آن را رد کرد
پادشاه اردن هرگونه طرح اسرائیل برای «اشغال بخشی از نوار غزه یا ایجاد مناطق امنیتی» در درون این باریکه را رد کرد و گفت ریشه این بحران ناشی از انکار «حق مشروع» فلسطینی‌ها از سوی اسرائیل است.
در بیانیه‌ای که کاخ سلطنتی اردن روز دوشنبه از اظهارات ملک عبدالله منتشر کرد، او در جمع گروهی از سیاستمداران گفت که «هیچ راه‌حل نظامی یا امنیتی» برای منازعه بین اسرائیل و فلسطینی‌ها وجود ندارد.
او مدعی شد که «ریشه بحران به اشغال سرزمین‌های فلسطینی از سوی اسرائیل و انکار حقوق مشروع فلسطینی‌ها بازمی‌گردد».
پادشاه اردن تصریح کرد: «راه‌حل هم در همین نقطه است و هر راه دیگری محکوم به شکست بوده و به تشدید چرخه خشونت و ویرانی می‌انجامد».
ملک عبدالله افزود که او برای مدت مدیدی نسبت به تعدی‌های اسرائیل در قبال کرانه باختری هشدار داده و حملات شهرک‌نشین‌های یهودی به شهروندان فلسطینی منجر به «گسترش درگیری‌ها و سوق دادن منطقه به سوی تیره‌روزی» خواهد شد.
اردن که جمعیت بزرگی از آوارگان فلسطینی و نوادگان در خود جا داده، نگران است که اسرائیل فلسطینی‌های بیشتری را از منطقه اشغالی کرانه باختری به خاک این کشور کوچ دهد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، از زمان حمله روز ۱۵ مهر حماس به خاک اسرائیل بر شدت حملات شهرک‌نشین‌های یهودی به فلسطینی‌ها در کرانه باختری افزوده شده است.
پادشاه اردن در ماه جاری گفته بود که تنها مسیر برای استقرار صلح دائمی، ازسرگیری مذاکرات برای تشکیل کشور مستقل فلسطینی است.


* روایتی از «یورش اسرائیل» به یک درمانگاه: مردان را بردند، زنان و کودکان را جدا کردند
یک زن فلسطینی به بی‌بی‌سی گفت نیروهای اسرائیلی به درمانگاه السویدی (سوئدی) در اردوگاه آوارگان شاطی در غرب شهرغزه یورش بردند و به ۸۰۰ آواره‌ای که در آنجا پناه گرفته بودند دستور ترک محل دادند.
مریم عربید، ۶۵ساله، صبح روز دوشنبه گفت: «آنها مردان جوان از جمله سه پسرم را بردند و زنان و کودکان را از هم جدا کردند.»
او گفت: «من دیدم که یک بولدوزر اسرائیلی ساختمان درمانگاه سوئدی را به طور کامل تخریب کرد.»
خانم عربید گفت که او و شش زن دیگر و همچنین تعدادی از کودکان پس از اینکه سربازان به آنها گفتند که به بیمارستان شفا که حدود یک کیلومتری جنوب درمانگاه سوئدی‌هاست بروند، از درمانگاه بیرون آمدند و در خیابان خوابیدند.
سازمان ملل هشدار داده است که وضعیت در بیمارستان شفا وخیم است و تیراندازی و بمباران مداوم در این منطقه وجود دارد. پزشکان گفته‌اند که بیماران به دلیل قطع برق که ناشی از کمبود سوخت است جان خود را از دست داده‌اند.
خانم عربید گفت: «من در بیمارستان هستم و نمی‌دانم پسران و بستگانم کجا هستند. تانک‌ها از بالای سر ما تیراندازی می‌کردند و از ما می‌خواستند به راست یا چپ نگاه نکنیم. ده‌ها شهید دیدم و مجروحان در خیابان‌ها فریاد می زدند.»
ارتش اسرائیل به بی‌بی‌سی گفت که در حال بررسی این ادعا هستند.
صبح روز یکشنبه، ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که در جریان نبرد در اردوگاه شاطی، سربازان این ارتش غیرنظامیان را در ساختمانی در منطقه شناسایی کرده‌اند. ارتش اسرائیل می‌گوید یک مسیر تخلیه برای غیرنظامیان ایجاد کرد و «در حین تخلیه غیرنظامیان، تروریستها از حومه منطقه به سوی نیروهای ما» شلیک کردند.
سازمان ملل متحد شب گذشته اعلام کرد که بنابر گزارش‌ها، درمانگاه سوئدی در حمله هوایی روز شنبه مورد اصابت بمب قرار گرفته و ویران شده است.


* اسرائیل فعالیت خبرنگاران و وب‌سایت‌ شبکه «المیادین» را در خاک خود ممنوع کرد
وزیر ارتباطات اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد وب‌سایت‌های شبکه تلویزیونی «المیادین»، نزدیک به جمهوری اسلامی که از پایتخت لبنان برنامه پخش می‌کند، را در خاک خود مسدود کرده است.
شلومو کارهی در شبکه اجتماعی فیس‌بوک خبر داد که کابینه امنیتی اسرائیل برای جلوگیری از «آسیب به امنیت ملی» این کشور، رأی به مسدود شدن وب‌سایت‌های این شبکه داد و او بلافاصله دستور مسدود شدن آن‌ها را صادر کرد.
او با اشاره به این‌که از فرماندهی ارتش اسرائیل خواسته است تا اقدام مشابهی در کرانه باختری انجام دهد، اظهار داشت: «برنامه‌ها و گزارشگران المیادین به سازمان‌های تروریستی مطرود خدمت می‌کنند.»
وزیر دفاع اسرائیل روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این شبکه تلویزیونی به سخنگوی حزب‌الله، گروه لبنانی مورد حمایت ایران، تبدیل شده است.
یک سخنگوی وزارت ارتباطات اسرائیل به خبرگزاری فرانسه گفت چون شبکه المیادین توسط ماهواره پخش می‌شود، امکان مسدود کردن برنامه‌های تلویزیونی آن وجود ندارد، اما مقام‌های اسرائیلی قصد دارند از کار خبرنگاران این شبکه در خاک خود جلوگیری کنند.
مسئولان شبکه المیادین در لبنان به این خبر واکنش نشان نداده‌اند،‌ اما نماینده اسرائیلی این شبکه به خبرگزاری فرانسه گفت که «از قانون تبعیت خواهد کرد.»


* بحران سوخت در بیمارستان الشفای غزه
بدنبال اتمام تقریبی سوخت و قطع برق بیمارستان الشفای غزه، ارتش اسرائیل ادعا کرده بود که تلاش کرده ۳۰۰ لیتر سوخت را به این بیمارستان برساند؛ اما نیروهای حماس، از دسترسی مسئولان بیمارستان به این سوخت ممانعت کرده‌اند.
اما یکی از پزشکان این بیمارستان می‌گوید حتی در صورت رسیدن این میزان سوخت به بیمارستان هم، تغییری در وضعیت بحرانی این مرکز پیش نمی‌آمد.
به گفته دکتر مروان ابوسعده، ۳۰۰ لیتر سوخت تنها برای راه‌اندازی یک ژنراتور بیمارستان به مدت نیم ساعت کفایت می‌کند.
دکتر ابوسعده با اشاره به اینکه مصرف عادی این بیمارستان حدود ۲۴ هزار لیتر سوخت در روز است، تأکید کرده که حتی برای فعال نگه‌داشتن تنها یک ژنراتور، دست‌کم به روزی ۹۰۰۰ تا ۱۰هزار لیتر سوخت نیاز خواهد بود.
این پزشک با اشاره به این‌که در حال حاضر بخش‌های جراجی و مراقبت ویژه بیمارستان تنها به انرژی خورشیدی دسترسی دارند، یادآوری کرده که از دو روز پیش دیالیز ۴۵ بیمار کلیوی بستری در بیمارستان امکان‌پذیر نبوده است.


منابع خبرها: رادیو فردا، بی‌بی‌سی، ایران اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024