جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 03.11.2023, 12:01

اظهارات معاون صدراعظم آلمان درباره دورویی حکومت ایران:

اشک برای کودکان غزه اما مرگ برای کودکان اوکراینی


رابرت هابک، معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد آلمان، در یک پیام ویدئویی ضمن محکوم کردن رفتارهای‌ یهودی ستیزانه در ابن کشور، رفتارهای رهبران جمهوری اسلامی و برخی از کشورهای اسلامی را «دوگانه» و در حمایت حماس تلقی کرد.

آقای هابک در بخشی از سخنان خود با اشاره به حمایت برخی از کشور‌های اسلامی از گروه حماس، از جمله جمهوری اسلامی گفت: حکومت ایران در حالی از کشته شدن کودکان و غیرنظامیان حماس احساس نگرانی و ناراحتی می‌کند و با رهبران حماس عکس می‌گیرد که خود از عوامل کشته شدن غیرنظامیان و کودکان در اوکراین است.

اشاره معاون صدراعظم آلمان به ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه از سوی جمهوری اسلامی و استفاده مسکو از آنها در جنگ با اوکراین بود.

مقام های آلمان در روزهای اخیر بارها افزایش رفتارهای‌ یهودی ستیزانه پس از حمله شبه نظامیان حماس به اسرائیل در ۱۵ مهر، و همچنین جشن گرفتن توسط حامیان این گروه شبه نظامی در آلمان، را محکوم کرده و خواهان اخراج طرفداران حماس شده اند.

معاون صدراعظم آلمان در سخنرانی خود در روز پنجشنبه ۱۱ آبان، که بخش‌هایی از آن در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شد، همچون دیگر مقام‌های دولت فدرال بر امنیت اسرائیل تأیید کرد و گفت که این تنها یک جمله یا فرمول نسبی نیست و امنیت این کشور برای ما ضروری است.

او همچنین با اشاره به عادی‌سازی روابط میان عربستان و اسرائیل گفت که بدون شک تلاش ریاض برای این عادی‌سازی، مورد رضایت حماس و حامیانش، به ویژه حکومت ایران نخواهد بود و آنها چشم انداز روشنی برای‌ یهودیان و مسلمانان نمی‌خواهند و خواهان نابودی اسرائیل هستند.

رابرت هابک با اشاره به ترس و وحشتی که این روزها‌ یهودیان تجربه می‌کنند، گفت: پس از گذشت ۸۰ سال از هولوکاست، جامعه امروز‌ین یهودی بار دیگر نگران باشند. این دردناک است و ما آن را نخواهیم پذیرفت.

معاون صدراعظم آلمان با اشاره به تلاش‌های آلمان و آمریکا برای حفظ جان غیرنظامیان در جنگ میان اسرائیل و غزه گفت: ما همراه با دوستان آمریکایی‌مان، بار‌ها به اسرائیل گوشزد کردیم که حفاظت از غیرنظامیان بسیار مهم است و باید مطمئن بود که کمک‌های بشردوستانه از جمله آب، دارو و تجهیزات امداد به غزه می‌رسد و از پناهندگان محاظفت می‌شود.

وی تاکید کرد که با این حال، انتقاد از اسرائیل، خشونت سیستماتیک علیه‌ یهودیان را مشروعیت نخواهد بخشید و‌ نمی توان یهودی ستیزی را با آن توجیه کرد.

وزیر اقتصاد آلمان تأکید کرد که حماس خواهان نابودی اسرائیل است و به همین دلیل، حق موجودیت و امنیت اسرائیل وظیفه ماست و آلمان به خوبی از آن آگاه است.


بخش‌هایی از سخنان  معاون صدراعظم آلمان:

■ رابطه ویژه آلمان با اسرائیل از مسئولیت تاریخی ما ناشی می‌شود. این نسل پدربزرگ و مادربزرگ من بود که می‌خواست نسل یهودیان را در آلمان و اروپا نابود کند. تأسیس اسرائیل وعده امنیت برای یهودیان پس از هولوکاست بود. آلمان موظف است کمک کند تا این وعده عملی شود.

■ امروزه بسیاری از چیزها خیلی سریع با هم مخلوط می‌شوند. دموکراسی آلمان برای افراد جامعه حق و حقوقی در نظر گرفته است، اما تعهدهایی هم در نطر گرفته و آنها را در راستای احترام به حقوق یکدیگر موظف می‌کند.

■ گروه تروریستی حماس به هیچ وجه نمی‌تواند به عنوان یک “جنبش آزادی‌بخش” تلقی شود، زیرا برای یک کشور فلسطینی نمی‌جنگد بلکه هدف اصلی‌اش نابودی یهودیان است.

■ حماس خواهان نابودی اسرائیل است و به همین دلیل، حق موجودیت و امنیت اسرائیل وظیفه ماست و آلمان به خوبی از آن آگاه است.

■ بدون شک تلاش ریاض برای این عادی‌سازی، مورد رضایت حماس و حامیانش، به ویژه حکومت ایران نخواهد بود و آنها چشم انداز روشنی برای‌ یهودیان و مسلمانان نمی‌خواهند و خواهان نابودی اسرائیل هستند.

■ حکومت ایران در حالی از کشته شدن کودکان و غیرنظامیان حماس احساس نگرانی و ناراحتی می‌کند و با رهبران حماس عکس می‌گیرد که خود از عوامل کشته شدن غیرنظامیان و کودکان در اوکراین است.

■ در آلمان یهودستیزی به هیج شکلی قابل تحمل نیست، خواه از جانب راست‌گرایان و چپ‌گرایان افراطی باشد یا از جانب اسلام‌گرایان تندرو. این روزها بسیاری از چپ‌گرایان هم به بهانه حمایت از حقوق فلسطینیان امکانی برای ابراز تنفر خود از اسرائیل و آمریکا یافته‌اند و بر آتش خشم یهودستیزان می‌دمند.

■ تمجید از ترور حماس عملی غیرقانونی است. هر کسی که آلمانی باشد باید در دادگاه پاسخگو باشد. اگر فرد مجرم آلمانی نباشد می‌تواند اجازه اقامت خود را از دست بدهد و اگر اجازه اقامت نداشته باشد، با خطر اخراج از آلمان مواجه است.

■ پس از گذشت ۸۰ سال از هولوکاست، جامعه امروز‌ین یهودی بار دیگر نگران باشند. این دردناک است و ما آن را نخواهیم پذیرفت.

■ یهودیان باید اطمینان خاطر داشته باشند که در آلمان می‌توانند آزادانه و در امنیت زندگی کنند. به گفته او و بر اساس مشاهده اتفاقاتی که اخیرا در آلمان رخ داده، ترس از اینکه دیگر نتوان دین و آیین خود را آشکارا نشان داد، اکنون بازگشته است. اعضای جامعه یهودی شهر فرانکفورت به من گفته‌اند «فرزندانشان از رفتن به مدرسه می‌ترسند، دیگر به باشگاه‌های ورزشی نمی‌روند، و به توصیه والدین‌شان گردنبند با ستاره داوود حمل نمی‌کنند.»

■ دفاع از حقوق فلسطینیان ممنوع نیست، اما برگزاری جشن برای خشونت علیه یهودیان ممنوع است.

■ بله، زندگی در غزه، زندگی با کمبود و فقر است. به همین دلیل آلمان همراه با ایالات متحده به صراحت اعلام کرده است که حفاظت از غیرنظامیان غزه موضوعی محوری است. اما هیچ یک از اینها یهودستیزی را توجیه نمی‌کند.

■ ما همراه با دوستان آمریکایی‌مان، بار‌ها به اسرائیل گوشزد کردیم که حفاظت از غیرنظامیان بسیار مهم است و باید مطمئن بود که کمک‌های بشردوستانه از جمله آب، دارو و تجهیزات امداد به غزه می‌رسد و از پناهندگان محاظفت می‌شود.


صدای آمریکا، دویچه وله



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024