جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 01.11.2023, 22:03

خروج تدریجی شهروندان دوتابعیتی از غزه


* وزیر دفاع اسرائیل: حماس یا باید بمیرد یا تسلیم شود، گزینه سومی وجود ندارد
وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید در جنگی که در نوار غزه جریان دارد، «حماس یا باید بمیرد، یا بی‌قید و شرط تسلیم شود».
یوآو گالانت روز چهارشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به گروه حماس گفت: «گزینه سومی وجود ندارد».
درخواست تسلیم از حماس در حالی است که غازی حمد، سخنگوی این گروه شبه‌نظامی، روز چهارشنبه اعلام کرد حماس دوباره تجدید قوا می‌کند و در آینده حملات بیشتری شبیه به حمله ۱۵ مهرماه به اسرائیل انجام خواهد داد.
او در ادامه گفت «تا نابودی اسرائیل» حماس حملات مشابهی انجام خواهد داد.
وزارت دفاع اسرائیل می‌گوید از زمان حملات ۱۵ مهر حماس که منجر به کشته شدن ۱۴۰۰ اسرائیلی شد، ۱۱ هزار موضع حماس در نوار غزه بمباران شده است.
این گزارش می‌افزاید ارتش اسرائیل به دروازه‌های شهر غزه رسیده و به عمق این منطقه نفوذ کرده است.
آمریکا نیز روز چهارشنبه اعلام کرد حماس دیگر نمی‌تواند در اداره غزه مشارکت داشته باشد.


* سازمان ملل: حمله هوایی اسرائیل به اردوگاه جبالیا می‌تواند «جنایت جنگی» باشد
کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل روز چهارشنبه اعلام کرد حمله هوایی اسرائیل به اردوگاه پناهندگان جبالیا که بر اساس گزارش‌ها دست‌کم ۵۰ کشته بر جا گذاشت، می‌تواند «جنایت جنگی» باشد.
حساب این نهاد در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشته است: «با توجه به تعداد زیاد تلفات غیرنظامیان و ابعاد ویرانی ناشی از حمله هوایی اسرائیل به اردوگاه جبالیا، نگرانی جدی داریم که این حملات نامتناسب می‌توانند معادل جنایت جنگی باشند.»
از سوی دیگر مارتین گریفیث، هماهنگ‌کننده فعالیت‌های بشردوستانه سازمان ملل، نیز روز چهارشنبه در بیانیه‌ای کشته شدن ده‌ها نفر در جریان حمله به اردوگاه جبالیا را آخرین مورد «قساوت» رخ‌داده برای مردم غزه خواند و گفت ۱۵ مهر (روز حمله حماس به خاک اسرائیل) و تبعاتش «زخم‌هایی ماندگار» بر زندگی میلیون‌ها نفر بر جا می‌گذارد.
او با اشاره کشته شدن ۱۴۰۰ اسرائیلی و به گروگان گرفته شدن بیش از دویست نفر بعد از حمله حماس و همچنین بمباران غزه و افزایش خشونت در کرانه باختری گفت که به نظر می‌رسد جهان برای اقدام برای حل این بحران «ناتوان یا بی‌میل» است.
آقای گریفیث همچنین خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط گروگان‌های در بند حماس و امدادرسانی حیاتی شامل آب، غذا، دارو و سوخت در ابعاد زیاد و کافی به غزه شد.
او از سوی دیگر خواستار آن شد که طرفین جنگ غزه به تعهد خود برای رعایت قوانین بین‌المللی بشردوستانه احترام بگذارند و از آسیب زدن به غیرنظامیان و اهداف غیرنظامی خودداری کنند.
معاون دبیرکل سازمان ملل هشدار داد ناتوانی در اقدام مقتضی می‌تواند تبعاتی فرامتطقه‌ای داشته باشد و وضعیت فعلی را «بحران جهانی» خواند.


* سخنگوی حماس: در آینده باز هم حملاتی شبیه ۱۵ مهر به اسرائیل انجام می‌دهیم
سخنگوی حماس می‌گوید تا «نابودی اسرائیل» این گروه در آینده «دوباره و دوباره» حملاتی شبیه ۱۵ مهر به این کشور انجام خواهد داد.
غازی حمد روز چهارشنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ال‌بی‌سی» لبنان گفت: «اسرائیل کشوری است که جایی در سرزمین ما ندارد و ما باید این کشور را نابود کنیم».
حملات ۱۵ مهر حماس به اسرائیل منجر به کشته شدن دست‌کم ۱۴۰۰ شهروند اسرائیلی شد و حدود ۲۴۰ شهروند اسرائیلی و خارجی نیز به گروگان گرفته شدند.
سخنگوی حماس در ادامه گفت: «اسرائیل عامل فجایع نظامی، امنیتی و سیاسی در دنیای عرب و اسلامی است و باید پایان یابد».
غازی حمد می‌گوید ما شرمی از گفتن این موضوع با صدای بلند نداریم: «ما باید به اسرائیل درسی بدهیم. حملات مشابه ۱۵ مهر را دوباره و دوباره انجام خواهیم داد. عملیات طوفان الاقصی اولین اقدام بود؛ حملات بیشتری هم در راه خواهد بود. ما مصمم به بازسازی و تجدید قوا هستیم».
او همچنین گفت: «حماس آماده هزینه دادن است. ما ملت شهیدان هستیم و به تقدیم شهدا افتخار می‌کنیم».
اظهارات سخنگوی حماس در حالی است که تاکنون دست‌کم هشت هزار و ۷۹۶ نفر در حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه در پی حملات ۱۵ مهر کشته شده‌اند.


* خروج تدریجی شهروندان دوتابعیتی از غزه
رشدی ابوالعوف خبرنگار بی‌بی‌سی در غزه می‌گوید تا کنون حداقل ۲۰ تا ۳۰ آمبولانس حامل غیرنظامیان مجروح و همچنین ۱۵۰ شهروند دوتابعیتی از گذرگاه رفح وارد مصر شده‌اند.
گمان می‌رود حدود ۳۵۰ دو تابعیتی و اتباع خارجی دیگر نیز در گذرگاه رفح میان غزه و مصر حضور یافته‌اند تا از مرز بگذرند.
گفته می‌شود قرار است امروز حدود ۸۰ مجروح فلسطینی و حدود ۵۰۰ تبعه دوگانه یا خارجی نیز اجازه یابند از غزه وارد مصر شوند.
همزمان، ۲۰ کامیون امدادرسانی اجازه یافته‌اند به غزه وارد شوند.


* طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۵ سرباز اسرائیل در غزه کشته شده‌اند
ارتش اسرائیل می‌گوید ۱۵ سرباز این کشور ظرف ۲۴ ساعت گذشته در غزه کشته شده‌اند.
این آمار نسبت به ارقامی که صبح امروز - چهارشنبه اول نوامبر - اعلام شده بود (۱۱ کشته) افزایش یافته است.


* وزیر دفاع اسرائیل از قطع فعالیت الجزیره در این کشور حمایت کرد
یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز چهارشنبه گفت از اعمال فوری محدودیت بر کار شبکه الجزیره در این کشور حمایت می‌کند.
ساعتی پیش از آن، شلومو قرعی، وزیر ارتباطات اسرائیل، اظهار داشت: «همه چیز برای محدود کردن کار شبکه الجزیره در اسرائیل آماده است، اما به موافقت وزیر دفاع و همچنین انطباق این اقدام با دستورالعمل مربوط به دوران اضطراری نیاز دارد».
درخواست‌های پیشین وزیر ارتباطات اسرائیل برای محدود کردن کار الجزیره به‌دلیل «نوع پوشش خبری این شبکه و حمایت از حماس»، از سوی دولت بنیامین نتانیاهو رد شده بود.
الجزیره از سال‌ها پیش برای بخش‌های انگلیسی و عربی خود دفتر کار در اسرائیل راه‌اندازی کرده است و گزارشگران آن از زمان آغاز جنگ نیز تحولات در غزه و اسرائیل را آزادانه پوشش داده‌اند.
گزارش برخی از رسانه‌های اسرائیل حاکی است که دولت این کشور به‌دلیل نیاز به قطر برای آزاد کردن گروگان‌های ربوده‌شده توسط حماس، مایل به قطع فعالیت این شبکه وابسته به دوحه نبوده است.
تساخی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل، روز ۹ آبان گفت قطر در کنار مصر نقش مثبتی در این تلاش‌ها دارد.
گزارش رسانه‌های اسرائیل حاکی است هیئت‌هایی از مقامات اطلاعاتی این کشور، شامل رؤسای کنونی و پیشین موساد، داوید برنئا و یوسی کوهن، در روزهای اخیر به قطر سفر کرده و با مقامات ارشد آن کشور درباره تلاش برای آزادی ربوده‌شدگان اسرائیلی و خارجی توسط حماس مذاکره کرده‌اند.


* نرگس محمدی: خواهان پایان جنگ هستم
واقعیت این است که “جنگ” و “استبداد” دو روی یک سکه‌اند، هر دو ویرانگر انسانیت‌اند و انسان می‌کشند.
حمله به مردم بی‌پناه، کشتار کودکان، زنان و غیرنظامیان، گروگانگیری آنان، بمباران بیمارستان‌ها و مدارس و موشک‌باران مناطق مسکونی، جهان را به حیرت، وحشت و حتی استیصال کشانده است و قلب دردمند من از “استبداد دینی” را به دردی فزون‌تر مبتلا کرده است.
از پشت دیوارهای سرد و سیاه زندان اوین، گرچه پای به زنجیرم، اما با رساترین صدا خواهان آتش‌بس فوری، پایان دادن به “جنگ”، کوتاه کردن دست جنگ‌افروزان از سر مردم بی‌گناه، احترام به “حقوق انسان‌”ها و ایجاد امکان “زندگی مسالمت‌آمیز ” مردمان در کنار یکدیگر هستم.
یقین دارم با قدرت افکار عمومی جهانی و انسجام بین المللی نهادها و مدافعان حقوق بشر و صلح طلبان جهان این مسیر گرچه با دشواری، محقق خواهد شد.
با آرزوی صلح پایدار جهانی و برابری و آزادی
نرگس محمدی
زندان اوین
آبان ۱۴۰۲


* وزیر کشور ایران: حملات به اهداف آمریکا در خاورمیانه ربطی به ما ندارد
وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه گفت حملات هفته‌های اخیر به پایگاه‌های آمریکا در کشورهای خاورمیانه «ربطی به ایران ندارد» و مدعی شد چون عده‌ای در کشورهای مسلمان آمریکا را مقصر جنگ غزه می‌دانند، ممکن است آمریکایی‌ها را مورد هدف قرار دهند.
احمد وحیدی با طرح این ادعا که آمریکا جنگ اسرائیل با حماس را «مدیریت» می‌کند، گفت که واشینگتن «باید بداند اقداماتش بی‌پاسخ نمی‌ماند.»
وحیدی که طی سال‌های ۱۳۶۷ تا ۷۶ فرمانده نیروی قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، بود، حملات گزارش شده به نظامیان و پایگاه‌های آمریکا را، به «احساس مسئولیت» مسلمانان منطقه ربط داد و آن را «طبیعی» دانست.
یک روز پیشتر هم وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفته بود «طبیعی است» گروه‌های نیابتی مورد حمایت تهران که آن‌ها را «گروه‌ها و جریان‌های مقاومت» خواند، در جریان جنگ حماس و اسرائیل و آنچه «جنایت‌های» اسرائیل خواند، وارد عمل شوند.
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز هفتم آبان گفت اگر نیروهای نیابتی ایران علیه اهداف آمریکایی دست به تهاجم بزنند، جواب متقابل دریافت خواهند کرد.


* تلفات نظامی اسرائیل نشانه‌ای از مسیر پیش رو است
جرمی بوئن / سردبیر بخش بین‌الملل بی‌بی‌سی
پس از حمله دیروز اسرائیل به اردوگاه آوارگان جبالیا، موضوع این است که آیا حمله به این اردوگاه ارزشش را داشت؟ در این حمله تعداد زیادی فلسطینی کشته شدند.
اواخر دیشب با مدیر بخش جراحی بیمارستان نزدیک اردوگاه صحبت کردم که می‌گفت حدود ۴۰۰ مجروح به بیمارستان منتقل شدند و حدود ۱۲۰ نفر از آنها یا در بدو ورود مرده بودند یا خیلی زود مردند.
اسرائیل می‌گوید از زمان آغاز جنگ حدود ۱۱۰۰۰ حمله به غزه انجام داده است.
من در جنوب اسرائیل در نزدیکی مرز غزه هستم و چند روزی است که صدای توپخانه سنگین را تقریبا به مداوم می‌شنوم.
شما می‌توانید صدای هواپیماهای جنگی را در آسمان بالای سر بشنوید که برای انجام حملات به سرعت به سوی محل ماموریت حرکت می‌کنند.
وقتی از بالای سر من می‌گذرند تنها چند ثانیه با شلیک موشک و وارد کردن ضربه دیگری به غزه فاصله دارند.
ارتش اسرائیل اعلام کرده که ۱۱ تن از نیروهای خود را از دست داده است.
من فکر می‌کنم این نشانه‌ای است از آنچه که ممکن است در پیش باشد.
ارتش اسرائیل هنوز در صدد ورود به مناطق واقعا شهری دارای ساختمان مثل غزه نشده که یک چالش بزرگ است.
ارتش اسرائیل در حال نزدیک شدن به شهر است و در حال حاضر بیشتر در روستاهای اطراف شهر پیش می‌رود.
چند روز پیش یک ستون نظامی اسرائیل هنگام ورود به غزه در کمین نیروهای حماس افتاد. تعدادی از نفرات این ستون در یک زرهپوش مدرن و نسبتا غیر قابل نفوذ حرکت می‌کردند که یک موشک ضد تانک ساخت روسیه به سوی آن شلیک شد و به داخل زرهپوش نفوذ کرد.


* تأکید فرمانده سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل بر پذیرفتن مسئولیت شکست اطلاعاتی
سرلشگر آهارون حلیوا، فرمانده سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، نهاد موسوم به «امان»، روز چهارشنبه در بیست و ششمین روز از جنگ کشورش با حماس گفت: «این جنگ، اجتناب‌ناپذیر است، اما بقای کشور اسرائیل در خطر نیست».
فرمانده «امان» در آیین فارغ‌التحصیلی افسران اطلاعاتی، بار دیگر مسئولیت شکست اطلاعاتی منجر به عدم تشخیص نشانه‌های حمله قریب‌الوقوع حماس را برعهده گرفت.
او گفت: «امان تحت فرماندهی من، شکست خورد و مهم‌ترین مأموریت خود را که دادن هشدار نسبت به وقوع جنگ بود، انجام نداد. به عنوان فرمانده این سازمان، همان‌گونه که از روز اول این جنگ گفته‌ام، مسئولیت اصلی این شکست بر دوش من است».


* واکنش جوزف بورل به حمله اسرائیل به اردوگاه جبالیا
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید از آمار بالای تلفات حمله اسرائیل به جبالیا، «وحشت‌زده» شده است.
جوزف بورل روز چهارشنبه با تأکید بر این موضوع، از طرفین درگیری خواست قوانین بین‌المللی جنگ را رعایت کنند.
آقای بورل با انتشار بیانیه‌ای روی شبکه ایکس،‌ توئیتر سابق، نوشت: «در عین تأکید بر موضع روشن شورای اروپا، مبنی بر حق اسرائیل برای دفاع از خود بر اساس قوانین بین‌المللی حقوق بشری و حصول اطمینان از حفاظت از غیرنظامیان،‌ از تعداد بالای تلفات ناشی از حمله اسرائیل به اردوگاه آوارگان جبالیا وحشت زده شدم».

منابع خبرها: بی‌بی سی، رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024