جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 10.11.2023, 23:24

ارتش اسرائیل: بر مقر نظامی حماس مسلط شدیم


* نیویورک‌تایمز: اسرائیل و حماس در حال مذاکره بر سر ۲ طرح تبادل اسرا هستند
یکی از این طرح‌ها آزادی تعداد کمی از اسرا را شامل می‌شود و طرح دوم ممکن است به آزادی ۱۰۰ نفر از اسرا منجر شود.
براساس یکی از طرح‌ها حماس ۱۰ تا ۲۰ اسیر را در ازای وقفه مختصر در جنگ آزاد خواهد کرد. حماس ممکن است در ادامه حدود ۱۰۰ اسیر دیگر را آزاد کند.
حماس برای آزاد کردن همه اسرایی که به‌طور مستقیم جزو نظامیان اسرائیل نیستند خواستار ایجاد وقفه در جنگ، ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه، سوخت برای بیمارستان‌ها و آزادسازی زنان و کودکان از زندان‌های اسرائیل شده است.
نیویورک‌تایمز به نقل از منابع مطلع نوشت مقام‌های اسرائیلی دربارۀ آزادسازی اسرای فلسطینی تردید دارند.


* ارتش اسرائیل: بر مقر نظامی حماس مسلط شدیم و ۱۵۰ نفر را کشتیم
سخنگوی ارتش اسرائیل شامگاه جمعه اعلام کرد که نیروهایش مقر نظامی حماس در شمال نوار غزه را تحت کنترل خود درآورده‌اند.
او همچنین گفت که نیروهای ارتش به منطقه «گردان ساحلی» حماس حمله کردند و حدود ۱۵۰ شبه‌نظامی را کشتند.
ارتش اسرائیل با بیان اینکه «با گروهی از حماس در نوار ساحلی شمال نوار غزه درگیر شدیم»، افزود: «پایگاه کشتی متعلق به حماس را تحت کنترل گرفتیم و در آنجا سلاح و گلوله‌های موشکی را مصادره کردیم».
این بیانیه افزود: «کنترل پایگاه بدر تیپ ساحلی حماس را به دست گرفتیم.»
ارتش اسرائیل همچنین خاطر نشان کرد: «ما در حال تلاش برای آزادی گروگان ها در غزه هستیم.»


* توپخانه اسرائیل اطراف بیمارستان الشفا را هدف قرار داد
شمال نوار غزه که از زمان آغاز جنگ در ۷ اکتبر آماج حملات هوایی و زمینی اسرائیل بود، شامگاه جمعه شاهد دور بی‌سابقه‌ای از بمباران گسترده بود که تا ساعات اولیه بامداد شنبه ادامه دارد.
به گزارش خبرنگار العربیه، حملات اسرائیل محله النصر در نزدیکی بیمارستان‌ها، مناطقی در اردوگاه ساحلی «الشاطی» و جاده های منتهی به بیمارستان الشفا را هدف قرار دادند.
بنا به گزارش خبرنگار العربیه، درگیری‌هایی‌‌ نیز میان ارتش اسرائیل و جنگجویان فلسطینی در مجاورت بیمارستان الشفا رخ داده و اسرائیل حملات توپخانه‌ای خود را به اطراف این بیمارستان واقع در غرب نوار غزه تشدید کرده است.
طبق این گزارش، ارتش اسرائیل یک ژنراتور برق را در پشت بیمارستان الشفا در غزه هدف قرار داد.
از سوی دیگر، ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که این بیمارستان توسط گروه‌های مسلح فلسطینی با «پرتاب ناموفق یک موشک» مورد اصابت قرار گرفت.
در این بیانیه آمده است: «بررسی سیستم‌های عملیاتی ارتش نشان می‌دهد که موشک شلیک شده توسط گروه‌های مسلح از داخل نوار غزه، در پرتابی ناموفق به بیمارستان الشفا اصابت کرد».
پیشتر، محمد ابوسلمیه، مدیر مجتمع پزشکی الشفا با ابراز نگرانی از بمباران بیمارستان توسط اسرائیل، گفت: «می‌ترسیم اشغالگران بیمارستان را بمباران و بر سر ما ویران کنند.»
او با بیان اینکه فردا ذخایر سوخت تمام می‌شود، هشدار داد: «پس از ده دقیقه قطعی برق، همه بیماران تنفس مصنوعی جان خود را از دست خواهند داد.»
او افزود: «سوخت در نوار غزه را تمام شده و این هشداری است که من به جهان می فرستم. جامعه بین المللی نه نوشیدنی آب و نه یک لیتر سوخت به ما نداده است و ما در این منطقه در یک بحران واقعی زندگی می‌کنیم.»


* احتمال آزادی ۱۰۰ گروگان از چنگ حماس قوت گرفته است
به گزارش «تایمز اسرائیل» هر سه شبکه تلویزیونی اصلی اسرائیل شامگاه جمعه به اظهارات یک مقام ارشد اسرائیلی اشاره کردند که گزارش‌ها مبنی بر پیشرفت قابل توجه در مورد توافق برای آزادی تعداد زیادی از گروگان‌هایی که در حال حاضر در غزه اسیرند را تایید کرده است.
در برخی از گزارش‌ها از احتمال آزادی حدود ۱۰۰ گروگان از دست حماس سخن به میان آمده است.
«تایمز اسرائیل» می‌گوید، با این حال، گرچه چنین گزارش‌هایی در هفته‌های اخیر رایج شده است، اما از زمانی که دو گروگان در ۲۰ اکتبر و سپس گروگان دیگری در ۲۲ اکتبر آزاد شدند، هیچ گروگان دیگری آزاد نشده است.
بنا به این گزارش، برخی از تحلیلگران اذعان دارند که هر چه بیشتر در باره گروگان‌ها در مطبوعات صحبت شود، احتمال تحقق آن کمتر می‌شود.
شبه نظامیان حماس تحت حمایت مالی و نظامی جمهوری اسلامی در ۷ اکتبر به اسرائیل حمله کردند، دستکم ۱۴۰۰ نفر را کشتند و بیش از ۲۴۰ نفر را به اسارت گرفتند. پس از آن قطر با هماهنگی ایالات متحده، مذاکرات میانجیگری با حماس و مقامات اسرائیلی بر سر آزادی گروگان‌ها را هدایت کرده است.
وزارت امور خارجه قطر در روز یکشنبه، ۱۴ آبان، گفته بود بدون برقراری یک «دوره آرامش» در غزه، میانجی‌های این کشور نمی‌توانند آزادی گروگان‌هایی را که حماس در غزه مخفی کرده است، تضمین کنند.
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز روز قبل از آن در دیدار با نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر برای تلاش‌های این کشور در مسیر تضمین خروج شهروندان آمریکایی و اتباع خارجی از غزه، آزادی گروگان‌ها، از جمله دو شهروند آمریکایی، قدردانی کرد.
مقامات آمریکایی گفته‌اند که ۱۰ آمریکایی که هنوز نام شان فاش نشده، ممکن است در میان بیش از ۲۴۰ گروگان‌هایی باشند که در غزه هستند، جایی که گمان می رود در شبکه گسترده تونل‌های حماس که اسرائیل «مترو» می‌خواند، اسیرند.


* هلال احمر فلسطین از قطع برق و آب بیمارستان غزه خبر داد
در خبرهای پیشین گزارش شد که نیروهای ارتش اسرائیل در نزدیکی بیمارستان‌های غزه در حال عملیات هستند و گزارش‌هایی مبنی بر انفجار در داخل یا نزدیک بیمارستان‌ها نیز منتشر شده بود.
اکنون هلال احمر فلسطین می‌گوید برق، اینترنت و آب بیمارستان اندونزی در شهر غزه قطع شده است.
نبال فرسخ، سخنگوی هلال احمر فلسطین می‌گوید که جراحان و پزشکان مجبورند از چراغ‌قوه برای انجام کارهای درمانی و نجات بیماران استفاده کنند.
او عصر امروز به بی‌بی‌سی گفت: «آنها در شرایطی کار خواهند کرد که هیچ پزشکی در کل دنیا نمی‌تواند در شرایط عادی هم کار آنها را بکند».
او همچنین هشدار داد که تمام خدمات در داخل بیمارستان تا چند ساعت دیگر «متوقف» خواهد شد زیرا تجهیزات آنها به زودی تمام می‌شود.


* تعداد قربانیان غیرنظامی حمله به غزه به «بیش از ۱۱ هزار نفر» رسید
وزارت بهداشت فلسطینی در غزه، تحت کنترل حماس، روز جمعه، ۱۹ آبان، اعلام کرد که تعداد قربانیان حملات ارتش اسرائیل به غزه در مجموع به ۱۱۰۷۸ نفر رسیده است.
بیش از ۴۵۰۰ نفر از این قربانیان را کودکان تشکیل می‌دهند.
بر اساس تازه‌ترین آمار از جنگی که تاکنون بیش از یک ماه طول کشیده است، این حملات بیش از ۲۷ هزار زخمی و مجروح نیز بر جای گذاشته است.
آمریکا و اتحادیه اروپا گروه افراطی حماس را که مورد حمایت جمهوری اسلامی است، سازمان تروریستی می‌دانند.


* حزب‌الله لبنان مرگ هفت نیروی خود در حملات اسرائیل را تایید کرد
گروه حزب‌الله لبنان، مورد حمایت جمهوری اسلامی، روز جمعه کشته شدن هفت نیروی خود در حملات هوایی اسرائیل را تایید کرد.
حزب‌الله بدون اشاره به محل کشته شدن شبه‌نظامیان خود گفته است «آنها شهدای راه بیت‌المقدس» بودند.
ارتش اسرائیل صبح روز جمعه از حمله به یک «سازمان در سوریه» خبر داده و گفته بود این گروه پشت حمله پهپادی روز گذشته به یک مدرسه در جنوب اسرائیل بود.
سازمان ناظر حقوق بشر سوریه، مستقر در لندن، می‌گوید اسرائیل پایگاه‌های حزب‌الله در خارج از شهر دمشق را هدف قرار داده است.
در مجموع، طی درگیری‌های پراکنده حزب‌الله با اسرائیل طی بیش از یک ماه گذشته، ۹۰ نفر در مناطق مرزی لبنان، شامل ۶۸ عضو حزب‌الله کشته شده‌اند. شش سرباز اسرائیلی و دو شهروند این کشور نیز در جریان حملات حزب‌الله جان باخته‌اند.
از زمان درگیری حماس و اسرائیل از ۱۵ مهرماه امسال، گروه حزب‌الله تقریبا هر روز درگیری‌هایی نظامی با نیروهای اسرائیلی در مناطق مرزی داشته است.
پیشتر اسرائیل و آمریکا به این گروه و دیگر شبه‌نظامیان نیابتی ایران هشدار داده بودند در صورت ورود به جنگ با اسرائیل، با پاسخی سهمگین مواجه خواهند شد.


* خروج هزاران فلسطینی باقی‌مانده در شمال غزه ادامه دارد
آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش اسرائیل در ارتباط با رسانه‌های عرب‌زبان، روز جمعه ۱۹ آبان با انتشار تصاویر و فیلم‌هایی از ادامه خروج هزاران فلسطینی باقی‌مانده در شمال غزه که در راه رفتن به سوی بخش جنوبی این باریکه هستند، نوشت که این تصاویر «پاسخ ملموس به مذاکرات و مطالبات اسرائیل» در این زمینه است.
آقای ادرعی به مردم غزه گفت: «به آن‌چه که رهبران حماس از هتل‌های خود در خارج یا از مخفی‌گاه‌های خود از شما می‌خواهند، توجه نکنید، آن‌ها خود و خانواده‌ خویش را نجات داده‌اند.»
گزارش‌های خبرگزاری‌ها از غزه حاکی است که هزاران تن از مردمی که در یک ماه اخیر در اطراف بیمارستان «الشفاء» و سایر بیمارستان‌های بخش شمالی غزه اطراق کرده بودند تا از بمباران‌های احتمالی اسرائیل در امان باشند، روز جمعه هر چه بیشتر در حال ترک این اماکن هستند.


* ارتش اسرائیل تایید کرد که نیروهایش در اطراف بیمارستان‌ها در غزه مشغول عملیات نظامی هستند
بعد از ساعت‌ها که گزارش‌هایی که از حمله اسرائیل به بیمارستان‌های مختلف منتشر شد، سخنگوی ارتش اسرائیل در مصاحبه با بی‌بی‌سی تایید کرد که نیروهای این کشور در اطراف بیمارستان‌ها مشغول انجام عملیات نظامی هستند.
پیتر لرنر سخنگوی ارتش این کشور به بی‌بی‌سی گفت:‌ «حماس به شکل استراتژیک انتخاب کرده که توانایی‌های تروریستی‌اش را زیر و اطراف بیمارستان‌ها قرار بدهد.»
به گفته این مقام نظامی، اسرائیل تلاش کرده تا از مردمی که به بیمارستان‌ها پناه برده‌اند بخواهد تا آنجا را ترک کنند.
دستکم در یک مورد، شاهدان عینی ظهر جمعه به بی‌بی‌سی گفتند که سربازان اسرائیلی با بلندگو در اطراف بیمارستان اطفال غزه دستور دادند که به جز کادر درمانی و بیماران، باقی بیمارستان را ترک کنند.
اما محمد ابوسلمیه، مدیر بیمارستان الشفا که بزرگترین مرکز درمانی سراسر غزه است، این ادعای اسرائیل را «دروغ محض» خواند.
او گفت که اسرائیلی‌ها به خوبی می‌دانند که زیر بیمارستان الشفا، مقر فرماندهی یا تونل‌های حماس قرار ندارد.
در ساعات اخیر گزارش‌های زیادی به دست بی‌بی‌سی رسیده که حاکی است تیراندازی در اطراف بیمارستان‌ها ادامه دارد و بیماران و کسانی که به این اماکن پناه برده‌اند، درون بیمارستان‌ها گیر افتاده‌اند.


* بلینکن: اقدامات اسرائیل برای به حداقل رساندن تلفات غیرنظامی کافی نیست
وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که از اقدامات اسرائیل برای به حداقل رساندن تلفات غیرنظامی «قدردانی» می‌کند، اما این اقدامات کافی نیست.
آنتونی بلینکن روز جمعه در دهلی‌نو پایتخت هند گفت که آمریکا پیشنهادهایی را به اسرائیلی‌ها ارائه کرده تا میزان کشته‌شدگان غیرنظامی حملات اسرائیل در غزه کاهش یابد.
او افزود که از جمله این پیشنهادها، «وقفه‌های بشردوستانه» در این حملات و «افزایش میزان کمک‌های ارسالی به غزه» است.
به گفته ارشدترین دیپلمات آمریکایی، تاکنون فلسطینیان «بسیار زیادی» جان خود را در حملات اسرائیل در غزه از دست داده‌اند و باید اقدامات بیشتری در این زمینه صورت گیرد.
پیشتر رئیس‌جمهور ترکیه از توافق با بلینکن برای افزایش کمک‌های ارسالی به غزه خبر داده است.
همزمان با این اظهارات بلینکن، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار تحقیق درباره حملات اسرائیل به غزه شده است.
جنگ اسرائیل و گروه افراطی حماس در غزه وارد دومین ماه خود شده و اسرائیل وعده داده که این گروه را که از سوی آمریکا و اروپا یک گروه تروریستی طبقه‌بندی شده، نابود کند.


* نماینده ایران در سازمان ملل: قصد گسترش این جبهه جنگ علیه اسرائیل را نداریم
یک روز پس از اظهار نظر وزیر خارجه جمهوری اسلامی درباره «اجتناب‌ناپذیر» بودن گسترش جنگ اسرائیل با گروه افراطی حماس، نماینده ایران در سازمان ملل تاکید کرد که حکومت ایران قصدی برای گسترش این جنگ «ندارد».
به‌رغم شواهد گسترده از سازمان‌دهی و تجهیز نیروهای شبه‌نظامی منطقه توسط جمهوری اسلامی و تهدید اخیر وزیر خارجه ایران درباره ورود شبه‌نظامیان منطقه به جنگ غزه، نماینده ایران در سازمان ملل مدعی شده است ایران تنها «تامین مالی» این گروه‌ها را بر عهده دارد و آنها را هدایت نمی‌کند.
در حالی که ایالات متحده و اتحادیه اروپا حماس را گروهی تروریستی می‌دانند، تهران هرگز کمک‌های خود به این گروه را تکذیب نکرده است.
اظهارات امیرسعید ایروانی، نماینده جمهوری اسلامی، در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان که پنج‌شنبه شب، ۱۸ آبان، پخش شد درباره تامین مالی گروه‌های شبه‌نظامی منطقه در حالی است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه، پیشتر در واکنش به اتهامات علیه جمهوری اسلامی در کمک به سازمان‌دهی حمله حماس به اسرائیل مدعی شده بود ایران تنها «حمایت معنوی و تبلیغاتی» از شبه‌نظامیان منطقه می‌کند.
با این‌ حال، آقای امیرعبداللهیان روز پنج‌شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای قطری خود اسرائیل را تهدید به ورود نیروهای شبه‌نظامی منطقه به جنگ کرد.
او گفت: «به ‌دلیل گسترش شدت جنگ علیه ساکنان غیرنظامی غزه، اکنون گسترش دامنه جنگ اجتناب‌ناپذیر شده است.»
از طرفی، اسماعیل قاآنی فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران از ۱۵ مهرماه، همزمان با تهاجم حماس به اسرائیل، در لبنان حضور دارد.
آقای ایروانی در مصاحبه خود با شبکه سی‌ان‌ان آمریکا در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه آیا ایران در حملات همزمان حزب‌الله، حوثی‌های شیعه یمن و گروه‌های نیابتی در سوریه و عراق، علیه آمریکا و اسرائیل دست دارد، مدعی شد به رغم حمایت‌های مالی جمهوری اسلامی از حماس و دیگر گروه‌ها، تهران آنها را هدایت نمی‌کند.
او در ادامه اذعان کرد که «هماهنگی‌ و همکاری» وجود دارد، اما ایران هدایت هیچ عملیاتی را انجام نمی‌دهد.
او ماهیت ارتباط ایران با گروه‌های نیابتی را به نقش حمایت آمریکا از اسرائیل تشبیه کرد: «ما به صراحت گفته‌ایم که ایران در هیچ حمله‌ای علیه نیروهای آمریکایی در منطقه دخالت ندارد. هرگونه حمله به نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق تصمیم خود آنها (شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی) و تحت هدایت خودشان است.»
اظهارات ایروانی در روزی منتشر شد که آمریکا به یک انبار تسلیحات سپاه پاسداران و گروه‌های نیابتی‌اش در شرق سوریه حمله هوایی انجام داد.
در پی این حملات، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده اعلام کرد که این «حمله دقیق» پاسخی به «یک سلسله حملات علیه پرسنل آمریکایی در عراق و سوریه توسط وابستگان سپاه قدس ایران» بوده است.
نیروهای ایالات متحده و ائتلاف از ۱۵ مهرماه دست‌کم ۴۶ بار در سوریه و عراق هدف حملات پهپادهای و موشکی قرار گرفته‌اند.
ایروانی می‌گوید هیچ «مکالمه مستقیمی» درباره مهار درگیری در اسرائیل با همتای آمریکایی خود در سازمان ملل نداشته است.
او مدعی شد، جمهوری اسلامی تاکید دارد که «ما این جبهه جنگ را گسترش نمی‌دهیم و برای آرام کردن متحدان خود در منطقه تلاش می‌کنیم».
او گفت دیگران هم باید سهم خود را انجام دهند: «در صورت ادامه جنگ در غزه، درگیری همچنان می‌تواند گسترش یابد.»
آقای ایروانی همچنین در واکنش به سوال موکد سی‌ان‌ان پیرامون حمایت ایران از قتل ۱۴۰۰ شهروند اسرائیلی در حمله ۱۵ مهرماه حماس گفت: «این سوال باید از حماس پرسیده شود. ایران مستقیماً در این حمله نه دخالتی داشته، نه مشورتی کرده و نه جزئیات قبلی در مورد این عملیات داشت.»
ایروانی گفت: «جنگ است دیگر. این جنگی است که ۷۵ سال پیش آغاز شده است. اگر ما بودیم، نه. ما این کار را نمی‌کردیم.»
سی‌ان‌ان قبلاً گزارش داده بود که گروه‌های مورد حمایت ایران در حال برنامه‌ریزی برای افزایش حملات به نیروهای آمریکایی در خاورمیانه هستند، زیرا ایران به دنبال سوء استفاده از واکنش‌های منفی در منطقه به حمایت آمریکا از اسرائیل در جنگ غزه است.


منابع خبرها: صدای آمریکا، رادیو فردا، بی‌بی‌سی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024