جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 07.10.2023, 8:00

برخی واکنش‌ها به اعطای جایزه نوبل صلح به نرگس محمدی

جایزه نوبل صلح برای «زن، زندگی، آزادی»


نرگس محمدی، کنشگر پیگر حقوق بشر و یکی از چهره‌های برجسته جنبش دموکراسی‌خواهی ایرانیان و نیز جنبش «زن، زندگی، آزادی» ‌برنده جایزه نوبل صلح شد. «نرگس محمدی یک زن، مدافع حقوق بشر و مبارز آزادی است. با اعطای جایزه صلح نوبل امسال، کمیته نروژی نوبل مایل است از مبارزه شجاعانه او برای حقوق بشر، آزادی و دموکراسی در ایران تقدیر کند.»

متن کامل بیانیه‌ی کمیته‌ی صلح نوبل

بریت ریس اندرسون، رئیس کمیته:

کمیتۀ نوبل نروژ تصمیم گرفت جایزه صلح نوبل سال ۲۰۲۳ را به نرگس محمدی به دلیل مبارزه با سرکوب زنان در ایران و مبارزه برای ارتقای حقوق بشر و آزادی برای همه اهدا کند.

مبارزۀ شجاعانه او با هزینه‌های شخصی بسیار زیادی همراه بوده است. رژیم در مجموع ۱۳ بار او را دستگير و پنج بار مجرم شناخته و مجموعاً به ۳۱ سال زندان و ۱۵۴ ضربه شلاق محكوم كرده است. من صحبت در حالی می‌کنم که خانم محمدی همچنان در زندان است.

در سپتامبر ۲۰۲۲ یک زن جوان کرد به نام مهسا ژینا امینی درحالی‌که در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی بود کشته شد. قتل او به بزرگ‌ترین تظاهرات سیاسی علیه حکومت دینی ایران از زمان روی کار آمدن این رژیم در سال ۱۹۷۹ منجر شد.

تحت شعار «زن زندگی آزادی» صدها هزار ایرانی در تظاهرات مسالمت‌آمیز علیه خشونت و ظلم مقامات بر زنان شرکت کردند. رژیم به شدت اعتراضات را سرکوب کرد: بیش از ۵۰۰ تظاهرکننده کشته شدند. هزاران نفر مجروح شدند، از جمله تعداد زیادی که با شلیک گلوله‌های پلاستیکی توسط پلیس نابینا شدند. دست کم بیست‌هزار نفر دستگیر و در بازداشت رژیم قرار گرفتند.

#زن_زندگى_آزادى شعاری که مردم در تظاهرات انتخاب کردند، به درستی بیانگر فداکاری و کار نرگس محمدی است.

«زن»؛ او برای زنان علیه تبعیض و ستم سیستماتیک مبارزه می‌کند.

«زندگی»؛ او از مبارزه زنان برای حق داشتن زندگی کامل و شرافتمندانه حمایت می‌کند. این مبارزه در سراسر ایران با آزار و اذیت، زندان، شکنجه و حتی مرگ مواجه شده است.

«آزادی»؛ او برای آزادی بیان و حق استقلال، و علیه قوانینی که زنان را ملزم می‌کند، دور از دید باشند و بدن خود را بپوشانند، مبارزه می‌کند. درخواست آزادی، که توسط معترضان ابراز شده، نه تنها مربوط به زنان، بلکه درباره همه جمعیت است.

در دهه نود میلادی، نرگس محمدی به عنوان یک دانشجوی جوان فیزیک، از پیش خود را به عنوان مدافع برابری و حقوق زنان متمایز کرده بود. او پس از پایان تحصیلات خود به عنوان مهندس و همچنین مقاله‌نویس در روزنامه‌های اصلاح‌طلب مشغول به کار شد.

او در سال ۲۰۰۳ مشغول همکاری با کانون مدافعان حقوق بشر در تهران شد، سازمانی که توسط شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل تأسیس شده بود.

در سال ۲۰۱۱ خانم محمدی برای اولین بار به دلیل تلاش برای کمک به فعالان زندانی و خانواده‌های آنها به چندین سال زندان محکوم شد.

دو سال بعد، پس از آزادی با وثیقه، خانم محمدی خود را در کمپینی علیه استفاده از مجازات اعدام غوطه‌ور کرد. ایران از دیرباز جزو کشورهایی بوده است که سالانه بیشترین میزان آمار اعدام در جهان را دارد. تنها از ژانویه ۲۰۲۲، بیش از ۸۶۰ زندانی در ایران به اعدام محکوم شده‌اند.

فعالیت او علیه مجازات اعدام منجر به دستگیری مجدد خانم محمدی در سال ۲۰۱۵ و حبس بیشتر پشت دیوارها شد. پس از بازگشت به زندان، او شروع به مخالفت با استفاده سیستماتیک رژیم از شکنجه و خشونت جنسی علیه زندانیان سیاسی، به‌ویژه زنان، کرد که در زندان‌های ایران انجام می‌شود.

سال گذشته زندانیان سیاسی در زندان مخوف اوین تهران از موج اعتراضات آگاه شدند. بار دیگر خانم محمدی رهبری را بر عهده گرفت. او از زندان حمایت خود را از تظاهرکنندگان اعلام کرد و اقدامات همبستگی را با هم‌بندی‌های خود ترتیب داد. مقامات زندان با تحمیل شرایط سخت‌تر پاسخ دادند.

خانم محمدی از دریافت تماس و ملاقات منع شد. با این حال، او موفق شد مقاله‌ای را به بیرون بفرستد که نیویورک‌تایمز در اولین سالگرد کشته شدن مهسا امینی آن را منتشر کرد.

پیام این بود: «هرچه بیشتر ما را زندانی کنند، قوی‌تر می‌شویم.» خانم محمدی در اسارات نیز تلاش کرده است تا اعتراضات فروکش نکند.

نرگس محمدی یک زن، مدافع حقوق بشر و مبارز آزادی است. با اعطای جایزه صلح نوبل امسال، کمیته نروژی نوبل مایل است از مبارزه شجاعانه او برای حقوق بشر، آزادی و دموکراسی در ایران تقدیر کند.

جایزه صلح امسال همچنین تلاش صدها هزار نفر را ارج می‌نهد که در سال گذشته علیه سیاست‌های تبعیض‌آمیز و سرکوب حکومت دینی علیه زنان تظاهرات کردند. تنها با پذیرش حقوق برابر برای همه، جهان می‌تواند به برادری بین ملت‌ها دست یابد که آلفرد نوبل به دنبال ترویج آن بود.

اعطای جایزه به نرگس محمدی از سنت دیرینه‌ای پیروی می‌کند که در آن کمیته نوبل نروژ جایزه صلح را به کسانی اعطا کرده است که برای پیشبرد عدالت اجتماعی، حقوق بشر و دموکراسی تلاش می‌کنند. این‌ها پیش‌شرط‌های مهمی برای صلح پایدار هستند.


برخی واکنش‌ها به اعطای جایزه نوبل صلح به نرگس محمدی

پیام تبریک ۸ زندانی سیاسی به نرگس محمدی

سرکار خانم نرگس محمدی،
اعطای جایزه بین المللی صلح نوبل به شما، برای ما و تمام ملت ایران به ویژه زنان و دختران، سرمایه‌ای ملی و حاصل صبر، مقاومت، پایداری و مبارزه برای رفع هرگونه تبعیض و نابرابری و نقض حقوق شهروندی است.

امید داریم این رخداد، فرصتی نو برای تداوم تلاش‌های آزادی‌خواهانه به سوی کسب حق تعیین سرنوشت و تحقق آرمان‌های جنبش “زن، زندگی،، آزادی”و ارتقای حقوق شهروندی و تعهد به حقوق بشر در راستای منافع ملی را فراهم آورد.

مصطفی تاجزاده. امیرسالار داوودی. حسین رزاق. آرش کیخسروی. مهدی محمودیان. سعید مدنی. نوید میهن‌دوست. محمد نجفی.

۱۴ مهرماه ۱۴۰۲
زندان اوین


ترانه علیدوستی: آزادی خواهد آمد

آزادی خواهد آمد. به گواه ‌رد قدم‌هایی که زنی چون تو بر این خاک به جا گذاشت. آزادی خواهد آمد، چون زنی مثل تو حبس شدنی نبود، نرگس جانم.
#زن_زندگی_آزادی


بیانیۀ سازمان دیده‌بان حقوق بشر در مورد جایزۀ صلح نوبل

نرگس محمدی، فعال ایرانی حقوق بشر به دلیل مبارزاتش علیه سرکوب زنان، برندۀ این جایزه شد
(نیویورک - ۶ اکتبر ۲۰۲۳) – کمیسیون نروژی نوبل جایزۀ صلح نوبل را به نرگس محمدی، فعال حقوق بشر ایرانی زندانی، به دلیل «مبارزاتش علیه سرکوب زنان در ایران و نیز تلاشهای وی برای ترویج حقوق بشر و آزادی برای همگان» اعطا کرد.
عبارت زیر نقل قولی است از تیرانا حسن، مدیر اجرایی سازمان دیده‌بان حقوق بشر:
«نرگس محمدی بیش از دو دهه است که یکی از اعضاء بسیار حیاتی جامعۀ مدنی ایران بوده  برای ترویج حقوق بشر و برابری و نیز پاسخگویی در برابر موارد جدی نقض حقوق ،فعالیت‌های مدنی را  علی رغم فشارهای شدید سازمان‌دهی کرده است.
کمیتۀ نوبل با اهدای جایزۀ صلح به محمدی، از فعالیت‌های موثر او، فداکاریهای خالصانه، و شجاعت و پایداریهایی که او و دیگر فعالان حقوق بشر ایرانی هر روز در تلاشهای خود برای رسیدن به ایرانی روشنتر و با احترام بیشتر به حقوق بشر از خود نشان میدهند، قدردانی مینماید.
مقامات ایرانی باید فوراً و بدون هیچ قید و شرطی محمدی و دیگر فعالان زندانیِ حقوق بشر را از زندان آزاد کنند.»


گوترش: اعطای نوبل به محمدی ادای احترام به زنان مبارز است

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، با انتشار بیانیه‌ای، اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی را یادآور این موضوع دانست که حقوق زنان در ایران و دیگر نقاط جهان با مخالفت‌ها و موانع جدی مواجه است.

آقای گوترش روز جمعه ۱۴ مهر در شبکه ایکس (توئیتر سابق) همچنین نوشت که این جایزه ادای احترام به همه زنانی است که با به خطر انداختن «آزادی، سلامتی و حتی جان خود»، برای حقوق‌شان می‌جنگند.

از سوی دیگر، کارشناسان سازمان ملل ضمن استقبال از اعطای جایزه نوبل صلح به نرگس محمدی، فعال شناخته شده حقوق زنان که در ایران زندانی است، از حکومت جمهوری اسلامی خواستند تمامی افرادی را که به خاطر ترویج حقوق بشر زنان و دفاع از حقوق زنان و دختران در ایران زندانی شده‌اند، آزاد کند.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران، دورثی استرادا- تنک، رئیس هیئت کارشناسان مستقل سازمان ملل در زمینه تبعیض علیه زنان و دختران و چهار عضو ديگر این هیئت در بیانیه مشترکی اعلام کردند: «اعطای جایزه نوبل صلح ۲۰۲۳ به یک روزنامه‌نگار و فعال جسور حقوق زنان، تأکید بر مبارزه زنان علیه نظام‌های نهادینه تبعیض، تفکیک، تحقیر و محروميت زنان در سراسر جهان است.»

کمیته اعطای جایزه نوبل صلح روز جمعه در توضیح تصمیم خود اعلام کرده بود: «این جایزه به دلیل مبارزات نرگس محمدی با سرکوب زنان در ایران و تلاش‌های او برای ترویج و دفاع از حقوق بشر و آزادی همگان به او اعطا می‌شود.»

کارشناسان سازمان ملل در بخش دیگری از بیانیه خود افزودند: «مدافعان حقوق بشر زنان که از حقوق بشر در داخل و خارج از ایران دفاع می‌کنند، به خاطر مقاومت و شجاعت خود باید مورد تمجید قرار گرفته و از سوی جامعه بین‌المللی حمایت شوند.»

به گفته آنها، بسیاری از مدافعان حقوق بشر در ایران، به «قتل» رسیده، «زندانی» شده و یا «مجبور به ترک کشور » شده‌اند، فعالیت‌های حقوق بشری که زنان پیشگام و رهبر آن بوده‌اند سرکوب شده و فعالان حقوق بشری که در ایران مانده‌اند و خانواده‌های آنها با خطرهای «امنیتی جدی» مواجه هستند.

کارشناسان سازمان ملل عزم و شجاعت زنان و دختران ایرانی را که به شیوه‌های مسالمت‌آمیز و خلاقانه به دفاع از حقوق خود ادامه می‌دهند، ستوده‌اند.

آنها در بخش دیگری از بیانیه خود گفتند: «زنان ایران کماکان از تبعیض و محدودیت در آزادی بیان و حضور در سطوح مختلف جامعه رنج می‌برند که زندگی آنها را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. نمونه برجسته آن قوانین حجاب اجباری است که علاوه بر نقض حرمت انسانی و حق برابری زنان، روی امکان مشارکت آنها در زندگی اجتماعی به شدت تأثیر می‌گذارد.»

کارشناسان سازمان ملل در‌ عین حال در مورد وضعیت مدافعان حقوق بشر زنان که به دلیل اعتراض به شرایط موجود زندانی شده‌اند ابراز نگرانی کردند.

در ادامه این بیانیه آمده است: «به نظر می‌رسد که هدف اصلی حملات، بازداشت‌ها و زندانی کردن مدافعان حقوق بشر زنان، مجازات و به سکوت وادار کردن آنهاست. در یک سال گذشته مدافعان حقوق مدنی و به خصوص فعالان جنبش زنان که خواستار پاسخگو کردن حکومت در مورد جان باختن مهسا امینی در شهریور سال گذشته هستند، هدف اصلی این اقدامات سرکوبگرانه بوده‌اند.»


ضیا نبوی: جایزه نوبل صلح بزرگترین سرمایه نرگس محمدی است

نرگس محمدی شجاع‌ترین شخصیت سیاسی‌ست که می‌شناسم و این البته جمله‌ای تماماً ستایش‌آمیز هم نیست. شجاعت را اینجا در معنای بی‌توجهی به هزینه‌هایی به کار می‌برم که در نتیجه مداخله انتقادی در وضعیت به بار می‌آید و درین معنا من هرگز کسی را ندیدم که اینگونه مستمر با آنچه ناعادلانه و زورگویانه می‌داند مبارزه کند و از نتایجش واهمه نداشته باشد. درین گردن ننهادن به ظلم و سر خم نکردن در برابر زور چنان واکنش او بدون درنگ و بی‌پرواست که هر شاهد و ناظری را مبهوت بر جای می‌گذارد. اساساً بسیاری از آنها که او را از نزدیک می‌شناسند و دوستش دارند (خاصه هم‌بندیانش) احتمالاً در بادی امر این بی‌باکی و قدرت درونی‌اش را در مواجهه با صاحبان قدرت ارج می‌گذارند. او گاه چنان دلیرانه و از موضع بالا با ماموران حکومتی یا زندانبان مواجه می‌شود که برای اطرافیانش باورنکردنی‌ست و در گذر زمان احساس آن پناهی را به اطرافیانش می‌دهد که خاصه در جهان بی‌پناهیِ زندان موهبتی بس بزرگ است.

این شجاعت بلادرنگ و بی‌پروا اما می‌تواند اسباب تنهایی نیز باشد. تنهایی درین معنا که چنین روحیه جنگجویانه‌ای امکان همراهی با دیگران و کار جمعی را نیز تا حد زیادی از کنشگر دریغ می‌کند. ابتدائاً باین دلیل که پیدا کردن افرادی که حاضر باشند چنین هزینه گزافی را بپردازند اندک است ولذا فردی به مانند نرگس علیرغم اینکه حقیقتاً به صفت فردی انسانی خودمحور نیست ولیکن در عمل بسیاری از کنش‌هایش رنگ فردیت به خود می‌گیرد و به کنشی جمعی ارتقا نمی‌یابد. دیگر اینکه هزینه‌های زیاد کنش‌هایش امکان نوعی کار مستمر و نهادمند در بیرون از زندان را به او نمی‌دهد و به چریکی می‌ماند که عمر مفید فعالیت او در جهان بیرون از زندان به چند ماه هم نمی‌رسد. این افسوس ازین بابت بیشتر خود را نمایان می‌کند که می‌بینیم مداخله بابرنامه‌ی او در قالب کنش جمعی به مسئله سلول انفرادی تا کجا تاثیرگذار بوده و در شناساندن آن بعنوان شکنجه‌ای غیرانسانی تا چه حد موفق بوده است. بگذریم...

در مورد نرگس اما آن ویژگی که به گمانم حتی مهم‌تر و ارزشمندتر از شجاعت است عاری بودن او از بدخواهی یا کین‌توزی است. او به معنای دقیق کلمه انسانی قوی و مومن است و از آنجا که در کوران حوادث و ناملایمات زندگی با سری بالا زیسته، از رانه‌های کین‌توزانه نیز در امان مانده است. البته آنها که از نزدیک می‌شناسندش خشمگین شدنش را کم ندیده‌اند اما هیچگاه ردی از بدخواهی برای دیگران حتی برای دشمنانش نیز در او مشاهده نشده است و این بگمانم بزرگترین سرمایه اوست؛ سرمایه‌ای فراسوی گرفتن یا نگرفتن جایزه صلح نوبل.


شیرین عبادی: نرگس محمدی باید بی‌قید و شرط آزاد شود

پس از ۲۰ سال، کمیته‌ی نوبل، بار دیگر یک ایرانی را برای اهدای جایزه برگزید. #نرگس_محمدی، سخنگوی شریف کانون مدافعان حقوق بشر، به درستی سزاوار دریافت این جایزه بود. او سال‌ها عمر و زندگی خود را برای مبارزه در راه آزادی‌خواهی، برابری طلبی و پاسداری از حقوق بشر صرف کرد، و امروز به جای اینکه بتواند دستاوردهای مبارزه‌اش را ببیند پشت میله‌های زندان است.

زمانی که در سال ۱۳۸۱ کانون مدافعان حقوق بشر را تاسیس می‌کردیم، به درستی می‌دانستیم که قدم در چه راه پرمخاطره‌ای گذاشته‌ایم، اما حکومت ایران هر روز با جنایت‌هایی از پی یکدیگر، به ما ثابت کرد که سیاهی استبداد جمهوری اسلامی را پایانی نیست.

در سال ۲۰۰۳ من، به عنوان رئیس کانون مدافعان حقوق بشر برنده‌ی همین جایزه شدم، و حالا نرگس سخنگوی کانون، این جایزه را به ایران آورده است. این افتخاری بزرگ‌ برای کانون مدافعان حقوق بشر است.

شاید نرگس تا این لحظه حتی خود از اعطای این جایزه بی‌خبر باشد، امروز جمهوری اسلامی یک شخصیت جهانی و بین‌المللی را پشت میله‌های زندان نگه داشته است. نرگس محمدی باید بی‌قید و شرط آزاد شود.


عالیه مطلب‌زاده: مبارکمون باشه نرگس

نرگس عزیزم چقدر خوشحالم… اینهمه سال مبارزه و زندان… اینهمه سال فریاد اعتراض علیه ظلم و بی‌عدالتی بودنت، کنار مردم ایستادنت… بی‌ادعا و جسور … مبارکمون باشه. کاش کنارت بودم و محکم در آغوش می‌گرفتمت. در این روزهای دلهره و رنج و سیاهی بعد از مدتها از خوشحالی گریه کردم.


پیام زهرا رهنورد به نرگس محمدی: بر آبروی زنان ایران افزودید

به نام خدای مهربان
خواهر گرامی،
سرکار خانم نرگس محمدی، سلام
سلام و درود بر شما که پس از سالها مبارزه با ظلم و بیداد و تحمل رنج و‌ زندان و دوری از همسر و ‌فرزندان، با دریافت جایزه «نوبل صلح» بر آبروی زنان ایران افزودید.
جای بسی تأسف و تأثر است که حاکمان ایران با خشونت‌های سبعانه در حق زنان مبارز و آزادیخواه و تضییع حقوق انسانی آنان و با کشتن دخترانی چون «مهساها و آرمیتاها» هر شادی را به کام‌ ملت به زهر تبدیل می‌کنند.

زهرا رهنورد
۱۴ مهر ۱۴۰۲


شخصیت و رویکرد نرگس محمدی در فعالیت‌های حقوق بشری و نقش او در آینده سیاسی ایران

گفت‌وگو با نیره توحیدی، استاد دانشگاه ایالتی کالیفرنیا و مدیر برنامه خاورمیانه و اسلام‌شناسی


رضا علیجانی: اینک یک ظرفیت به سرمایه‌‌های اجتماعی ما اضافه شد

* تبریک به همه زنان ایران، ملت ایران، جنبش «زن، زندگی، آزادی» که نرگس هم یکی از نمادهای برجسته آن، در کنار بسیاری از زنان و مردان دیگر در زندان، در داخل و خارج از کشور است.
* نرگس فردی تحصیل‌کرده، دارای دانش و بینش سیاسی، مدیریت مناسب، نهادساز و اهل کارجمعی، دارای سابقه مستمرحقوق بشری و... و از همه برجسته‌تر شجاعت و پایداری است که نیاز مبرم این مرحله از جنبش است.
* نرگس صدای بی‌صدایان بوده است؛ کردها، بلوچ‌ها، آزاردیدگان و شکنجه‌شدگان از همه طیف‌های سیاسی و مدنی و... .
* او مورد اعتماد بسیاری از نیروهای مذهبی و غیرمذهبی، اصلاح‌طلب و تحول‌خواه و سرنگونی‌طلب، کثیری از اقوام ایرانی و... است. او رای منفی بسیار کمی دارد و اینک یک ظرفیت به سرمایه‌‌های اجتماعی ما اضافه شده که انتظار می‌رود همه با آن مثبت برخورد کنند.
* امیدواریم نرگس هم‌چنان یک فعال حقوق بشر باقی بماند. هم‌چنین این جایزه و موقعیت را تبدیل به یک «نهاد» کند و ضمن حفظ استقلال خودش، اما با مشورت‌پذیری و خرد جمعی حرکت کند.
* نرگس این جایزه را هم به عنوان یک نماد گرفت و هم به خاطر صلاحیت‌های فردی خودش. اینک او به خصوص برای کسانی که معتقدند مرکز ثقل تحولات و راهبری جنبش باید در داخل کشور باشد تبدیل به یک پرچم بلند و یک آدرس مشخص شده است.
* هر چند این جایزه حاکمان را عصبانی می‌کند، اما برای نرگس مقداری مصونیت هم همراه خواهد آورد. تجربه نشان داده که فشار افکار عمومی داخلی و جهانی تیغ حکومت را کند می‌کند...
* ما شبیه مشروطیت شخصیت‌ها و رهبرهای متعددی در داخل و خارج داریم و خواهیم داشت که هیچ‌کدام هم جا را برای دیگری تنگ نمی‌کند. همه آنها باید در برابر نظام ولایی باشند، نه مقابل هم. به عنوان یک هموطن به طرفداران آقای پهلوی توصیه می‌کنم که آنها هم با این جایزه مثبت برخورد کنند.
* از نرگس نباید انتظار معجزه داشت اما به عنوان کسی که از دوره دانشجویی با نرگس کار کرده‌ام مطمئنم او به بهترین نحو از این ظرفیت استفاده خواهد کرد!
امید که این جایزه به یک «زن» ایرانی، کمک و محرک ومشوق جنبشی باشد برای «زندگی» بهتر و «آزادی» بیشتر همه ایرانیان.


تجلیل فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر از اهدای جایزه‌ صلح نوبل به نرگس محمدی

پاریس، ۶ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۴ مهر ۱۴۰۲) ـ جایزه‌ی صلح نوبل امروز به نرگس محمدی، فعال حقوق بشر ایرانی، اهدا شد. او روزنامه‌نگار و سخن‌گوی کانون مدافعان حقوق بشر (DHRC)، یکی از سازمان‌های ایرانی عضو فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر (FIDH) است.

آلیس مُخ‌وِه، رئیس فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر(FIDH) گفت: «FIDH از تصمیم اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی برای مبارزه در راه آزادی و علیه حکومت استبدادی بسیار خوشحال است. ما امروز از دولت‌مردان ایران می‌خواهیم که سلامت جسمی و روانی او را در هر شرایطی تضمین کنند، همه‌ی اتهام‌های علیه او را لغو کنند و فوری و بدون قید و شرط او و دیگر مدافعان حقوق بشر را که خودسرانه در کشور در بازداشت هستند آزاد کنند.»

فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر (FIDH) همراه با دیگر سازمان ایرانی عضو خود، جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI)، پیوسته پیگرد قضایی و آزار و اذیت نرگس محمدی را مستند و محکوم کرده است. او در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) هنگام شرکت در مراسم ادای احترام به یکی از قربانیان کشته‌شده در تظاهرات ضد دولتی در نوامبر ۲۰۱۹ (آبان ۱۳۹۸) به‌شکل وحشیانه‌ای دستگیر شد. او را به زندان بدنام اوین در تهران فرستادند و، طی ۳۰ ماه زندان که در ماه مه ۲۰۲۱ به‌دلیل فعالیت‌های حقوق بشری به آن محکوم شده بود، گاهی او را به سلول انفرادی انداختند. نرگس محمدی پس از چندین محاکمه، درحال‌حاضر ۱۲ سال و ۹ ماه حبس را سپری می‌کند. او بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ خودسرانه در زندان زنجان بود و وضعیت سلامتی‌اش رو به وخامت گذاشت. وی در طول دوران زندان خود مورد حمله‌های جسمی و آزار جنسی قرار گرفته است.

عبدالکریم لاهیجی، رئیس افتخاری فدراسیون بین المللی حقوق بشر و رئیس جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران  (LDDHI) گفت:
« نرگس محمدی همین دیروز موفق شد از زندان پیام همبستگی خود با آرمیتا گراوند، دختر ۱۶ ساله‌ای را که اکنون به‌دلیل خودداری از به‌سرکردن روسری در کُما به سر می‌برد، منتشر کند. قاطعیت و شجاعت او به همه‌ی ما یادآوری می‌کند که باید بی‌امان برای حقوق زنان در ایران و سراسر جهان بجنگیم.»
این چهارمین باری است که جایزه صلح نوبل به شخص یا سازمانی وابسته به فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر (FIDH) اعطا می‌شود: آلِس بیالاتسکی، نایب‌رئیس پیشین فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر، که در حال حاضر در بلاروس در زندان است و دو سازمان عضو آن از روسیه و اوکراین، مموریال و مرکز آزادی‌های مدنی (CCL)، در سال ۲۰۲۲ این جایزه را دریافت کردند. شیرین عبادی، وکیل ایرانی، رئیس DHRC، و جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در تونس (LTDH)، عضو فدراسیون، به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۵ این جایزه را دریافت کردند.


تبریک «همگامی» به خانم نرگس محمدی

خانم نرگس محمدی برنده جايزه صلح نوبل شد. “همگامی” این پیروزی را به خانم نرگس محمدی، خانواده او، زندانيان سياسی، فعالان حقوق بشر و به مردم ایران و مدافعان صلح و آزادی در سراسر جهان تبريک می گويد.
خانم نرگس محمدی نامی بلند در مبارزه عليه اعدام، تبعيض جنسيتی و حجاب اجباری و مدافع جنبش انقلابی زن، زندگی، آزادی است. او سال های بسیاری را در زندان های جمهوری اسلامی گذرانده و رنج های فراوان کشیده است. خانم نرگس محمدی ۱۳ بار بازداشت شده، ۵ بار محکوم شده و تا کنون ۱۰ سال زندان کشيده است. او در زندان هم ساکت نمانده و در هر فرصتی صدای اعتراضش را بلندتر کرده است. نرگس محمدی مبارزی جسور و شجاع است که زندگی اش و توانایی هایش را در دفاع از حقوق بشر و برای گذار از استبداد دینی حاکم بکار گرفته است.
امید است که اهدای جایزه صلح نوبل به خانم نرگس محمدی جنبش مهسا را تقويت کرده، صدای طرفداران حقوق بشر، مخالفان اعدام و طرفداران دمکراسی در ایران را بلندتر کرده و زمينه را برای رهائی مردم از حکومت جنايتکار جمهوری اسلامی و استفرار دموکراسی در کشور هموار سازد.
همگامی برای جمهوری سکولار دمکرات در ایران
۱۴ مهر ۱۴۰۲ (۶ سپتامبر ۲۰۲۳)


جبهه ملی ایران: یک پیروزی برای سال‌ها نبرد و پیکار زنان

خبر اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی، نشان از پیروزی سال‌ها نبرد و پیکار زنان و مردان ایرانی برای تحقق استقلال و آزادی و عدالت‌‌اجتماعی است. به ویژه بانوان این سرزمین سال‌ها برای برابری و رفع تبعیض قیام کردند، در صف نخست آن بانو نرگس محمدی بود.
نرگس محمدی میراث‌دار پاک دکتر مصدق، فرزند مهندس عزت‌الله سحابی و یار دیرین شهید هاله سحابی و کوشنده راستین حقوق بشر است.
به بانو نرگس محمدی گرامی، زنان سلحشور سرزمین شادباش می‌گوییم. به امید استقرار استقلال و آزادی، دموکراسی، حقوق بشر و عدالت اجتماعی در ایران و همه ملل جهان.
کمیته رسانه جبهه ملی ایران


به نرگس و برای نرگس

صلیب بر دوش
و
خسته،
خسته،
ایستاده تا هنوز
بر شیب تند سخره
بر تپه های راز،
اوین!
و برق مدال صلح
از روزن پنجره
و نرده های یخ !
گلبانگ خدای زندگی،
“زن-زندگی-آزادی”
و پادافره گناه ناکرده،
زن بودن،
در خیل نازنان،
مردان،
نا مردان!
صلیب بر دوش
تا قلعه عقاب ها
تا اوج “پیر پای دربند”،
دماوند!
و شاید
لبخندی به خورشید،
و جرعه‌ای آب،
بر لبانی خشک
بر بلندای بلند ترین‌ها!

احمد پورمندی
۱۴ مهر ۱۴۰۲


مسعود بهنود: خبری خوش تراز این متصورم نبود

خبری خوش تراز این متصورم نبود. پاداش صبر و ثبات یك زن كه وجودش درس پایدارى است، حالا ما ایرانیان چه داریم جز زندانى كه بخش عمده ای از مردمان و صاحبانش ان را لمس كردند، ان ها در عصرى بودند كه بنیانگذارش مژده گلستان به جای زندان داد. افتخاریست براى همسر و فرزندانش كه در تمام سختى ها غمخوارش بودند. شرم برای كسانى كه همه دیانت و صلح و مسلمانی را در گرو تفكرى گذاشتند كه خشم و زجر و خود بینی دارد. این جایزه نیست بلكه پاداش دانایان جهان أست به همه جوانان، به ویژه جوانان این نسل ایرانی كه چراغ مقاومت را روشن نگاه داشتند.


جايزه صلح نوبل: انتخابی خجسته با پيامی روشن برای مدافعین حقوق انسان ها در ایران

انتخاب خانم نرگس محمدی برای دریافت جایزه صلح نوبل خبری خوش و مسرت‌بخش برای ايرانيان است. ما بعنوان جمعی از کنشگران سیاسی که در شبکه‌های اجتماعی به عنوان مدیران رسانه‌های اجتماعی و گروه‌های شبکه‌ای جمهوری‌خواه سکولار دمکرات فعالیت می‌کنیم، انتخاب نرگس محمدی بعنوان برنده جایزه صلح نوبل امسال را به مردم ایران که جنبش‌ رهایی‌بخش #زن_زندگی_آزادی را از سال گذشته آغاز کردند، تبریک می‌گوییم.
نرگس محمدی مدافع پیگیر حقوق بشر و جنبش زن زندگی آزادی و خواهان گذار از حکومت اسلامی به دمکراسی و جمهوری می‌باشد که همراه و‌ در‌کنار ده‌ها مبارز دیگر به یکی از رهبران و نمادهای برجسته‌ی مقاومت علیه استبداد دینی تبدیل شده است. ما دریافت این جایزه را به همه مردم ایران، همه مبارزان راه آزادی و خانم نرگس محمدی، فرزند شجاع و مقاوم ایران تبریک می‌گوییم و این امر را گامی مهم در جهت خودباوری بیشتر ملی و‌ جنبش و در مسیر پیروزی جمعی در مقابل انواع و اقسام استبداد می‌دانیم.

* گروه ها و کانال‌های امضاکننده:

۱. کانال سیمای جمهوری ایران، میدان جمهوری و سکولار دمکراسی
۲. همراه با جنبش “زن زندگی آزادی”
۳- رضا گوهرزاد، مدیر وب سایت ایران پست و برنامه ساز تلویزیونی
۴. گفتمان ملی برای ایران
۵. شورای موقت ملی (کنگره آزاد ایران)
۶. شورای اعتراضات سراسری در خارج کشور- امریکای شمالی
۷- دیدگاهی دیگر- بهنام شادروان
۸- دکتر حسن نایب هاشم، کانال اطلاع رسانی نایب هاشم
۹- رسانه اجتماعی ضددیکتاتوری
۱۰- کلاب هاوس توسعه دمکراتیک‌پایدار- جمهوری خواهان
۱۱- مهدی نخل احمدی، روزنامه نگار، فعال سیاسی رسانه‌ای و شبکه‌ای، کانال مهدی نخل احمدی
۱۲- اکسیون مونترال
۱۳- کانال شب نشینی هالو
۱۴- کانال محمد مهدوی‌فر
۱۵- کانال اکبر کریمیان
۱۶- شبکه خبری صدای موج آزادی
۱۷- اتحاد جمهوری خواهان داخل کشور
۱۸- انجمن متخصصین و کارافرینان جمهوری خواه ایران
۱۹- گروه کار زنان شبکه کنشگران جمهوریخواه سکولار دموکرات ایران
۲۰- کلاب هاوس ندای جمهوری‌ ایران
۲۱- مرکز پژوهشهای حقوندی
۲۲- گروه تلگرامی “ندای جمهوری ایران”
۲۳- اندیشکده جمهوری خواهان سکولار دمکرات
۲۴- کانال تلگرامی یادداشته ها و روزنوشت‌ها، عیسی سحرخیز
۲۵- کانال بنیاد ملی ایران
۲۶- گروه تلگرامی دیده بان حقوق بشر
۲۷- کانال تلگرام آزادیخواهان سوسیالیست
۲۸- کانال تلگرام اخبار اعتراضات مردمی
۲۹- کانال نلگرام رضا شیرازی
۳۰- جمهورىخواهان سکولار و دموکرات ایران در بلژیک
۳۱- گروه تلگرامی میشان / پشت عینک دیگران


حمایتی بزرگ از آزادی مردم ایران

نوربرت روتگن نماینده مجلس آلمان از حزب دموکرات مسیحی، اعطای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی را سبب شادی مردم ایران خواند و نوشت این خبر اشک شادی به چشم مردم ایران می‌آورد.
او اعطای جایزه نوبل صلح به این فعال حقوق زنان را که در ایران زندانی است، حمایتی بزرگ از آزادی مردم ایران توصیف کرد.


مرتضی کاظمیان:  ‏افتخاری تاریخی و جدید برای زنان ایران

کمیته نوبل در نروژ امروز جمعه، ۱۴ شهریور، در بیانیه‌ای نرگس محمدی را به دلیل “مبارزه علیه سرکوب زنان و تلاش برای تقویت و تحکیم حقوق بشر و آزادی برای همگان” شایسته دریافت این جایزه  اعلام کرد.
در پنج دهه‌ای که از زندگی محمدی می‌گذرد تجربه زندان و روایت شجاعت و جسارت او پیوسته نام این فعال حقوق بشر را در سطح رسانه‌ها و محافل اجتماعی و سیاسی مطرح کرده است.
نرگس محمدی داخل ایران و در زندان اوین محبوس است و هم چنان از داخل زندان برای حقوق بشر و دموکراسی مبارزه می‌کند.


مهدی نصیری: این جایزه را مبنای همگرایی و اتحاد قرار دهیم

به نام آفریدگار جهان
اهدای جایزه صلح نوبل را به بانوی آزاده، شجاع و در بند، خانم نرگس محمدی و ملت بزرگ ایران و  همسر مبارزش جناب آقای تقی رحمانی و فرزندان زجر کشیده اش کیانا و علی تبریک و تهنیت می گویم. نرگس محمدی، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر و مخالف حجاب اجباری، نزدیک به ٧ سال است که در زندانهای نظام ناجمهوریِ نااسلامی به سر می برد و متحمل شکنجه های شدید جسمی و روحی بوده اما حسرت سازش و شرافت فروشی را بر دل سرکوبگران نظام گذاشته است.
ضمن تبریک این جایزه به اپوزیسیون ایران خواه، صلح طلب و مدنی در داخل و خارج ایران به عنوان یک روزنامه نگار و فعال سیاسی، از همه آنها می خواهم که این جایزه را مبنای همگرایی و اتحاد خود برای نجات ایران قرار دهند و مبادا مثلا جمهوری خواهان به پادشاهی خواهان فخرفروشی کنند و یا بالعکس پادشاهی خواهان، جمهوری خواهان را تخطئه کنند و یا هر دو به اصلاح طلبان مبارز و عبور کرده از نظام ولایت فقیه، بتازند. رمز پیروزی اتحاد است.
مهدی نصیری


تبریک دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران به نرگس محمدی

آذر منصوری، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در پیامی به نرگس محمدی دریافت جایزه صلح نوبل توسط ایشان را تبریک گفت.

«خواهر عزیزم سرکار خانم نرگس محمدی
زنان ایران به رغم موانع ساختاری، تنگناهای ایدئولوژیک و دیگر دشواری‌های پیش رو، به تلاش برای احیای حقوق خود ادامه می دهند.
سرکار عالی یکی از زنان شجاع ایران‌زمین هستید که با کنش‌های مدنی و خشونت‌پرهیز و به‌رغم تحمل سال ها زندان، همچنان برای تحقق صلح و حقوق بشر تلاش می کنید.
اختصاص جایزه نوبل صلح را که بی شک این جایگاه و موقعیت شماست که به آن اعتبار می بخشد، به شما و به همه صلح جویان و مدافعان حقوق بشر تبریک می‌گویم. امیدوارم از این فرصت برای پیشبرد بیش از پیش اهداف جامعه بزرگ زنان ایران ، تحقق صلح پایدار و حقوق بشر استفاده کنید.
آذر منصوری
مهرماه ۱۴۰۲»


استقبال سازمان حقوق بشر ایران از اعطای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی

سازمان حقوق بشر ایران از اعطای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی استقبال می‌کند و امیدوار است که این جایزه توجه بیشتر جامعه جهانی به مبارزه مردم ایران برای تحقق حقوق بنیادین بشر را در پی داشته باشد.
محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، ضمن تبریک به نرگس محمدی گفت: «نرگس محمدی بیش از ۲۵ سال با آپارتاید جنسیتی، مجازات اعدام و تبعیض علیه اقلیت‌ها مبارزه کرده و هزینه هنگفتی در این راه پرداخته است. اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی به رسمیت شناختن مبارزه مردم ایران برای احقاق حقوق بنیادینشان است. اعطای این جایزه در روزی که آرمیتا گراوند به‌دلیل نداشتن حجاب اجباری در کما به سر می‌برد، یادآور ستمی است که زنان و دختران ایرانی روزانه از طرف جمهوری اسلامی با آن مواجه‌اند.»


شادباش به زنان و مردم مبارز ایران‌زمین

جایزه صلح نوبل در شرایطی به نرگس محمدی تعلق میگیرد که آرمیتا دختر ۱۶ ساله ایرانی به جرم مبارزه با حجاب اجباری در بیمارستان با مرگ دست به گریبان است، در شرایطی که فقط طی یک سال گذشته و در جریان انقلاب زن، زندگی، آزادی صدها دختر و پسر جوان ایرانی به ضرب گلوله های حکومت اسلامی زن ستیز بقتل رسیده و مجروح شده اند، در شرایطی که هزاران زن و مرد زندانی سیاسی در زیر شکنجه های طاقت فرسا به مرگ تدریجی محکوم شده اند و در شرایطی که حکومت داعشی جمهوری اسلامی با ایجاد فضای رعب و وحشت و گسیل اوباش حکومتی و نیروهای سرکوبگر خود در خیابانهای تهران و شهرستانها عملا یک نوع حکومت نظامی غیررسمی را بر مردم ایران تحمیل کرده است.
کارزار حقوق بشر برای ایران ضمن شادباش به خانم نرگس محمدی و تمام زنان مبارز ایران اطمینان دارد که احراز جایزه صلح نوبل به یک فعال حقوق بشر در ایران میتواند یک بار دیگر توجه جهانیان را نسبت به نقض سیستماتیک حقوق بشر و جنایات روزمره جمهوری اسلامی در ایران جلب نماید و جان تازه ای به جنبش حقوق بشر و انقلاب زن، زندگی، آزادی درایران ببخشد.
کارزار حقوق بشر برای ایران


شادباش حامد اسماعیلیون به نرگس محمدی

نرگس محمدی عزیز،
اهدای جایزه‌ی صلح نوبل به شما مایه‌ی شادی و شادمانی همه‌ی ماست.
آن‌چه از شما می‌توان آموخت پیگیری و استقامت در مبارزه است. حاکمان تاریک‌اندیشِ کشور ما نتوانستند و نمی‌توانند مبارزه‌ی شما را برای حقوق بشر به ویژه حقوق زنان، برای آزادی و عدالت و شان و کرامت آدمی، با درفش و زندان متوقف کنند. آن‌ها نمی‌توانند فعالیت‌های شما را علیه تبعیض با سرکوب و سانسور متوقف کنند. امروز صدای شما رساتر از گذشته در ایران و در سراسر دنیا شنیده می‌شود.
به شما و همه‌ی ایرانیان تبریک می‌گویم.
افکار عمومی بی‌تردید خواهان آزادی شما و تمام زندانیان سیاسی و عقیدتی است و وظیفه‌ی همه‌ی دولت‌های دموکراتیک می‌دانم که با فشار سیاسی به جمهوری اسلامی، آزادی شما را از زندان ممکن کنند و امکان حضور شما برای دریافت جایزه فراهم شود.


جو بایدن: نرگس محمدی باید فورا از زندان آزاد شود

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای به اعطای جایزه نوبل صلح به نرگس محمدی واکنش نشان داد و گفت او با مردم سراسر جهان به نرگس محمدی برای دریافت جایزه صلح نوبل ۲۰۲۳ تبریک می‌گوید و «شجاعت تزلزل ناپذیر او را جشن می‌گیرم.»
رئیس جمهوری آمریکا نیرومندتر شدن عزم و تلاش خانم محمدی به رغم بازداشت‌ها، آزار و اذیت‌ها، و شکنجه‌ها مکرر و حبس ناعادلانه کنونی او در زندان اوین را یادآورد شد و گفت این جایزه قدردانی از او و نشانه‌ای از شنیده‌شدن دعوت او به آزادی و برابری از سوی جهانیان است.
جو بایدن با اشاره به همزمانی تاسف‌بار اهدای جایزه صلح نوبل با انتشار گزارش‌های مربوط به حمله «پلیس امنیت اخلاقی» به آرمیتا گراوند، نوجوان ۱۶ ساله، گفت مردم ایران در مبارزه برای آینده‌ای آزاد و دموکراتیک ساکت نمی‌شوند و ارعاب را نمی‌پذیرند.
جو بایدن در ادامه بیانیه خود تصریح کرد ایالات متحده همچنان شجاعت تمامی مدافعان حقوق بشر و یاد و خاطره مهسا امینی و همگی کشته‌شدگان، زخمی‌ها، و بازداشت‌شدگان از سوی جمهوری اسلامی را گرامی می‌دارد و به حمایت خود از تلاش‌های ایرانیان برای دفاع از آینده خود، آزادی بیان، برابری جنسیتی، و پایان‌دادن به خشونت جنسیت‌محور علیه زنان و دختران در همه‌جا ادامه می‌دهد.
جو بایدن در پایان بیانیه خود گفت ایالات متحده همچنان در کنار نرگس محمدی، مردم شجاع ایران، و همه مبارزان برای ایجاد جهانی برابرتر و آزادتر در سراسر دنیا خواهد ایستاد.


مبارزه نرگس محمدی و زنان ایران شکست‌‌ناپذیر است

زنان ایران در چند دهه گذشته نقش موثری در ارتقاء آگاهی سیاسی و مدنی جامعه ایران داشته‌اند. آنان بصورتی مسالمت‌آمیز و خلاقانه برای رعایت حقوق و آزادیها، رفع تبعیض و برقراری عدالت کوشیده‌اند. بی جهت نیست که امروز شاهد اهدای دومین جایزه نوبل صلح به یکی از شایسته‌ترین چهره‌های مدافع حقوق بشر، دمکراسی و آزادی و جنبش زن زندگی ازادی از طرف بنیاد نوبل هستیم.
نرگس محمدی در قامت یک کنشگر سیاسی و باورمند به آزادی و دمکراسی سال‌های متعددی از زندگی خود را وقف پیشرفت مدنی و سیاسی جامعه ایران نموده، هم اکنون نیز بخاطر مبارزاتش در زندان بسر میبرد. زنانی چون نرگس محمدی را باید ستود و از ایشان تقدیر کرد زیرا که بار بخش بزرگی از مبارزه و مقاومت مدنی جامعه را به دوش کشیده و در بارور کردن نهال آزادی کوشا بوده‌اند. بی‌تردید مبارزه زنان ایران و جنبش پویای زن، زندگی، ازادی با این قدرشناسی جهانی از چهره برجسته این جنبش تواناتر از قبل خواهند شد.
سازمان‌های جبهه ملی ایران در خارج از کشور و جبهه ملی ایران اروپا دریافت این جایزه را به خانم نرگس محمدی و کلیه زنان و مردان کوشنده برای تحقق حقوق انسانی و شهروندی و رفع هرگونه تبعیض جنسیتی، تبریک گفته، مبارزه موثر در این مسیر را به همه هموطنان و آزادیخوان ایران توصیه می‌کنند.

سازمان‌های جبهه ملی ایران در خارج از کشور
جبهه ملی ایران – اروپا
۱۴ مهر ۱۴۰۲ برابر ۶ اکتبر ۲۰۲۳


محمدحسین کریمی‌پور: جایزه نوبل از نرگس اعتبار گرفت

اگر نوبلِ استقامت، نوبلِ شجاعت، نوبلِ مظلومیت هم بود، نرگس محمدی و خانواده او کاندیدایِ معتبری بودند. بگمانم، نوبل صلح با انتخاب های اشتباه گذشته اش کم اعتبار شده. امّا امسال از نرگس اعتبار گرفت.


رحیم قمیشی: من به عنوان یک ایرانی به خود می‌بالم

خانم نرگس محمدی برنده جایزه صلح نوبل شد
من به عنوان یک ایرانی به خود می‌بالم
اشک‌های شوق بر گونه‌هایم جاریست
نوبل جهانی صلح افتخاری است بسیار بزرگ
من به داشتن هموطنی به نام نرگس محمدی به خودم افتخار می‌کنم
او شایسته بهترین‌هاست
او در ایران ماند و از ندای صلح‌طلبانه و حق‌جویانه‌اش دست نکشید
او زندان را تبدیل به پایگاهی برای اگاهی بخشی کرد
او صدای زنان بزرگ ایران را به جهان رساند

ای آنهایی که آرزو می‌کردید نام ایران به نیکی در جهان برده شود
ای آنهایی که آرزو می‌کردید روزی خارجیان فارسی را تکلم کنند
ای آنهایی که می‌گفتید کو رهبرانی در بین مردم
چشم‌هایتان را باز کنید و ببینید
نرگس، افتخار ما را

از جای خود برمی‌خیزیم
و به افتخار نرگس محمدی
و به افتخار شعار جهانی زن زندگی آزادی
و به افتخار صلح
و حقیقت‌گویی
و مقاومتش در زندان‌های متوالی
و برای ایران عزیز
دست می‌زنیم

خوش به حال زندانبان‌های جمهوری اسلامی
که می‌توانند برنده نوبل صلح جهان را
هر روز ببینند
خوش به حال زنان قهرمان و صبور ایران
که باز هم جایزه صلح جهانی را
نصیب ایران کردند

آفرین نرگس جان
بی صبرانه منتظر آزادی‌‌ات هستیم

رحیم قمیشی


شادباش حزب دمکراتیک مردم ایران

اهدای جایزه صلح نوبل را به نرگس محمدی و همه مردم آزادیخواه ایران تبریک می‌گوید.
نرگس محمدی نماد سالها مبارزهٔ پیگیر و خستگی‌ناپذیر برای دفاع از حقوق و آزادی‌های فردی و اجتماعی مردم ایران است. او مدافع تمام عیار مطالبات زنان ایرانی برای رفع هرگونه تبعیض و ستم جنسیتی و پژواکِ  مبارزه و مقاومت مدنی خشونت پرهیز در برابر تبعیض و ستم و استبداد است.
این انتخاب در عین‌حال ارج نهادن بر نقش پیشتاز زنان ایران و همبستگی با جنبش زن-زندگی-آزادی است.
اراده مردم ایران برای رسیدن به آزادی و خواسته های برحق خود با این گام جان تازه ای می گیرد و مبارزات آنان بیش از پیش مورد  توجه و حمایت جهانیان قرار خواهد گرفت. ما با این سخن برندهٔ جایزه صلح نوبل سال ۲۰۲۳ میلادی همدل ایم که «کوشش در جهت تحقق دموکراسی، آزادی و برابری» با تلاش برای تحقق حقوق بشر درهم‌تنیده است.
ما ضمن تبریک اهدای جایزهٔ صلح نوبل به نرگس محمدی و تمام کنشگران مدنی و مبارزان جنبش “زن، زندگی، آزادی” در ایران و حامیان آن در جهان،  همه کنشگران حقوق بشر در ایران و جهان را به همبستگی در کارزار آزادی نرگس محمدی و دیگر زندانیان سیاسی ایران‌ از زندان فرامی خوانیم.
حزب دمکراتیک مردم ایران
جمعه، ۱۴ مهر ۱۴۰۲


کانون نویسندگان ایران: نرگس محمدی و صلح نوبل

جایزه‌ی صلح نوبل سال ۲۰۲۳ به نرگس محمدی، زندانی سیاسی، تعلق گرفته است. 

نرگس محمدی از سال ۱۳۸۸ تا کنون به دلیل فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی تحت بازداشت و زندان بوده است. زندگی سیاسی او تنها بازتاب بخشی از سرکوب‌ها، تعرض‌ها و فشارهایی است که در زندان‌های حکومت جریان دارد.

بی‌آن‌که بخواهیم به ماهیت این جایزه و جوایز مشابه بپردازیم، می‌توان امیدوار بود که موج واکنش‌های گسترده به اهدای جایزه‌ی نوبل به این زندانی سیاسی سبب شنیده‌ شدن هرچه بیش‌ترِ صدای بی‌صداترین زندانیان، و توجه بیش‌تر نهادها و نویسندگان مستقل و آزادی‌خواه به ابعاد ستمی شود که بر او و دیگر زندانیان سیاسی می‌رود و افزایش کوشش و مبارزه برای آزادی بی‌قیدوشرط او و دیگر زندانیان سیاسی و عقیدتی را در پی داشته باشد.

کانون نویسندگان ایران


تبریک مولوی عبدالحمید به نرگس محمدی

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان با انتشار متنی در حساب «ایکس» دریافت جایزه صلح نوبل توسط نرگس محمدی را تبریک گفت. مولوی عبدالحمید در این رابطه نوشت: «خانم نرگس محمدی در مسیر عدالت‌خواهی و حقوق و کرامت انسانی حبس‌های طولانی، تهدیدها و مشکلات طاقت‌فرسایی را تحمل کرده است.»

نرگس محمدی، فعال مدنی و زندانی سیاسی سرشناس روز جمعه از سوی کمیته جایزه صلح نوبل به عنوان برنده امسال این جایزه معتبر بین‌المللی اعلام شد. مقامات جمهوری اسلامی در واکنش به این رویداد به محکوم کردن آن پرداختند، در حالی که نهادهای بین‌المللی و رهبران دنیا ضمن استقبال از آن، این انتخاب را به رسمیت شناختن تلاش مستمر فعالان مدنی برای استیفای حقوق بنیادین شهروندان ایرانی دانستند.


ویدا ربانی: نرگس عزیز این موفقیت تو را درخشان‌تر کرده

عضو کمیته صلح نوبل سخنرانی‌اش را به درستی با شعار «زن، زندگی،آزادی» آغاز کرد. جایزه صلح به نرگس محمدی نه در شعار که در واقعیت روی زمینش جایزه‌ای به جنبش مهسا است.
نرگس عزیز و دوست داشتی ما
امروز این موفقیت تو را درخشان‌تر کرده
اما این تنها تویی که رنج مداومت را دیده‌ای و بی‌واسطه آن را زیسته‌ای. ما و از بیرون تنها گاهی بریده بریده ناظر این رنج بوده‌ایم. رنجی که اگر اراده می‌کردی و دست می‌شستی از دفاع از مردم، زندانی‌ها و حقوق بشر پایان می‌یافت.
رنج هشت‌ساله ندیدن علی و کیانا و همزمان شنیدن زخم زبان‌های تلخ که بین مبارزه و مادری کردن مبارزه را انتخاب کرده‌ای و ندیدن این حقیقت که این دوراهی پیش روی همه ماست و راه اخلاقی‌تر همان انتخاب پرهزینه تو که باید قدردان آن بود و تو را برای این فداکاری ستایش کرد.
من طی سال گذشته شاهد تحمل رنج‌های بسیار تو بوده‌ام.
من شهادت می‌دهم که تو برای آزادی، مرخصی، درمان و... همبندی‌هایت هرچه درتوان داشتی انجام دادی حتی به قیمت فشار به قلب بیمارت.
نرگس خانم یادت هست بعد از عفوهای بهمن ماه از آن زندان شصت نفری تنها بیست نفر باقی مانده بود. عید تپه‌های اوین سرسبز شده بود. تو برایمان قهوه درست می‌کردی و با شادی کودکانه می‌گفتی ویدا بیا بنشین تپه‌های اوین را تماشا کنیم، این منظره زیبا را فقط ما زندانی‌های بند نسوان اوین می‌توانیم ببینیم. و من چقدر سر به سرت می‌گذاشتم که “نرگس محمدی” همه دوست و رفقایت آزاد شدند و رفتند. آنقدر امیدی برای آزادیت نگذاشته‌ای که هر کسی می‌رود وسایل کهنه‌اش را می‌دهد به تو، از همه بهاری که بیرون زندان است، سال‌ها سهم تو چند پنجره مخدوش شده با میله‌های فلزی رو به تپه‌های اوین بوده. از ناچاری است که این منظره‌ها را اینطور ستایش می‌کنی ...و تو با جدیت اصرار می‌کردی که نه باور کن این منظره فلان و بهمان...
نرگس یادت هست بهمن ماه وقتی خیلی‌ها آزاد می‌شدند و آنها را بدرقه می‌کردی مدام می‌گفتی چقدر آزادی به بچه‌ها می‌آید...
نرگس عزیزم تو می‌دانی چقدر آزادی به خودت می‌آید؟
تو که شادترین و زنده ترینی، تو که فضای اطرافت را سرشار می‌کنی از امید، از مقاوت، از شادی و از زن، زندگی و آزادی...
وقتش نرسیده اینبار همبندی‌هایت تو را بدرقه کنند، برایت خون ارغوان‌ها بخوانند و از آن پنجره کوچک روی در راهروی بند، که به دفتر زندان و از آنجا به آزادی می‌رسد، برایت دست تکان بدهند؟


فرح پهلوی: جایزه نوبل نرگس محمدی، نمودی از مبارزه زنان ایرانی برای آزادی است

فرح پهلوی، شهبانوی پیشین ایران در پیامی به نرگس محمدی، زندانی سیاسی و برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۳، این جایزه را به او تبریک گفت و آن را نمودی از اهمیت مبارزات آزادی‌خواهانه زنان ایرانی در نگاه جهانیان دانست.
خانم پهلوی در این پیام که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شده نوشت: «اهدای جایزه صلح نوبل به خانم نرگس محمدی، نمودی از اهمیت مبارزات آزادی‌خواهانه زنان ایرانی در نگاه جهانیان است. زنان ایرانی در این چهار دهه و از همان آغاز فتنه ۵۷، زیر بیشترین فشارها و ستم‌ها زیسته‌اند. با وجود این، در همه‌ این سال‌ها در کنار مردان آزادیخواه ایرانی، برای بازپس‌گیری حقوق از دست رفته خود مبارزه کرده‌اند و نشان داده‌اند که شایسته بهترین‌ها هستند.»
او همچنين با ابراز امیدواری نسبت به آزادی فوری خانم محمدی و دیگر زندانیان سیاسی عقیدتی از بند استبداد، خاطرنشان کرد:« امیدوارم این جایزه موجب توجه و کمک بیشتر جامعه جهانی به مبارزات ملت ایران برای پایان بخشی به این شب دراز شود؛ که نور همیشه بر تاریکی پیروز است.»


باراک اوباما: اعطای نوبل صلح به نرگس محمدی قدردانی از شجاعت اوست

رئيس‌جمهور سابق ایالات متحده آمریکا در حساب کاربری خود در شبکه اکس، در واکنش به اهدای جایزه نوبل صلح به #نرگس_محمدی نوشت: «نرگس محمدی چندین دهه است که مدافع زنان و دختران در ایران است.»
باراک اوباما همچنین اعطای جایزه به این فعال حقوق بشر زندانی در ایران را “قدردانی شایسته‌ای از شجاعت و امیدی” دانست که “او نمایندگی می‌کند، نه تنها برای زنان ایران، بلکه برای زنانی که با سرکوب و خشونت در سراسر جهان مبارزه می کنند.”

 



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024