جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 26.10.2023, 22:05

حماس: ۵۰ تن از گروگانها در بمباران‌ها کشته شدند


* حماس از کشته شدن ۵۰ نفر از اسرای نزد خود در غزه بر اثر بمباران اسرائیل خبر داد

در حالی که حملات اسرائیل به نوار غزه از هفتم اکتبر تاکنون به شدت ادامه دارد، حماس آمار جدیدی از اسرای کشته شده در نوار غزه را فاش کرد.

به گزارش العربیه، گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس، پنج‌شنبه ۴ آبان، ادعا کرد: «تعداد اسرای اسرائیلی کشته شده در باریکه محاصره شده غزه در نتیجه تداوم بمباران اسرائیل به حدود ۵۰ نفر رسیده است».
اظهارات حماس چند ساعت پس از آن بیان شد که دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، اعلام کرده بود که شمار اسیران در غزه به ۲۲۴ نفر افزایش یافته و این رقم ممکن است باز هم افزایش یابد.
این موضع هاگاری نیز پس از آن بیان شده که تعدادی از خانواده‌های اسرای اسرائیلی طی دو روز گذشته ضمن برگزاری تجمع‌هایی در تل‌آویو تظاهرات کردند و از دولت نتانیاهو خواستند که سرنوشت فرزندان و بستگان آنها را مشخص کند.
سخنگوی گردان‌های القسام، در اوایل ماه جاری، گفته بود که گروه‌های فلسطینی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ اسیر از جمله اتباع خارجی، سربازان و افسران عالی رتبه اسرائیلی را در اختیار دارند.
شایان ذکر است که نیروهای حماس هنگام حمله غافلگیرانه خود به پایگاه‌ها و شهرک‌های اسرائیل در پیرامون نوار غزه در ۷ اکتبر علاوه بر کشتن نزدیک به ۱۴۰۰ شهروند و افراد دوتابعیتی اسرائیلی، برخی دیگر را به اسارت خود درآورده و در مخفی‌گاه‌های خود در باریکه غزه به گروگان گرفته‌اند.
مسأله حفظ جان گروگان‌ها، مهم‌ترین مانع در برابر تهاجم زمینی احتمالی نیروهای اسرائیلی به نوار غزه است، چرا که بیم آن می‌رود امنیت صدها شهروند اسرائیلی و اتباع خارجی در بند حماس به خطر بیفتد.
همچنین در ادامه حملات و بمباران تلافی‌جویانه اسرائیل به نوار غزه تاکنون بیش از ۷۰۰۰ غیرنظامی فلسطینی کشته شده‌اند.


* اسرائیل: حماس از تسلیحات ساخت ایران و کره شمالی استفاده می‌کند

ارتش اسرائیل می‌گوید حماس از تسلیحات ساخت کره شمالی و ایران برای حمله ۱۵ مهرماه به خاک این کشور استفاده کرده است.
ارتش اسرائیل همزمان با نمایش دادن تسلیحات استفاده شده توسط نیروهای حماس برای رسانه‌ها در روز پنج‌شنبه گفت: این‌ها بخشی از مین‌های خاکی، نارنجک‌اندازها و پهپادهای دست‌ساز حماس در زمان حمله بوده است.
بیانیه ارتش اسرائیل می‌افزاید بخشی از تجهیزات شامل گلوله‌های خمپاره و نارنجک‌اندازها، ساخت ایران و کره شمالی است.
یک مقام ارتش اسرائیل گفت به نظرش ۱۰ درصد از این تسلیحات ساخت ایران، ۱۰ درصد ساخت کره شمالی و بقیه تولید بومی خود حماس است: «اما شگفت‌انگیزترین نکته، میزان تسلیحاتی است که حماس موفق شده به داخل نوار غزه قاچاق کند».
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز اخیرا گزارش داده بود که به‌رغم انکار پیونگ‌یانگ، تصاویر ویدئویی و تسلیحات ضبط‌شده از جنگجویان حماس در اسرائیل نشان می‌دهد که اعضای این گروه در جریان حمله به خاک اسرائیل، از نارنجک‌اندازهای ضد خودروهای زرهی اف-۷ ساخت کره شمالی استفاده کرده است.
کارشناسان نظامی می‌گویند کره شمالی مدت‌هاست که شبه‌نظامیان فلسطینی را تامین تسلیحاتی می‌کند، ولی تلویزیون رسمی کره شمالی این گزارش‌ها را «بی‌اساس و نادرست» خوانده و مدعی شده است که این شایعات ساخته و پرداخته آمریکا است.
حماس پیشتر ویدئوهایی نیز از شبه‌نظامیان خود منتشر کرده بود که مجهز به راکت هدایت‌شونده «بولسا»، ساخت کره شمالی هستند.


* انتقاد سازمان ملل از «کمک‌های قطره‌چکانی به غزه»

مارتین گریفیث، معاون امور انسان‌دوستانه سازمان ملل متحد می گوید بمباران سنگین غزه ادامه دارد و حتی در مناطقی که قرار بوده امن باشند بمباران‌ها رو به تشدید است.
این مقام سازمان ملل متحد از «کمک‌های قطره‌چکانی به غزه» انتقاد کرد و گفت جهان در برآورده کردن حقوق حداقلی بخش از بشریت ناکام مانده است.
آقای گریفیث در حساب خود در شبکه ایکس نوشته است: «قوانین جنگ روشن است. از شهروندان باید محافظت شود و نیازهای اولیه آنها برای ادامه زندگی فراهم باشد.»
اظهارات آقای گریفیث یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که نهاد سازمان ملل متحد برای فلسطینیان اعلام کرد سوخت بیشتری به دست آورده اما در عین حال هشدار داد که در سراسر غزه موجودی سوخت رو به پایان است.


* حماس نام ۷۰۰۰ کشته حملات هوایی اسرائيل در غزه را منتشر کرد

وزارت بهداشت غزه که از سوی شاخه سیاسی حماس مدیریت می‌شود نام ۷۰۲۸ نفری را که می‌گوید در جریان حملات هوایی اسرائيل به غزه کشته شده‌اند منتشر کرده است.
این سند ۲۱۲ صفحه‌ای شامل نام، و سن قربانیان است. از این میان ۶۷۴۷ نفر نام ثبت شده و مشخص دارند و ۲۸۱ نفر به عنوان مجهول‌الهویه ثبت شده‌اند.
براساس این سند ۲۶۶۵ کودک در میان کشته شدگان هستند و اغلب اجساد مجهول‌الهویه نیز از میان کودکان است.
بی‌بی‌سی در حال حاضر نمی‌تواند صحت این سند را تایید کند اما به نظر می‌رسد انتشار آن در واکنش به اظهارات روز گذشته جو بایدن رئيس جمهوری آمریکاست که نسبت به آمار ارائه شده از کشته شدگان ابراز تردید کرده بود.
در این سند در عین حال آمار به صورت روزانه نیز دسته بندی شده که نشان می‌دهد آمار کشته شدگان روزانه در حال افزایش است و از ۲۵۸ کشته در هفتم اکتبر به ۴۸۱ نفر در ۲۵ اکتبر رسیده است.
در این میان در سه روز مشخص تعداد کشته شدگان بیش از ۶۰۰ نفر بوده است و ۲۴ اکتبر با ۷۵۶ کشته خونبارترین روز در حملات هوایی اسرائیل در غزه بوده است.


* اسرائيلی‌ها فکر‌ می‌کنند زمان برای آزادی گروگان‌ها رو به پایان است

امروز بعد‌از‌ظهر یکی از سخنگویان حماس اعلام کرد که نزدیک به ۵۰ نفر از گروگان‌ها در جریان بیش از دو هفته ونیم حملات هوایی اسرائيل به غزه کشته شده‌اند.
مشخص کردن صحت یا سقم این آمار برای ما غیرممکن است اما احتمالا بسیاری از این گروگان‌ها در تونل هایی نگه‌داری می‌شوند که در این مدت هدف بمباران سنگین نیروی هوایی اسرائیل بوده‌اند.
زمانی که یشوت لیفشیتز گروگان آزاد شده اسرائيلی از دست حماس با رسانه‌ها صحبت کرد از شبکه عنکبوتی تونل‌هایی زیرزمینی و مرطوب گفت.
این اولین بار نیست که حماس مدعی کشته شدن گروگان‌ها در جریان حملات هوایی اسرائيل می‌شود. این سازمان می‌داند که بحران گروگان‌گیری چه عذابی را بر جامعه و دولت اسرائيل تحمیل کرده است.
ارتش اسرائيل در جواب به اظهارات امروز حماس گفت «هیچ اظهارنظری نمی‌کند».
امشب در تل‌آویو گروهی از اسرائيلی‌ها با برپایی تجمع اعتراضی خواستار اقدام جدی دولت برای بازگرداندن گروگان‌ها شدند. صبر مردم رو به پایان است.
آنها شعار می‌دادند که بهانه بس است. برادران ما را به خانه برگردانید. بچه‌های ما را به خانه برگردانید.
آنها حس می‌کنند وقت رو به پایان است.


* از کارافتادگی یک سوم بیمارستان‌های نوار غزه

بیمارستان شفا، بزرگترین مرکز درمانی فعال در نوار غزه، که این روزها با ظرفیت ۱۵۰ درصدی کار می‌کند، از عصر چهارشنبه، ۲۵ اکتبر، در تاریکی فرو رفت.
این سرنوشتی است که در ۲۴ تا ۴۸ ساعت دیگر، اکثر بیمارستان‌های مستقر در سرزمین‌های فلسطینی به دلیل کمبود بنزین و گازوئیل برای فعال نگه داشتن ژنراتورهایشان، با آن رو به رو خواهند شد.
اگرچه کاروان‌های کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه راه یافته‌اند ولی محموله‌های سوخت جایی در این کاروان‌ها ندارند. اسرائیل همچنان از صدور مجوز ورود سوخت به نوار غزه به دلیل «سوء استفاده» حماس از آن برای تشدید حملات به خاک اسرائیل امتناع می‌کند.


* گالانت: اسرائیل علاقه‌ای به جنگ با دیگر دشمنان خود جز حماس ندارد

وزیر دفاع اسرائیل روز پنجشنبه گفت که کشورش علاقه‌ای به جنگ با دیگر دشمنان خود جز حماس ندارد، و حمله زمینی به نوار غزه وقتی انجام خواهد شد که شرایط فراهم شود.
یوآو گالانت در پاسخ به سوال خبرنگاران که از او در مورد رویارویی با ایران پرسیدند، گفت: «ما در حال جنگ در جبهه جنوبی علیه حماس هستیم، آماده هرگونه تحولی در شمال هستیم و حزب‌الله متحمل خسارات زیادی شده است. با این حال، هیچ علاقه‌ای به گسترش جنگ نداریم».
او در پاسخ به پرسشی در خصوص حمله زمینی به نوار غزه اظهار داشت:‌ «آن روز خیلی دور نیست... عملیات زمانی آغاز خواهد شد که شرایط فراهم شود».
آقای گالانت در مورد احتمال آزادی گروگان‌ها با میانجی‌گری قطر اظهار نظر نکرد، اما گفت: «تا زمانی که به هدف برسیم، هر کانالی محتمل است».
ارتش اسرائیل روز پنجشنبه اعلام کرد که ۲۲۴ گروگان این کشور در دست گروه حماس است.
این گروه نیز اعلام کرده که ۵۰ تن از گروگان‌ها در نتیجه حملات و بمباران‌های اسرائیل در نوار غزه کشته شده‌اند.


* اسرائیل می‌گوید یکی از دو طراح اصلی حمله ۱۵ مهر حماس را کشته است

وزارت دفاع و سرویس امنیت داخلی اسرائیل، شین‌بت، در بیانیه مشترکی از کشته شدن یکی از دو طراح اصلی حمله ۱۵ مهر شبه‌نظامیان حماس به این کشور خبر دادند.
بر اساس این بیانیه که عصر پنج‌شنبه منتشر شد، شادی بارود معاون رئیس اداره اطلاعات حماس در حملات ارتش اسرائیل کشته شد.
این بیانیه می‌گوید آقای بارود همراه با یحیی سنوار، رهبر حماس، طراح حملات مرگبار ۱۵ مهر شبه‌نظامیان این گروه به خاک اسرائیل بوده است.
آقای بارود پیشتر فرمانده گردان «خان یونس» در نوار غزه بود و در طراحی چندین حمله تروریستی به شهروندان اسرائیلی دست داشت. او سپس به مقام معاون رئیس اداره اطلاعات حماس ترفیع یافت.
این چندمین مورد از هدف قرار گرفتن رهبران حماس در حملات هوایی اسرائیل طی دو هفته گذشته است.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز ۲۰ مهر اعلام کرد که همه اعضای حماس باید خود را «مُرده» بدانند.


* آواره شدن «۲۵۰ هزار» اسرائیلی در نتیجه جنگ و درگیری‌ها

یک سخنگوی وزارت دفاع اسرائیل روز پنجشنبه گفت که حدود ۲۵۰ هزار اسرائیلی در نتیجه جنگ بین این کشور و حماس و درگیری‌ها در طول مرز با لبنان آواره شده‌اند.
او اظهار داشت ۱۲۶ هزار نفر از این تعداد به عنوان بخشی از برنامه رسمی جابه‌جایی به مناطق کم‌خطرتر منتقل شده‌اند. در مجموع ۲۵۰ هزار نفر خانه‌های خود را ترک کرده‌اند تا از درگیری‌ها در امان باشند.
این آمار در حالی است که جمعیت اسرائیل زیر ۱۰ میلیون نفر است.
به گزارش خبرگزاری آلمان، سخنگوی وزارت دفاع اسرائیل تایید کرد که مقام‌های این کشور توصیه کرده‌اند مناطق نزدیک به نوار غزه و جنوب لبنان تا پایان سال خالی باشند.
تلویزیون اسرائیل گزارش داده که چنین تصمیمی بار مضاعفی بر دوش بودجه کشور خواهد گذاشت و در نتیجه وزیران دولت با آن مخالفت کرده و گفته‌اند که چنین اقدامی زودهنگام است.
دولت اسرائیل هنوز چنین بودجه‌ای را تصویب نکرده است.


* نتانیاهو گفت به‌دلیل حمله حماس به اسرائیل پاسخگو خواهد شد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، غروب چهارشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت او به‌دلیل حمله غافلگیرانه و مرگبار حماس به اسرائیل پاسخگو خواهد شد، ولی زمانی که جنگ علیه آن گروه پایان یابد.
او افزود که دولت در حال تدارک و طراحی یک تهاجم زمینی بزرگ به نوار غزه است ولی زمان شروع حمله را مشخص نکرد.
نخست‌وزیر اسرائیل در بخشی از سخنرانی خود گفت: «هفتم اکتبر(۱۵ مهر) یک روز سیاه در تاریخ ماست. ما در مورد آنچه که در مرزهای جنوبی اسرائیل در جوار نوار غزه روی داد تحقیقات کاملی انجام خواهیم داد. این شکست شرم‌آور مورد بررسی قرار می‌گیرد. همه از جمله من باید پاسخگو شوند.»


منابع خبرها: بی‌بی‌سی، رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024