جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 14.10.2023, 23:17

ایران اسرائیل را به مداخله در جنگ تهدید کرد


نشریه اکسیوس در آمریکا به نقل از دو منبع آگاه دیپلماتیک نوشته است که حکومت ایران روز شنبه در پیامی برای اسرائیل گفته است که «نمی‌خواهد شاهد اوج گیری بیشتر تنش در جنگ حماس و اسرائیل باشد، اما اگر عملیات اسرائیل در غزه ادامه یابد، مجبور به مداخله خواهد بود.»

اکسیوس می‌گوید که این پیام از طریق یک مقام سازمان ملل برای اسرائیل ارسال شده است.

این درحالی است که آمریکا سعی دارد ایران و حزب الله را از پیوستن به جنگ منصرف کند. آمریکا این هفته یک ناو هواپیمابر و گروه پشتیبانی آن را به منطقه اعزام کرد.

دو منبع دیپلماتیک به اکسیوس گفتند که حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز شنبه در بیروت با تور ونسلاند فرستاده سازمان ملل در خاورمیانه دیدار کرد.

براساس این گزارش تور ونِسلاند وزیر خارجه ایران را ترغیب کرد مانع گسترش مناقشه به سایر نواحی خارج از غزه و اسرائیل شود.

وزیر خارجه ایران «پاسخ داد که ایران نمی‌خواهد این مناقشه به یک جنگ منطقه‌ای بدل شود و می‌خواهد سعی کند به آزادی غیرنظامیانی که توسط حماس در غزه گروگان گرفته شده‌اند کمک کند.»

در این گزارش آمده است: «با این حال به گفته منابع امیرعبداللهیان تاکید کرد که ایران خطوط قرمزی دارد. او گفت که اگر عملیات ارتش اسرائیل ادامه پیدا کند – و به خصوص اگر اسرائیل به قول خود برای یک تهاجم زمینی در غزه عمل کند – ایران مجبور است واکنش نشان دهد.»

این منابع گفتند که آقای ونسلاند در تماسی با تزاکی هانگبی مشاور امنیت ملی اسرائیل و سایر مقام‌ها پیام ایران را منتقل کرد.

دفتر ونسلاند دیدار با امیرعبداللهیان را تایید کرد و گفت که آنها درباره «تلاش های دیپلماتیک برای آزادی گروگانها، کاهش تنش و جلوگیری از گسترش مناقشه به منطقه وسیعتر صحبت کردند.»


اسرائیل آماده تهاجمی طولانی می‌شود

بیانیه‌ای که ارتش اسرائیل منتشر کرد حاوی بیشترین جزئیات تا این مقطع درباره مقدمه‌چینی برای یک تهاجم زمینی علیه غزه است.

این بیانیه اساسا می‌گوید که نیروهای آن همچنان درحال آماده شدن هستند، و روشن می‌کند که این یک عملیات عظیم و به طور بالقوه طولانی خواهد بود.

ارتش اسرائیل گفت که بعد از بازپس گرفتن کنترل کلیه نقاطی که حماس در حمله روز شنبه وارد آنها شده بود اکنون در «گذرگاهی حیاتی» قرار دارد.

اما تمرکز اصلی این بیانیه بر ابعاد گسترده لجستیکی مورد نیاز برای یک «تهاجم جامع» از خشکی، دریا و هواست.

در این بیانیه آمده است: «این شامل ایجاد مراکز لجستیکی در خطوط مقدم برای تسهیل فرآیند تدارک تسلیحات و دادن توانایی لازم به نیروها برای آن است که به طور موثری مجهز شوند.»

این نشان می‌دهد که آنها همچنان مشغول چیدن اجزای لازم برای رساندن تجهیزات به نیروها در خط مقدم هستند. این عملیات شاهد بزرگترین فراخوان نیروهای ذخیره اسرائیل در ۵۰ سال اخیر است.


غیرنظامی اهل غزه: «ما گروگان هر دو طرف هستیم»

محمد، همسرش و سه کودک خردسال آنها روز جمعه بعد از فرار از شمال غزه به اردوگاه مغازی در جنوب رسیدند، اما هنوز احساس امنیت نمی‌کنند.

او به بی‌بی‌سی گفت: «ما از اینکه هیچ امکاناتی نداریم در رنج هستیم. وضعیت خیلی خیلی بد است، حتی جابجا شدن کار امنی نیست.»

محمد، ۳۱ ساله، گفت که سه روز اخیر «غیرقابل توصیف» بوده است.

او گفت: «ما اینجا گروگان هر دو طرف هستیم، گروگان اسرائیل و حماس.»

«اگر اسرائیل نتواند حماس را پیدا کند، حق ندارد غیرنظامیان و زیرساخت‌ها را بمباران کند. ما حیوان نیستیم، ما در باغ وحش زندگی نمی‌کنیم، ما انسانیم.»


اتحادیه اروپا کمک‌های بشردوستانه به غزه را سه برابر می‌کند

کمیسیون اروپا اعلام کرده که کمک‌های بشردوستانه به غزه را سه برابر خواهد کرد. این به معنای افزایش ۵۰ میلیون یورو کمک دیگر است. در مجموع میزان کمک ها ۷۵ میلیون یورو اعلام شده است.

اتحادیه اروپا در حال حاضر بزرگترین کمک کننده خارجی به فلسطینینان است.

اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا گفته که از نزدیک با سازمان ملل همکاری می کنند تا این اطمینان حاصل شود که این کمک‌ها به افراد مورد نیاز در غزه برسد.

یانز لناری، کمیسر مدیریت بحران اتحادیه اروپا هم گفته: «این سه برابر شدن کمک های بشردوستانه به اتحادیه اروپا این امکان را می دهد تا مطمئن شود غیرنظامیان در غزه می توانند نیازهای اولیه مورد نیازشان تامین شود. »

او همچنین گفته که «ضروری است تا دسترسی ایمن و بدون محدویت برای ارسال کمک های بشردوستانه تضمین شود.»


لیبرمن، یکی دیگر از مخالفان نتانیاهو، به ائتلاف دولت پیوست

سه روز پس از پیوستن بنی گانتس، رهبر حزب «اتحاد ملی»، به دولت بنیامین نتانیاهو در شرایطی که اسرائیل در جنگ با حماس است، یکی دیگر از سیاستمداران مخالف نخست‌ وزیر اسرائیل برای پیشبرد اهداف جنگ، به ائتلاف دولت پیوست.

آویگدور لیبرمن، رهبر حزب «اسرائیل خانه ما»، شنبه‌شب، ۲۲ مهر، اعلام کرد دعوت بنیامین نتانیاهو برای الحاق به دولت را «پذیرفت».

حزب حاکم لیکود از این تصمیم رهبر حزب «اسرائیل خانه ما» استقبال و بنیامین نتانیاهو از پاسخ مثبت آقای لیبرمن تقدیر کرد.

با این حال، آقای لیبرمن عضو کابینه امنیتی پنج نفره نخواهد بود.

آخرین بار که آویگدور لیبرمن در دولتی به نخست‌وزیری آقای نتانیاهو مشارکت داشت پنج سال پیش بود و از آن زمان، و پیش از آغاز موج اعتراضات ده ماه گذشته، در صف مقدم منتقدان او قرار داشت.

این سیاستمدار ۶۵ ساله در دولت‌های نفتالی بنت و یائیر لاپید در دو سال گذشته وزیر ارشد بود. او در کارنامه سیاسی حدودا ۳۰ ساله خود سابقه ریاست بر وزارتخانه‌های دارایی، راهبردی، دفاع و خارجه را دارد.

بر اساس گزارش‌های اعلام شده، غیر از آویگدور لیبرمن، یک عضو دیگر از حزب «اسرائیل خانه ما» نیز به وزیران دولت خواهد پیوست.

با این حال، هنوز یائیر لاپید، رهبر اصلی جناح اپوزیسیون از پیوستن به دولت آقای نتانیاهو خودداری کرده و به انتقاد از رهبر کابینه ادامه می‌دهد.

بی‌بی‌سی، رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024