جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 03.11.2023, 17:46

پیام سخنان نصرالله: ما وارد جنگ نمی‌شویم!


فتیله جنگ پایین کشیده شد / یدالله کریمی‌پور

بسیاری منتظر بودند که امروز سید حسن نصرالله به اسرائیل اعلام جنگ دهد. ولی او بین سه رویکرد  مشارکت حزب الله در جنگ، پاپس کشیدن از جنگ و نبرد در جدار مرز، راه سوم را برگزید. او درگیری مرزی با اسرائیل را موجب جلوگیری از تمرکز قوای اسرائیل در جنوب(غزه) شمرده و از این منظر کار حزب الله را پر اهمیت و استراتژیک شمرد. نصرالله چندین بار بر استراتژی جنگ مرزی تاکید ورزید. از جمله:
- عملیات  مقاومت دشمن را ناگزیر کرد نیروهایش را در مرز(لبنان)  نگاه دارد و حتی به آن بیفزاید؛
- عملیات ما در مرز باعث ایجاد نگرانی و ترس در میان سران اسرائیل و آمریکایی ها شد؛
- ما به اقداماتی که تا امروز انجام دادیم اکتفا نخواهیم کرد. دیگر به عملیات مرزی اکتفا نخواهیم کرد؛
شاید برخی عملیات(ما) در مرز را کم و ناکافی می دانند، ولی در صورتی که به این عملیات نگاه کنیم، بسیار هم مهم هستند.
سید حسن نصرالله در پایان سخنانش گفت: به مردم فلسطین می گویم، با ایستادگی پیروز می شوید. ایستادگی شما چیزی است که دشمن ندارد. البته وی شرط ورود فراگیر حزب الله را هم به روشنی اعلام کرد: اگر رژیم صهیونیستی عملیاتی پيش دستانه در خاک لبنان انجام دهد، بزرگترین حماقت در طول حیاتش خواهد بود.‌
به هر روی به گمانم با پایان سخنان سید حسن نصرالله با قاطعیت بیشتر توان گفت، جنگ در جغرافیای غزه محدود خواهد ماند. شاید چنین وضعیتی به معنای تضعیف بیشتر و چه بسا نابودی حماس باشد. به گمانم رهبر حزب الله بدین وسیله، فتیله جنگ فراگیر منطقه‌ای را پایین کشید.


مهدی نصیری:
نصرالله پیام ام القرا را به درستی به حماس و دنیا اعلام کرد: نه مذاکره می کنیم و نه جنگ!

هنگام شنیدن سخنرانی امروز سید حسن نصرالله حافظه‌ام من را به آیات ۲۱ تا ۲۵  سوره مائده برد که موسی خطاب به بنی اسراییل گفت:
«اى قوم من! وارد سرزمين قدس شويد كه خداوند برايتان مقرر داشته، و پشت مكنيد كه زيانكار خواهيد شد. بنی اسراییل گفتند: اى موسى! در آنجا قوم زورمند و ستمگرى هستند، و مادام كه آنان بيرون نرفته‏اند، ما وارد آنجا نخواهيم شد، و چون از آن بيرون شدند، ما به درون خواهيم رفت‏! دو مرد از پرواپيشگان كه خداوند بر آنها لطف و انعام كرده بود، گفتند [بى‏باكانه‏] بر آنان از دروازه وارد شويد و چون وارد شديد پيروز خواهيد شد و اگر مؤمن هستيد بر خداوند توكل كنيد. گفتند اى موسى! مادام كه آنان در آنجا هستند ما هرگز وارد نخواهيم شد، تو با پروردگارت برويد و بجنگيد ما در اينجا بركنار مى‏مانيم! موسى گفت پروردگارا! من جز بر خود و برادرم تسلطی ندارم، بين ما و این قوم فاسق و بدکردار جدايى بيفكن‏»
اگر چه امروز با قصه‌ای معکوس مواجهیم و بنی اسراییل، قدس را در  اشغال خود دارد و این قوم شیعه انقلابی و ولایی لبنان و ایران‌اند که از طرف حماس دعوت به میدان نبرد و ورود به قدس شده اند اما مانند بنی اسراییل دوران موسی از رفتن به میدان نبرد استنکاف می کنند و به حماس می‌گویند: شما و خدایت بروید بجنگید و از ما انتظار ورود به جنگ را نداشته باشید!
اما از این حکایت که بگذریم باید موضع امروز نصرالله را که در تنور جنگ ندمید، فارغ از این که از سر ترس یا انفعال و استیصال و یا حب بقا برای بهرهمندی از مواهب شیرین حکمرانی بود، تایید و تشویق کنیم، چه آن که گاهی ترس و انفعال نسبتی وثیق با خردورزی و واقع بینی دارد.
یکی از فعالان رسانه‌ای مدافع جمهوری اسلامیِ ساکن لندن، کوتاه آمدن ایران از انتقام سخت از آمریکا را در ماجرای ترور سردار سلیمانی که علی‌رغم آن همه هیاهو و گنده‌گویی، به زدن چند موشک به سوله‌های خالی آمریکایی‌ها در عراق و با هماهنگی قبلی با آنها! اکتفا کرده بود، شاهکار استراتژیک آیت‌الله خامنه‌ای اعلام کرده بود. به نظرم جا دارد آن فعال رسانه‌ای، همین توصیف را از مواضع امروز نصرالله که قطعا در هماهنگی کامل با آیت‌الله خامنه‌ای بوده، داشته باشد و در زمره شاهکار استراتژیک دیگر ایشان بگذارد!
واقعا از این منظر که جنگ امری دهشتناک و کثیف است، هر اقدامی را برای پرهیز از جنگ از سوی هر طرفی می‌توان به حساب خردمندی گذاشت اما مساله این جاست که سیاست چهل و چهار ساله ایران در ستیز با آمریکا و غرب و اسراییل و دائما در وضعیت «نه مذاکره می‌کنیم و نه جنگ» بودن، مبتنی بر هیچ عقلانیتی نبوده و مایه خسارت‌ها و فجایع و عقب‌ماندگی‌های غیرقابل جبران برای ایران مظلوم و مردمش بوده است. در قبال عقب‌نشینی همیشه البته خردمندانه ابرقدرت گنده‌گوی منطقه، صد برابر خردمندانه‌تر آن است که نظام ایران چون دیگر حاکمان کشورها مثل آدم سیاست‌ورزی کند و دست از توهماتی آخرالزمانی چون زمینه‌سازی برای ظهور، سید خراسانی، سید یمانی و ...بردارد و به گروگان‌گیری ۴۴ ساله مردم ایران پایان دهد.
تحلیلگران سیاسی با مواضع امروز نصرالله به نیابت از ایران، به احتمال بسیار قوی کار حماس را تمام شده می دانند اما آیا واقعا برای تمام کردن کار حماس، لازم بود خون هزاران انسان بی گناه فلسطینی و اسراییلی ریخته شود و صدها میلیون دلار خسارت تا به اینجای فاجعه تحمیل شود؟ آیا راهی دیپلماتیک و خردمندانه تر برای رسیدن به این دستاورد راهبردی! وجود نداشت؟!


حسن نصرالله و تعارض نقش‌ها / احمد زیدآبادی

حسن نصرالله رهبر حزب‌الله لبنان، دو نقش سیاسی و نظامی توأمان در کشورش بازی می‌کند. نقش سیاسی او در چارچوب دولت و نقش نظامی او خارج از چارچوب دولت است. ایجاد توازن بین این دو نقش کاری بی‌نهایت بغرنج و دشوار است؛ بخصوص هنگامی که در تعارض و تضاد با یکدیگر قرار می‌گیرند.
سخنرانی امروز آقای نصرالله، بغرنجی نقش او در برابر جنگ در نوارغزه را عیان کرد. او به عنوان رهبر گروهی که در دولت لبنان سهیم است، طبعاً نمی‌توانست به اسرائیل اعلان جنگ دهد، اما او  در مقام رهبر یک گروه نظامی و چریکی، انتظاراتی آفریده است که جز با اعلان جنگ در چنین شرایطی، طیفی از هواداران پرشورش آرام نمی‌شوند.
آقای نصرالله در طول سخنرانی‌اش در برخی لحظات کوشید با حماسی کردن لحن خود، تأثیر عدم اعلان ورود به جنگ را نزد مخاطبانش جبران کند، اما وقتی که آمادگی و امکانِ عملی برای انجام کاری وجود نداشته باشد، با حماسی کردن لحن و زبان نمی‌توان آن را پنهان کرد.
به نظرم اگر سیدحسن نصرالله، به جای این سخنرانی به سکوت خود ادامه داده بود، در مجموع پیامدهای بهتری برای او داشت.


فعلا قِصِر در رفتیم / شهاب‌الدین حائری شیرازی

نصرالله: خیلی‌ها می‌گفتند سید می‌خواهد وارد جنگ شود؛ ما خیلی وقت است وارد جنگ شده‌ایم.

پانوشت:
سخنان نصرالله یک پیام داشت ما وارد جنگ نمی‌شویم.
گویا ایران دریافته وضعیت داخلی آنقدر بغرنج است که تاب هیچگونه درگیری را ندارد.
وضعیت ما در حال حاضر بسیار شبیه موقعیت عراق بود پس از حمله به کویت، البته اگر حزب‌الله و یا دیگر نیروهای نیابتی وارد درگیری جدی با اسرائیل می‌شدند‌.
تحریمها و سیاستهای ضدتوسعه مردم را از پشت نظام به رویاروی نظام کشانده، سیاستهای غلط اجتماعی در حجاب و فیلترینگ و سیاستهای فقرافزا در همه زمینه‌ها نظیر واردات خودرو و سیاستهای تحریم‌زا همه دست به دست هم داده تا ایران فعلی بسیار یادآور عراق در زمان حمله آمریکا باشد‌.
به هر حال تا اینجای کار ایران قصر در رفت. با اجتناب از تحریک امریکا و اسرائیل اما بعید به نظر می‌رسد پوتین که تنها برنده کشتار غزه است دست بردارد. بعید است نفوذی‌های روسیه در عملیات وارد کردن ایران به جنگ اسرائیل و حماس، همچنان ناکام بمانند چرا که ۴۴ سال است منافع ملی ایران را توانسته‌اند قربانی منافع روسیه نمایند.


بخش‌هایی از سخنان حسن نصرالله:

- عملیاتی که القسام و دیگران در ۱۶ مهر انجام دادند، عملیات بزرگ و مبارکی بود و ۱۰۰ درصد تصمیم فلسطین و ۱۰۰ درصد فلسطینی بود».
- عملیات طوفان الاقصی حتی از دیگر گروه‌های مقاومت برای حفظ محرمانه بودن آن پنهان بود، حتی ما از آن اطلاعی نداشتیم.
- این عملیات برای فلسطین توسط فلسطینی ها سازماندهی شده و فقط به نفع فلسطین است.
- تصمیم گیری با رهبران گروه های مقاومت است و ایران آنها را تحت فشار قرار نمی دهد، آنها را کنترل نمی کند، فقط از آنها حمایت می کند و به خودمختاری آنها احترام می‌گذارد.
- دولت اسرائیل اهداف بلندی را تعیین کرده است، اما نمی تواند به آنها دست یابد.
- اسراییلی ها نمی توانند اسیران خود را بدون مبادله آزاد کنند، زیرا زمانی که مقاومت قبلاً اسیر می کرد این اتفاق نیفتاد، اما اسرائیل از این موضوع درس نمی گیرد.
- همانطور که از متحدان خود شنیده‌ایم، اقدامات بیشتری علیه اسرائیل در چند جبهه مختلف انجام خواهد شد و این در چند روز آینده واضح تر خواهد شد.
- این جنگ مانند جنگ‌های قبلی نیست، یک درگیری تاریخی سرنوشت‌ساز است و آنچه بعد از آن می‌آید، مانند گذشته نخواهد بود».
- مسئولیت ما توقف جنگ علیه غزه و پیروزی حماس است. ما باید به وضوح این را هدف خود قرار دهیم.
- بعضی می گویند اگر حماس پیروز شود، ایران پیروز می شود یا اخوان المسلمین پیروز می شود، اما این دروغ است. اگر حماس پیروز شود غزه پیروز می شود، فلسطین پیروز می شود، اقصی پیروز می شود.
- پیروزی غزه به نفع منافع ملی کشورهای منطقه مانند اردن، سوریه، مصر و... و اول از همه لبنان است.
- ملت‌های عربی و اسلامی باید حداقل برای آتش‌بس تلاش کنند، حتی اگر بعضی‌ها نخواهند بجنگند و نخواهند چیزی قربانی کنند، این کمترین کاری است که می‌توانند انجام دهند.
- ما به مردم عرب می گوییم که سلاح و ارتش شما را نمی خواهیم، ​​اما آیا شما حداقل این افتخار را ندارید که گذرگاه رفح را باز کنید؟
- بعضی ها از ما می خواهند که یک جنگ تمام عیار آغاز کنیم و ممکن است برای آنها اقدامات در مرز شمالی محدود به نظر برسد، اما اصلاً چنین نیست.
- حتی اگر تا کنون اقدامات ما را محدود بنامید، همان چیزی که شما می‌گویید «محدود» باقی نمی‌ماند و آنچه اکنون در حال رخ دادن است بی‌سابقه است.
- به رغم آنچه برخی می گویند، حزب الله از ۸ اکتبر جنگ واقعی را به راه انداخته است و هیچ کس جز کسانی که در آن حضور دارند نمی توانند احساس کنند که واقعاً چه اتفاقی می افتد.
- ما خود را برای کمک به غزه باشکوه در معرض خطر قرار دادیم.
- امروز نیمی از ارتش اسرائیل در مرز لبنان حضور دارند که بیشتر آنها نیروهای نخبه هستند.
- یک چهارم نیروی هوایی اسرائیل و نیمی از نیروهای دفاع هوایی اسرائیل در جبهه لبنان هستند.
- ۴۳ شهرک اسرائیلی در شمال تخلیه شده و اکثر ساکنان آنها اکنون سرباز هستند.
- اسرائیل از این می ترسد که این جبهه به جنگ منطقه ای منجر شود و این سناریو واقعی است و قطعا می تواند اتفاق بیفتد.
- هر روز پیام هایی از اعراب دریافت می کنیم که از ما التماس می کنند که اقدامی نکنیم.
- آمریکا ما را تهدید می کند که اگر جبهه شمالی را باز کنید ما را بمباران می کنند، این تهدیدها موضع ما را تغییر نمی دهد.
- اگر اسرائیل غیرنظامیان ما را بمباران کند، ما غیرنظامیان آنها را بمباران خواهیم کرد، نحوه عمل آنها تعیین کننده نحوه عمل ماست.
- در جبهه لبنان همه گزینه ها روی میز است، تکرار می کنم همه گزینه ها روی میز است.
- ما برای ناوهای آمریکایی تدارک دیده ایم و از آمریکا می خواهیم که شکست های خود را در افغانستان، عراق، سوریه و لبنان به یاد داشته باشد.
- اگر آمریکا می‌خواهد از جنگ منطقه‌ای جلوگیری کند، باید جلوی تجاوز به غزه گرفته شود.
- من به مردم غزه و کرانه باختری و به همه مردم مظلوم می‌گویم که صبر مایه پیروزی است. به زودی پیروزی غزه و مردم غزه را جشن خواهیم گرفت. باید تلاش کنیم تا غزه پیروز شود و مقاومت در غزه پیروز شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024