جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 10.10.2023, 14:12

تقدیر خامنه‌ای از کشتار غیرنظامیان توسط حماس


علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی امروز سه‌شنبه در مراسمی در دانشگاه‌ افسری «امام‌علی» تهران حملات تروریستی شبه‌نظامیان حماس در اسرائیل را «این قضیه ۱۵ مهر» نامید و گفت که اسرائیل «هم از لحاظ نظامی هم از لحاظ اطلاعاتی یک شکست غیر قابل ترمیم خورده» است.

خامنه‌ای در مورد نقش جمهوری اسلامی در این حملات تروریستی در بخشی از سخنانش گفت: «ما پیشانی و بازوی طراحان مدبر و هوشمند و جوانان فلسطینی را می‎بوسیم، اما آن‌ها که می‌گویند حماسه اخیر کار غیر فلسطینی‌ها است دچار محاسبه غلط شده‌اند.»

علی خامنه‌ای درحالی دخالت در این اقدام را تکذیب کرده که حساب کاربری او در نخستین روز عملیات ترویستی شبه نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در اسرائیل نوشته بود که «گفته بودیم که به سراغتان می‌آییم.»

رهبر جمهوری اسلامی، در نخستین روز جنگ با تمجید از حملات حماس، در پستی در ایکس نوشت: «رژیم صهیونیستی به دست مردم فلسطین و نیروهای مقاومت در سراسر منطقه ریشه کن خواهد شد.»

روز شنبه حماس، گروه شبه نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی حملات تروریستی را در خاک اسرائیل صورت داد که در پی آن صدها نفر کشته و زخمی شدند.

در واکنش به این حملات، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل علیه گروه حماس اعلام جنگ کرد. در سه روز گذشته صدها نقطه در نوار غزه که اسرائیل می‌گوید مراکز مرتبط با حماس بوده بمباران شده است.

مقامات ارشد جمهوری اسلامی در سه روز گذشته صریحا از حملات تروریستی حماس استقبال کردند و از آن به عنوان «پیروزی» یاد کردند.

علی خامنه‌ای در سخنان امروز خود «رسانه‌های دنیای استکبار» را متهم کرد که به «سیاست مظلوم‌نمایی» اسرائیل کمک می‌کنند و گفت: «این مظلوم‌نمایی صددرصد خلاف واقع و دروغ است. چون مجاهدان فلسطینی توانستند خود را از محاصره‌ی غزه بیرون بیاورند، خلاص کنند و برسند به مراکز نظامی و غیرنظامی صهیونیستها.»

ادعای خامنه‌ای در حالی است که دو روز پیش روزنامه وال استریت ژورنال در یک گزارش اختصاصی نوشت که به گفته اعضای ارشد حماس و حزب‌الله لبنان، مقامات امنیتی جمهوری اسلامی به برنامه‌ریزی حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل کمک کردند.

بنا بر این گزارش افسران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ماه اوت با حماس برای طراحی تهاجمات هوایی، زمینی و دریایی کار کرده بودند.

ادعای خامنه‌ای در مورد «دروغ» بودن تصاویر منتشر شده در حالی مطرح می‌شود که در روزهای گذشته، پس از حملات تروریستی شبه‌نظامیان حماس در اسرائیل، این گروه اقدام به انتشار تصاویری کرد که نشان می‌داد شهروندان غیرنظامی را گروگان گرفته و در بسیاری از موارد پیکرهای خونین آنها را به عنوان «پیروزی» به نمایش درآورده‌اند. تصاویری که واکنش‌های فراوانی را در پی داشت.

در یک نمونه، شبه‌نظامیان وابسته به حماس بیش از ۲۰۰ نفر از شهروندان کشورهای مختلف که در یک جشنواره موسیقی در جنوب اسرائیل حضور داشتند را دسته‌جمعی کشتند. تصاویر دیگری نیز در روزهای گذشته منتشر شده که شبه‌نظامیان حماس گروگان‌ها را در مقابل دوربین تحقیر می‌کنند.

روز گذشته یکی از مقامات حماس نیز اعلام کرد که در صورت ادامه حملات موشکی به غزه، گروگان‌ها را اعدام خواهند کرد.


فرانسه تقدیر ایران از حملات حماس را «غیرقابل قبول» خواند

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در یک کنفرانس خبری مشترک با صدراعظم آلمان تقدیر ایران از حملات حماس علیه اسرائیل را «غیرقابل قبول» خوانده و در عین حال گفته فرانسه در حال بررسی نقش «مستقیم» ایران در این حملات است.

آقای مکرون گفته «من هیچ نظری در مورد دخالت مستقیم ایران ندارم چون مدرک رسمی برای آن نداریم، اما واضح است که اظهارات عمومی مقامهای ایرانی غیرقابل قبول بود؛ و این احتمال وجود دارد که حماس پیشنهاد کمک دریافت کرده بود.»

او همچنین گفته «اما تا زمانی که اطلاعات را تثبیت نکنیم، در این مورد مراقب خواهم بود.»

در این کنفرانس خبری رئیس جمهوری فرانسه و صدراعظم آلمان بر حق اسرائیل درباره دفاع از خود در برابر حملات در اراضی خود تاکید کردند.

اظهارات رئیس جمهوری فرانسه در حالیست که امروز رهبر جمهوری اسلامی ایران، هرگونه دخالت ایران در این حمله را رد کرده و گفته این حمله «کار فلسطینی‌ها» است.

مشاوران نظامی وسیاسی آقای خامنه ای در روز اول حمله حماس به اسرائیل آن را ستایش و نشانه در پیش بودن «فروپاشی اسرائیل» خواندند و وزارت خارجه ایران در بیانیه ای حمله را «تبریک» گفته بود.


هشدار آمریکا به ایران درباره احتمال دخالت در جنگ

چارلز براون، رئیس ستاد ارتش آمریکا، بامداد سه‌شنبه، ۱۸ مهر، در گفت‌وگو با همتای اسرائیلی خود، هرتسی هالِوی، به او درباره دفاع ایالات متحده از اسرائیل در برابر حملات احتمالی ایران اطمینان داد.

ژنرال براون ساعتی پیش از آن به جمهوری اسلامی ایران هشدار داده بود که از دخالت احتمالی در جنگ اسرائیل و حماس دوری کند. او در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که در بحبوحه جنگ حماس و اسرائیل چه پیامی برای جمهوری اسلامی ایران دارد، گفت «دخالت نکنید».

به گزارش رویترز، رئیس ستاد ارتش آمریکا افزود: «ما یک پیام کاملا روشن داریم؛ نمی‌خواهیم که این درگیری گسترش یابد، و مهم این است که ایران این پیام را به روشنی دریافت کند.»

ژنرال براون هنگام پرواز به بروکسل با خبرنگاران سخن می‌گفت. آمریکا در حال افزایش تدارکات دفاع هوایی، مهمات و سایر کمک‌های امنیتی به اسرائیل در جنگ جاری این کشور علیه گروه حماس است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، سرهنگ دانیل هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل بامداد سه‌شنبه ۱۸ مهر با اعلام خبر تماس چارلز براون با ژنرال هالِوی گفت: «ما تمامی کمک مورد نیاز را از آمریکا دریافت خواهیم کرد، هماهنگی‌های اطلاعاتی برای تمامی بخش‌های جنگ کامل خواهد بود، و آمریکا هم در این منطقه ناو هواپیمابر و رزمناو مستقر می‌کند.»

همزمان آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در گفت‎‌وگو با همتای اسرائیلی خود، الی کوهن، قول داد که واشینگتن برای کمک به اسرائیل هر اقدامی بکند تا افراد ربوده شده توسط حماس را به آغوش خانواده‌های‌شان برگرداند.

شبکه کان اسرائیل هم گزارش داد که تیم‌هایی از آمریکا به اسرائیل اعزام خواهند شد تا در زمینه کمک به آزادی افراد ربوده شده به اسرائیل کمک کنند. جزئیات بیشتری در مورد این تیم‌ها و کمک‌هایی که قرار است ارائه کنند، اعلام نشده است.

در تحولی دیگر باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و شمار دیگری از مقامات فعلی و پیشین آمریکایی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، شامگاه دوشنبه ۱۷ مهر حمایت خود را از اسرائیل در جنگ جاری این کشور علیه حماس اعلام کردند.

آقای اوباما در شبکه ایکس (توئیتر پیشین) نوشت: «شهروندان آمریکا از حملات تروریستی وقیحانه علیه اسرائیل و کشتار غیرنظامیان بی‌گناه شوکه شده‌، عزادار قربانیان بوده و برای بازگشت سالم ربوده‌شدگان دعا می‌کنند.»

رئیس جمهور پیشین آمریکا در ادامه نوشت: «در حالی که اسرائیل در مبارزه با حماس است، آمریکا در کنار متحد خود می‌ایستد و از حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر ترور حمایت می‌کند.» آقای اوباما در نهایت برای اسرائیل و فلسطینی‌ها آرزوی برقراری آرامش و صلح پایدار کرد.

از سوی دیگر یک عضو مجلس نمایندگان آمریکا از حزب دموکرات روز دوشنبه خواهان قطع کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل شد. کوری بوش، نماینده ایالت میسوری در کنگره گفت حملات حماس، واکنش به «اقدامات تحریک‌آمیز اسرائیل علیه ملت فلسطین است».


اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس بر «حمایت مالی پایدار» از فلسطینیان تاکید کردند

اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس روز سه‌شنبه پس از نشستی مشترک در عمان خواستار «حمایت مالی پایدار» از فلسطینی‌ها شدند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در نشست مشترک وزاری خارجه اروپایی و شورای همکاری خلیج فارس در مسقط شرکت کرده بود، بر دیدگاه دوطرف مبنی بر اهمیت حمایت مالی پایدار از آژانس سازمان ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی و ادامه اسال کمک‌های بشردوستانه به فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی تاکید کرد.

امارات عربی متحده که سال ۲۰۲۰ دست به عادی‌سازی روابط با اسرائیل زده بود، در این راستا پیش‌قدم شده و از کمک فوری بشردوستانه ۲۰ میلیون دلاری به فلسطینی‌ها خبر داده است.

خبرگزاری رسمی امارات در گزارشی این کمک را «بخشی از سیاست امارات برای یاری رساندن به جمعیت‌های آسیب پذیر (...) در سراسر جهان» توصیف و اعلام کرد که آنروا،  آژانس سازمان ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی مسئولیت توزیع آن را برعهده خواهد داشت.

اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که در پی حمله حماس به اسرائیل، برنامه کمک‌های توسعه‌ای خود را به فلسطینی‌ها مورد بازنگری قرار خواهد داد اما در عین حال کمک‌های بشردوستانه را مشمول این بازنگری نخواهد کرد.


سفیر اسرائیل در فرانسه: پول‌های جمع‌آوری شده در مساجد اروپا به حماس می‌رسد

سفیر اسرائیل در فرانسه ادعا کرد که در «بسیاری از موارد» پول‌هایی که در مساجد یا در جوامع مسلمانان فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی برای فلسطینیان جمع‌آوری می‌شود، «به دست حماس» می‌رسد.

رافائل موراو روز سه‌شنبه ۱۷ مهر در گفت‌وگو با یک رادیوی فرانسوی با اشاره به تماس‌های امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه با برخی رهبران منطقه خاورمیانه گفت: «راه دیگری هم برای تأثیرگذاری بر بازیگران منطقه و دیگران وجود دارد و آن، اعمال قوانین مربوط به تأمین مالی تروریسم برای جلوگیری از افتادن پول‌های در نظر گرفته شده برای مردم فلسطینی به دست حماس است».

او از این که «مقررات مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم وجود دارد اما اجرا نمی‌شود» ابراز تاسف کرد.

موضوع تامین مالی مساجد و مراکز مذهبی مسلمانان در فرانسه از سال‌ها پیش مطرح بوده و بر اساس گزارش‌ها، قطر، نزدیک به گروه اسلامگرای اخوان المسلمین، یکی از اصلی‌ترین حامیان اقتصادی این مساجد و مراکز است.

بنیانگذاران حماس پیشتر اعضای اخوان المسلمین بوده‌اند.


فرانسه: هیچ مدرک رسمی‌ای از «دخالت مستقیم» تهران نداریم

رئیس جمهور فرانسه می‌گوید بعید نیست حماس برای اجرای حمله شنبه گذشته به اسرائیل «کمک» دریافت کرده باشد. امانوئل مکرون البته تأکید کرد که هیچ نشان رسمی و تأئید‌شده‌ای حاکی از «دخالت مستقیم» ایران در دست نیست.

آقای مکرون در یک نشست خبری مشترک با اولاف شولتز صدراعظم آلمان گفت: «احتمال دارد که حماس برای انجام این عملیات از کمک و همکاری بهره برده باشد،‌ اما نمی‌توانم در مورد دخالت مستقیم ایران نظری بدهم؛‌ چراکه در این مورد هیچ نشانه رسمی‌ای نداریم».


منابع: رادیو فردا، بی‌بی‌سی، صدای آمریکا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024