جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 19.10.2023, 19:39

یک مقام ارشد اطلاعاتی اتحادیه اروپا:

«تعداد تلفات بیمارستان غزه ۱۰ تا ۵۰ نفر بود»


* سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا:‌ هدف اسرائیل حذف حماس از نوار غزه است

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در کنفرانس خبری روز پنجشنبه ۲۶ مهر گفت که هدف نهایی اسرائیل از بین بردن و حذف حماس است تا نتواند دیگر مانند گذشته حاکم نوار غزه باشد.

میلر گفت که اسرائیل می‌خواهد مطمئن شود که حماس نخواهد توانست مانند گذشته در نوار غزه موجودیت داشته باشد و حملات تروریستی علیه اسرائیل اجرا کند.

تمرکز اسرائیل و آمریکا فعلاً بر روی این موضوع است و هنوز برای تعیین آینده سیاسی نوار غزه تصمیمی گرفته نشده است. سخنگوی وزارت خارجه گفت که این مسئله نیازمند کار دیپلماتیک قابل توجهی است.

در حال حاضر، آمریکا، اسرائیل و مصر سرگرم فراهم کردن شرایط برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به فلسطینیان در نوار غزه هستند.

دیوید سترفیلد، نماینده ویژه آمریکا برای امور بشردوستانه، از سه‌شنبه سرگرم گفتگو و برنامه‌ریزی در این زمینه است.

میلر گفت که اسرائیل و مصر قول همکاری داده‌اند و انتظار می‌رود در روزهای آتی عملی شود و گذرگاه رفح در مرز نوار غزه و مصر باز شود. توقف عملیات نظامی اسرائیل در آن منطقه یکی از شروطی است که سترفیلد دنبال می‌کند.

با توجه به اینکه نیروی اسرائیلی یا بین‌المللی در نوار غزه وجود ندارد، یکی از نگرانی‌های اسرائیل و آمریکا در این زمینه حصول اطمینان از این است که کمک‌ها به دست حماس نیفتد. میلر گفت که آن‌هایی که در غزه اسلحه دارند اعضای حماس هستند و امکان آن هست که بخواهند این اقلام را به نفع خود بربایند.

یکی دیگر از مسئولیت‌های سترفیلد در همکاری با اسرائیل و نهادهای سازمان ملل تعیین منطقه یا مناطقی امن در نوار غزه برای اسکان آن‌هایی است که می‌خواهند شمال نوار غزه را ترک کنند.

در رایزنی با رهبران کشورهای منطقه یکی از اهداف آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، این بود که جلوی گسترش درگیری گرفته شود. اما در روزهای اخیر تبادل آتش مختصری میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان در مرز دو کشور مشاهده شده است.

میلر گفت که «اتفاقاتی، مانند تظاهرات در اطراف سفارت، دیده شد» و لازم شد پنجشنبه از شهروندان آمریکایی در لبنان خواسته شود هرچه زودتر آن کشور را ترک کنند.

میلر بار دیگر هشدار رئیس‌جمهوری آمریکا را تکرار کرد که بهتر است کشورهای متخاصم اسرائیل وارد این درگیری نشوند.

توجیه میلر در مورد وتوی پیش‌نویس قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل برای آتش‌بس و رساندن کمک‌های بشردوستانه این بود که در درجه اول حق اسرائیل به دفاع از خود منظور نشده بود و دیگر آن که آمریکا سعی دارد با دیپلماسی کمک‌رسانی و تأمین جان غیرنظامیان محقق شود.


* یک مقام ارشد اطلاعاتی اتحادیه اروپا: تعداد تلفات بیمارستان غزه ۱۰ تا ۵۰ نفر بود

یک مقام ارشد اطلاعاتی اتحادیه اروپا شامگاه روز پنجشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت شمار کشته‌شدگان در حیاط بیمارستان الاهلی غزه «بین ۱۰ تا ۵۰ نفر» بود نه «صدها نفر» که حماس ادعا کرده است.

این ارزیابی در حالی است که وزارت بهداشت فلسطینی در غزه مدعی کشته شدن ۴۷۱ نفر در انفجار سه‌شنبه شب در آن بیمارستان شد. رسانه‌های وابسته به حکومت جمهوری اسلامی و اصلاح‌طلبان حتی از این رقم فراتر رفته و مدعی «۱۰۰۰ هزار» در این انفجار شدند.

حماس مدعی شده که این حادثه ناشی از حمله هوایی اسرائیل بود، اما ارتش اسرائیل انفجار یاد شده را ناشی از پرتاب راکتی از سوی شبه‎‌نظامیان سازمان جهاد اسلامی فلسطین دانست که برد کافی پیدا نکرد و در نتیجه به خود غزه اصابت کرد.

فیلم‌های پخش شده، از جمله فیلم شبکه الجزیره، نشان می‌دهد که در ساعت ۱۸:۵۹ شامگاه سه‌‌شنبه ۱۰ راکت از غزه به سوی اسرائیل شلیک شد که یک راکت در محوطه بیمارستان الاهلی غزه فرود آمد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در سفر روز چهارشنبه خود به اسرائیل گفت که انفجار بیمارستان، کار طرف مقابل بود نه اسرائیل.


* آمریکا خواستار «دسترسی مستمر غزه به اقلام ضروری» است

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید این کشور خواستار ایجاد روند مستمر ارسال اقلام ضروری و کمک های انسان دوستانه به داخل غزه است و همچنین «به دقت» این روند را زیر نظر خواهد گرفت تا «حماس از آن سود نبرد».

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه طی بیانیه‌ای گفت نماینده ویژه آمریکا که کاخ سفید برای بحران غزه تعیین کرده است هم امروز با مقامات مصری و اسرائیلی دیدار کرده تا زمینه برقراری این مسیر کمک رسانی هر چه زودتر برقرار شود.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، دیوید سترفیلد، فرستاده ویژه آمریکا در امور انساندوستانه در خاورمیانه مشغول «رایزنی درباره جزییات و چارچوب کار» است و همچنین در پی اجرایی کردن توافق مصر و اسرائیل بر سر ورود نخستین کاروان کامیون‌های امدادی از گذرگاه رفح به داخل غزه است.

آقای میلر گفته اگر چه اعزام اولیه ۲۰ کامیون به غزه تنها بخش کوچکی از اقلام مورد نیاز در این منطقه است اما آمریکا امیدوار است بتواند یک فرآیند پایدار و مستمر برای کمک رسانی به غزه ایجاد کند به طوری که نگرانی‌های اسرائیل از «مداخله حماس یا سود بردن این گروه از اقلام ارسالی» برطرف شود.

آقای میلر گفته «ما به دقت این که این اقلام چه طور توزیع می شود را زیر نظر خواهیم گرفت».

توافق برای اعزام این ۲۰ کامیون امدادی از گذرگاه رفح را ابتدا شب گذشته جو بایدن در داخل هواپیمای بازگشت از اسرائیل به آمریکا به خبرنگاران گفت و اشاره کرد که در پی تماس تلفنی که با همتای مصری خود داشته توانسته چنین توافقی را با بازکردن گذرگاه رفح کسب کند.

آقای بایدن روز گذشته در اسرائیل با بنیامین نتانیاهو و خانواده گروگان های اسرائیلی در غزه دیدار کرد اما برنامه سفر او به اردن و دیدار با پادشاه این کشور، رئیس جمهوری مصر و همچنین محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطینی در امان - پایتخت اردن - در پی انفجار بزرگ در بیمارستان الاهلی غزه، لغو شد.


* اسرائیل: حماس درباره تعداد قربانیان انفجار در بیمارستان الاهلی «بزرگ‌نمایی» می‌کند

وزارت دفاع اسرائیل می‌گوید حماس درباره تعداد قربانیان انفجار در بیمارستان الاهلی غزه «بزرگ‌نمایی» کرده و شمار قربانیان کمتر از رقمی است که این گروه ادعا می‌کند.

به گفته این وزارتخانه، در حالی که طی روزهای گذشته توجه جامعه جهانی به تصمیم نهایی مصر برای باز کردن یا نکردن گذرگاه رفح به نوار غزه برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه بود، حماس با راه‌اندازی کارزار «بزرگ‌نمایی» شمار قربانیان انفجار در بیمارستان، سعی در بهره‌برداری تبلیغاتی کرده است.

یک سخنگوی وزارت دفاع اسرائیل گفت اطلاعات منتشر شده توسط حماس درباره تعداد قربانیان حادثه «غم‌انگیز» بیمارستان «الاهلی» غزه نادرست است.

طی روزهای گذشته شواهد فزاینده‌ای از برخورد یکی از راکت‌های پرتاب شده توسط شبه‌نظامیان فلسطینی در نوار غزه به بیمارستان منتشر شده است؛ حادثه‌ای که منجر به کشته شدن شماری از شهروندان فلسطینی شد.

وزارت بهداشت غزه می‌گوید برخورد موشک به بیمارستان «الاهلی» در روز سه‌شنبه هفته جاری ۴۷۱ کشته و شمار زیادی زخمی بر جا گذاشته است.

حماس مدعی شده که اسرائیل این بیمارستان را هدف قرار داده، اما تصاویر ویدئویی نشان می‌دهد که درست قبل از وقوع انفجار در بیمارستان، شبه‌نظامیان غزه در نزدیکی آن چندین راکت شلیک کردند.

اسرائیل می‌گوید یکی از راکت‌های شلیک شده توسط گروه‌های فلسطینی درست عمل نکرد و روی بیمارستان سقوط کرد.


آنتونیو گوترش به قاهره سفر کرده است

آنتونیو گوترش،‌ دبیرکل سازمان ملل متحد در حالیکه در قاهره به سر می‌برد و در یک کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه مصر گفت: «غزه اکنون به کمک در مقیاس واقعی و به صورت پایدار نیاز دارد.»

او گفت که «دسترسی سریع و بدون مانع به کمکهای بشردوستانه برای ۲ میلیون و دویست هزار نفر ساکنان غزه ضروری است.

او گفت که نیروهای امدادرسان باید بتوانند کمک‌ها را دریافت کنند و باید بتوانند آن را با خیال راحت توزیع کنند.


* خالد مشعل: ایران و حزب‌الله لبنان سلاح در اختیار ما می‌گذارند

رهبر سابق حماس روز پنجشنبه گفت این گروه شبه‌نظامی به اندازه کافی سرباز اسرائیلی به عنوان گروگان در اختیار دارد تا از آن‌ها در مذاکرات برای آزادی زندانیان فلسطینی استفاده کند.

خالد مشعل این اظهارات را در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی «العربیه» بیان کرد.

او که ریاست دفتر حماس در خارج از نوار غزه را برعهده دارد، موضع جهان عرب در قبال حماس را «خوب» توصیف کرد و گفت: «ما از مردم نمی‌خواهیم که بجنگند».

آقای مشعل افزود: «گروه حزب‌الله لبنان و ایران سلاح در اختیار ما گذاشته و حمایت می‌کنند و ما خواهان کمک بیشتر هستیم».

مقامات جمهوری اسلامی ایران از روز ۱۵ مهر که شبه‌نظامیان حماس به شهرها و شهرک‌های اسرائیلی حمله کرده و بیش از ۱۴۰۰ نفر را کشتند، بارها از این عملیات تمجید کرده و آن را نشانه «شکست اطلاعاتی و امنیتی» اسرائیل می‌دانند.

رهبر سابق حماس در ادامه با اشاره به اظهارات مقامات اسرائیلی که بر نابودی این گروه تاکید می‌کنند، گفت: «مبارزه با اسرائیل دشوار است... طالبان، آمریکا را شکست داد و ما نیز اسرائیل را شکست خواهیم داد. کشورهایی که ما را در فهرست تروریستی قرار داده‌اند از طریق طرف‌های ثالث با ما در ارتباط هستند».

آقای مشعل پیشتر گفته بود که گروگان‌های اسرائیلی شامل افسران رده بالای این کشور در یگان نوار غزه هستند.

مقام‌های حماس در روزهای گذشته اعلام کردند بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ گروگان اسرائیلی که در حمله روز ۱۵ مهر این گروه به خاک اسرائیلی ربوده شده بودند، در اختیار گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی هستند.

حماس پیشتر مدعی شده بودند که بیش از ۱۰ نفر از این گروگان‌ها بر اثر بمباران‌های اسرائیل در نوار غزه کشته شده‌اند.


* وزیر دفاع اسرائیل: سربازان به زودی نوار غزه را از داخل خواهند دید

وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید که سربازان این کشور به زودی نوار غزه را از «داخل» خواهند دید.

اظهارات یوآو گالانت در روز پنجشنبه بیانگر آن است که حمله زمینی ارتش اسرائیل به نوار غزه با هدف نابود کردن گروه حماس نزدیک است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، او خطاب به سربازان این کشور در نزدیکی نوار غزه گفت: «شما در حال حاضر غزه را از فاصله دور می‌بینید، به زودی آن را از داخل می‌بینید. دستور از راه خواهد رسید».

آقای گالانت تصریح کرد که جنگ اسرائیل با شبه‌نظامیان فلسطینی در نوار غزه، «طولانی» و «سخت» خواهد بود.

کمی پس از این اظهارات، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل نیز ویدئویی از خود در کنار سربازان این کشور منتشر کرد و به آن‌ها وعده پیروزی داد.

او گفت: «ما با تمام قوا به سوی پیروزی می‌رویم. تمام مردم اسرائیل پشت سر شما هستند و ما برای پیروزی، با ضربات سخت به دشمنان خود یورش می‌بریم. به سوی پیروزی!»

پذیرش مسئولیت حمله حماس

وزیر دفاع اسرائیل در اظهارنظر دیگری در روز پنجشنبه، مسئولیت حمله غافلگیرانه ۱۵ مهر حماس به خاک این کشور را بر عهده گرفت.

این حملات منجر به کشته شدن دست‌کم ۱۴۰۰ نفر و گروگان‌گیری بیش از ۲۰۰ شهروند اسرائیلی و خارجی شد.

یوآو گالانت اظهار داشت: من مسئول دستگاه دفاعی کشور هستم و طی دو هفته گذشته، از جمله حوادث سخت، نیز این مسئولیت را داشتم و اکنون نیز مسئول رهبری ارتش به سوی «پیروزی» در نبرد هستم.

او در ادامه تصریح کرد ما «دقیق و مرگبار» خواهیم بود و تا زمانی که ماموریت را کامل نکنیم ادامه خواهیم داد.

پیشتر رهبران نهاد اطلاعات ارتش و آژانس امنیت داخلی، «شین‌بت»، نیز شخصا مسئولیت حمله غافلگیرانه و خونین حماس به خاک این کشور را بر عهده گرفته بودند.

یک روز بعد از این حملات خونین، ارتش اسرائیل حملات گسترده هوایی به غزه را آغاز کرد که تاکنون دست‌کم سه هزار و ۷۸۵ کشته بر جا گذاشته است.


منابع: رادیو فردا، بی‌بی‌سی، صدای آمریکا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024