جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 02.11.2023, 22:52

توافق جهانی برای مقابله با خطرات هوش مصنوعی


پایان اجلاس ایمنی هوش مصنوعی در لندن، توافق جهانی برای مقابله با خطرات احتمالی

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده و سیاستمداران ارشد از سراسر جهان روز پنجشنبه در لندن در مورد اهمیت خطرات ناشی از پیشرفت‌های سریع در هوش مصنوعی به توافق رسیدند.

این نشست که در یک پایگاه جاسوسی سابق کدشکن در نزدیکی لندن برگزار شد، روز چهارشنبه با توافقنامه ای که توسط ۲۸ کشور از جمله ایالات متحده و چین امضا شد، آغاز شد تا ابر قدرت‌های جهان در راستای «توافق و مسئولیت مشترک» در مورد خطرات هوش مصنوعی کار کنند.

آقای سوناک اولین اجلاس ایمنی هوش مصنوعی را به عنوان انجمنی جهانی برای مقامات کشورها، کارشناسان و صنعت فناوری سازماندهی کرد تا هوش را بهتر درک کنند آن هم در حالیکه برخی دانشمندان هشدار می‌دهند که ممکن است این ساخته دست بشر موجودیت بشریت را به خطر بیندازد.

رهبران سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در روز دوم این نشست به مذاکرات پیوستند و چین در روز دوم که بر نشست‌هایی که بریتانیا با عنوان کشورهای «با ارزش‌های مشترک» می‌خواند، شرکت نکرد.

ریشی سوناک نخست وزیر بریتانیا میزگردی با سیاستمداران اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد، ایتالیا، آلمان، فرانسه و استرالیا برگزار کرد.

او گفت من می‌خواستم جلسه‌ای داشته باشیم تا به عنوان رهبرانی با ارزش‌های مشترک در خصوص این موضوع صحبت کنیم . او گفت: «در این لحظه بدانید که ما انتخاب‌های درستی انجام دادیم تا از تمام مزایای هوش مصنوعی به‌گونه‌ای استفاده کنیم که برای جوامع ما ایمن باشد.»

او ادامه داد مقررات الزام‌آور برای هوش مصنوعی جزو اهداف اجلاس نیست و رویکرد بریتانیا نباید عجله در تنظیم مقررات باشد، بلکه ابتدا باید هوش مصنوعی را به طور کامل درک کند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هم خواستار یک پاسخ جهانی به تهدیدات ناشی از هوش مصنوعی شد. او در سخنرانی خود در اولین اجلاس جهانی ایمنی هوش مصنوعی در بریتانیا گفت که جهان باید برای خطرات این فناوری نوظهور آماده باشد.

گوترش هشدار داد که هوش مصنوعی می تواند منجر به از دست دادن شغل، حملات سایبری و افزایش نابرابری شود. او خواستار یک «استراتژی متحد، پایدار و جهانی» مبتنی بر چندجانبه‌گرایی شد.

کاملا هریس روز چهارشنبه در سخنرانی خود در سفارت ایالات متحده بر رویکرد عملی تر دولت ایالات متحده تأکید کرد و گفت که جهان باید فوراً برای رسیدگی به «طیف کامل» خطرات هوش مصنوعی، نه فقط تهدیدات مانند حملات سایبری اقدام کند. او از سلاح‌های زیستی فرموله شده و خطرات احتمالی‌اش برای آینده بشر صحبت کرد.

خانم هریس تاسیس یک موسسه جدید ایمنی هوش مصنوعی در ایالات متحده را برای تهیه استانداردهایی برای آزمایش مدل های هوش مصنوعی برای استفاده عمومی اعلام کرد. این در حالی است که آقای سوناک هم چند روز قبل موسسه ایمنی هوش مصنوعی بریتانیا را با نقشی مشابه پیشنهاد داده بود.

یکی از نگرانی‌های اصلی دولت آقای بایدن این است که پیشرفت‌های هوش مصنوعی نابرابری را در جوامع و بین کشورها افزایش می‌دهد. به عنوان گامی در جهت رسیدگی به این موضوع، جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا، بودجه صد میلیون دلاری را با حمایت بریتانیا، ایالات متحده و دیگران اعلام کرد تا به کشورهای آفریقایی کمک کند تا از مزایای هوش مصنوعی بهره مند شوند.

البته با توجه به مقیاس سرمایه گذاری و سودی که هوش مصنوعی قبلاً ایجاد کرده است، ایجاد این صندوق احتمالاً یک گام متوسط است.

ریشی سوناک همچنین در جریان دیدارش با دبیر کل سازمان ملل متحد یک پنل جهانی در زمینه هوش مصنوعی، مشابه پنل تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد، پیشنهاد کرد.

هبر بریتانیا که روز پنجشنبه در نشست با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا دیدار کرد، گفت به زودی جزئیات بیشتری از این پیشنهاد ارائه می‌کند.

او همچنین قرار است عصر پنجشنبه در گفتگویی که پس از پایان اجلاس در شبکه اجتماعی ایکس که مالک‌اش ایلان ماسک است درباره هوش مصنوعی، صحبت کند.

ماسک از جمله مدیران فناوری است که هشدار داده است که هوش مصنوعی می تواند آینده بشریت را به خطر بیندازد.

آقای ماسک در این اجلاس گفت: «اینجا ما برای اولین بار، واقعاً در تاریخ بشر، با چیزی روبه‌رو هستیم که بسیار هوشمندتر از ما خواهد بود.» »برای من روشن نیست که بتوانیم چنین چیزی را کنترل کنیم.»

سوناک گفت که مهم است که در مورد این فناوری که می تواند مزایای زیادی به همراه داشته باشد، اما موردی وجود دارد که باور کنیم ممکن است خطری در مقیاسی مانند بیماری های همه گیر و جنگ هسته‌ای ایجاد کند، و به همین دلیل است که ما به عنوان رهبران جهان مسئولیت داریم تا اقداماتی را برای محافظت از مردم انجام دهیم، و این دقیقاً همان چیزی است که ما انجام می دهیم.

صدای آمریکا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024