جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 05.11.2023, 20:56

هشدار بلینکن درباره حمله به نیروهای آمریکایی در عراق


وزیر خارجه آمریکا در سفری اعلام نشده اما پیش‌بینی شده، به عراق سفر کرده است.

آنتونی بلینکن در بغداد گفت با محمد شیاع سودانی، نخست‌وزیر عراق، گفتگوی سازنده‌ای داشته است از جمله درباره جلوگیری از گسترش جنگ به منطقه و جلوگیری از حملات فزاینده گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران به نیروهای آمریکایی در عراق.

به گزارش بی‌بی‌سی، او حمله به نیروهای آمریکایی در عراق را «کاملا غیرقابل قبول» و بر خلاف منافع و ناقض حاکمیت ملی عراق دانست.

آقای بلینکن همچنین بر اهمیت امدادرسانی به غزه تاکید کرد و گفت تمام کشورهایی که در روزهای اخیر به آنها سفر کرده، از ایده «توقف انسان‌دوستانه» جنگ استقبال کرده‌اند.

بسیاری از کشورها از جمله کشورهای عربی خواستار آتش‌بس کامل هستند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، دیروز آتش‌بس را بدون آزاد شدن اسرائیلی‌هایی که حماس به «گروگان» گرفته است، غیرقابل قبول دانست.

با اینکه پیش بینی می‌شد وزیر خارجه آمریکا به عراق سفر کند، وبسایت شفق، یک سایت خبری خصوصی که اخبار عراق را پوشش می‌دهد، از قول یکی از مقام‌های وزارت خارجه عراق نوشته بود زمان مشخصی هنوز برای این سفر تعیین نشده است.

آقای بلینکن در سفر به خاورمیانه، یکشنبه در کرانه باختری اشغالی با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی دیدار و گفتگو کرد.

او از بغداد عازم آنکارا شد تا دوشنبه با هاکان فیدان وزیر خارجه و دیگر مقام‌های ارشد ترکیه گفتگو کند. بنا بر گزارش‌ها، دیداری با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در نظر گرفته نشده است.

دیروز «گردان‌های کتائب حزب‌الله» در عراق، به سفر احتمالی آنتونی بلینکن به بغداد اعتراض کرده و آن را عامل تشدید تنش خوانده بود.

به گزارش مونتیورینگ بی‌بی‌سی، ابوعلی عسکری، از فرماندهان این گروه شبه‌نظامی شیعه، دیروز در تلگرام نوشت که سفر وزیر خارجه آمریکا را «اقدامی تحریک‌آمیز» می‌داند و تهدید کرد سفارت آمریکا با «روش‌های غیرصلح‌آمیز» تعطیل خواهد شد و درگیری‌ها شدت «بی‌سابقه‌ای» خواهند یافت.

او گفت «مقاومت اسلامی عراق» قصد دارد دست آمریکا را از منطقه کوتاه کند.

چند روز پیش هم اکرم کعبی، رهبر و بنیانگزار یک گروه شبه نظامی شیعه در عراق به نام «حرکت نجبای حزب‌الله» گفته بود قصد این گروه بیرون راندن نیروهای خارجی از عراق است.

آمریکا بیشتر نیروهایش را از عراق خارج کرده اما هنوز چند پایگاه نظامی و حدود هزار نیرو در آن کشور دارد.

برخی از این پایگاه‌ها پس از جنگ اسرائیل-غزه هدف حملات پهپادی و موشکی قرار گرفته‌اند. آمریکا بارها به ایران و گروه‌های شبه نظامی متحدش هشدار داده در این جنگ مداخله نکنند.

کتائب حزب‌الله در سال ۲۰۰۳ میلادی شکل گرفت و چهار سال بعد با ظهور داعش فعالیت نظامی‌اش را بطور رسمی و علنی آغاز کرد.

کتائب حزب‌الله را می‌توان ستون اصلی نیروی موسوم به بسیج مردمی یا حشد‌ شعبی دانست. این تشکیلات در عراق و سوریه فعال است و از حمایت حکومت ایران برخوردار است. آمریکا از سال ۲۰۰۹ این گروه شبه نظامی را در فهرست تحریم قرار داده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024