جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 07.11.2023, 13:14

موضوع آتش‌بس در غزه در اجلاس گروه هفت


* انفجارها در خان یونس و رفح در جنوب نوار غزه ده‌ها کشته بر جا گذاشت
به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات درمانی در غزه که تحت کنترل است حماس نوشت که دستکم ۲۳ نفر در دو انفجار جداگانه در شهرهای رفح و خان یونس کشته شدند.
خبرگزاری رسمی فلسطینی وفا هم گزارش داد که دستکم ۱۲ نفر در خان یونس و ۲۵ نفر در رفح کشته شدند.
صدها هزار نفر از مردم غزه پس از هشدار اسرائیل از شمال این باریکه به جنوب آن گریختند.
جرمی بوئن سردبیر بخش بین‌الملل بی‌بی‌سی در تحلیلی می‌گوید که حملات اسرائیل به نیمه جنوبی نوار غزه در حالی رخ می‌دهد که ارتش گفته است این مناطق «امن‌تر» است اما «به آنجا نیز حمله می‌کنند».
ارتش اسرائیل هنوز درباره حملات به خان یونس و رفح اظهارنظری نکرده اما تایید کرده است که عملیاتش در غزه در شبانه‌روز گذشته ادامه داشته است.
ابوجهاد، یکی از ساکنان خان یونس در جنوب نوار غزه به بی‌بی‌سی گفت که در خواب بود که حملات شبانه آغاز شد، پس از آن خانه‌های اطرافش تخریب شد و ساکنان در زیر آوار گیر افتادند. او می‌گوید مردم اینجا «منتظر مرگ نشسته‌اند».


* اسرائیل می‌گوید یک پایگاه حماس در شمال نوار غزه را تصرف کرده است
ارتش اسرائیل در تازه‌ترین گزارش خود از جنگ در غزه اعلام کرد نیروهای ارتش اسرائیل یک پایگاه حماس در شمال نوار غزه را در دست گرفته‌اند و مقادیری موشک‌ و پرتابگرهای ضدتانک وسلاح‌ها در آن کشف کرده‌اند.
ارتش اسرائیل می‌گوید نیروهای حماس در ساختمانی در نزدیکی بیمارستان القدس در شهر غزه مستقرند.
اسرائیل می‌گوید که در پی یک حمله هوایی «انفجار ثانویه قابل توجهی» رخ داده که نشان می‌دهد «انبار تسلیحات حماس در یک منطقه غیرنظامی» بوده است. ارتش اسرائیل روشن نکرده است که محل این انبار تسلیحات کجا بود.
در همین حال بی‌بی‌سی تصاویری از یک حمله هوایی اسرائیل در خان یونس در جنوب نوار غزه دریافت کرده است که به زودی آن را منتشر خواهد کرد.
مقام‌های درمانی در غزه که در کنترل حماس است می‌گویند که بیش از ۱۰ هزار نفر از زمان آغاز عملیات اسرائیل در ۷ اکتبر در پی حملات حماس کشته شده‌اند.
اسرائیل حماس را سازمانی تروریستی می‌‌خواند و می‌گوید «اطلاعاتی که از سوی یک سازمان تروریستی منتشر می‌شود باید محتاطانه بررسی شود.»
اما ریچارد برنان، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی، می‌گوید این آمار قابل اعتمادند. به گفته او این سازمان «اطمینان دارد که سیستم مدیریتی که وزارت بهداشت غزه در طول سال‌های گذشته راه‌اندازی و برقرار کرده است می‌تواند از تحلیل و بررسی‌ها سربلند بیرون بیاید. اطلاعات آنها در طول این سال‌ها کاملا معتبر بوده است».


* درخواست دوباره ارتش اسرائیل برای تخلیه شمال غزه
سخنگوی ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای به زبان عربی، بار دیگر از ساکنان بخش شمالی غزه خواست برای «حفظ امنیت خود» به سوی جنوب این باریکه بروند.
این بیانیه نوشته است: «اگرچه حماس به تضعیف کوشش‌های بشردوستانه جاری به نفع شما، ادامه می‌دهد و از شما به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند، ارتش اسرائیل بار دیگر به شما امکان می‌دهد در ساعت ۱۰ تا ۱۴ امروز از جاده صلاح‌الدین برای رفتن به سمت جنوب استفاده کنید.»
اسرائیل خواهان رفتن مردم به بخش پایین‌تر از جایی است که «وادی غزه» نامیده می‌شود. ارتش اسرائیل از آغاز این هفته اعلام کرده که غزه عملا به دو بخش تقسیم شده است: شمالی و جنوبی.
آویخای ادرعی، مسئول در سخنگوی ارتش اسرائیل در ارتباط با رسانه‌های عرب‌زبان، در توئیتر بخش عربی ارتش، فیلمی از خروج مردم از بخش شمالی غزه را در حالی که پارچه سفیدی را سردست گرفته‌اند، منتشر کرد و نوشت مردم غزه بدانند که سران حماس پیشاپیش از جان خود مراقبت کرده‌اند.


* گزارشی از نامه انتقادی شماری از کارمندان وزارت خارجه آمریکا از رویکرد دولت در قبال جنگ
وبسایت پولیتیکو گزارش داده که شماری از کارمندان وزارت خارجه آمریکا در یادداشتی از نحوه مدیریت این کشور در ارتباط با جنگ حماس و اسرائیل انتقاد کرده و خواهان آن شده‌اند که دولت واشینگتن انتقاد از اسرائیل را به صورت آشکار مطرح کند.
براساس مطلبی که روز دوشنبه در پولیتیکو منتشر شده، این گروه از کارمندان این وزارت‌خانه که رده آن‌ها «متوسط» و یا «پایین» توصیف شده، دو درخواست کلیدی دارند؛ حمایت از آتش‌بس و متعادل کردن پیام‌های خصوصی و آشکار در قبال اسرائیل، از جمله لزوم بیان انتقاد از تاکتیک‌های نظامی و نحوه برخورد این کشور با فلسطینیان.
آن‌ها در یادداشت خود افزوده‌اند که استنباط عمومی در منطقه این است که آمریکا بازیگری «صادق و بی‌طرف» نیست در حالی که «باید از نقض هنجارهای بین‌الملی از سوی اسرائیل، مانند عدم محدود کردن عملیات به اهداف نظامی، انتقاد مشروع بیان کند».
پولیتیکو این نامه غیررسمی و غیرمحرمانه را نشان «کاهش اعتماد» کارکنان وزارت خارجه آمریکا به سیاست دولت جو بایدن در قبال وضعیت جاری دانسته و نوشته در صورت عمیق‌تر شدن این نوع اختلافات داخلی، کار برای دولت در اتخاذ رویکرد سیاسی در قبال منطقه دشوارتر خواهد شد.
متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیشتر گفته بود که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، از این مباحثات «استقبال» می‌کند و آن‌ها را «به دقت» مورد تأمل قرار می‌دهد.


* تظاهرات صدها آمریکایی یهودی در حمایت از آتش‌بس در جنگ اسرائیل و حماس
صدها تن از فعالان آمریکایی یهودی ساکن نیویورک روز دوشنبه در پایان یک ماه از جنگ حماس و اسرائیل، با محاصره مسالمت‌جویانه مجسمه آزادی، نماد یادبود آزادی در ورودی نیویورک، درخواست خود برای آتش‌بس را مورد تأکید قرار دادند.
سامان‌دهندگان این اقدام با اشاره به ورود یهودیان از اروپا در قرن نوزدهم میلادی از این مبدأ ورودی به نیویورک و آمریکا گفتند خود را موظف به حمایت از فلسطینیان غزه می‌دانند.
آن‌ها تی‌شرت سیاه با نوشته‌هایی مانند «یهودیان خواهان آتش‌بس هستند»، «نه به نام ما» و «فلسطینیان باید آزاد باشند» به تن داشتند.
یکی از اعضای سازمان یهودی «ندا برای صلح» به خبرگزاری فرانسه گفت «کلمات معروف جد یهودی ما که به روی بنای تاریخی حک شده، ما را موظف می‌کند برای حمایت از فلسطینیان غزه که آرزوی زندگی آزاد را دارند، اقدام کنیم». اشاره او به شاعر آمریکایی قرن ۱۹، اِما لازارُوس بود که شعر او در پای تندیس آزادی حکاکی شده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیویورک که محل سکونت حدود دو میلیون یهودی و صدها هزار مسلمان است، تا کنون در رهگذر جنگ حماس و اسرائیل، از خشونت علنی به‌دور بوده اما تنش در برخی نقاط آن مانند دانشگاه‌های این ایالت ملموس است.
گروه لیبرال در میان جوانان یهودی آمریکایی که اکثریت آن‌ها به حزب دموکرات رأی می‌دهند، از اسرائیل در این جنگ شدیداً انتقاد و حمایت نظامی و سیاسی دولت جو بایدن از اسرائیل را محکوم کرده‌اند.
با این حال، گروه دیگری از ساکنان یهودی نیویورک حامی اسرائیل هستند و این کشور را در جنگ علیه حماس، محق می‌دانند.


* نتانیاهو می‌گوید اسرائیل «مسئولیت امنیت» در غزه را در دست خود خواهد گرفت
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، می‌گوید پس از اتمام درگیری با حماس در غزه، اسرائیل «مسئولیت کلی در زمینه امنیت» در غزه را برای «مدت نامحدودی» در دست خواهد گرفت.
او این اظهارات را در مصاحبه اختصاصی با شبکه ای‌بی‌سی آمریکا عنوان کرد و یک بار دیگر بر مخالفت خود با هرگونه آتش‌بس با حماس پیش از آزادی گروگان‌ها از سوی این گروه، اعلام کرد. با این حال، آقای نتانیاهو گفت توقف‌های انسان‌دوستانه قابل بحث و اجرا است.
او در این مصاحبه گفت که از نظر او توقف‌های بشردوستانه بسته به شرایط قابل بحث و اجرا است: «توقف‌های کوتاه تاکتیکی - مثلا یک ساعت اینجا یا یک ساعت آنجا - قبلا هم داشته‌ایم. بسته به موقعیت، مثلا برای نقل و انتقال اقلام بشردوستانه یا برای جابجایی گروگان‌های آزاد شده».
بحث درباره آینده اداره نوار غزه پس از حماس، در چند روز گذشته گسترش یافته است.
گزینه‌هایی چون اداره غزه از سوی نیروهای سازمان ملل متحد، سپردن آن به ائتلافی از کشورهای عرب، واگذاری آن به تشکیلات فلسطینیان در کرانه باختری و یا حتی به دست گرفتن آن توسط دولت اسرائیل، در چند روز گذشته مورد توجه و تحلیل کارشناسان در رسانه‌های جهان بوده است.


* سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد خواستار آتش‌بس انسان‌دوستانه در غزه شد
نیکولاس دی‌رویر، سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد، پس از جلسه عصر دوشنبه (۶ اکتبر) شورای امنیت این سازمان که پشت درهای بسته برگزار شد، خواستار آتش‌بس بشردوستانه در غزه شد به طوری که این توقف در نهایت به آتش‌بس دایمی هم منتهی شود.
این موضع‌گیری سفیر فرانسه همسو با آمریکا و برخی دیگر از کشورهای بلوک غرب همچون بریتانیا نیست چرا که این کشورها معتقدند در شرایط فعلی آتش‌بس تنها به نفع حماس خواهد بود.
روز دوشنبه، جان کربی، سخنگوی کمیته امنیت ملی کاخ‌سفید یک بار دیگر گفت که آمریکا معتقد است «آتش‌بس کامل در شرایط فعلی مناسب نیست».
با این حال، سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد گفته است که کشورش روز پنجشنبه در پاریس میزبان یک کنفرانس بشردوستانه با هدف گسترش اقدامات برای رساندن کمک بیشتر به غزه خواهد بود.


* موضوع آتش‌بس در جنگ حماس و اسرائیل در اجلاس گروه هفت
همزمان با افزایش درخواست‌ها برای برقراری آتش‌بس در جنگ حماس و اسرائیل، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه، ۱۶ آبان برای شرکت در نشست وزرای خارجه گروه هفت وارد ژاپن شد تا با این کشورها در این زمینه به یک موضع مشترک دست یابد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، بلینکن در حالی که پس از تازه‌ترین سفر خود به خاورمیانه و ملاقات‌های متعدد با رهبران کشورهای مختلف وارد توکیو شد، هیچ اظهار نظری علنی درباره سفر خاورمیانه خود نکرد.
فرانسه تنها عضو گروه هفت بود که ماه گذشته به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل که به‌دنبال آتش‌بس فوری بشردوستانه در جنگ حماس و اسرائیل بود، رأی مثبت داد.
ایالات متحده به این قطعنامه رأی منفی و ژاپن، بریتانیا، ایتالیا، آلمان و کانادا همگی رای ممتنع دادند.
اسرائیل اعلام کرده در حمله یک‌ماه پیش گروه حماس به این کشور، ۱۴۰۰ نفر کشته شدند که اکثر آنها غیرنظامی بودند.
وزارت بهداشت فلسطینی نیز اعلام کرده که تعداد کشته‌شدگان غزه از ۱۰ هزار نفر فراتر رفته که بیش از چهار هزار نفر از آنها کودک هستند.
باوجود مخالفت اسرائیل با آتش‌بس پیش از آزادی گروگان‌ها، کاخ سفید اعلام کرده که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز دوشنبه درباره احتمال «وقفه‌های تاکتیکی» در جنگ با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند.


منابع خبرها: بی‌بی‌سی، رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024