جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 08.11.2023, 20:29

وزرای گروه ۷ خواهان «وقفه» در جنگ غزه شدند


* تلاش مستقیم سازمان ملل برای آزادی گروگان‌ها از دست حماس
آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید این نهاد مستقیما برای آزادی گروگان‌هایی که گروه حماس در روز هفتم اکتبر در جریان حمله به اسرائیل گرفته، دخالت دارد و در حال مذاکره است.
آقای گوترش امروز به خبرگزاری رویترز گفت که: «ما موظفیم برای تضمین آزادی گروگان‌ها هر آنچه در توان داریم انجام دهیم».
او همچنین از نقش «بسیار مثبت» قطر در این مذاکرات یاد کرد و گفت: «ما در برابر حماس امتیازی در دست نداریم اما کشورهایی هستند که ظرفیت اثرگذاری بر این فرآیند را دارند».
«مصر هم بسیار فعال است. دیگران هم تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند. ما با مقام‌های اسرائیل هم در تماسیم. این بسیار مهم و ضروری است که همه گروگان‌ها فورا و بدون قید وشرط رها شوند».
دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین با اشاره به ادامه جنگ اسرائیل-غزه گفته که: «این که همگان هر روز تصاویر هولناک از نیازهای اولیه و انسانی فلسطینیان را ببینند برای اسرائیل در چشم جامعه جهانی سودمند نیست».
آقای گوترش همچنین در گزارشی از وضعیت ارسال کمک‌‌ها به غزه گفته و تصریح کرده در ۱۸ روز گذشته ۶۳۰ کامیون حاوی اقلام ضروری و انسان دوستانه به غزه رسیده است. این آمار در مقایسه با ۵۰۰ کامیونی که قبل از آغاز جنگ هر روز وارد این منطقه می‌شد بسیار کمتر است.
به گفته دبیرکل سازمان ملل متحد «رایزنی‌های جدی و حساسی» برای «موثرتر شدن ارسال کمک‌ها» به غزه در جریان است اما آنچه تاکنون از مرز مصر وارد غزه شده «هم ناچیز و هم بسیار با تاخیر» بوده است.


* منابعی از آزادی ۱۲ گروگان توسط حماس خبر می‌دهند
یک منبع آگاه از در جریان بودن مذاکراتی برای آزادی چند نفر از گروگان‌هایی که حماس در جریان حمله روز هفتم اکتبر گرفته است، به بی‌بی‌سی گفته و خبر داده که مقدماتی برای آزادی ۱۲ نفر از گروگان‌ها - که نیمی از آنها آمریکایی‌اند - در جریان است و ممکن است در ازای یک توقف انسان‌دوستانه ۳ روزه در غزه، حماس این ۱۲ نفر را به زودی آزاد کند.
رشدی ابوالعوف، خبرنگار بی‌بی‌سی در غزه می‌گوید توقف انسان‌دوستانه به حماس فرصت خواهد داد که این گروگان‌ها را آزاد کند و به مصر هم فرصت خواهد داد تا کمک‌های انسان دوستانه را هم به جنوب و هم به شمال غزه برساند.
آن طور که این منبع آگاه به بی‌بی‌سی گفته مبحث اصلی در حال حاضر مدت زمان این توقف و وضعیت فعلی در شمال غزه است که شاهد سنگین‌ترین نبردها در جنگ اسرائیل-غزه است.
همزمان آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هم از نقش داشتن این سازمان در مذاکرات آزادی گروگان‌ها خبر داده است که جزییات اظهارات او را به زودی در همینجا برایتان منتشر خواهیم کرد.


* کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل: هم اسرائیل هم حماس مرتکب جنایت جنگی شده‌اند
کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید که هم اسرائیل و هم حماس مرتکب «جنایت جنگی» شده‌اند.
فولکر تورک امروز (چهارشنبه، ۱۷ آبان) در گذرگاه رفح گفت: «بی‌رحمی‌هایی که گروه‌های مسلح فلسطینی در هفتم اکتبر مرتکب شدند شنیع بود، جنایت جنگی بود، همانطور که آزاد نکردن گروگان‌ها هم جنایت جنگی است.»
او افزود: «مجازات جمعی فلسطینی‌ها به دست اسرائیل هم جنایت جنگی است، همانطور که جابجا کردن اجباری و غیرقانونی شهروندان هم جنایت جنگی است.»
آقای تورک درباره امدادرسانی به غزه گفت: «رشته حیات غزه ناعادلانه و ظالمانه باریک شده است.»
او خواستار توافق برای آتش‌بس فوری شد و گفت اینجا مسئله حقوق بشر مطرح است، «رساندن کمک کافی به غزه، آزاد کردن گروگان‌ها و پایان پایدار اشغال».
آقای تورک گفت که «ما به پرتگاه خطرناکی افتاده‌ایم. عمل یک طرف توجیه‌کننده عمل طرف مقابل نیست.»


* الی کوهن: جنگ اسرائیل برای محو حماس از نوار غزه نبرد جهان آزاد است
وزیر خارجه اسرائیل می‌گوید جنگ اسرائیل برای محو گروه حماس از نوار غزه «نبردجهان آزاد است».
الی کوهن که روز چهارشنبه در جمع قانونگذاران پارلمان اروپا در بروکسل، پایتخت بلژیک، سخنرانی می‌کرد، اظهار داشت: «اسرائیل نه فقط از سوی گروه حماس، بلکه از سوی سایر گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه که از سوی جمهوری اسلامی ایران- تامین‌کننده شماره یک ترور در جهان- پشتیبانی می‌شوند مورد حمله قرار است».
گزارش خبرگزاری فرانسه حاکی است وزیر خارجه اسرائیل از سوی چند شهروند این کشور همراهی می‌شد که بستگان آن‌ها در جریان حمله روز ۱۵ مهر حماس به شهرها و شهرک‌های اسرائیلی به گروگان گرفته شده‌اند.
آقای کوهن پس از این‌که حماس را «هیولا» خواند و خواستار کمک بین‌المللی برای آزادی بیش از ۲۴۰ گروگان اسرائیلی شد، با اورسلا فن در لاین رئیس کمیسیون اروپا وارد مذاکره شد.
در جریان تهاجم حماس، بیش از ۱۴۰۰ اسرائیلی کشته شده‌اند. این کشور هم ظرف یک ماه گذشته مرتبا نوار غزه را بمباران و گلوله‌باران کرده که به گفته اداره بهداشت غزه- تحت کنترل حماس- بیش از ۱۰ هزار کشته برجای گذاشته است.


* تأکید وزیر خارجه بریتانیا بر حمایت کشورش از راه حل دو کشوری
جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، در پایان نشست وزیران خارجه گروه جی-۷ در توکیو گفت در کوتاه مدت حضوراسرائیل در غزه به دلیل عملیات نظامیانش در این باریکه، اجتناب‌ناپذیر است و در این دوره مسئولیت امنیتی آن‌جا را در دست خواهد داشت، اما به محض آن‌که شرایط فراهم شود، باید حرکتی برای حضور «یک کادر رهبری صلح‌خواه» در این منطقه انجام شود.
آقای کلورلی تأکید کرد که بریتانیا از راهکار «دو کشوری» (تشکیل کشور مستقل فلسطین در کنار اسرائیل) حمایت می‌کند.
نشست وزیران خارجه جی-۷ در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه تشکیل شده بود.
وزیر خارجه ژاپن که میزبان نشست بود، هفته گذشته از منطقه از جمله اسرائیل دیدار کرده بود.


* استدلال آنتونی بلینکن درباره دلایل مخالفت با آتش‌بس
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در نشست پایانی توکیو با تأکید بر اینکه همه ما می‌خواهیم هرچه سریع‌تر به این درگیری پایان دهیم و رنج غیرنظامیان را به حداقل برسانیم،‌ دلایل مخالفت با آتش‌بس را تشریح کرد.
آقای بلینکن گفت: «کسانی که خواهان آتش‌بس فوری هستند، باید توضیح دهند که چگونه با وضعیت غیرقابل تصور کنونی و در شرایطی که حماس بیش از ۲۰۰ تن از مردم اسرائیل را ربوده، مقابله شود».
وزیر خارجه آمریکا با اشاره تلویحی به سخنان رهبران حماس در روزهای اخیر، گفت «آن‌ها خود گفته‌اند که اگر بتوانند بارها و بارها حملاتی شبیه حمله روز ۷ اکتبر (۱۵ مهر) را تکرار خواهند کرد.
اشاره وزیر خارجه آمریکا به سخنان غازی حمد، از سران حماس بود که هفته گذشته به یک شبکه تلویزیونی در لبنان گفت اگر بتوانیم بارها و بارها حملات مشابه را علیه اسرائیل عملی خواهیم کرد.
وزیر خارجه آمریکا در توکیو افزود باید اطمینان یافت که غزه دیگر به عنوان بستری برای تروریسم یا سایر حملات خشونت‌آمیز مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. او تأکید کرد که نوار غزه دیگر نمی‌تواند تحت اداره حماس به حیات خود ادامه دهد وگرنه به سادگی رویدادهایی مانند حمله ماه گذشته آن تکرار خواهد شد.
آقای بلینکن تصریح کرد: «صلح و امنیت پایدار به مفهوم عدم اشغال دوباره غزه پس از پایان این درگیری است و هیچ تلاشی برای محاصره غزه یا کاهش قلمرو آن صورت نمی‌گیرد».
او افزود که آمریکا با راندن فلسطینیان از این باریکه مخالف است و «از سران اسرائیل هم شنیده که قصدی برای اشغال دوباره غزه ندارند».


* اسرائیل می‌گوید در پنجمین روز بازگشایی مسیر امن خروج از غزه هزاران نفر عازم جنوب شدند
ارتش اسرائیل گفته است که مسیر خروج غیرنظامیان از شهر غزه امروز نیز به مدت چهار ساعت باز شد تا آنان بتوانند از شمال عازم جنوب نوار غزه شوند.
این پنجمین روز متوالی است که اسرائیل گشایش مسیر امنی را برای خروج ساکنان منطقه شمالی غزه به سمت جنوب اعلام می‌کند.
آویچای آدرایی، سخنگوی عرب زبان ارتش اسرائیل گفته است از ساعت ۱۰ صبح امروز، هزاران نفر در واکنش به «تقاضا و درخواست» ارتش به سمت جنوب حرکت کردند.
او پیشتر در پستی در ایکس خطاب به ساکنان شمال غزه گفته بود: «برای امنیت خود، امروز تا ساعت دو بعد از ظهر از زمان باقی مانده برای حفاظت از خود و اعضای خانواده خود استفاده کنید.»
سازمان ملل گفته است که روز گذشته، ۱۵هزار نفر از این مسیر عازم جنوب شدند در حالی که تعداد آنان در روزهای دوشنبه و یکشنبه به ترتیب ۵ هزار و ۲ هزار نفر بود.
با وجود اینکه چند هزار تن از ساکنان شهر غزه این محل را ترک کرده‌اند، گفته می‌شود که ممکن است هنوز چند صد هزار نفر در این منطقه باقی مانده باشند.
روز گذشته حماس گفت که هنوز ۶۰۰ هزار نفر غیرنظامی در شمال غزه هستند.


* اعلام موضع اعضای گروه ۷ درباره جنگ حماس- اسرائیل
دیپلمات‌های ارشد اعضای گروه هفت پس از نشستی فشرده در توکیو، در قبال جنگ اسرائیل و حماس اعلام موضع کردند.
بر این اساس،‌ اعضا ضمن محکوم کردن حماس، از «حق اسرائیل برای دفاع از خود» حمایت کرده و خواستار «وقفه‌های بشردوستانه» با هدف سرعت بخشیدن به روند کمک‌رسانی به غیرنظامیان غزه شدند.
وزیران خارجه گروه هفت کشور صنعتی، موسوم به جی-۷ که در توکیو در ژاپن گردهم آمده بودند، در پایان نشست روز چهارشنبه خود از ایران خواستند از حمایت از حماس و اقدامات دیگری که خاورمیانه را بی‌ثبات می‌کند، از جمله حمایت از حزب‌الله لبنان و سایر عوامل غیردولتی خودداری کند.
این بیانیه ایران را فراخواند از نفوذ خود بر گروه‌های اقماری‌اش برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه بهره گیرد.
بیانیه پایانی نشست وزیران خارجه آمریکا، کانادا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن همچنین سازمان حماس را محکوم کرد و خواستار آزادی تمامی ربوده‌شدگان شد. اعضای جی-7 که همگی متحد اسرائیل هستند، از حق دفاع اسرائیل حمایت کردند. این بیانیه درخواستی برای آتش‌بس در جنگ جاری عنوان نکرده است.


* وزرای گروه ۷ خواهان اقدام فوری برای «وقفه» در جنگ شدند
وزرای خارجه ۷ کشور صنعتی امروز در توکیو ملاقات کردند و در بیانیه‌ای مشترک خواهان «وقفه» در جنگ شدند.
گروه هفت در این بیانیه خواستار «اقدام فوری» برای امدادرسانی به این باریکه شدند و تاکید کردند که برای «رسیدگی به بحران انسانی رو به وخامت» از «وقفه‌» در جنگ و ایجاد «گذرگاه‌های بشردوستانه برای تسهیل کمک‌های فوری و انتقال غیرنظامیان» حمایت می‌کنند.
آنها همچنین خواهان آزادی گروگان‌ها شدند.
در واقع گروه هفت در این بیانیه بر وقفه‌های کوتاه مدت و نه آتش‌بس کامل تاکید کرده است.
بنیامین نتانیاهو تاکنون درخواست‌ها برای آتش‌بس را رد کرده است. به گفته او، این به حماس اجازه خواهد داد خود را سازماندهی کند. نخست‌وزیر اسرائیل اما گفت «وقفه کوتاه تاکتیکی» را در نظر خواهد گرفت.
بیانیه مشترک آمریکا، بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و اتحادیه اروپا، دومین بیانیه این گروه از زمان آغاز جنگ در ماه گذشته است.
آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هم برای شرکت در اجلاس گروه هفت به توکیو رفته است.
او پس از انتشار بیانیه مشترک در نشستی مطبوعاتی گفت آمریکا مخالف اشغال دوباره غزه پس از جنگ از سوی اسرائیل است.


* توضیح وزیر اسرائیلی درباره آینده غزه
ران درمر، وزیر امور راهبردی اسرائیل، سه‌شنبه شب به شبکه اسکای‌نیوز بریتانیا گفت در پایان جنگ و در آینده سیاسی غزه، فلسطینیان بر این باریکه حکمرانی خواهند کرد.
آقای درمر اما افزود «باید محدودیت‌هایی در اختیارات کشور آینده فلسطین وجود داشته باشد و هر چند آن‌ها باید از تمامی اختیارات برای اداره امور خود برخوردار باشند اما این شامل آن بخش از اختیاراتی نیست که ممکن است دوباره تهدیدی برای اسرائیل باشد».
وزیر راهبردی اسرائیل از دولتمردان نزدیک به بنیامین نتانیاهو محسوب می‌شود که در کنار نخست‌وزیر اسرائیل یکی از ۵ عضو کابینه اضطراری جنگی این کشور از یک ماه گذشته است.
سخنان او پس از آن بیان شد که بنیامین نتانیاهو برای اولین بار از شروع جنگ گفت اسرائیل «تا زمانی نامعلوم» باید اختیارات امنیتی باریکه غزه را در دست داشته باشد.
آقای نتانیاهو دوشنبه‌شب به شبکه آمریکایی ای‌بی‌سی گفت وضعیتی که بر غزه حاکم بود، تکرار نخواهد شد و آنجا نباید دیگر تهدیدی برای زندگی مردم اسرائیل باشد. به گفته او «دیدیم که وقتی این مسئولیت امنیتی در دست ما نبود، چه اتفاقی افتاد».
بنیامین نتانیاهو در آن سخنان به لزوم کنترل امنیتی اشاره کرد، اما از اداره سیاسی و اقتصادی و سایر امور این باریکه با جمعیت دو میلیون نفری آن سخنی نگفت.
اسرائیل ۱۸ سال پیش در زمان نخست‌وزیری آریل شارون، پس از ۳۸ سال حضور در غزه که از آغاز جنگ موسوم به «شش روزه» در سال ۱۹۶۷ برقرار شده بود، این باریکه را بدون دستیابی به هیچ نوع توافقی با فلسطینیان ترک کرد.
در آن زمان جنبش فتح و سازمان آزادی‌بخش فلسطین که وابسته به تشکیلات خودگردان بودند، کنترل غزه را در دست داشتند.
حماس اما یک سال بعد با پیروزی در انتخابات پارلمانی، در یک کودتای خونین و پرتلفات، جنبش فتح را از قدرت در آن باریکه اخراج کرد و تا کنون حاکمیت این نواره را حفظ کرده است.


* تأکید مقام عربستانی بر منتفی نبودن عادی‌سازی رابطه با اسرائیل
با گذشت یک ماه از جنگ حماس و اسرائیل، وزیر امور سرمایه‌گذاری عربستان می‌گوید مذاکرات عادی‌سازی رابطه این کشور با اسرائیل «همچنان روی میز است».
به گزارش بلومبرگ، خالد بن‌عبدالعزیز الفالح، روز چهارشنبه در نشستی در کنفرانس اقتصادی سنگاپور گفت اصل عادی‌سازی رابطه با اسرائیل به قوت خود باقی است و «همیشه به راه‌حل مسالمت‌آمیز مسئله فلسطین مشروط بوده است».
به گفته این مقام عربستانی، عقب‌نشینی اخیر در مذاکرات حول این موضوع، روشن می‌کند که چرا عربستان اصرار دارد راه حل نزاع فلسطینی بخشی از روند عادی‌سازی گسترده در خاورمیانه باشد.
در طول یک ماهِ پیش از حمله حماس به اسرائیل، که به اعلان جنگ این کشور علیه حماس در غزه منجر شد، مذاکرات میان اسرائیل، آمریکا و عربستان برای عادی‌سازی رابطه این دو متحد واشینگتن به اوج خود رسیده و دو وزیر اسرائیلی در کمتر از یک هفته به عربستان سفر کردند.
الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، اواخر تابستان امسال ارزیابی کرد که برقراری رابطه رسمی کشورش با عربستان ظرف چند ماه نهایی شود. اما وضعیت جنگی میان حماس و اسرائیل، این تلاش‌ها را تعلیق کرد.
به نوشته بلومبرگ، در نشست اقتصادی سنگاپور در پاسخ به این پرسش که آیا عربستان از ابزارهای اقتصادی مانند بهای نفت برای دستیابی به آتش‌بس استفاده خواهد کرد یا نه، آقای الفالح با خنده پاسخ داد: «این موضوع روی میز نیست. عربستان می‌کوشد صلح از راه مذاکره بدست آید».
حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان تهران، در روزهای گذشته از لزوم بستن تنگه هرمز و قطع صادرات نفت عربستان و کشورهای دیگر به آمریکا و سایر حامیان اسرائیل حمایت کرده بود.
وزیر سرمایه‌گذاری سعودی افزود «حقوق بنیادین ملت فلسطین مانند داشتن کشور و زندگی در صلح از آنها گرفته شده و زمان آن است که از وضعیت جاری برای حل این معضل استفاده شود».
او گفت کشورش در روزهای آینده مذاکرات جداگانه‌ای به صورت کنفرانس‌های منطقه‌ای با کشورهای عرب، آفریقایی و دولت‌های اسلامی با هدف صلح در نزاع اسرائیلی- فلسطینی برگزار خواهد کرد.
برخی از مقامات اسرائیلی در یک ماه جنگ کشورشان علیه حماس گفته‌اند که هنوز به عادی‌سازی رابطه با عربستان در پایان این وضعیت امیدوار هستند.


* تمجید نتانیاهو از پیشرفت عملیات ارتش در غزه
یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، سه‌شنبه‌شب گفت کشورش اطلاع دارد که یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه که در تونل‌های زیرزمینی پنهان شده، ارتباط خود را، به دلیل نگرانی از احتمال دسترسی اسرائیل به او با فرماندهان حماس قطع کرده است. آقای گالانت اما تأکید کرد که اسرائیل او را خواهد یافت.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هم سه‌شنبه در میان شماری از نظامیان کشورش که در عملیات غزه حضور دارند و برای ساعاتی به اسرائیل بازگشته بودند، گفت عملیات زمینی به خوبی پیش می‌رود و کارشناسان نظامی آمریکایی‌ با «تحسین» از عملیات ما سخن گفته‌اند.
با این حال، دریابان دانیل هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، سه‌شنبه شب در آغاز دومین ماه از جنگ با حماس گفت «ما کشتار هولناک و مسئولیت حماس را به همگان یادآوری کرده و تأکید داریم که هنوز راهی طولانی در برابر خود داریم».
این سخنگوی ارتش اسرائیل در ادامه گفت: «ما در حال حرکت به جلو هستیم، فرماندهان ارتش بر انهدام حماس و بازگرداندن ربوده‌شدگان تمرکز دارند،‌ اما برای هر احتمالی چه در شمال (از ناحیه حزب‌الله و نیروهای فلسطینی مستقر در جنوب لبنان) و چه دریای سرخ (از ناحیه حوثی‌ها در یمن) آماده هستیم.»


* تأیید کشته‌شدن دو نظامی دیگر اسرائیل در غزه
در آغاز دومین ماه از جنگ حماس و اسرائیل، ارتش اسرائیل چهارشنبه ۱۷ آبانماه از کشته‌شدن دو نظامی دیگر خود خبر داد.
با مرگ یعکوو عُزِری، سرباز دوره ذخیره و یوناتان حاتسور از واحد «شلداگ» که سه‌شنبه شب در بخش شمالی غزه کشته شد، شمار سربازان کشته شده اسرائیل از آغاز ورود زمینی به غزه در ۱۲ روز پیش، به ۳۲ تن رسید. بنا به اعلام ارتش اسرائیل سه تن دیگر از همقطاران یعکوو عزری هم زخمی شدند.
در روز حمله حماس در ۱۵ مهر هم، ۳۱۸ نظامی کشته شدند، که بیشترین شمار تلفات نظامی در تاریخ اسرائیل در یک دوره کوتاه است.
ارتش اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کرد نظامیانش «در عمق باریکه غزه» به عملیات ادامه می‌هند، «خرابکاران را از بین برده» و هواپیماهای جنگی را برای حمله به «زیربناهای تروریستی» هدایت می‌کنند.
ارتش اسرائیل از زمان آغاز جنگ اسامی ۳۵۰ نظامی کشته شده را منتشر کرده است که اکثر آنها در حمله حماس در روز ۷ اکتبر جان خود را از دست دادند.
معمولا ماموریت‌های حساس از جمله عملیات شناسایی و گردآوری اطلاعات در پشت خط جبهه دشمن و منطقه فعالیت آن به نیروهای ویژه ارتش اسرائیل سپرده می‌شود.


* حمایت خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی از «ابتکار» جو بایدن
خانواده‌های اسرائیلی‌های ربوده‌شده توسط حماس روز چهارشنبه ۱۷ آبانماه با انتشار بیانیه‌ای از «ابتکار» جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای وقفه چند روزه در جنگ برای آزادی شماری از ربوده‌شدگان حمایت کردند.
به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ستادی که از سوی این خانواده‌ها برپا شده در بیانیه خود از دولت بنیامین نتانیاهو خواست بر اساس اصل وقفه در جنگ در برابر رهایی ربوده‌شدگان، به دولت آمریکا و دیگران فرصت دهد که ابتکار خود را پیش ببرند.
این ستاد با این حال، تأکید کرده که موافقت احتمالی اسرائیل با وقفه در جنگ که تنها به «مذاکرات بی‌حاصل منجر شده و رهایی عزیزان ما را در پی نیاورد»، مورد تأیید خانواده‌ها نیست و «یک جنگ روانی» از سوی دشمن علیه خانواده‌ها محسوب می‌شود.
با این حال، شماری از اعضای این خانواده‌ها با حضور در رسانه‌های اسرائیل از اینکه دولت بنیامین نتانیاهو این ابتکار را رد کرده، انتقاد کرده و گفتند به قضاوت دولتمردانی که نتوانستند امنیت مردم خود را تأمین کنند، در پیشبرد هدف بازگرداندن گروگان‌ها، اعتمادی ندارند.
خانواده‌های ۲۴۱ تن از ربوده‌شدگان و بیش از ۱۴۰۰ کشته ناشی از حمله حماس، سه‌شنبه‌شب در «دیوار ندبه» در اورشلیم آیین ویژه‌ای در پایان نخستین ماه از این بحران برگزار کردند.
آیین‌های متعدد یادبود کشته‌ها و آرزو برای بازگشت ربوده‌شدگان روز سه‌شنبه با یک دقیقه سکوت در بسیاری از اماکن اسرائیل، مانند «کنست»، مجلس این کشور، برگزار شد.
دولت اسرائیل ادعا می‌کند که حماس طرحی جدی برای رهایی گروگان‌ها ندارد و تنها می‌خواهد با این «ادعاها»، برای خود «زمان بخرد».


* استعفای یکی از وزیران کابینه سایه بریتانیا به دلیل «حمایت قوی» از لزوم آتش‌بس در غزه
عمران حسین، نماینده حزب کارگر بریتانیا، به دلیل تمایل به «حمایت قوی از آتش‌بس» در غزه از تیم وزیران در سایه سر کی‌یر استارمر استعفا داده است.
آقای حسین که از وزیران کابینه سایه حزب کارگر است گفت که به طور کلی همچنان به رویکردهای حزب کارگر متعهد است، اما دیدگاه او در مورد غزه «به طور اساسی» با موضعی که کی‌یر استارمر، رهبر حزب کارگر اتخاذ کرده، متفاوت است.
آقای حسین در نامه استعفایش گفته است که می‌خواهد در کنار سازمان ملل متحد و چندین سازمان خیریه، «حامی قوی» آتش‌بس باشد و آن را «برای پایان دادن به خونریزی ضروری» می‌داند. اما رهبر حزب کارگر استدلال کرده است که آتش‌بس به حماس اجازه می‌دهد حملات بعدی را انجام دهد و به نظر او «تنها رویکرد معتبر» درخواست توقف بشردوستانه برای کمک‌رسانی به غزه است.


منابع خبرها:‌ رادیو فردا،‌ بی‌بی‌سی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024